Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur känner ni inför debattklimatet som är nu kring dressyren?
Jag vill också se en förändring till mjukare ridning, men känner att det aggressiva klimatet i debatten får mig att backa av.
Hur tycker ni att man ska förhålla sig runt detta?
 
Hur känner ni inför debattklimatet som är nu kring dressyren?
Jag vill också se en förändring till mjukare ridning, men känner att det aggressiva klimatet i debatten får mig att backa av.
Hur tycker ni att man ska förhålla sig runt detta?
Jag tycker att det är jättesvårt, det är som att det bildas två läger. Den ena sidan ser inga problem, den andra skriker om att rida utan nosgrimma/sporrar/bett/whatever. Det saknas en sansad medelväg, som väl ändå är den vanligaste ridningen hemma i stallen? Det är inte svartvitt, det gråa i mitten är kanske inte så dumt liksom.
 
Hur känner ni inför debattklimatet som är nu kring dressyren?
Jag vill också se en förändring till mjukare ridning, men känner att det aggressiva klimatet i debatten får mig att backa av.
Hur tycker ni att man ska förhålla sig runt detta?

Tycker lite som @Ninnurur att meddelevägen saknas.

Samt! Jag tycker att vi (kollektivet) behöver börja lyfta goda exempel mer än vad vi gör. Helst mer än vad vi hackar på de dåliga exemplen.
 
Jag tycker att det är jättesvårt, det är som att det bildas två läger. Den ena sidan ser inga problem, den andra skriker om att rida utan nosgrimma/sporrar/bett/whatever. Det saknas en sansad medelväg, som väl ändå är den vanligaste ridningen hemma i stallen? Det är inte svartvitt, det gråa i mitten är kanske inte så dumt liksom.

Tyvärr är ju den sortens extrem polarisering kännetecknande för samhället idag. Är man inte 100% med på nåt är man fienden. Men ja, det saknas absolut en sansad medelväg.
 
Jag saknar också medelvägen! Jag tävlade ju igår, och jag känner mig som en sån där vanligsvensson som är just lite medelvägen. Jag tävlar och tränar och har sporrar ibland och bett och nosgrimma, men vi får nästan alltid specifika kommentarer om fin form osv, och fina poäng för det. Vi rider dock inte GP, men det gör ju inte resten av majoriteten heller. Jag känner liksom inte igen mig i nåt läger. Jag kommer aldrig sitta och dra, slita och sparka, men troligtvis inte rida runt i halsrem heller…
 
Är nog just medelvägen jag saknar, eller den får ju inte komma fram heller. Är nästan som att det enda som är ok nu är frihetsdressyr.
Jag håller med.
Det är ju gråzoner man behöver diskutera så man kan komma fram till förbättringar.
Varit på liten tävling i helgen med till största delen trevlig ridning av mindre rutinerade människor. Men ibland kommer det av barn sånna kommentarer som föräldrar- kunniga föräldrar- låter få hända! Dumma ponny i olika variationer. Och föräldrar som snällt sadlar på nästa ponny och sen funderar på om man ändå borde köpa en ny för barnet blir så ledsen hela tiden. Där vill jag ha en nolltolerans från tränare och föräldrar! Säg alltid ifrån liksom.
Visst är det jobbigt att det inte går bra på tävling. Absolut!! Man får gråta och bli ledsen och besviken. Men attityden att det är dumma ponnyer är något som vi i sporten verkligen borde rensa ut.
För det är den attityden att hästen minsann ska leva upp till våra ansträngningar som skapar massa gråzoner som tillslut hos vissa blir de där tydliga övergreppen som kommer ut i media.
 
Är nog just medelvägen jag saknar, eller den får ju inte komma fram heller. Är nästan som att det enda som är ok nu är frihetsdressyr.
Bett, sporrar och nosgrimmor är inte problemet i sig. Det är hur denna utrustning används. Den kan användas på ett subtilt, hästvänligt sätt. Användningen av utrustningen i högsta eliten och även därunder är varken vacker eller hästvänlig. När det gäller medelväg - vad är en lagom blå tunga eller en lagom ihopdragen hästhals som orsakar andningsproblem och stress hos hästen. Den frågan får man ställa sig, det är hästen som betalar priset för vad vi tycker är lagom. Nej, kritiken är befogad och man kan tycka vad man vill, men det handlar numera mer om cirkuskonster än dressyr som är till för hästens bästa
 
Bett, sporrar och nosgrimmor är inte problemet i sig. Det är hur denna utrustning används. Den kan användas på ett subtilt, hästvänligt sätt. Användningen av utrustningen i högsta eliten och även därunder är varken vacker eller hästvänlig. När det gäller medelväg - vad är en lagom blå tunga eller en lagom ihopdragen hästhals som orsakar andningsproblem och stress hos hästen. Den frågan får man ställa sig, det är hästen som betalar priset för vad vi tycker är lagom. Nej, kritiken är befogad och man kan tycka vad man vill, men det handlar numera mer om cirkuskonster än dressyr som är till för hästens bästa
Det är just det här som är gjejen. Självklart är det inte OK med blå tunga eller stress, och den kritiken är befogad. Men kan vi inte diskutera det på ett sansat sätt? Hur hittar vi vägen framåt?
 
Hur känner ni inför debattklimatet som är nu kring dressyren?
Jag vill också se en förändring till mjukare ridning, men känner att det aggressiva klimatet i debatten får mig att backa av.
Hur tycker ni att man ska förhålla sig runt detta?
Jag blir bara trött av att se/höra sidan som skriker och liksom går igång med fullständiga överdrifter. Blir lika less på andra sidan som stoppar huvudet i sanden. Orkar inte ens delta i debatten.

Är dessutom helt övertygad om att det högljudda dressyrhatet orsakar den andra sidans strutsbeteende.
 
Det är just det här som är gjejen. Självklart är det inte OK med blå tunga eller stress, och den kritiken är befogad. Men kan vi inte diskutera det på ett sansat sätt? Hur hittar vi vägen framåt?
Tycker nog att jag är ganska sansad i mitt resonemang. Vägen framåt är kunskap och utbildning om vad hästar mår bra av och som utvecklar dom till starka, hållbara atleter där utbildningens mål måste vara att lära/utbilda hästen att bära en ryttare på bästa möjliga sätt. Sen kan man gå vidare med utbildning med högre samling, på hästens villkor. Inte genom att sparka och dra.
 
Bett, sporrar och nosgrimmor är inte problemet i sig. Det är hur denna utrustning används. Den kan användas på ett subtilt, hästvänligt sätt. Användningen av utrustningen i högsta eliten och även därunder är varken vacker eller hästvänlig. När det gäller medelväg - vad är en lagom blå tunga eller en lagom ihopdragen hästhals som orsakar andningsproblem och stress hos hästen. Den frågan får man ställa sig, det är hästen som betalar priset för vad vi tycker är lagom. Nej, kritiken är befogad och man kan tycka vad man vill, men det handlar numera mer om cirkuskonster än dressyr som är till för hästens bästa
Samtidigt vågar man knappt visa ni att man använder remontnosgrimma som kanske sitter lite tightare än idealet. För förklaringen att hästen verkligen trivs med att ha en rem under bettet men om den är för lös så lossnar den från hans lilla underläpp och han tuggar sönder den på två sekunder :meh: Det accepteras liksom inte? Trots att hästen är nöjd och tillfreds med inpassningen så är det fel för du kan inte se himlen genom nosgrimman, typ. Det är det där jag menar med att alla skriker på en just nu och gör bett/nosgrimma/sporrar till problem även hos gemene man där alla är nöjda som det är.

Man kanske borde starta en ny hashtag, typ #normaliseravardagsdressyren 🤷‍♀️
 
Vi tränade igår. Inte optimalt upplägg då det råkade bli så att Nelly vilat hela veckan men utifrån de förutsättningarna så gick det bra. Jag hade ju såklart önskat att jag kunnat få samma fina känsla som vi började hitta veckan innan, men hoppas vi snart är tillbaka där igen :)

Saknade framförallt den där mjuka och fina känslan från när hon var lätt att sitta på i traven, men hon var nog gissningsvis ca en halvmeter längre igår och då är det fan inte enkelt att sitta bra. Känns som att jag flaxar omkring hej vilt och spänner mig på alla ställen man inte ska spänna sig på 😅
Fick till några få travsteg precis på slutet där jag höll ihop sitsen, höll på att typ få en hjärtattack av ansträngningen men som tur var så blev tränaren nöjd och lät oss börja jogga av. Annars hade jag nog kollapsat av andnöd:angel:
Galoppen var ganska bra iaf:up:
 
Jag blir bara trött av att se/höra sidan som skriker och liksom går igång med fullständiga överdrifter. Blir lika less på andra sidan som stoppar huvudet i sanden. Orkar inte ens delta i debatten.

Är dessutom helt övertygad om att det högljudda dressyrhatet orsakar den andra sidans strutsbeteende.
Håller med men samtidigt börjar jag bli rätt bra på att sortera bort "bruset". Det som gör mig mest irriterad är de som ihärdigt förnekar att dressyren har problem och pekar på att folk härjar i onödan om välfärden i dressyren. Har mer förståelse för de som skriker "djurplågeri" än de som säger "här är allt toppen!". Krasst så tror jag att den skrikiga opinionen om nosgrimmor och bett kommer bli den som går "vinnande" ur det här. Dressyren hänger löst som sport och när moderorganisationen inte själva ens reflekterar över att använda bild i some på häst med blå tunga visar det fullständig tondövhet för rådande klimat. Det ger verkligen "dressyr är djurplågeri"-opinionen alla rätt tyvärr.
 
Bett, sporrar och nosgrimmor är inte problemet i sig. Det är hur denna utrustning används. Den kan användas på ett subtilt, hästvänligt sätt. Användningen av utrustningen i högsta eliten och även därunder är varken vacker eller hästvänlig. När det gäller medelväg - vad är en lagom blå tunga eller en lagom ihopdragen hästhals som orsakar andningsproblem och stress hos hästen. Den frågan får man ställa sig, det är hästen som betalar priset för vad vi tycker är lagom. Nej, kritiken är befogad och man kan tycka vad man vill, men det handlar numera mer om cirkuskonster än dressyr som är till för hästens bästa

OBS! *Knapplån*
Jag tycker, som andra här, att medelvägen saknas. Det blir otroligt svartvitt, rätt och fel, fiende eller vän. Kommentarer som det citerade ovan tycker jag gör att det blir omöjligt att diskutera, när man utmålar hela eliten som en samling djurplågare som inte kan rida. Jag tycker klimatet har blivit oerhört hårt, för att inte säga hätskt och jag tycker det känns otäckt. Försöker man tänka i olika banor och inte fogar in sig i den grupp som skriker högst om blåa tungor, skarpa bett, hackande sporrar osv osv så anklagas man per automatik för att hylla djurplågare. Det är ett effektivt sätt att få tyst på folk som försöker ha en mer nyanserad syn. Precis allt som utpekade elitryttare gör eller säger är fel i somligas ögon, oavsett, man lyckas vrida och vända på allt.

När man istället t.ex. skulle kunna fundera på hur gemene mans häst ser ut i munnen när kandar används. Är det vanligt med blå tunga? Kan det vara så att två bett helt enkelt inte får plats egentligen? Man skulle kunna forska mer på vad som faktiskt händer i hästens mun när den rids på kandar. En liten kamera på betten som filmar medan hästen rids? Kan man använda det till att förbjuda vissa bett och utveckla andra bett till det bättre? osv osv.

Sedan, förvisso ska man kunna se upp till de som kan mer. Men ur HÄSTENS perspektiv gör det knappast någon skillnad om det är en elitryttare eller en glad amatör som rider illa. Vi behöver alla tänka på hur vi hanterar hästarna, hur vi hanterar vår egen kropp när vi rider: Hur bli starkare i bålen? mer oberoende hand? är skänkeln stilla? hur störa så lite som möjligt, öka följsamheten? har jag rätt utrustning på min häst? osv osv osv
 
Samtidigt vågar man knappt visa ni att man använder remontnosgrimma som kanske sitter lite tightare än idealet. För förklaringen att hästen verkligen trivs med att ha en rem under bettet men om den är för lös så lossnar den från hans lilla underläpp och han tuggar sönder den på två sekunder :meh: Det accepteras liksom inte? Trots att hästen är nöjd och tillfreds med inpassningen så är det fel för du kan inte se himlen genom nosgrimman, typ. Det är det där jag menar med att alla skriker på en just nu och gör bett/nosgrimma/sporrar till problem även hos gemene man där alla är nöjda som det är.

Man kanske borde starta en ny hashtag, typ #normaliseravardagsdressyren 🤷‍♀️
Det är synd att det är så, jag pratar om avvarter inom dressyren som faktiskt inte är acceptabla ur djurskyddshänsyn. Trivs din häst med lite tajtare spänd remontgrimma och inte uppvisar några tecken på obehag av det så är det väl bra allting.
 
Håller med men samtidigt börjar jag bli rätt bra på att sortera bort "bruset". Det som gör mig mest irriterad är de som ihärdigt förnekar att dressyren har problem och pekar på att folk härjar i onödan om välfärden i dressyren. Har mer förståelse för de som skriker "djurplågeri" än de som säger "här är allt toppen!". Krasst så tror jag att den skrikiga opinionen om nosgrimmor och bett kommer bli den som går "vinnande" ur det här. Dressyren hänger löst som sport och när moderorganisationen inte själva ens reflekterar över att använda bild i some på häst med blå tunga visar det fullständig tondövhet för rådande klimat. Det ger verkligen "dressyr är djurplågeri"-opinionen alla rätt tyvärr.
Ja, klart det är bättre att reagera (imho) överdrivet än att inte reagera alls. Men jag har svårt att se hur det här ska kunna ta oss framåt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 262
Senast: Blossi
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
621
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 895
Senast: corzette
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
60 61 62
Svar
1 226
· Visningar
45 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp