Bukefalos 28 år!

Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

traceys

Trådstartare
Det var ju en intressant diskussion tyckte många så jag provar en tråd här istället för hästvård. Det gäller ju dressyrhästar då särskilt förstås.

Citerar ett inlägg av Saigon i slutet av den tråden:

KL

Förtydligar mitt tidigare inlägg.

Jag tror att den största skaderisken föreligger när ekipage börjar närma sig/ligger på MSV-nivå. Det är då felaktig ridning får störst effekt. Spänning istället för samling, tramp innan hästen är redo, byten och arbetspiruetter i obalans osv. Många får så väldigt bråttom när det är dags att kliva upp ett steg. När kraven på samling, skolor, form etc. ökar så ökar också kraven på ryttaren dels vad det gäller träningsupplägg och dels vad det gäller korrekt ridning.

Och det är min uppfattning att man inte klarar sig igenom tröskeln på MSV-nivå och upp i svårklass om man inte har en korrekt ridning och ett bra träningsupplägg (i vart fall blir man inte långvarig då).

Ja DÅ är jag helt med. :bow: Det tror jag också. Det är inflation i msv-ekipage runt oss i Stockhom, i alla fall, och har de som rider msv-klasserna verkligen nått dit som de borde utvecklingsmässigt? Är det verkligen samling hästarna rids i, utifrån kraven på vad det innebär? Jag tycker det är väldigt si och så med det när man ser en del ekipage både irl och på filmer bla här. Så jag håller verkligen med dej där. Har ryttarna klart för sej kraven på hästarna när de går upp och har bråttom som du säger?

Det fanns ju en diskussion om unghästar och msv tex. Men jag tänker även på alla andra msv-ekipage som slåss om platserna på alla tävlingar.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

enl den kända tandläkaren kommer också tandskadorna när folk går upp i msv. för då stoppar de in ett kandar och håller emot i.

Ingen aning om det är sant men det var hans erfarenhet.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Ja, jag håller helt med Saigon. De flesta hästar borde hålla för att gå upp till LA (det krävs ju faktiskt inte något specifikt träningsupplägg för att rida LA heller om man inte siktar på vinst utan känner att man bara vill vara över 62% om man inte har en superfin häst), då finns tid för varierad träning och hästen behöver inte ridas långa pass för att ryttaren skall hinna lära sig nya moment.

Jag känner själv att steget upp till MsvB är JÄTTESTORT, det blir högre krav på allt och framför allt upplever jag att det tar mycket längre tid, vilket gör att jag som ryttare lätt blir stressad över ett par vilodagar och ett par dagar ute i skogen - eftersom jag helt enkelt inte hinner med att träna på det jag "bör". Och vips, så går hästen sönder.

Inte ens min skadekråka går ju sönder, trots konstaterade defekter, av att ridas i ridhus tre-fyra ggr/vecka och då med fokus på lösgjordhet - vilket räcker för upp till LA4. Sedan kommer samling in och skolor - och då blir fallgroparna fler och större. Och ryttare som inte gjort arbetet innan gör nog ofta för mycket - och för länge - och för ofta... :crazy: Jag vet att jag själv lätt faller i den fällan i alla fall...

Man vill träna skolor eftersom de är dyra att missa på, man vill träna styrka i låg form, styrka i tävlingsform och dessutom finslipa på detaljerna i programmet. Vips så har man bakknähältor istället i sin iver att undvika frambenshältor... :rofl:
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Kul!


Nu vet jag inte om min fråga tillhör denna tråden direkt men hur resonerar ni kring skador "pga" exteriören? Finns det hästar som inte "håller" för dressyr?

Jag tänker lite på det där med om dressyren är till för hästen eller om man köper en dressyrhäst.

Kanske en helt ointressant fråga för er tävlingsryttare dock, vad vet jag :p
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Many outstanding horses are quite difficult,
naughty individuals and require very careful individual
production.

Vad betyder detta? Att fälttävlanshästar är elaka? :o :D
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Jag ser det som ett väldigt problem att hästen skall "behöva" gå sönder bara för att man ska upp i MSV B. Jag är inte där än men förhoppningsvis på god väg och jag hoppas inte jag rider sönder min häst bara för det. Jag försöker hålla mig till den varierade träningen jag alltid hållt på med. Enformigt underlag, enformig ridning med långa pass tycker jag säger sig självt vart det bör barka hän.

Men för att mer tala av egen erfarenhet, hästarna i min bekantskapskrets som jag syftat till tidigare har blivit skadade långt innan dom varit i närheten av MSV.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Jag känner själv att steget upp till MsvB är JÄTTESTORT

Ja jag tänker nog så också men sista åren, (kanske 10 år bakåt) verkar det som om "alla" ska rida MSV och jag tror att en del av det du skriver om skador handlar om det. Förr var det rätt få som red på den nivån, nu tycks de vara förhållandevis många och jag tror inte att alla har tränat sina hästar rätt för det som egentligen krävs.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Jag tror att alldeles för få ryttare går igenom sina hästar regelbundet utan man väntar helt enkelt tills hästen är halt. Jag tror på att gå igenom hästen veterinärt iaf en gång om året och kanske däremellan använda ET el liknande.

Många ryttare som rider MsvB och uppåt tränar ju inte alltid så regelbundet, utan man kanske tror att "man kan själv" - har man då en felaktig ridning så går ju hästarna sönder till slut.

Om man som hästägare har en häst som det ständigt är något fel på, då hoppas man ju att man kanske funderar över sin egen ridning eller kanske sin tränare (om man nu inte har en trashank till häst, det finns ju faktiskt såna också).
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

i artikeln jag länkade pratar de ju om just exteriören och vissas olämplighet som dressyrhästar på högre träningsnivå.

ang. naughty hästar så tolkar jag sammanhanget som att sporthästar har en annan "edge" och kräver lite av sin ryttare. Men det är rätt klantigt uttryckt rent språkmässigt.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Jag tror det finns väldigt mycket bristande kunskap om vad ett bra träningsupplägg verkligen innebär, och kanske även en ganska bristfällig kunskap om hur mycket man som ryttare faktiskt påverkar skadeaspekten på sin häst när det gäller ridrelaterade skador och hur mycket man kan förebygga skador genom att rida klokt och på ett sätt där man sparar hästen samtidigt som man jobbar för att maxa prestation och resultat. Just ekvationen långsiktigt ergonomiskt träningsupplägg och prestation/resultat tror jag är pudelns kärna. Man måste förstå vikten av att ha ett vettigt träningsupplägg, för att kunna nyttja sin häst utan skador och problem.

KL
Här finns ännu en trevlig artikel:
http://www.thereserosenvinge.se/documents/reportage_hippson2.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Det är ett jätteproblem - i alla fall för mig. Min drog på sig bakknähälta efter en jättefin vinterträning där jag verkligen försökte variera träningen, rida ut mycket (var nog lite för slitsamt måste jag medge, snöridning sliter rejält när de inte i grunden har supervinklade bakben och jag var nog lite för ivrig på att rida i snön när vi väl hade någon) och rida korta, korta pass eftersom han var så fin. Men det gick åt skogen ändå - troligen för att ju lättare det kändes för mig - desto mer jobbade han, och steget upp i form och krav gick för fort.

Själv är jag tveksam till om min häst alls håller för ridning på den nivån faktiskt, på tal om vad du säger om exteriör. Han är inte alls fördelaktigt byggd och får slita mycket för att orka vinkla om och bära mer bak - vilket gör att det krävs mer styrketräning och mer jobb för att hitta dit = mer slitage för att hitta rätt och sedan svårt att göra tillräckligt lite när man väl hittat dit... Apsvårt. :(
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

KL

Jag gör en check på min häst ca två gånger om året med böjprov. Däremellan ser jag till att variera arbetet i så stor utsträckning som möjligt. Vi har klarat oss bra från skador hittills peppar, peppar. Ligger på msvb-nivå.

Min häst är välbyggd med korrekta ben och väldigt bra naturlig balans. Tror att det bidrar mycket till god hållbarhet.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Jag var på en föreläsning för några år sen om just hållbarhet på tävlingshästar och den var väldigt intressant, med tränare och veterinärer. Det de framförallt hävdade var att hästar tål allt de är vana vid. Extriör och användningsområde var inte lika relevant som hur man tränade. Gjorde man ungefär likadant varje vecka/månad tålde hästarna det.

Problemet som jag uppfattade att de menade det var när något ovant inträffade. Till exempel en vrickning i hagen som var så liten att man fortsatte rida på den så det blev en kotledsinflamation. Eller om man ändrade träningen i en hastigare takt än vad hästen kunde anpassa sig till. Det stämmer ganska bra i på andras uppfattning att skadorna kommer när man ska upp i Msv. Då ökar man träningsintensiteten men låter återhämtningen bli lidande och vips kommer överansträngningen som kan leda till tex kotledsinflamationer.

Jag har även testat olika typer av träningsupplägg och ingen av de hästar jag har haft har blivit halta av att gå enbart i ridhus, dressyr 6 dagar/vecka. Tvärtom. Har just nu två stycken som aldrig varit/blivit halta så länge de fått göra just det de var vana vid. Den ena blev halt av att få "skutta lite över bommar" och gå ut i skogen. Då talar vi inte om någon våldsam hoppträning utan bara ett arbete den hästen inte var van vid. Den hästen har dessutom väldigt "besvärlig" extriör för dressyr men har ändå större delen av sitt liv varit i träning för svår dressyr.

Jag tror därför att alla hästar mår bäst av att gå dressyr i bemärkelsen dressyrarbete, inte tävlingsdressyr. Om hästen från den börjar jobbas med som ung får vänja sig vid att ta i med sina bakben, jobba över ryggen med ett mjukt stöd fram till handen tror inte jag att någon häst mår dåligt av dressyr. Snarare att väldigt många hästar hade mått bättre om de fick gå på ett för hästen så avlastande sätt som möjligt vid ridning.

Dock förstår jag också att det inte alltid är samma sak att jobba korrekt och att jobba på ett sådant sätt som gör att du vinner LA, Msv eller St:George. Men om man jobbar hästen korrekt tror jag att även tävlingsdressyr är ett bra sätt att jobba alla hästar.

(Undantaget de som ska tävla i sådant där dressyrmuskler hindrar tex löp.)
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Måste ha missuppfattat dej där :confused: Du menade väl inte att du rider dressyr i ridhus 6 dagar i veckan?

Men annars håller jag med dej om mycket, jag skrev lite samma med att hästar anpassar sej till ryttaren och det jobb dom har så länge det är samma, men problemen kommer tex vid ryttarbyten, det är ju ganska ofta som en häst blir halt med ny ryttare tyvärr. Annat sätt att rida och träna även om den utåt sett kanske tränas på samma sätt dvs för dressyr eller hoppning eller vad det är. Men den nya ryttaren rider annorlunda och det kan räcka för att hästen får problem.

Men jag tror även att exteriören har betydelse, samt vad hästen är avsedd för. En häst avlad för dressyr, i bra egen balans är gjord för det arbete som krävs av den som dressyrhäst, det är ju naturligtvis mycket lättare för både häst och ryttare, det säger sej självt. Jämfört med en travare, (för att ta extremt) eller annan häst som är andamålsenligt byggd för helt annat arbete.
Även hopphästar i alla fall förr var ju ofta byggda på helt annat sätt än en dressyrhäst. En häst byggd för löpning eller vagnsdragning har andra förutsättningar.

Det står ju även i mackans första länk att ryttare ställer samma krav utan att ta hänsyn till att vissa (som SaraMara skriver om sin häst och det gäller även min tex) får ta i enormt mycket mera för att kunna bära och vinkla tillräckligt, och klart det borde slita mer tycker man? Vad är rätt mot hästen? Andra saker spelar förstås också in som kvalitet på leder, senor, grundstyrka, hur den är uppbyggd från början när den började ridas, utfodring m m m m.
Att avla på trasiga ston som man själv anser vara fantastiska men som aldrig hållit, vilket förekommer rätt vanligt, det förbättrar väl inte heller statistiken.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Jag har även testat olika typer av träningsupplägg och ingen av de hästar jag har haft har blivit halta av att gå enbart i ridhus, dressyr 6 dagar/vecka. Tvärtom. Har just nu två stycken som aldrig varit/blivit halta så länge de fått göra just det de var vana vid. Den ena blev halt av att få "skutta lite över bommar" och gå ut i skogen. Då talar vi inte om någon våldsam hoppträning utan bara ett arbete den hästen inte var van vid. Den hästen har dessutom väldigt "besvärlig" extriör för dressyr men har ändå större delen av sitt liv varit i träning för svår dressyr.

Men är det rätt mot hästen att träna den i ridhus 6 dagar/vecka bara för att det är vad som krävs för att hålla den fräsch för tävling?

Det står ju även i mackans första länk att ryttare ställer samma krav utan att ta hänsyn till att vissa (som SaraMara skriver om sin häst och det gäller även min tex) får ta i enormt mycket mera för att kunna bära och vinkla tillräckligt, och klart det borde slita mer tycker man? Vad är rätt mot hästen? Andra saker spelar förstås också in som kvalitet på leder, senor, grundstyrka, hur den är uppbyggd från början när den började ridas, utfodring m m m m.
Att avla på trasiga ston som man själv anser vara fantastiska men som aldrig hållit, vilket förekommer rätt vanligt, det förbättrar väl inte heller statistiken.

Rätt mot hästen är väl att på den individen lägga in betydligt mer grundarbete? Inte pang bom kräva allt?

Har hästar verkligen så svårt att hålla under uppbyggnadsfasen innan man får dem att arbeta mer korrekt? Jag funderar här över mer arbete i skritt/korrekt lugn trav för att "ändra om" i hästens kroppp/svar på hjälper.

Om man jämför med unghästar så är jag en sådan som vill att de ska ridas framåt ordentlig i alla gångarter i princip direkt. De går ju inte direkt "bra" från scratch men genom varierad träning så verkar de flesta ändå tåla den typen av inridning utan att gå sönder direkt. Jag tänker på Flyingemodellen.

En sak jag ofta försöker reflektera över är att dagens hästar har "för lätt" för sig. De tunga, långa helt okvicka hästarna "förr" behövde betydligt med grundarbete och repetitioner medan dagens hästar "kan direkt". Hästkroppen i sig har ju dock inte pang bom blivit stark över en natt bara för att hästen fick en ryttare på sig utan dagens hästar behöver ofta mycket mer grundarbete än vad man som ryttare tro/känner för hästen har så lätt för sig.

Sista stycket är ett halvcitat från någon jag inte minns vem det var och innehåller noll egen erfarenhet dock, så ni vet om det blivit lite fel :o
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

KL
Poängen som ligger vid vikten som hävdas av veterinärerna att träna sin häst ALLSIDIGT, är ju precis för att unvika det Quigley beskriver, dvs tränas hästen så allsidigt som möjligt från grunden, så är den bäst rustad för ändringar i arbete och kan förhålla sig till såna ändringar, jmf med om den rids på samma underlag och utför samma arbete dag ut och dag in. Det är ju då man får en häst som är känslig så fort ngt ändrar sig eller arbetet läggs om.

Jag tycker därför inte att man bör resonera som Quigley för då har man ju bara målat in sig i sitt eget hörn så att säga. Målet torde ju istället vara att hästen TÅL förändringar, för det blir oerhört svårt att skydda den från sådana under sin livslängd.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

kl

Problemet med hobbyhästar är kanske att de inte gör så mycket som unghästar men i 10 års åldern dök klassen msvc upp och nu vill matte dit = träningen intensifieras och hästen skadas.

Det är en del prat om att unghästvinnare slås ut tidigt. Kanske är det inte pga felaktig träning utanför att man helt enkelt finner de svaga hästarna tidigare?
Så fungerar det lite i galopp eller travvärlden enl min erfarenhet, pallar de inte träningen åker de ut direkt.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Har just nu två stycken som aldrig varit/blivit halta så länge de fått göra just det de var vana vid. Den ena blev halt av att få "skutta lite över bommar" och gå ut i skogen.

Fast blir en häst halt av att få gå ut i skogen och / eller hoppa några småskutt då har man tränat hästen helt fel tycker jag.Sorgligt är det om man är så rädd om sina hästar att de bara får gå i ridhus, dessutom skadligt eftersom hoven behöver lite oregelbundet, fast underlag att röra sig på, så den vickas åt de håll den kan, alltså även åt sidorna.

KL

Jag har inget mer att tillägga egentligen mer än mycket utevistelse i kuperade hagar, gärna med stock o dike så de får hoppa naturligt och bli starka, vet dressyrhästar som aldig kommer på annat underlag än ridhusbotten och jämn grusad frimärkshage, riktigt tråkigt.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

kl

Problemet med hobbyhästar är kanske att de inte gör så mycket som unghästar men i 10 års åldern dök klassen msvc upp och nu vill matte dit = träningen intensifieras och hästen skadas.

Vad menar du med det?, klassen har ju funnits i många år, det är bara en namnändring?

KL

Min tränare(A) brukar säga som så att de flesta hästar tål träning, hård träning och felaktig träning tills de är i ca 9 års ålder, att de blir skadade då är beroende på att den för den hästen felaktiga ridningen eller den för hårda ridningen "kommer ikapp"- min tränare menar på att det är inte det som görs då de inte tål, utan att de är felridna och feltränade länge innan.Låter sunt tycker jag, men jag kan inte källhänvisa och inte ens argumentera för det, flikar bara in som en liten försiktig tanke.;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 816
Senast: ameo
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 498
Senast: Ray
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 755
Senast: Derring-Do
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
3 987
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp