Drar ni handbromsen vid minusgrader?

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
Det här känns som en stor osäkerhet hos mig. Vi parkerar bilen där det lutar lite grann. Inget stort nedförslut, men ändå inte helt plant. Jag vill gärna dra handbromsen som säkerhet, men ibland läser/hör jag att man inte ska göra det vid minusgrader för att den kan frysa fast. Är det något som är en reell risk, eller är det en skröna? Peppar, peppar har det aldrig hänt mig eller någon jag känner. Mina föräldrars bil har ingen handbroms som man kan dra själv utan det görs automatiskt. Och jag antar att den inte tar hänsyn till minusgrader. Så...hur stor är risken egentligen att handbromsen ska fastna när det fryser ute?

Jag drar alltid i handbromsen på rutin och det har aldrig krånglat. Bilen står alltid ute.
Men jag vet att pappa hade problem med sin Saab när jag var liten på 90/00 talet, vi kom inte alltid iväg på morgonen. Sen aldrig varit med om det mer.

Jag har haft en bil där handbromsen frös två gånger samma vinter. Men det var norrländsk vinter dvs 25 minus bägge gångerna. Det löstes med att den slogs loss ena gången och andra gången fick jag låna en annan bil och invänta blidväder.

Nu har jag en så ny bil att det inte går att släppa upp handbromsen, det är en knapp och den slår på så fort man lägger i parkering (dvs enda sättet att stänga av motorn). Upptäckte det när jag skulle skifta däck på verkstan. Han som skiftade blev inte jätteglad över den nymodigheten.

Så fryser handbromsen fast får jag bärgas till verkstad för upptining. :crazy:

Det här känns som en stor osäkerhet hos mig. Vi parkerar bilen där det lutar lite grann. Inget stort nedförslut, men ändå inte helt plant. Jag vill gärna dra handbromsen som säkerhet, men ibland läser/hör jag att man inte ska göra det vid minusgrader för att den kan frysa fast. Är det något som är en reell risk, eller är det en skröna? Peppar, peppar har det aldrig hänt mig eller någon jag känner. Mina föräldrars bil har ingen handbroms som man kan dra själv utan det görs automatiskt. Och jag antar att den inte tar hänsyn till minusgrader. Så...hur stor är risken egentligen att handbromsen ska fastna när det fryser ute?

Det är en risk om det är minusgrader, ja. Jag drar praktiskt taget aldrig åt handbromsen på vintern, jag lägger i 1:an.

Ingen aning, jag drar alltid i handbromsen, vi kan ha -20 hos oss. Men om det står i lut lägger jag också i en växel. Har en kollega som blivit överrullad av sin egen bil som kom på rull i en nedförsbacke och försökte stoppa den. (drog iofs i den innan det också).

Jag har haft problem med frusen handbroms på tidigare bilar så jag drar den inte om det är flera minusgrader utan lägger bara i parkeringsväxeln. Har bara haft automater så jag vet inte om det är nån skillnad i frysrisken mellan det och manuell.

Min mors bil har varit lite tjafsig med handbromsen, vet inte exakt varför men den har inte riktigt tagit ordentligt. Verkstaden fixade det och avrådde från att dra åt den i minusgrader i fortsättningen. Så nu står den på plant underlag när det fryser. Den är manuell.

Jag undviker överlag att ställa bilen i lutning längre stunder, känns som en onödig belastning. Drar inte heller alltid åt handbromsen om den ändå står säkert. Men det beror ju på hur man kan parkera också.

Min mors bil har varit lite tjafsig med handbromsen, vet inte exakt varför men den har inte riktigt tagit ordentligt. Verkstaden fixade det och avrådde från att dra åt den i minusgrader i fortsättningen. Så nu står den på plant underlag när det fryser. Den är manuell.

Jag undviker överlag att ställa bilen i lutning längre stunder, känns som en onödig belastning. Drar inte heller alltid åt handbromsen om den ändå står säkert. Men det beror ju på hur man kan parkera också.
Jag har ingen annanstans att parkera bilen. Det är ingen jättelutning, men dock inte helt plant.

Jag parkerar alltid med växel i, och vanligtvis ingen handbroms. Aldrig hemma där det kan vara länge den ska stå. Inte på sommaren heller för att inte vänja mig med fel rutin.

När bilen behöver står parkerad i lutning vrider jag hjulen max och/eller drar handbromsen beroende på väderlek och vad som finns runt som kan stoppa alternativt bli katastrof av.

Jag har alltid i handbromsen på mina bilar och har aldrig haft problem på 17 år. Min nya gör det automatiskt.

Så olika det där, har haft bilar där jag kunde dra handbromsen oavsett kyla och bilar där dom frusit fast. Man får nog gå på hur ens egna bil är helt enkelt. Sen beror det kanske på också huruvida dom fryser eller inte beroende på vad för sorts kyla det är, om det är fuktigt eller inte osv.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka