Dressyr= klassisk ridkonst (?)

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare yelly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 214
  • Visningar Visningar 16 182
Y

yelly

är det någon skillnad på dessa läror i grunden? Eller är det bara ryttare med olika åsikter som format det olika?
Man har väl samma mål? och vägen dit är väl olika beroende på vem som lär ut?
Sedan om det är klassisk ridkonst ller ej, det har väl inget med saken att göra? tror någon mer än jag att det enda som skiljer dessa två läror åt är personliga träningsmetoder och syn på ridning?:bump:

Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Den klassiska läran är ju en och samma men sedan tror jag att man måste frångå vissa principer eftersom alla hästar inte fungerar på samma vis då får man prova något annat system i systemet sas som fungerar på just den hästen. Det är inte bra att låsa sig totalt vid ett enda system utan ibland måste man titta lite åt sidan oxå. Det är viktigt då att systemet i systemet följer samma röda tråd tycker jag så man inte förvirrar hästen för mkt.

c014.gif
Nu börjar vi komma nånstans. :bow:

/IH

Senast ändrad:

Håller med till 100%. Att man ska vara lyhörd och utveckla i takt med hästens förmåga både fysiskt och psykiskt osv.

Men, är inte detta bara sunt förnuft? Som vissa väljer att kalla för klassisk ridkonst? Eller är det så att klassisk ridkonst är grunden till dressyr som utvecklats på ett (enligt vissa) negativt sätt?

Eller är det så att riktigt bra hästmänniskor/tränare inom dressyren sysslar med just klassisk ridkonst som kallas "dressyr". Eller är det just så att det över huvud taget inte är någon skillnad?

Som jag skrev i första inlägget så är det kanske enbart den enskilda människans syn på hur en enskilt häst bör tränas, samt lyhördet som gör skillnad mellan olika sorters dressyr! eller vad tycker ni?!:)

Nja problemet är väl att många har tagit så många genvägar och fortfarande kallar det klassisk dressyr.

Man kan inte hoppa över själva grundpålarna sedan sitta och rida en massa rörelser tex som är helt åt helvete och sedan kalla det klassisk dressyr, eller någon dressyr överhuvudtaget egentligen.

Det är som att börja läsa matte för första gången på högskolenivå och sedan börja undervisa.

Altså, det är ju det jag menar, det är har ju igentilgen med tränare och utövares kunskap för träning och hästar som avgör hurvida bra dressyr utövas. men måste man skilja på dressyr och klassisk ridkonst? det är det som jag ville denna tråden skulle handla om.

Att vissa personer inte tränar/hanterar sina hästar helt enligt böckerna vet vi ju redan. att folk tar genvägar inom varje ridsports-gren är väl känt. Men det är ju ett helt annat kapitel.

är det någon skillnad på dessa läror i grunden? Eller är det bara ryttare med olika åsikter som format det olika?
Man har väl samma mål? och vägen dit är väl olika beroende på vem som lär ut?
Sedan om det är klassisk ridkonst ller ej, det har väl inget med saken att göra? tror någon mer än jag att det enda som skiljer dessa två läror åt är personliga träningsmetoder och syn på ridning?:bump:

Är det någon skillnad mellan musik och klassisk musik?

Håller helt med! Men jag tror tyvärr att många låser sig till ett system och tittar inte åt sidan efter andra lösningar. Ibland kanske på grund av ren okunskap. Jag tror att många ryttare och hästar skulle komma längre i sin ridning om man var mer benägen att ta åt sig tänk från flera ridsätt. Överlag tycker jag det är synd att så många låser sig till en "lära" eller "skola" iställlet för att plocka russinen och anamma det som passar för tillfället. Kanske är det där man finner nyckeln som gör att man kan gå vidare? Så länge man håller den röda tråden så klart...

Men; den klassiska dressyren! Jag har inte heller helt klart för mig var och hur den skiljer sig från ex tävligsdressyren... Räknas ex den tyska utb. skalan till klassisk dressyr? :confused: (för den benämns väl som klassisk ibland?) Om inte, vad skiljer den från den klassiska dressyren???

Ursprungligen kommer ju ridningen från samma håll, kan man säga de gamla grekerna exempelvis... Men med tiden har sedan ridinriktningarna grenats ut åt olika håll, beroende på olika behov; strid, fortskaffningsmedel och nöje, bland annat eller helt enkelt en blandning av alltihopa.

Är det någon skillnad mellan musik och klassisk musik?

Väntar fortfarande att någon ska vara tillräckligt kunnig att förklara skillnaden mellan klassisk dressyr och dressyr. (som denna tråden handlar om)

Citatet ovan är iaf det dåligaste svaret jag sett i min karriär här på buke. vad är det du vill säga? Vore ju lite väl smidigt om du kom undan med ett enstaka uttryck i stället för att förklara.:angel:

Var nämligen på ett frieser-stuteri dit en akademisk tränare kom med jämna mellanrum. (han var tydligen känd över hela europa). Tänkte det skulle bli spännande att se lite annan träningsform! Till min förvåning såg jag ingen skillnad mellan deras träning och min!:confused:

Därav denna lilla tråd! Så snälla, seriösa svar nu tack!:banana:

Väntar fortfarande att någon ska vara tillräckligt kunnig att förklara skillnaden mellan klassisk dressyr och dressyr. (som denna tråden handlar om)

Citatet ovan är iaf det dåligaste svaret jag sett i min karriär här på buke. vad är det du vill säga? Vore ju lite väl smidigt om du kom undan med ett enstaka uttryck i stället för att förklara.:angel:

Var nämligen på ett frieser-stuteri dit en akademisk tränare kom med jämna mellanrum. (han var tydligen känd över hela europa). Tänkte det skulle bli spännande att se lite annan träningsform! Till min förvåning såg jag ingen skillnad mellan deras träning och min!:confused:

Därav denna lilla tråd! Så snälla, seriösa svar nu tack!:banana:

Nä men det var väl jättebra att du inte såg någon skillnad mellan hans träning och din för det är ju ändå så det skall vara om man nu förutsätter att det är god ridning det handlar om.

Tycker du att det är jättebra? har inte du några egna funderingar kring skillnaden? Anser du att du rider klassisk dressyr när du är ute och tävlar eller är det lite "förbjudet" att påstå det? trots att man rider efter alla konstens regler?!:confused:

Musik-svaret på din fråga var alldeles relevant. Du måste ju definiera vad du menar med klassisk dressyr och dressyr. Alltså, klassisk dressyr är en del av dressyren precis som klassisk musik är en del av musiken varför det inte går att särskilja dem på det sätt jag tror du avser.

På samma spår: Vad är det för skillnad på tävlingsdressyr och dressyr?

*KNAPPLÅN*

Om ni har läst faq-en innan ni ställt frågan, så har väl Jegra en gång i tiden också skrivit ett ganska bra svar på er fråga...

Tänk på att uttrycket "barockridning" numera är utbytt mot "Klassisk Ridkonst". Jag ska sätta mig och fräscha upp faq-en lite, vid lämpligt tillfälle.

Vad är skillnaden mellan barockridning och vanlig ”modern” dressyr? Det är svårt att tala om skillnader mellan barockridning och modern dressyr, då det nästan är omöjligt att dra gränser för var det ena börjar och det andra slutar. Utförs de båda stilarna rätt så ska det i princip inte vara något som skiljer ekipagen åt när de kommer upp i motsvarande Grand Prix-nivå. Innan den nivån skiljer det i utbildningen: barockryttaren arbetar redan på tidigt stadium med skolorna öppna och sluta. Man sätter hästens bärighet och samling i det första rummet och medan man inom tävlingsdressyr har ganska stor fokus på ökningar är detta något barockryttaren inte ägnar särdeles mycket tid åt. Det som styr utbildningsgången för barockryttaren är den enskilda hästens utveckling och dess möjligheter och svårigheter - medan man om man siktar på tävling måste anpassa utbildningen till den ordningsföljd som tävlingsprogrammen dikterar.

En annan uppenbar skillnad är att barockridningens utbildningsskala inte tar slut med Grand Prix-rörelserna. Den fortsätter med levaden, som är den högsta graden av samling, samt skolorna ovan mark. Piaff är inte ett självändamål, det är en gymnastisk övning som är nyckeln till att gå vidare. Även grundgångarterna rids på den högutbildade hästen i en högre samling i form av skolskritt, skoltrav och skolgalopp.

Slutligen, de ideal som står i TR skiljer sig föga från barockryttarens. Den eventuella skillnad som finns ligger snarast i tillämpningen.

Senast ändrad:

Tycker du att det är jättebra? har inte du några egna funderingar kring skillnaden? Anser du att du rider klassisk dressyr när du är ute och tävlar eller är det lite "förbjudet" att påstå det? trots att man rider efter alla konstens regler?!:confused:

Ja det hoppas jag verkligen att jag gör även när jag är ute och tävlar, eller framförallt då när jag är ute och tävlar.

Vad är det som inte är bra med att det inte är någon skillnad på god ridning grenarna emellan??

"Utförs de båda stilarna rätt så ska det i princip inte vara något som skiljer ekipagen åt när de kommer upp i motsvarande Grand Prix-nivå. Innan den nivån skiljer det i utbildningen: barockryttaren arbetar redan på tidigt stadium med skolorna öppna och sluta. Man sätter hästens bärighet och samling i det första rummet och medan man inom tävlingsdressyr har ganska stor fokus på ökningar är detta något barockryttaren inte ägnar särdeles mycket tid åt. Det som styr utbildningsgången för barockryttaren är den enskilda hästens utveckling och dess möjligheter och svårigheter - medan man om man siktar på tävling måste anpassa utbildningen till den ordningsföljd som tävlingsprogrammen dikterar.

En annan uppenbar skillnad är att barockridningens utbildningsskala inte tar slut med Grand Prix-rörelserna. Den fortsätter med levaden, som är den högsta graden av samling, samt skolorna ovan mark. Piaff är inte ett självändamål, det är en gymnastisk övning som är nyckeln till att gå vidare. Även grundgångarterna rids på den högutbildade hästen i en högre samling i form av skolskritt, skoltrav och skolgalopp."

Fast här jämförs ju inte dressyr med klassisk dressyr utan barockridning/klassisk ridkonst med tävlingsdressyr.

Klassisk ridkonst är för mig inte samma sak som klassisk dressyr.
Klassisk ridkonst förknippar jag med Bent branderup, böjd på rakt spår mkt öppna/sluta tidigt, långsammare tempo etc.
Klassisk dressyr förknippar jag med Spanska ridskolan tex, mer framåttänk och mindre böjning, mkt fokus på att reglera hästen med sitsen men ändå ha ett lätt stöd i handen med hästen på yttertygeln tex, iallafall är det så jag uppfattar grunderna utifrån min tränare som arbetat där i många år. Men jag kan ju ha fel. Ganska vag beskrivning och utifrån det jag sett av varianterna.

Tävlingsdressyr verkar vara liktydigt med "dressyr". Vad nu Dressyr är... Vill man forcera sin häst för att man ska starta en klass så står det inte för tävlingsdressyr tycker jag utan för dåligt omdöme.

Senast ändrad:

Ja, jag vet ju inte heller riktigt, utan har också oftast fel, eftersom det aldrig har funnits någon som riktigt har kunnat förklara vad klassisk dressyr är på ett tydligt och förståeligt sätt som verkligen särskiljer den klassiska dressyren från den så väldigt mycket annorlunda ridning som akademisk ridkonst/barockridning är. Vad jag förstått, så är det många inom akademisk ridkonst/barockridning som rider för samma tränare som de inom klassisk dressyr...

Men alla som sysslar med klassisk dressyr kan förklara vad akademisk ridkonst/barockridning är utan att själva utfört det eller deltagit på det. Är inte det ganska underligt? ;)

Senast ändrad:

klassisk dressyr är väl grundprincipen och ur den har tex klassisk ridkonst /AR ridning och tävlingsdressyren kommit. Jag tycker nog att tävlingsdressyren enl TR är den som ligger närmast den klassiska dressyrens utbildningsskala.

Barockridning är ju egentligen barocken=tidsålder= att man bär tidsenliga kläder och dom som gör det är ju oftast dom som rider AR.

Ja det hoppas jag verkligen att jag gör även när jag är ute och tävlar, eller framförallt då när jag är ute och tävlar.

Vad är det som inte är bra med att det inte är någon skillnad på god ridning grenarna emellan??

Finns inget dåligt med det alls! har jag sagt det? det är bara att jag själv funderat över detta ett tag och inte lyckats komma fram till något svar riktigt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 058
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva lite här för jag har ganska så mycket ensam känslor och då känns det som det iallafall hjälper lite att skriva här... 5 6 7
Svar
128
· Visningar
8 977
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 874
Senast: AbCdE
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 863
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka