"Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
"Donutknut" är ju en vanlig frisyr man ser ute på tävlingsbanorna, och så snyggt det är! Särskilt med pärlor och kristaller i :d

Men så till problemet:
Jag har för långt/tjockt hår för att ha donutknut tyvärr :(
Har försökt med allt möjligt; virat resterande hår flera varv runt "donuten", försökt sätta den så långt ner som möjligt m.m. men ändå går det inte.

Just nu brukar jag ha en fläta när jag tävlar dressyr, men det är ju inte på långa vägar lika snyggt som "dressyrryttar-knut"....

Så vad har ni för några tips? Allt utom att klippa av håret mottages varmt! :D

Och såhär ser då mitt hår ut:

1003011_374585249331480_723010613_n.jpg


Inte världshistoriens bästa bildkvalité kanske, men hittade ingen bättre bild!
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Har nog ungefär lika mkt hår som du. Kan ha donut, om jag nålar fast håret som vanligt, o sen gör en inbakad fläta som går runtom knuten av det hår som blir över. Om du fattar. :)

Här ser man lite, valpen/grisen har knölat till det men ungefär (fast lägre då): http://instagram.com/p/Tnpa5zsVzB/
 
Senast ändrad:
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Du kan ju alltid fläta håret och göra en egen "donut" av det? Eller det är kanske så du har gjort?
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Jag har gett upp att försöka ha donut under hjälmen, jag snurrar aningen ihop håret till en knut eller gör en flätad knut. Blir bäst så. Har lika långt och tjockt har som du.

Flätad knut under hjälmen kräver minst 3 flätor, silikon snoddar i topparna då och en vanlig i basen. Sen tar man och fäster med en vanlig hårsnodd samt några peruk nålar.

Vill man ha decorations nålar i så är det inga problem.
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

En tjej här uppe hade lika långt och tjockt hår som dig. Hon satte först upp i donuten och flätade det överblivna håret och la upp det under hjälmen.

Jag har inte lika långt hår som dig, men det är tjockt. Jag har börjat fläta och nåla en knut, sätter sen ett litet nät över (med små pärlor på) som jag också nålar fast. Dekorerar med ett pärlarmband:).
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Men du borde ju kunna göra en "riktig" knut av ditt långa fina hår! En donut är ju till för oss andra med tunt/kort hår som behöver utfyllnad! :D

Det finns massor av tips på tex youtube om hur man gör fina håruppsättningar (googla på engelska så hittar du dom bästa). Vore det mitt hår som var så långt (men jag har tunt, fint hår) så skulle jag spraya massor alt. ha smutsigt hår, stödtupera lite och sen rulla upp det och fästa med en miljard hårnålar och spraya 1kg hårspray så att det håller trots att man har hjälmen som nöter på knuten. Då får du förhoppningsvis en liten hård knut som håller och får plats under hjälmen.

Så här ser det ut när jag gör det (men jag har en donut under som utfyllnad för mitt hår är för kort än så länge)

1011406_10152950778190542_641656862_n.jpg
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Jag har typ 10 cm kortare hår än dig, men också väldigt tjock, men jag kan göra en knut som ser ut som en med donut, fast utan donut, om du förstår hur jag menar:D Simplaste uppsättningen ever, hästsvans, snurra håret och nåla. Dressyr är ju bra, då kommer man undan med hårnät dessutom:)
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Har nästan lika långt hår, och jag gör en fläta, sätter på hjälmen, och nålar upp flätan i en mycket låg knut. Gör jag knuten innan så hamnar den alltid för högt och funkar inte med hjälmen. Prydligare än att ha en fläta på ryggen iaf. Knut under hjälmen tycker jag är galet obekvämt, så det har jag inte.
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Gör en knopp av ditt hår som du gör i hästens man? :)
Bara fläta och sen rulla eller vik upp. Ser snyggt ut tycker jag!
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Tack för alla tips! :D

Att jag aldrig kommit på att man kan göra det utan "donut" också! :angel:

Ska definitivt experimentera lite! :)
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Det går med donut också! :D Jag hatar att ha håret utsläppt och jag fick panik inför studenten... Dom flesta som finns på tex hm är oftast för små i storleken, vi med väldigt långt och tjockt hår behöver den största storleken, finns på tex glitter.

Bilderna är tagna vid olika tidpunkter, därav utsläppt på ridbilden. Anledningen till att håret är uttraget ur donutsen på bilden är för att en klasskompis var på och pillar med hårsmycken. Dom fick inte vara kvar :p. Väldigt lätt att göra, mycket spray, hårnålar som ser ut som "V" istället för tajta, såna här alltså:
harnalmunster50mm.jpg


Det hår som bliver över kan man antingen fläta runt eller så virar man hårt(!!)

Så hår såg min ut:
20130604_095022_1.jpg


Så här långt hår har jag, tyvärr inte bästa bilden, men man ser någorlunda.
dsc_0427.jpg
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Lägger även till den här:
526161_2915782418767_2144617697_n.jpg


Den här bilden är ca 1½år gammal. Den här knuten är gjord på "fri hand". Den är alltså tom inuti, ingen donuts eller något annat. Kräver en hel del pyssel, massor med hårnålar och spray och en hel del tålamod, dock tar den bra mycket längre tid att göra en med en donuts och är svår att göra själv kan jag tänka mig... Den på bilden är gjord på mig men jag har inte gjort den själv.
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Men man ska ju lyckas ha en ridhjälm också och det går inte med dina håruppsättningar...
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Allt beror ju självklart på hur högt upp allt sitter. Donutsen är ju lättare att flytta på. Den kommer ju behöva gå upp emot ridhjälmen eller vad man ska säga.
Du kan ha rätt i att det är svårt att få det att fungera, men jag tror inte det är omöjligt.
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Jag har också långt och äckligt tjockt hår. Jag köpte ett hårnät med en fin rosett på¨helt enkelt :) Dock hade nätet lite stora maskar så måste köpa ett med mindre men det tycker jag iaf är lika snyggt :)
IMG_4443.jpg
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

*tar sista*

Jag lånar tråden lite...

Någon som har uppslag på vad man kan göra med långt och tunt hår? Jag har ner till midjan men det är verkligen motsatsen till tjockt. Och så är det löjligt silkigt!
Jag har ibland flätat och vikt bubbelt ett par (hundra)gånger, lite som en manknopp, och haft spänne bara. Ibland har jag flätat och haft som föregående dvs hårnät/spänne.
Men det vore kul att ha nått "häftigare". Dounut tycker jag inte funkar under hjälmen även om jag tycker det är jättefint när folk har det med dekorationer. Dessutom är jag ändå handikappad när det gäller att göra uppsättningen.
Suck! Vad gör man??
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Har du ingen bild? Det lät väldigt snyggt! :)
 
Sv: "Dressyrryttar-knut" för långt och tjockt hår?

Har tyvärr ingen närbild. Sen behöver jag iofs träna på att få knuten rund ist för avlång:p. Fick uppsättning gjord till mig på Falsterbo för att se hur den skulle göras och hur den ska se ut. Rekommenderar varmt att göra nåt sånt!

Här ser man litegrann bakifrån:
version-9c3869771b7ec7b66ebc34f96dae7f59
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jo jag vet ännu en hårtråd här :o Kanske beror på att mitt hår just nu ser ut som ett enda stort FRISS och tack så mycket att det är...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 830
Senast: Blimblom
·
Kropp & Själ Har sedan början av tonåren haft dålig hårkvalité, visserligen rätt tätt med hårstrån, men dom är tunna, frissiga och torra och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 184
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Jag har tunt, flygigt hår dom oftast är uppsatt, dag som natt. Gillar inte att ha det utsläppt och gillar definitivt inte att göra...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt...
2
Svar
27
· Visningar
3 504
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp