Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara för det red jag genom program idag.. Blev allt lite tävlingssugen så ska försöka få till så Zacke får gå en tävling vecka 13. De har rätt program för oss med FEI Mästerskapsprogram och MsvB5. Bytena ligger på bättre linjer än i lagprogrammet och så slipper vi rygga🙈. Han kändes dessutom helt ok idag men blir skönt med vetcheck nästa vecka. Ev en behandling då men inte nån lång vila..
Håller tummarna att allt är ok!
 
Tävlingsdebut känns tyvärr lååångt bort nu! Hästen är piggare och starkare än någonsin och passet i går fick planeras om och jag fick ägna mig åt konceptet ”broms”. Han har börjat köra upp huvudet i galoppen och rusa iväg och det tar nästan ett helt varv på en volt för att komma till kontroll. Och försöker man lämna volten och rida en hel långsida bryter han antingen av ( höger varv) eller så biter han tag i bettet och rusar ( vänster varv). Har varit bortrest så han hade vilat i tre dagar och blivit riden av min hästvakt en gång ( lika pigg och samma beteende för henne). Bara någon dag innan red jag serpentiner i galopp med avbrott till skritt på medellinjen och ny fattning (fortfarande funkade inte längre raksträckor i galopp).
I dag blev det bara skritt och trav på utebanan, men det gick ändå över förväntan, när jag väl hade lyckats justera stiglädret som jag var tvungen att sänka för att komma upp.,Han stod inte still direkt😂. Men Inga snedskutt pga blåst, människor, hästar eller vattenpölar! Och fick till några riktigt härliga skänkelvikningar i trav ( trots att jag hade hoppsadel). Valde ändå att hoppa över galoppen.
 
Dressyrträning idag! 😃

De största plussen vi fick var att grundformen är jättebra, stadig och avspänd och hon är även följsam och mjuk. Bara sitta bogen in så följer hon med. Väldigt lyhörd för sätet.
Bra grund helt enkelt! Jobbat med det vi kan ute på vägarna och det har blivit bättre!
Såklart är hon sned men blir bättre. Galoppen är bättre, lite gungig men hon står emot i början, det släpper snabbt. Blir lite öppen i formen i fattningarna men jag tycker det är såå svårt att fatta galopp från trav 😂 så det måste vi träna mycket på. Få in rörelsen i höften. Från skritt är det jätteenkelt, har bra koll på min kropp men i traven känner jag mig lost, svårt med timingen och känslan över hur mycket jag ska röra mig. Även övergången till trav med bibehållen bjudning är klurig, stoppar upp för mycket. Träna träna! 😂 synd man bara ha en (ponny) häst 🤓

Men i veckan ska jag rida en bekants ponny i ridhuset 2 dagar när de är på ghs! Alla tid i sadeln är bra tid 😋😍
 
Även övergången till trav med bibehållen bjudning är klurig, stoppar upp för mycket. Träna träna! 😂 synd man bara ha en (ponny) häst 🤓
När jag hade svårt att få till avsaktningarna galopp-trav med bra bjudning sa min tränare att jag skulle tänka att ”händerna säger grönt ljus”, som om jag kör bil och det är grönt på trafikljusen. Jag kan inte riktigt säga vad jag ändrade, men bara genom att tänka ”grönt ljus” så hittade vi ett superfint flyt i övergångarna. Kanske kan funka även för dig?😁
 
På tal om galoppfattningar så hade jag en härlig upplevelse i lördags. Har tragglat så mycket galoppfattningar från skritt senaste tiden och nästan inte gjort några fattningar från trav. I lördags lade jag in mycket trav-galopp-trav och insåg att vi har blivit väldigt mycket bättre på det :D
Älskar det där när man övat så mycket på sånt man har svårt för att de enklare sakerna helt plötsligt känns väldigt enkla:love:
 
På tal om galoppfattningar så hade jag en härlig upplevelse i lördags. Har tragglat så mycket galoppfattningar från skritt senaste tiden och nästan inte gjort några fattningar från trav. I lördags lade jag in mycket trav-galopp-trav och insåg att vi har blivit väldigt mycket bättre på det :D
Älskar det där när man övat så mycket på sånt man har svårt för att de enklare sakerna helt plötsligt känns väldigt enkla:love:
Lite samma för mig! Har tragglat skritt-galopp-skritt och fick för mig i går att lägga in lite skritt-galopp-trav-galopp-skritt och det gick ju alldeles utmärkt! Har haft lite problem att gå från galopp till arbetstrav då det har blivit mest flängtrav.
 
Prinsessan har varit lite kinkig sista tiden och jag börjar mer och mer misstänka att hon inte är nöjd med sadeln. På töm är hon hur fin som helst. Så nu är sadelprovning bokad till lördag. Är rädd för att det blir dyrt :meh:.
Var så nöjd när hon verkade kunna ha min gamla hoppsadel bara vi värmde om den, men nu visar hon tydligt att det inte passar. Mina dressyrsadlar passade inte alls, men får jag bara en hoppsadel som fungerar så får dressyrsadel komma sen.
 
Tränade i helgen och det blev riktigt bra till slut! Han var lite mentalt spänd första dagen så då blev fokus att få honom att slappna av och verkligen runda sig runt skänkeln. Det kom igenom fint och vi avslutade dag ett riktigt bra. Dag två var det som att börja där vi slutade dagen innan och han var jättefin! Vi kunde jobba vidare med skolorna och piruetterna.

Hade anmält till tävling i helgen men den blev inställd pga för få starter. Nästa planerade start är först i maj så nu har vi gott om tid att träna vidare :)
 
Dressyrträning idag! 😃

De största plussen vi fick var att grundformen är jättebra, stadig och avspänd och hon är även följsam och mjuk. Bara sitta bogen in så följer hon med. Väldigt lyhörd för sätet.
Bra grund helt enkelt! Jobbat med det vi kan ute på vägarna och det har blivit bättre!
Såklart är hon sned men blir bättre. Galoppen är bättre, lite gungig men hon står emot i början, det släpper snabbt. Blir lite öppen i formen i fattningarna men jag tycker det är såå svårt att fatta galopp från trav 😂 så det måste vi träna mycket på. Få in rörelsen i höften. Från skritt är det jätteenkelt, har bra koll på min kropp men i traven känner jag mig lost, svårt med timingen och känslan över hur mycket jag ska röra mig. Även övergången till trav med bibehållen bjudning är klurig, stoppar upp för mycket. Träna träna! 😂 synd man bara ha en (ponny) häst 🤓

Men i veckan ska jag rida en bekants ponny i ridhuset 2 dagar när de är på ghs! Alla tid i sadeln är bra tid 😋😍
För bättre galoppövergångar öht tycker jag det är gynnsamt att vara noga med att inte fatta galopp som i snabbare. Utan bara tänka annan fotförflyttning (plus att den så klart måste få forma sig i kroppen för galopp som inte är en liksidig gångart som trav tex). Samma med att göra övergång till skritt eller trav ur galopp. Att tänka på att inte tänka saktare utan annan fotförflyttning.
Tycker många får lite aha-upplevelse av att tänka och rida så. :)
 
För bättre galoppövergångar öht tycker jag det är gynnsamt att vara noga med att inte fatta galopp som i snabbare. Utan bara tänka annan fotförflyttning (plus att den så klart måste få forma sig i kroppen för galopp som inte är en liksidig gångart som trav tex). Samma med att göra övergång till skritt eller trav ur galopp. Att tänka på att inte tänka saktare utan annan fotförflyttning.
Tycker många får lite aha-upplevelse av att tänka och rida så. :)
Menar du att inte öka farten utan mer byta rörelse bara?
 
När jag hade svårt att få till avsaktningarna galopp-trav med bra bjudning sa min tränare att jag skulle tänka att ”händerna säger grönt ljus”, som om jag kör bil och det är grönt på trafikljusen. Jag kan inte riktigt säga vad jag ändrade, men bara genom att tänka ”grönt ljus” så hittade vi ett superfint flyt i övergångarna. Kanske kan funka även för dig?😁

För mig hjälper det mycket att inte tänka att jag ska sakta av, utan att istället börja rida trav. Tänker jag avsaktning blir det en broms, men om jag tänker att vi fortsätter framåt på samma sätt men i en annan gångart och egentligen inte bromsar utan ändrar mina rörelser till trav så funkar det väldigt bra. Svårt att förklara känner jag...
 
För mig hjälper det mycket att inte tänka att jag ska sakta av, utan att istället börja rida trav. Tänker jag avsaktning blir det en broms, men om jag tänker att vi fortsätter framåt på samma sätt men i en annan gångart och egentligen inte bromsar utan ändrar mina rörelser till trav så funkar det väldigt bra. Svårt att förklara känner jag...
Det var det jag försökte skriva med min trötthjärna. Du gjorde det bättre. 😅
 
Ja, byta gångart bara. Du kan ju galoppera långsammare än skritt eller trav tex. Galopp är inte ”spring snabbare” utan bara annan fotförflyttning.
Jag tänker och rider så. Från skritt-galopp är det inget problem, jag har koll på min och hästens kropp likaså galopp-skritt. Men från trav-galopp och galopp-trav känns det svårare med själva koordinationen av mina hjälper. Jag släpper sätet och tappar lite ramen och det blir lite att vi häver oss över i galopp. Hon svarar direkt för hjälpen men faller isär lite eftersom jag tappar.
 
Jag har nog insett att jag och min skimmeldam matchar lite väl bra... 🤣 För att fira 7 veckor efter förlossningen och att vi för tre dagar sedan lärde oss att sakta av från galopp till trav utan att gå emot hjälperna så åkte vi på pay and ride idag. 😛

Förken var väldigt spänd och laddad. Hon undrade var jag gömt hennes hinder och när hon skulle få bränna iväg i full fart över dem. Ju längre vi red desto mer laddad blev hon. Men trots detta så höll hon sig både påverkningsbar och på mattan. Tittade inte på något inne på banan trots gott om dekorationer, staket och domarbord. Däremot så slog hon sig fri ur formen sjuhundrafemtioelva gånger under travprogrammet, spände av lite bättre till galoppen, så poängen blev minst sagt blygsamma med sina 62%.
Nu ska vi öva lösgjordhet till nästa pay and ride om två veckor!

https://www.instagram.com/reel/CpIKh2Iu04-/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Mamma fick ett par bilder på oss innan vi gick in i ridhuset. Frusen och blöt ridbana eller pytte-ridhus var uppvärmningen - tur vi bara har ridbana hemma 😁.

IMG-20230226-WA0002.jpg
 
Jag var också på pay and ride med mitt popcorn idag, han var dötaggad så vi fick missar på jättetriviala saker. 😂 Enkla byter blev piaff, han bytte i ökade galoppen, galoppfattningen blev blandade skutt. Sen satt inte bytena idag heller vilket ger mig en fet ångestklump i magen men de blev bra när jag gjorde om dem. Så sex stycken 4or och en 5a senare fick vi 60% i msvb:2, jag är inte alltför ledsen för det eftersom det mesta är sånt vi normalt gör bra, han var bara pigg 😬
 
Idag visade det sig att tränare #1 kom ihåg att jag nämnt för honom att jag skulle vilja prova en LA i framtiden. Förvänd galopp stod nämligen på dagens schema och det blev en mindre kortslutning i min hjärna. En av mina anteckningar om dagens pass:

"I den förvända galoppen måste du göra en snäll väg och sen flyttar du bakdelen med ytterskänkeln, dvs det som din hjärna tror är innerskänkeln. Bryt av för innertygeln, dvs det din hjärna tror är yttertygeln."

Vissa bitar var dock riktigt bra idag, börjar få kläm på skrittarbete i en bra takt och samma med traven. Galoppen är dock fortsatt svår, jag har ju gungat fram hästar i 30 år. Filmade lite och även när jag är stilla med överlivet så har inte baken kontakt med sadeln hela tiden utan hennes galoppsprång lyfter mig. Vet inte om det är höfterna som gör att jag inte riktigt kommer ner i sadeln även när jag tror jag är nere, eller om sadeln är lite fel för mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
177 419
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 051
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
396
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp