Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Red i ridhuset när stormvindarna höll igång. Lät som att hela ridhuset (inklusive speglarna) wobblade i vinden🤣😅

Nelly var såklart spänd men vi fick ändå till ett bra pass. Känns så bra att vi äntligen har lite koll på läget igen. När jag har henne skapligt mellan hjälperna så att det räcker med lite innertygel för att stoppa en explosion och att vi istället kan använda den där halvgalna energin till arbete🤩

IMG_0613.jpeg


Vi ska på åb på tisdag, hoppas att allt ser bra ut och att vi kanske får öka på i lite snabbare takt framåt👍
 
Vi var iväg på tävling i stormen, puh! Lite busig häst på framridningen men inte värre än att det räckte med att morra lite åt honom för att han skulle rätta sig i ledet 😅 Känslan idag var bättre än sist men gav 6% lägre resultat (67% förra gången och 61% idag) så det får väl vara ett resultat till erfarenhetsbanken, det är klart att många saker kan bli mycket bättre men idag är jag ändå nöjd med hästen och missnöjd med procenten🤷‍♀️ vi är ju nya i klasserna båda två, och det är hårt att möta hästar med erfarenhetsnivå som denna raden:angel:
IMG_5201.jpeg
 
Vi ska iväg med ponnyn nästa helg. Har möjlighet att boka box men har inte gjort det utan tänkte bara åka över dagen.

Vad skulle ni säga är ok att åka i transport o sen begära av hästen att den ska prestera på tävling?
Vanlig transport och restid 3.5 timmar. Tävlingsvan ponny som åker bra.
Jag tycker det är väl långt när det blir över 2-3 timmar. Även om de reser bra känns det i kroppen och jag tycker det är schysstare att antingen åka dagen innan eller (om möjlighet finns) åka tidigare samma dag och kunna ställa in i box en stund innan ritten
 
Vi var iväg på tävling i stormen, puh! Lite busig häst på framridningen men inte värre än att det räckte med att morra lite åt honom för att han skulle rätta sig i ledet 😅 Känslan idag var bättre än sist men gav 6% lägre resultat (67% förra gången och 61% idag) så det får väl vara ett resultat till erfarenhetsbanken, det är klart att många saker kan bli mycket bättre men idag är jag ändå nöjd med hästen och missnöjd med procenten🤷‍♀️ vi är ju nya i klasserna båda två, och det är hårt att möta hästar med erfarenhetsnivå som denna raden:angel:
Visa bifogad fil 143351
Grattis! Bra känsla är ju ändå viktigt👍

Nog att man måste få gå ner i klasserna men alltså, det där känns väl lite märkligt?😳
 
Grattis! Bra känsla är ju ändå viktigt👍

Nog att man måste få gå ner i klasserna men alltså, det där känns väl lite märkligt?😳
Den hästen har varit skadad och borta i ett år. 20 år å taggad till tusen så därför hon gick ner å red en msvb2. Lite rasta av inför kommande säsong 😉
 
Jag tycker det är väl långt när det blir över 2-3 timmar. Även om de reser bra känns det i kroppen och jag tycker det är schysstare att antingen åka dagen innan eller (om möjlighet finns) åka tidigare samma dag och kunna ställa in i box en stund innan ritten
Jag hade ju tänkt att vi skulle vara på plats i alla fall 3 timmar innan start o sen leda runt på området o beta lite mm innan vi förbereder. Men det är förstås inte optimalt.

Tack för din synpunkt 🙂
 
Vi ska iväg med ponnyn nästa helg. Har möjlighet att boka box men har inte gjort det utan tänkte bara åka över dagen.

Vad skulle ni säga är ok att åka i transport o sen begära av hästen att den ska prestera på tävling?
Vanlig transport och restid 3.5 timmar. Tävlingsvan ponny som åker bra.

Herregud, det gör varenda fälttävlans och hoppmänniska. var och varannan helg.
 
Vi ska iväg med ponnyn nästa helg. Har möjlighet att boka box men har inte gjort det utan tänkte bara åka över dagen.

Vad skulle ni säga är ok att åka i transport o sen begära av hästen att den ska prestera på tävling?
Vanlig transport och restid 3.5 timmar. Tävlingsvan ponny som åker bra.
Travhästar åker över dagen betydligt längre och presterar mycket hårdare än vad våra gör.
 
Grattis! Bra känsla är ju ändå viktigt👍

Nog att man måste få gå ner i klasserna men alltså, det där känns väl lite märkligt?😳
och @settis
Precis, den specifika hästen har varit borta ett tag så det var inte direkt förra helgen den gick de klasserna.
Jag syftade mest på att det är en del gamla rävar med som varit med ett tag så är egentligen inte det minsta förvånad över placering i listan, för det är många års erfarenhet före oss :D
 
och @settis
Precis, den specifika hästen har varit borta ett tag så det var inte direkt förra helgen den gick de klasserna.
Jag syftade mest på att det är en del gamla rävar med som varit med ett tag så är egentligen inte det minsta förvånad över placering i listan, för det är många års erfarenhet före oss :D
Förstod det 😉 ville bara förklara vad den gjorde där

Domarn har på senare år börjar döma ganska hårt tycker ja.

Men kul att det gick bra 💕
 
Herregud, det gör varenda fälttävlans och hoppmänniska. var och varannan helg.
Nu är det just en hopphäst. Såå långt brukar vi inte åka. 😄 Jag försöker hålla mig till max en timme o 15 minuter.

Jag vill gärna slippa sova över för det är så himla obekvämt i bilen. Sist vi var iväg bara väntade jag ut hela natten, kunde knappt sova. Tortyr är vad det är 😑
 
Nu är det just en hopphäst. Såå långt brukar vi inte åka. 😄 Jag försöker hålla mig till max en timme o 15 minuter.

Jag vill gärna slippa sova över för det är så himla obekvämt i bilen. Sist vi var iväg bara väntade jag ut hela natten, kunde knappt sova. Tortyr är vad det är 😑

1 timma och 15 min kommer man inte långt på. Nu bor du väl iof mer söderut om jag inte minns helt fel så där behöver man ju inte åka så långt :D
 
Ja det är södra Halland så man brukar inte behöva köra längre än så.

Men då tror jag nog vi skippar bilövernattning denna gång och kör över dagen istället. Då kanske man tom kan njuta av tävlingsplatsen när man inte behöver våndas inför natten. 😄
 
  • Gilla
Reactions: fio
Världscupfinalen sänds just nu på SVT. Finns också på SVT Play att se i efterhand.
Kom in en fråga om hur PK kan rida där trots ”blå tunge grejen” och det ska tydligen komma ett inslag med bl.a. representant från SvRF vid 14.20.
Trots att det kanske går lite långsamt i Sverige är jag ändå glad över att det rör på sig här, och SvRF har inte duckat helt denna gång. Hoppas det blir ett bra inslag som både vågar kritisera och se framåt ✊
 
Världscupfinalen sänds just nu på SVT. Finns också på SVT Play att se i efterhand.
Kom in en fråga om hur PK kan rida där trots ”blå tunge grejen” och det ska tydligen komma ett inslag med bl.a. representant från SvRF vid 14.20.
Trots att det kanske går lite långsamt i Sverige är jag ändå glad över att det rör på sig här, och SvRF har inte duckat helt denna gång. Hoppas det blir ett bra inslag som både vågar kritisera och se framåt ✊
Jag kollade precis och tyckte tyvärr att tungan var blå på Touchdown vid vissa moment nu oxå. Dock tycker inte jag att det ser ut som PK är hård i handen så ser snarare ut som att kanske inte bettet passar, åtsnörd mun eller jag vet inte vad? Hästen gapar i stort sett konstant iaf.🥺
 
Äh det blev inget vidare av det.
Ridsportförbundet skötte sig väl men journalisterna (SVT) hade varken en plan eller några intressanta frågor att komma med. Det bidde en tummetott.
 
Jag kollade precis och tyckte tyvärr att tungan var blå på Touchdown vid vissa moment nu oxå. Dock tycker inte jag att det ser ut som PK är hård i handen så ser snarare ut som att kanske inte bettet passar, åtsnörd mun eller jag vet inte vad? Hästen gapar i stort sett konstant iaf.🥺

Jag ska direkt erkänna att jag aldrig varit jättemycket för att titta på dressyr, men har försökt bli bättre på det och även att försöka applicera det som min tränare brukar påpeka. Och då tycker jag nog att Patriks armbågar är väl böjda, vilket ju ger en hårdare hand. Tycker man ser det på hans överarmar, de är inte i vila.
 
Idag var det dags för behandling och sitsoptimering för Lena Gunnarsson som var på besök i Göteborgsområdet. Vi skulle också kika på min nuvarande sadel, och den fick jag mer eller mindre ridförbud i på stående fot. 🙈

Nu råkade hon som var där på tiden innan mig ha med sig en Erreplus Adelinde som jag fick provsitta och holy shit vilken skillnad. Nu var det visserligen bara på sadelbocken som jag provsatt, och Barka är ju bredare än en sadelbock, men jag har _aldrig_ testat en sadel på en sadelbock utan att det känns för brett där också. Och det här kändes perfekt! Mina ben föll rakt ner, de pressades inte framåt och uppåt.

Så, ja. Ny sadel snarast. Hon tyckte också att Barka (från foton) visade lite tecken på atrofier längs ryggen, så hon behöver också en ny. Och sedan tidigare hade ju fått den rekommendationen av en sadeluprovare då den inte ligger an hela vägen utan vaggar lite. Nu ska jag bara kombinera rekommendationerna för mig och rekommendationerna för Barka. 🤔 Och allra helst hitta något begagnat som funkar, jag kan inte lägga över 40k på en 20-årig hobbyhäst och hobbyryttare om det verkligen inte finns nåt annat val.

Tog även vägen om en affär med begagnade sadlar när vi åkte till stallet och där provsatt jag ett par Prestigesadlar, bland annat en Prestige D2 som kändes nästan lika bra som Erreplusen.
 
Idag var det dags för behandling och sitsoptimering för Lena Gunnarsson som var på besök i Göteborgsområdet. Vi skulle också kika på min nuvarande sadel, och den fick jag mer eller mindre ridförbud i på stående fot. 🙈

Nu råkade hon som var där på tiden innan mig ha med sig en Erreplus Adelinde som jag fick provsitta och holy shit vilken skillnad. Nu var det visserligen bara på sadelbocken som jag provsatt, och Barka är ju bredare än en sadelbock, men jag har _aldrig_ testat en sadel på en sadelbock utan att det känns för brett där också. Och det här kändes perfekt! Mina ben föll rakt ner, de pressades inte framåt och uppåt.

Så, ja. Ny sadel snarast. Hon tyckte också att Barka (från foton) visade lite tecken på atrofier längs ryggen, så hon behöver också en ny. Och sedan tidigare hade ju fått den rekommendationen av en sadeluprovare då den inte ligger an hela vägen utan vaggar lite. Nu ska jag bara kombinera rekommendationerna för mig och rekommendationerna för Barka. 🤔 Och allra helst hitta något begagnat som funkar, jag kan inte lägga över 40k på en 20-årig hobbyhäst och hobbyryttare om det verkligen inte finns nåt annat val.

Tog även vägen om en affär med begagnade sadlar när vi åkte till stallet och där provsatt jag ett par Prestigesadlar, bland annat en Prestige D2 som kändes nästan lika bra som Erreplusen.
Om du gillar Adelinden har jag en sadel inne som jag tror du gillat, men i lägre prisklass😁. Att sitta i rätt sadel för en själv kan verkligen göra helt otrolig skillnad! En elev hsr just bytt sadel och sånt vi kämpat med rätt länge med sitsen bara fungerar nu. Är så fint att se och det ger som ryttaren ett helt annat självförtroende!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
243
· Visningar
16 385
Senast: Cavallo
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
612
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 845
Senast: corzette
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
43 919
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp