Drag - att köra in

Sv: Drag - att köra in

Ja, vi med brukshundar (alt hundar med mycket kamplust) har en stor fördel. Min malle var likadan som din. Ju mer det tog emot, desto mer kämpade/kämpar han. Att hänga på en sele och lägga tyngd i linan var ju ingen konst.

Å andra sidan är min lapske likadan. På kommando drar han för glatta livet och älskar det. Att sätta dom i par var inga konstigheter alls.
 
Sv: Drag - att köra in

ingen av de hundar jag känner till som körs med skidor har behövt mer än några gånger för att få till ett bra drag.

Ja, så lätt går det inte här. Tredje gången idag och fortfarande lägger han inte särskilt mycket kraft i draget. Jag känner ju i midjan om han drar eller inte, men han tar ju inte i eller ökar kraften om jag slutar staka. Då bromsar han lydigt. Bäst gick det en bit idag när han spårade harspår i skidspåret, då bjöd han framåt lite mer än jag stakade. Han älskar att springa fort (det var ju därför jag tänkte vi skulle börja med draget) men poletten har inte trillat ned. En träningskompis vore nog det bästa. Jag tar gärna emot tips på hur jag ska skapa motivation framåt när jag är bakom. Att jag tjoar har snarare en distraherande effekt. Han har inte så mycket kamplust.
 
Sv: Drag - att köra in

Vart bor du?

Finns säkert nån med inkörd hund som kan agera hare! Annars är du välkommen hit, vi har både preparerade hundspår och upplogade banor på sjöisen som är kanon att dra med hund på!
 
Sv: Drag - att köra in

Annars är du välkommen hit, vi har både preparerade hundspår och upplogade banor på sjöisen som är kanon att dra med hund på!

Tack :love: :love: Jag bor 1½ timme från Örebro ungefär och jag kommer väldigt gärna till dig, om det inte finns någon östgöte som läser detta och som vill leka med oss. I helgen är jag på kurs men nästa helg skulle passa underbart om vädret håller i sig!
 
Sv: Drag - att köra in

Första helgen i Feb är obokad än så länge, så om vädret tillåter är du väldigt välkommen! Jag tänkte provköra hundspåret i Ånnaboda i veckan, om snön ligger kvar och spåret är bra så tycker jag vi ska träffas och köra där!

Kanske är fler Örebroare som vill haka på? Buketräff? :banana:
 
Sv: Drag - att köra in

Jag jobbar söndagen men är ledig lördagen och tycker det skulle vara jättekul att få hjälp att komma igång. Tack!!!
 
Sv: Drag - att köra in

Jobbar ständig helg annars hade det varit jättekul. Bor inte många km från hundspåret.
 
Sv: Drag - att köra in

Jag har ledigt lite då och då i veckorna också, så för min skull kan vi köra en tur på en veckodag med!
 
Sv: Drag - att köra in

Migo och Jadzia - en chansning - jag är ledig nu på tisdag och även på fredag. Hur skulle det passa? Visserligen är inte vädret på topp. Jag jobbar också ofta helg och är ledig någon vardag istället, oftast fredagar.
 
Sv: Drag - att köra in

Då bestämmer vi det. ÅH VAD KUL Tack för att ni ställer upp! Tid? Plats? Inte för tidigt på morgonen helst, jag har ju en bit att åka.

Edit, nu blir jag nervös... jag är jättedålig på att åka skidor så hoppas ni inte blir trötta på mig! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Drag - att köra in

Sa har sag det ut nar jag larde Miss Mandy att dra. Forst borjade jag med selen, sedan satte jag pa skaklarna och tillsist tvatt korgen. Det blev faktiskt lattare nar jag satte pa riktiga vagnen med vikt i, formodligen for att den inte hoppar och later sa mycket.

D7K_9986.jpg


Onskar jag kunde komma med och leka med kalke och drag.:p
 
Sv: Drag - att köra in

Då bestämmer vi det. ÅH VAD KUL Tack för att ni ställer upp! Tid? Plats? Inte för tidigt på morgonen helst, jag har ju en bit att åka.

Edit, nu blir jag nervös... jag är jättedålig på att åka skidor så hoppas ni inte blir trötta på mig! :)

Vid 12? Vädret verkar lovande, minus 8 grader och svag vind. Stor sol!

Tycker du är duktig som kör med skidor öht, jag åker som sagt på min snowracer. Bättre fallhöjd så;) Å andra sidan innebär ett fyrspann en annan trasselrisk och tar längre tid att starta än när man bara kör 1-2 hundar.
 
Sv: Drag - att köra in

12 passar mig perfekt. Är också usel på skidåkningen och kör omkull mest hela tiden, men kul är det.
 
Sv: Drag - att köra in

Är jätteglad och tacksam att ni ställer upp! Kl 12 blir perfekt. Parkeringen, eller finns det bättre ställe att hitta varann?
 
Sv: Drag - att köra in

Puttar upp tråden lite med lite frågor... :angel:
Jag stod och klämde på lite selar idag, jag tror de hette No-stop? Men det kändes som om de var väldigt stela och"hårda" runt halsen? Men det kanske de ska vara?
Eller är nome selar det man ska ha? Och törs man köpa det utan att titta på dem? ;)
Det skulle ju vara bra att handla i en "riktig" butik för att kunna gå tillbaka, men å andra sidan verkade de inte ha så mycket koll så frågan är om det är någon skillnad. ;)
Vi kom av oss lite här med en halt hund efter att ha skurit sig på skaren, men nu börjar det läka ihop och jakten är slut för säsongen så nu har jag en hund som kryper ur skinnet snart...
 
Sv: Drag - att köra in

Det är plusgrader i Ånnaboda idag, men spåret är pistat den 28 och ska användas till nått evenemang på söndag, så det borde vara tillräckligt med snö.

Jag kommer bara köra tre hundar, då Ida lyckats halka på isen och sträckt sig i ett bakben. Åker på min töntiga lilla snowracer;)

Jag har inte hunnit provköra spåren i veckan, pga förkylning. Ska vi satsa på att det är körbart?
 
Sv: Drag - att köra in

Det är inte en nackdel att halsdelen är styv. Den ska vara stabil och sitta tight på hunden.

Jag skulle prova selarna i butik och avgöra om standardstorlekarna fungerar eller om du behöver specialbeställa. Måttbeställd Nomesele kostar inte många hundralappar. Ungefär hälften av en Non-Stop ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag fick den briljanta idén att Nikka (femårig jaktlabbe) skulle kunna funka som draghund, mest för skojs skull och som en aktivering...
Svar
11
· Visningar
1 366
Senast: Lona
·
Övr. Hund Eftersom jag blivit intresserad utav att min hund ska dra mig i olika situationer, på skidor, cykel eller bara på joggingrundan har jag...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: Jenka
·
S
Övr. Hund Skull gärna vilja ha lite tips om drag till en amatör som tänkt att drag skull vara bra träning och en rolig grej :D Hur börjar man...
Svar
5
· Visningar
1 247
Senast: vallhund
·
T
Övr. Hund Jag vet att det finns många såna här trådar men jag vore jättetacksam om nån ville ge mej lite tips. Nu har jag en hund och nästa är...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 646
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp