Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Hm, så med andra ord, när man tittar på transportstyrelsens hemsida och det står "max släpvagnsvikt med b-behörighet" eller vad det står kan man inte vara säker på att det är på "vanligt" b-kort? :crazy: hur ska man då veta hur mycket man får dra med sitt körkort?
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Har en saab 900 från -96, får dra 1600 på bkort lagligt =)
Bensin, drar dock en hel del när den drar, men de är en tuff bil som tar sej fram nästan överallt =D

Jag mailade till transportstyrelsen och kollade hur mycket jag fick dra me min bil, vilket blev 1670 (me dom gamla reglerna) me dom nya reglerna 1600kg, då blir det precis så mkt som ekipaget får väga me totalvikter =D
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Har du b-kort går du in och tittar vad det står på raden för vad du får dra (på b-kort)

Har du utökat b får du själv hålla reda på hur förändringen påverkar dragvikten för bilen, men det är fortfarande totalvikterna som måste stämma, och självklart får man aldrig överstiga vad bilen får dra.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Kl

Mammas Peugeot som jag körde förut fick dra 1490 på B (och får fortfarande) vilket gör att någon annan årgång eller bränsletyp säkert hamnar över 1500-gränsen. Det brukar ju variera, mellan automat och manuell också. Den drog en bit över litern per mil. Sambons (och min) V70 från 03 får bara dra 1300 på B, så jag blev förvånad över skillnaden gentemot andra V70 som presenterats i tråden från tidigt 00-tal. Men då är det kanske annan bränsletyp. Den drar i alla fall inte mer än litern per mil när jag drar mitt BE-ekipage :love: (den påstår till och med att den drar 0,7-0,8 men jag tror att det är en glädjemätare).
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Ja men då är det ju 1560 jag får dra med min bil idag. Innan de gjorde om reglerna fick jag bara dra 1460 men nu har siffran ökat med 100kg varför jag helt tappade anledningen till att ta utökat. Jag kan max dra 40 kg mer med min bil om jag skaffar det :p
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Vi kör med Subaru Outback & Nissan x-trail. Den ena en bensinare & den andra diesel, har för mig att Subarun får dra mera! ;)
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Min Subaru Legacy drar 1560 på b-kort. Årsmodellen är 2005.

Nu har jag lite taskig koll med nya reglerna men kolla lite på passaten också om de får dra nåt på b-kort med nya reglerna.

På vanligt körkort får en ny passat dra 1320 och med B-plus 1800 kilo!
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Jag har haft:
Volvo 850 -94
Volvo 850 -97
Volkswagen Passat -04
Nissan X-trail -05

Alla manuella bensinare.
Volvosarna har fått dra 1520 resp 1550kg
Passaten och X-trailen får dra exakt 1500 kg.

Gissa vad mitt släp väger ;)
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Nej, det finns ett antal bilar som faktiskt får dra mer efter regeländringen utan utökat B. Min bil fick dra 1440 innan och får dra 1600 nu. Regeln om att släpets totalvikt ej får överstiga bilens tjänstevikt är borta även för oss "vanliga".

tillägg; Subaru Legacy bensin, 01:a.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Jag har haft:
Volvo 850 -94
Volvo 850 -97
Volkswagen Passat -04
Nissan X-trail -05

Alla manuella bensinare.
Volvosarna har fått dra 1520 resp 1550kg
Passaten och X-trailen får dra exakt 1500 kg.

Gissa vad mitt släp väger ;)

Någon av dem fyrhjulsdriven? :bump: :bump:
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Vi har en subaru legacy från 96 som får dra 1600 på B. Fyrhjulsdriven och i riktigt bra skick :)
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

kl

Jag har en subaru forester från 06. 4WD och turbomotor och automat.
Får dra 1500kg på Bkort och 2000kg med BE-kort.

De 240 hk gör att det dessutom är en roligt bil att köra :)
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Nej, det finns ett antal bilar som faktiskt får dra mer efter regeländringen utan utökat B. Min bil fick dra 1440 innan och får dra 1600 nu. Regeln om att släpets totalvikt ej får överstiga bilens tjänstevikt är borta även för oss "vanliga".

tillägg; Subaru Legacy bensin, 01:a.

Har också en bil som får dra mer på B med de nya reglerna. Får nu dra 1560 istället för 1470 som det var innan. Har också Subaru, en Legacy 2005 bensin.
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

kl

Jag får också dra en aning mer nu än innan. Gick från 1460 kg totalvikt på släpet till
1500 kg. Även om det bara är några få kilon så har man ju mer urval bland släpen nu.
Har en 1999 år modell av toyota rav4. (4wd)
Anledningen till att det inte blir 1730 kg är pga max släpvagnsnvikt på bilen som ligger på 1500 kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Audi quattro är bra. Bra med 4wd i snön. Rekommenderar även Hyundai Tucson,man kan dra 1600 med den :)
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

X-trailen har ett trevligt alternativ.
Man kan på ett vred välja: framhjulsdrift-4WD auto-4WD

Framhjulsdrift är kanon för att få ner bränslekostnaden vid vanlig körning utan släp.
Så fort jag hänger på släpet slår jag om till 4WD auto, rullar kanon även på isiga backar och leriga parkeringar.
4WD används bara om det är riktigt besvärligt underlag och man är begränsad till 30 km/h som maxfart om man är rädd om bilen.
 

Liknande trådar

Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
671
Senast: lillan222
·
Utrustning Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr...
2
Svar
31
· Visningar
2 628
Äldre Vad finns det för bra bilar som får dra över 2 ton på BE kort? Gärna suv och måste vara 4wd, diesel samt bra kvalitet och hållbarhet...
Svar
9
· Visningar
1 994
Senast: Centaur
·
Äldre Jag vrider och vänder på mina tankar om bilar :D Vad finns det för bilar som är pigga, snygga och får dra cirka 1 500 kilo? Sisådär 140...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp