Drag - att köra in

Lejonelle

Trådstartare
Nu har vi äntligen fått hem vår begagnade sele! Så lär mig nu allt som min hund och jag behöver veta för att komma igång och börja dra.

Målet är att ge min hund en rolig uppgift som kan vara till nytta också i friluftsliv och trädgårdsarbete t ex. Jag vill att han ska få utlopp för behovet att springa fort. På vandring och tur kan han dra sin egen mat och utrustning kanske. Inte intresserad av tävlingssport.

Hur börjar jag nu? Vad ska jag spänna honom för, hur tungt ska det vara i början? Vilka kommandon använder man? Hur styr jag (ja, det är väl en dum fråga men jag kommer från hästvärlden och där har man ju tömmar och bett).

Så småningom när vi är mera vana - hur tungt kan han dra? Han väger c:a 23 kg och är 57 cm hög, en vallhundsmix.

Jag vill också ha idéer på roliga saker att göra med draghund. Jag har redan tänkt att man kan tolka efter på långfärdsskridskor, skidor, cykel eller spark, eller att han kan dra en pulka eller vagn. Finns det fler idéer?
 
Sv: Drag - att köra in

Lite svårt att ge bra råd utan att veta vad det är för sele, är den för skacklar eller draglina?

Om den är för skacklar så ska du inte spänna för något alls utan först bara vänja in vid skacklarna. PRecis som hästar tycker dom det är konstigt med nått som ibland tar i benen, särskilt i svängar blir det ofta läskigt. Ni måste nästan vara två i början där en kan lyfta skackeln ifall hunden kommer emot den och kliver över den. Den andra har hunden i koppel och belönar. Ha den absolut inte lös för då kan det sluta med panikslagen hund som drar all världens väg och så var det kört med draget....

Egentligen rekommenderar jag att dra med lina först, men då ska selen ju vara utformad för det. ÄR den van att springa med när du joggar eller åker skidor så är det ofta rätt enkelt att få den att dra, då du själv hjälper till med att springa eller åka skidor blir ju belastningen inte heller så stor i början. Det är bra att vara två i alla fall så en kan locka på hunden och den andra blir dragen.

Hur du styr... Du måste ha koppel på tills du är helt säker på åtminstone stoppkommando. Kör du med lina är det enklare för då är du ju fastspänd i hunden. Annars tränar man på röstkommandon, höger, vänster, sakta, framåt, stanna....

Hoppas ni får roligt!
 
Sv: Drag - att köra in

Lite svårt att ge bra råd utan att veta vad det är för sele, är den för skacklar eller draglina?

Egentligen rekommenderar jag att dra med lina först, men då ska selen ju vara utformad för det. ÄR den van att springa med när du joggar eller åker skidor så är det ofta rätt enkelt att få den att dra, då du själv hjälper till med att springa eller åka skidor blir ju belastningen inte heller så stor i början. Det är bra att vara två i alla fall så en kan locka på hunden och den andra blir dragen.

Hur du styr... Du måste ha koppel på tills du är helt säker på åtminstone stoppkommando. Kör du med lina är det enklare för då är du ju fastspänd i hunden. Annars tränar man på röstkommandon, höger, vänster, sakta, framåt, stanna....

Hoppas ni får roligt!

Tack! Det är en kombisele. Tycker den verkar vara lite stor men den duger nog att lära sig lite med. Han är van att springa med mig men då ska han ju absolut inte dra utan följa fint med eller utan koppel. Hur ska han förstå den skillnaden? Måste han inte fatta själva draget först med ett däck i lina eller liknande?
 
Sv: Drag - att köra in

Jag måste ju säga allra först att selen måste passa ordentligt. Drar du så småningom något tungt så kan det bli skador om selen sitter fel eller flyttar sig.

Såhär är det bäst att börja oavsett vilken sele du har:
1. Vänj hunden vid selen. Låt honom ha den på ett antal gånger tills han inte bryr sig om att den sitter där.
2. Därefter lägger du till skalm eller linor. Ska hänga med tills han inte bryr sig längre.
3. På med sele o skalm/lina och så drar du vagnen/pulkan och den ska vara en bra bit bakom första gången och sen lite närmare för var gång.
4. När du drar vagnen/pulkan så nära att den är framme vid skalm/linor så kan du göra fast den och låta honom dra den helt tom.
5. Så är det dags att belasta. Börja med t ex 1 tegelsten eller liknande i tyngd och öka på efterhand.
Om det är sele + skalm + vagn han ska dra så är det max hundens egen vikt han ska dra. Men där får man prova sig fram. Är det lång sträcka så ska han kanske inte dra så mycket. Du säger att du inte ska tävla, och då utgår jag ifrån att det inte är weightpull du ska träna. När du har kommit såhär långt kan du börja träna att han går utan koppel om du vill.
Gå inte för snabbt fram, låt det ta några träningar av varje punkt. Tycker hunden det är otäckt är det jättesvårt att träna bort. Och det finns inget värre än en hund som försöker fly iväg från vagnen/pulkan.
 
Sv: Drag - att köra in

Håller med om att selen måste sitta OK. Tycker det låter lite oroväckande att den ser stor ut, jag är van att det ser smått ut när det är lagom, men så har jag ju pälshundar....

Hunden lär sig att göra skillnad på selen och koppel och halsband. I början är det som sagt bra om någon, kanske du om du är viktigast för hunden står och lockar på den och när den lägger belastning i selen så är det till att berömma massor.

Hur långsamt du måste ta det beror ju lite på hur "miljösäker" din hund är. ÄR den van att gå med när du drar pulkor och annat och är van vid saken och ljudet är det såklart enklare än att börja från noll. Då kan ju skrapljudet av en pulka vara jätteäckligt.

Tycker du ha fått ett bra svar på gången i "inkörningen". Allra enklast är om man har tillgång till en hund som kan som man kan koppla upp i par med, det går allra smidigast...
 
Sv: Drag - att köra in

*hugger sista* och är otroligt tacksam för alla svar :)

Måste få skryta nu med min duktiga hund som har haft en lärorik helg, speciellt idag.
I fredags fick vi hem selen och han fick ha den på sig, ta av och på ett antal gånger och prova att gå omkring ute och inne. Han tog det väldigt lugnt. Idag tack vare era fina råd har jag gått framåt steg för steg i ett antal korta träningspass och kommit långt, tycker jag, utan att stöta på problem. I brist på en riktig skalm kopplade jag två gåstavar till selen och han fick prova att gå med dem släpande efter. Först rakt framåt med start och stopp och när det funkade utan problem också att vända till höger och vänster. 10 min träning, sen gick vi in. Ett par timmar senare ut igen osv. När det var glada svansviftningar när selen kom fram tyckte jag det var dags för nästa steg. Kopplade lina i bakre ringen och en lätt soppåse som vi ändå skulle ut med ett par meter efter. Lite läskigt först att känna vikten men han drog påsen till soptunnan och njöt av sin blodpudding och en massa klappar och kramar. Dagens sista träningspass blev att gå med en vikt släpande i lina i bakre ringen (c:a 1 kg) och skidstavarna kopplade till varsin sida. Så gick vi en liten 5 minuters runda och tränade på start och stopp och att vända åt båda hållen med både skaklar och vikt. Nu är min hjälte lite trött men verkar väldigt nöjd och har inte blivit rädd för någonting.

Bekymra er inte om selen, den sitter bra över bog och bringa och rygg och verkar ligga still. Den kunde ha suttit lite mera tajt på bredden, min pojke är lite tunn och skranglig fortfarande. Om det blir allvar av med draget får det bli en måttbeställd men än så länge leker vi ju bara.
 
Sv: Drag - att köra in

Man ska absolut inte dra i par förrän båda hundarna kan dra. Vi drog här för ett antal år sedan både med 2 st 16-spann och sedan även med ett 32-spann. Det var väldigt noga att varje hund skulle kunna dra innan man kopplade ihop den med någon/några andra hundar. Kan inte båda hundarna dra så går den som inte kan och "fisåker" och den som kan drar hela lasset. Det kan bli helt galet. Den som inte kan har ju inte kunskapen att den måste ta i lite och dra det som åker bakom.

Tillägg: Du skulle kunna klä insidan med 1-2 lager fleece för att få den att sitta bättre när det bara är så lite. Och så skulle du kunna prova 2 kvastskaft istället för skalm. Borra hål i båda ändarna och trä igenom tunna läderremmar och i läderremmarna sätter du BGB-hakar. Knyt ordentligt och sno isolertejp runt som håller kvar remmen. Ringar finns förmodligen i selen. På något sätt kan man även montera ringar på pulka/vagn också. Med linor istället för kvastskaft/skalm är risken större att hunden får det den drar på bakbenen så att det gör ont.
 
Senast ändrad:
Sv: Drag - att köra in

Kul att höra! Bli inte övermodig bara så du får bakslag, jag vet att det är lätt att bli sugen.

Draget kommer att göra att hunden musklar på sig och breddar, så du kan i slutänden få beställa en större sele!

Angående parkörning. Jaja, det har funkat kanon för mig, med alla mina hundar som numera kan dra både tillsammans och en och en. Men för all del.....
 
Sv: Drag - att köra in

Vad är det för sele?
Vill gärna lära vår labbe att dra en spark på kul.

Det är en oh so fast nome/kombisele. X-modell.

Till alla: idag har jag fyndat på blocket och kommit hem med en selebaden pulka med loksele och skalm och en skrinda som man kan koppla skalmen till. Det går att använda min befintliga sele till pulkan också men jag provade idag med lokselen. Faktiskt fick båda hundarna prova. Konstigt nog var det gammelmannen som klarade det hela bäst. Intressant!! Men han är ganska medgörlig och finner sig i mycket innan han protesterar. Nu tänkte jag skynda långsamt långsamt framåt och bara hålla på med skalmen tills det verkligen upplevs som positivt av båda hundarna. Parallellt skulle jag vilja få unghunden att dra i lina så han upptäcker det som jag egentligen ville med det hela, att han skulle få utlopp för sin lust att springa med mig bakom på exempelvis skridskor eller cykel. Men då behöver jag skaffa en expanderlina och så behöver poletten trilla ned att han ska dra även om inget släpar efter.
 
Sv: Drag - att köra in

Om du bara ska dra med lina så köp en nome-sele. Tänk på att inte koppla draglinan i enbart sparken. Om du ramlar av kan hunden fortsätta med sparken efter sig. Antingen har du hunden i dragbälte, eller i både dragbälte och lina kopplad i sparken. Och använd gärna en expanderlina, alltså en elastisk lina, så att det inte blir så "ryckigt".
 
Sv: Drag - att köra in

*kl*
Jisses, vilken procedur. Jag inser att jag måste ha haft tur med min inkörning av hundarna. Jag satte på bara på selen, kopplade hunden i dragbältet och sa " spring". Och hunden sprang. Första gången på skidor körde jag förvisso med hundarna lösa bredvid, men det berodde mest på att jag behövde hitta balansen utan hund först.
 
Sv: Drag - att köra in

*kl*
Jisses, vilken procedur. Jag inser att jag måste ha haft tur med min inkörning av hundarna. Jag satte på bara på selen, kopplade hunden i dragbältet och sa " spring". Och hunden sprang. Första gången på skidor körde jag förvisso med hundarna lösa bredvid, men det berodde mest på att jag behövde hitta balansen utan hund först.

Jag har iofs inte kört min med skidor. Men både spark + att hon fått dra pulka. Jag tog på henne selen och kopplade ihop henne med mig i dragbälte eller linan i pulkan och så for vi iväg. Inga problem alls. Skidor ska jag nog våga mig på nästa vinter :D
 
Sv: Drag - att köra in

*kl*
Jisses, vilken procedur. Jag inser att jag måste ha haft tur med min inkörning av hundarna. Jag satte på bara på selen, kopplade hunden i dragbältet och sa " spring". Och hunden sprang. Första gången på skidor körde jag förvisso med hundarna lösa bredvid, men det berodde mest på att jag behövde hitta balansen utan hund först.

Eftersom jag inte kan åka skidor tyckte jag det var säkrare att låta hunden dra något annat än mig till att börja med :) Nu har vi uppgraderat från släpande stavar till skalm och det går riktigt bra. Börjar närma oss att kunna koppla på pulkan. Nu när jag börjar fatta hur det hela ska gå till inser jag att det kanske hade varit enklare att börja med linkörning och vänta med skaklarna :) Men jag har kört med häst så jag såg framför mig hur man ska lära sig att dra en släpa innan det är dags att spänna för vagn.
 
Sv: Drag - att köra in

*kl*
Jag satte på bara på selen, kopplade hunden i dragbältet och sa " spring".

Men å andra sidan, såhär kan man tydligen också göra :) Hittade skidor och stavar längst in i ladan och kom på att pjäxorna kanske låg någonstans på vinden och efter att ha kollat att jag fortfarande kom ihåg lite hur man gör fast det var 20 år sedan sist... kopplade jag A i midjebältet och lät Z springa bredvid och gav mig ut i grannens skoterspår för en runda i månskenet. Visserligen drog Z iväg en repa efter något spännande och visserligen sprang A mest före utan att dra så särskilt men det var ändå helt magiskt. Så otroligt härligt!! Förstår verkligen att draghundsport är en av de snabbast växande hundsporterna! På slutet kopplade jag ihop kopplen och lät Z vara med också, han lullade mest bredvid men var i alla fall inte i vägen och det är väl så mycket man kan begära av en elvaåring med mycket liten hjärna. Första "riktiga" draget, och första skidturen på hur många år som helst, och alla 10 benen är fortfarande hela. Jag känner mig såhär :bump: :banana: :bump: :love:
 
Sv: Drag - att köra in

Så bra. Men där fick du fenomenet som jag menade. Hunden/hundarna förstod inte att de skulle dra. Det är ju lite skillnad mellan att dra matte/husse som själva hjälper till mer eller mindre och på att dra en vagn eller pulka där de måste dra hela tyngden annars står det helt stilla.

Min gamle är nu nästan 12½ år och har kunnat dra sedan han var cirka 1½ år. Han drar fortfarande vagnen med 2 tegelstenar i utan problem. Vagnen väger nog 5 kg, 2 vanliga industritegel cirka 5 kg och hunden väger 6,7 kg. Egentligen är det för tungt för honom men han har så mycket energi och vi drar inte så långt. Om vi kör med tom vagn så drar han lika mycket ändå, men då får jag hålla igen det i kopplet istället. Då är det bättre med tyngd i vagnen och löst koppel. Han är den 3:e hunden jag har av samma ras som drar vagn. Och så har jag hjälpt till att lära minst 50 andra hundar att dra för olika aktiviteter vi har haft här, bl a rosfestivalen och luciadrag genom stan.
 
Sv: Drag - att köra in

Så bra. Men där fick du fenomenet som jag menade. Hunden/hundarna förstod inte att de skulle dra. Det är ju lite skillnad mellan att dra matte/husse som själva hjälper till mer eller mindre och på att dra en vagn eller pulka där de måste dra hela tyngden annars står det helt stilla.

Ja, precis. Det är ju inte så lätt för dem att fatta varför man ibland inte alls får dra och ska gå vid sidan eller lite bakom, och ibland ska gå där framme och lägga hela tyngden i selen.

Idag tog jag hundarna en i taget och med Z var jag nöjd så länge han gick framför, så jag kunde tjoa lite när han sträckte linan. Med A gick det ungefär som igår, han gick ganska bra där framme och ibland med lite drag i linan, men några hundra meter fick jag i alla fall uppleva hur det känns när hunden drar på riktigt. Visserligen berodde det på att han fick en spännande vittring i näsan och visserligen blev det lite struligt när skidspåren och jag svängde medan vittringen och hunden fortsatte rakt fram.... men ändå fick jag tillfälle att förstärka ett beteende som jag i vanliga fall absolut inte vill ha (dra på vilt) men nu jättegärna ville ha (drag i selen).

Så jag känner mig lite lätt förvirrad själv, för jag vill ju inte att hunden ska dra på en vittring egentligen utan på mitt kommando. Men jag måste ju förstärka på någonting om hunden ska ha en chans att fatta vad jag är ute efter.

Men i alla fall... två såna här skidkvällar i månsken är värda allt novemberrusk i världen! Mera vinter åt folket!
 
Sv: Drag - att köra in

Koppla loss skidorna, ha hunden i midjebälte och använd direktretning som "hare". Beröm som bara den när hunden tar i och ge ev. belöning framåt. Lägg kommando på att hunden lägger sin vikt i selen.

Sätt på skidorna och ge kommandot!


Det ska kännas när hundarna drar, inte bara nästan sträcka linan.
 
Sv: Drag - att köra in

visserligen sprang A mest före utan att dra så särskilt men det var ändå helt magiskt.

Är du säker på att han inte drog? Jag gjorde precis sådär med min första. Skaffade sele och draglina, på med skidor och bälte och gav mig iväg. (utan att köra in det minsta....) Gick superbra då hunden gillade och springa och kunde kommandot "Före" från brukset.... Det var platt och bra före, jag tyckte också bara att hon sprang framför utan att dra, men då jag kopplade lös en stund så var det MYCKET tyngre att åka utan hunden. Slutsats - hon drog, men man upplevde det inte så eftersom det var så låg belastning för henne.

Sen kanske hunden inte fattar nu, men det kommer den att göra, tro mig. En hund som gillar att springa tycker det är så fränt att du faktiskt "hinner med" att den kommer att bli superglad när du plockar fram grejerna. Snart nog har du en hund som ylar när selen kommer fram och inte kan bärga sig innan den får springa!
 
Sv: Drag - att köra in

Fast det där med att de ska dra brukar de komma på rätt snart. Om inte annat sätter man ett annat ekipage före. Få brukar det bli fart på hunden. Nu kan jag vara bortskämd med brukshund med kamp och ett sätt att tänka framåt, men ingen av de hundar jag känner till som körs med skidor har behövt mer än några gånger för att få till ett bra drag. Då är det blandat Dobermann, schäfer, holländare och Malle. Och så min corgi som verkar tycka att drag är livets mening.

Och hålla på och vänja en hund vid sele. Finns det ens hundar som reagerar på att få sele på sig?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag fick den briljanta idén att Nikka (femårig jaktlabbe) skulle kunna funka som draghund, mest för skojs skull och som en aktivering...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Lona
·
Övr. Hund Eftersom jag blivit intresserad utav att min hund ska dra mig i olika situationer, på skidor, cykel eller bara på joggingrundan har jag...
Svar
9
· Visningar
681
Senast: Jenka
·
S
Övr. Hund Skull gärna vilja ha lite tips om drag till en amatör som tänkt att drag skull vara bra träning och en rolig grej :D Hur börjar man...
Svar
5
· Visningar
1 248
Senast: vallhund
·
T
Övr. Hund Jag vet att det finns många såna här trådar men jag vore jättetacksam om nån ville ge mej lite tips. Nu har jag en hund och nästa är...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 649
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skatt
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp