Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Men det kan väl inte finnas en enda människa som skulle tro att hästen är fit för en viss typ av träning/gren bara för att den tränades i det för x antal år sen, men sen inte tränats i det? :confused: Helt ärligt.

Poängen med variation för dressyrhästen är samma som för alla ridhästar. Olika typer av underlag gör hästens senor, leder och ligament tränade för just detta - olika underlag. Då är den bättre anpassad för anspänningar/ändrigar och slitage arbetsmässigt, än om den springer på exakt samma ridhusunderlag 6 dagar i veckan. Bortsett från att du givetvis har möjlighet att arbeta mera allsidigt om du rider ut i skogen en dag, och dressyr en annan dag. Det blir olika arbete med resultat att du anstränger - eller inte anstränger lite annorlunda muskelgrupper. Det är inga som helst konstigheter.

Fast de går ju i hage och där har de både skutt och bock och annat som gör att de ändå stärker sig.

Och det är bara att man börjar lugnt för att sedan öka träningsmängden när man köper en ny häst.

Min ena har aldrig blivit halt trots att den bytte ryttare och underlag och hon hade varken varit ute eller gått på varierat underlag när hon köptes.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Detta är min högst personliga åsikt!

Rid inte på hästarna förrän dem är färdigvuxna!!!!! Att rida in en häst som 2,5-åring! Många hästar är inte färdigvuxna förrän dem är 4-5 och i vissa fall ännu senare. Hur påverkar det leder och sener? Det tror jag är grunden till att många hästar får skador senare i livet. Dessutom med dagens gångartshästar som har så lätt för sig, byggda i uppförsbacke och flaschig gång kräver ryttarna för mycket på tok för tidigt innan hästarnas kropp och muskler är klara för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Jag gjorde väl som de flesta andra, uttryckte mig inte tillräckligt tydligt.;)

När denna häst som för dressyr inte är bra byggd låg i hårdträning har den aldrig blivit halt. Då har underlag varierats mellan utebana, ridhus och de olika underlag som är på tävlingar och träningar. Här blev det aldrig och har hittills inte blivit några skador alls. Men när jag tänkte precis som många här vill att jag ska tänka, det är tråkigt för hästen med bara dressyr så drog jag ner på träningen och "gjorde annat" detta ledde givetvis till att hästen inte jobbade i samma balans (det viktiga) och inte lika mycket med undersatta bakben eftersom denna häst måste gå i samling för att inte "gå på frambenen" (viktigt). Detta gjorde föga förvånande att hästen en dag inte var helt ren. Sen försvann det med veterinär insyn på 1½ vecka så det var inget allvarligt men fortfarande ett väldigt bra bevis på att "dressyr" gör dem inte mindre hållbara och känsligare. Hästar tål det de är vana vid och de med sämre exteriör mår ännu sämre av att inte hållas i den samling de är vana vid. Här får man även välja vad hästen ska arbeta med, det den tål eller det andra hobbyryttare anser är bäst.

Om någon seriöst vill diskutera uteridning och dess betydelse för hästens välbefinnande får ni först skriva vilka underlag som måste finnas vid dessa uteritter. Ni får även skriva hur hästen ska vara tränad innan för att det ska vara bäst samt ta med vilka väder hästen gillar att gå i skogen i. Samt hela hästens bakgrund, träningsstatus och framtid. Då är jag helt med på diskussionen men jag vill ha förutsättningarna innan. Ni får även gärna skriva den rimliga ekonomiska kostnad som får förekomma för att uppnå detta!:idea:

Då är jag mer med :idea:

Ang uteridning fattade jag inte riktig, och jag tror inte du är direkt intresserad av att jämföra min ponny med högpresterande dressyrhästar :p

Jag rider dock alltid ut i väldigt varierande former på varierande men mest fasta/hårda underlag och jag anpassar ridningen till undrlaget. Även om jag nog föredrar hårdare underlag. Min häst tycker det är jobbigt att gå på bana/i ridhus helt enkelt för att det är mjukare än han är van vid och det är mycket mycket mer böjda spår än vad han är van vid. Det gör att jag nästan enbart rider på bana för tränare och att jag är väldigt noga med att inte rida för hårt för tränare.

Ang tillvänjning så har min från att han kom som 2.5 åring (endast gått i unghästflock) gått på dessa underlag och han har skrittats avsuttet mååååånga mil samt travats endel framför vagn som ett för mig viktigt stadie under tiden som han växte. Ekonomisk vet jag inte? Vi bor i skogen :p Min önskan med honom är att han kan tävla på väldigt låg nivå i dressyr/hopp/fälttävlan tills han är typ 30 år gammal :p

Mao, inte alls relevant gissar jag :p
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Detta är min högst personliga åsikt!

Rid inte på hästarna förrän dem är färdigvuxna!!!!! Att rida in en häst som 2,5-åring! Många hästar är inte färdigvuxna förrän dem är 4-5 och i vissa fall ännu senare. Hur påverkar det leder och sener? Det tror jag är grunden till att många hästar får skador senare i livet. Dessutom med dagens gångartshästar som har så lätt för sig, byggda i uppförsbacke och flaschig gång kräver ryttarna för mycket på tok för tidigt innan hästarnas kropp och muskler är klara för det.

Va? Det är välvetenskapligt bevisat att hästkroppen måste "växa in i sin uppgift"? Att hästen ska stärkas under uppväxten?

Min blir 8 i år och är en ponny med dessutom rätt sen släkt. Han borde nog knappt ridas på ännu enligt din åsikt.

Det sista håller jag dock med om! Men det är skillnad på att rida och att kräva för mycket :)
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Det stärker dem. En kropp som inte förbereds på aktivitet kommer inte klara aktivitet.
Jag tror vi tappade en del när vi slutade köra in hästarna och belasta dem på det sättet unga.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Detta är min högst personliga åsikt!

Rid inte på hästarna förrän dem är färdigvuxna!!!!! Att rida in en häst som 2,5-åring! Många hästar är inte färdigvuxna förrän dem är 4-5 och i vissa fall ännu senare. Hur påverkar det leder och sener? Det tror jag är grunden till att många hästar får skador senare i livet. Dessutom med dagens gångartshästar som har så lätt för sig, byggda i uppförsbacke och flaschig gång kräver ryttarna för mycket på tok för tidigt innan hästarnas kropp och muskler är klara för det.

Jag håller inte med, belastning i tidig ålder har visat sig stärka senor, leder, rygg på ett positivt sätt under förutsättning såklart att utrustningen passar OCH att det är lättare ridning, varierat och lätt, mad vila, inte hård träning.

Så det får nog fortsätta vara din personliga åsikt för den stämmer inte med verkligheten.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

säkert, har ingen aning. märker bara att alla "tävlar msv" nu.
och det är inte kritik mot alla Msvc ryttare :)
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

säkert, har ingen aning. märker bara att alla "tävlar msv" nu.
och det är inte kritik mot alla Msvc ryttare :)

Jag tycker också det är inflation i msv-ryttare nu och inte bara msvc...Som jag skrev innan har man sett den tendensen ett tag i alla fall här i Stockholm med omnejd, det är ju bara att titta på tråden här på dressyr nu om trängseln och långa kölistor förresten.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

En del i att vara skicklig är att kunna variera arbetet trots att man rider på samma bana. Jag tror att den stora skillnaden mellan proffs och amatörer är att proffsen klarar av att arbeta olika muskelgrupper olika dagar, de gör det i lagom dos, i balans och på bra underlag.

Amatören känner sällan när det räcker utan rider sina "45-60" min i ridhuset där de råkar ha stallplats och har helt enkelt inte tillräckligt många växlar i sin ridning och häst för att kunna variera sig tillräckligt. Dessutom saknas ofta balansen.

Det här tror jag är jätteviktigt!

En del verkar tro att ridhus varje dag=samma typ av arbete varje dag vilket inte alls behöver vara fallet. Jag försöker tänka på samma sätt som när man styrketränar en människa. Då kan man vara på gymmet flera dagar i rad men man tränar inte armar alla dagar utan varierar och tränar armar en dag, ben nästa osv. Samma sak kan man ju göra med hästen. Att träna samling en dag, lösgjordhet nästa osv. På så sätt kan man få ett varierat arbete även om man skulle rida flera dagar i rad i ridhus.

Sedan håller jag med Quigley, ridningen måste anpassas efter vad hästen är van vid. När jag köpte min juniorhäst, en gammal läromästare som bara gått dressyr på bana och kanske lite dressyrridning ute. Hade jag börjat hoppa honom osv hade troligen inte varit ohalt tills den dag han dog (på grund av åldersrelaterade problem).

En unghäst kan man ju å andra sidan "skola in" på en varierad ridning på ett helt annat sätt :)

Om jag kan vill jag gärna både rida ut och hoppa mina dressyrhästar för att träna alla muskelgrupper och få en varierad träning. :)
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

säkert, har ingen aning. märker bara att alla "tävlar msv" nu.
och det är inte kritik mot alla Msvc ryttare :)

Fast det är nog lite hippt att säga att man gör det fast en del av dem inte kan göra rena byten.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

En del i att vara skicklig är att kunna variera arbetet trots att man rider på samma bana. Jag tror att den stora skillnaden mellan proffs och amatörer är att proffsen klarar av att arbeta olika muskelgrupper olika dagar, de gör det i lagom dos, i balans och på bra underlag.

Amatören känner sällan när det räcker utan rider sina "45-60" min i ridhuset där de råkar ha stallplats och har helt enkelt inte tillräckligt många växlar i sin ridning och häst för att kunna variera sig tillräckligt. Dessutom saknas ofta balansen.

Tror att du slår huvudet på spiken! De är så otroligt duktiga på att variera sig och passen.

Sen tror jag att många ligger och nöter för mkt och missar korta pauser i arbetet. Så fort musklerna blir för trötta så tar leder, ligament och senor stryk då musklerna inte stabiliserar som de ska.
Sen har vi istället Ulla håkansson som typ aldrig rider sina hästar inne och de har väl hållt rätt bra de också.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Fast de går ju i hage och där har de både skutt och bock och annat som gör att de ändå stärker sig.

Och det är bara att man börjar lugnt för att sedan öka träningsmängden när man köper en ny häst.

Min ena har aldrig blivit halt trots att den bytte ryttare och underlag och hon hade varken varit ute eller gått på varierat underlag när hon köptes.

På vilket sätt stärker de sig om de går ute 3-4 timmar i en platt hage? Och vem i hela friden skulle tro att för att hästen var tränad inom x disciplin för x antal tid sen, så är den fit for fight för detta även om den varit borta från den träningen och disciplinen? Man ska vara gravt oinsatt om ens basic träningslära om man tror det, och jag har väldigt svårt att se det exemplet du gav framför mig.

I övrigt undrar jag ang. din syn på skogsridning, utifrån det du skrivit och det du anser folk ska redovisa för att du ska diskutera det. Varför skulle skogsridning innebära flängridning? För mig är kanske uteridning ett entimmas pass i skritt på lång tygel på asfalt, parat med lite klättring i mjukt sluttande backar? Uteridningen kanske är ett lågintensivt pass som blir en avkoppling från dressyr träningen samtidigt som det är stärkande på lågintensitets nivå? som exempel.

Alltså du får gärna läsa kontentan av det jag skriver och inte dra allt till sin spets. Jag har aldrig påstått att dina hästar skulle gå sönder. Vi diskuterar ju hållbarhet härinne däremot, och det är ju konstaterat och har varit stora diskussioner bland veterinärkåren om just riskerna vid ägarbyte i fråga om ridrelaterade skador, så det är ju inga konstigheter jag tar upp.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Detta är min högst personliga åsikt!

Rid inte på hästarna förrän dem är färdigvuxna!!!!! Att rida in en häst som 2,5-åring! Många hästar är inte färdigvuxna förrän dem är 4-5 och i vissa fall ännu senare. Hur påverkar det leder och sener? Det tror jag är grunden till att många hästar får skador senare i livet. Dessutom med dagens gångartshästar som har så lätt för sig, byggda i uppförsbacke och flaschig gång kräver ryttarna för mycket på tok för tidigt innan hästarnas kropp och muskler är klara för det.

du har faktiskt helt fel i ditt resonemang, för det är sen länge konstaterat att unghästen är som mest påverkbar i fråga om att stärka sig de första 5 åren, och ska den hålla för ridning så är det främjande och oddsen blir bättre om den rids in vid 3 års ålder - givetvis på ett vettigt sätt utan att överanstränga den. Det här med att sent tagna hästar skulle vara en fördel, var ju en skröna folk trodde mycket på 90-talet, och det användes ofta som försäljnings argument, men statistiken är faktiskt helt tvärtom. Jag hade aldrig aldrig köpt en oinriden 6 åring om jag hade tänkt använda den för ridning och prestation, oavsett disciplin.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

MvC1 och MsvC2 är ju gamla LA:5 och LA:6. Jag tror "inflationen" mer är en reflektion av att så många mer helt enkelt rider och tävlar nuförtiden, det gör att standarden mildras ut så att säga. De som red LA:5 och LA:6 och var hobbyryttare för 20 år sen, var inte många så att säga, jmf med nu.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

*KL

En grej jag funderat lite på är travhästar, jag är inte så insatt, men har ju läst runt en del, och det slog mig lite smått att:

1. Travhästar körs in tidigt, börjar vänja sig vid arbete väldigt tidigt. Någonstans inne på trav skrevs något om att det är i unghäståldern som kropp och senor m.m går att påverka eftersom de utvecklas då. Dvs utsätts de för ett visst arbete kommer de ha lättare att klara av det arbetet senare i livet.

2. I tråden i Gnägg; "äldsta hästen du träffat på" tycker jag mig ha läst om en stor andel travare, där många av dom både tävlats/tränats i trav som unga och resten av livet blivit ridna.

Misstänker vissa samband där faktiskt. Egentligen kanske man borde börja träna med unghästar vid ännu lägre ålder än man gör, för att få högre hållbarhet genom resten av livet. Givetvis inget tungt arbete, utan bara vänja in ben och kropp.

Sen så är det ju så att en travare som inte håller blir inte kvar, därför är det ju bara dom med tåligast/starkast ben och kropp som blir kvar i avel och tävling. Det spelar ju in en hel del också.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Jag är inne på din linje, att hästarna ska stärkas tidigt med lågintensivt arbete delvis anpassat till vad de ska göra resten av livet.

Jag gillar handhästning och inkörning bla :)
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

du har faktiskt helt fel i ditt resonemang, för det är sen länge konstaterat att unghästen är som mest påverkbar i fråga om att stärka sig de första 5 åren, och ska den hålla för ridning så är det främjande och oddsen blir bättre om den rids in vid 3 års ålder - givetvis på ett vettigt sätt utan att överanstränga den. Det här med att sent tagna hästar skulle vara en fördel, var ju en skröna folk trodde mycket på 90-talet, och det användes ofta som försäljnings argument, men statistiken är faktiskt helt tvärtom. Jag hade aldrig aldrig köpt en oinriden 6 åring om jag hade tänkt använda den för ridning och prestation, oavsett disciplin.
:bow:

Vad som gör skillnad är hur den sk lätta inridningen ser ut?
En skicklig van ryttare rider lite men hinner med det den ska lära sig o låter den sedan stå över vintern- ingen press / belastning, utan tillvänjning som hästen sedan får smälta..
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

En del i att vara skicklig är att kunna variera arbetet trots att man rider på samma bana. Jag tror att den stora skillnaden mellan proffs och amatörer är att proffsen klarar av att arbeta olika muskelgrupper olika dagar, de gör det i lagom dos, i balans och på bra underlag.

Amatören känner sällan när det räcker utan rider sina "45-60" min i ridhuset där de råkar ha stallplats och har helt enkelt inte tillräckligt många växlar i sin ridning och häst för att kunna variera sig tillräckligt. Dessutom saknas ofta balansen.

Det tror jag också, för så enkelt som att man bara behöver rida på lite olika underlag så kommer hästen att hålla bättre är långt ifrån hela sanningen.

Kvaliteten i arbetet tror jag har mycket större betydelse än hur många eller långa pass en häst dressyrrids.
Och det behövs så många fler växlingar i arbetet än man tror. Det är en sak att ha en ram i form av "skritta fram - trava, rida lätt - galoppera - etc.." - men sen inom den ramen måste man också variera sig så himla mycket så att hästen inte stumnar till i musklerna (och råkar man gå över den gränsen måste man lära sig att känna det direkt, och veta hur man ska agera - små pauser och ideliga nedläggningar is generally the shit).
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Jag håller med. Med en väldigt känslig häst själv så vet jag att det han egentligen tål bäst är underlag som är samma. Han blir gallig och ful i benen efter tävling alldeles för ofta för att jag inte skall sätta det i samband med underlagsbyte och nackdelen med tävling är ju att det då inte går att allt för mycket anpassa ridningen efter underlaget heller - i alla fall inte stunden inne på banan, vilket på honom räckt för att ge en lite för hög ansträngning.

Min veterinär talade sig väldigt varm för just pausandet och arbetet utan ryttare vid senaste kontrollen nu när det är dags att börja jobba mot i alla fall MsvC igen och därmed bygga upp styrkan på nytt. Att träna till "mjölksyregränsen" (gränsen där hästen stumnar) och sedan absolut inte rida vidare när hästen "surnat" i kroppen utan då pausa ordentligt med fri skritt för att inte riskera att han överkompenserar och tar i felaktigt någon annanstans. Det svåra är ju att känna när den gränsen kommer. :crazy:

Sedan föreslog hon redan i somras ett fyra-veckors-schema med successivt ökande träningsgrad i tre veckor och sedan en fjärde vecka med fler vilodagar, skrittmotion (gärna utan ryttare) och tömkörning utan samlingsarbete för att på så sätt ge kroppen en chans att läka ut eventuella små överansträngningar och därmed få en sundare träning. Om det fungerar vet jag inte, det är lite synd att testa ett koncept på en skadekråka som min...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 828
Senast: ameo
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 570
Senast: Ray
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 867
Senast: Derring-Do
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 045
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp