Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Piaff näe ? :confused:
Hela tråden trots inte Moois intention alls, har någonstans ändå trots oavsiktligt blivit fokus på moois hästletande .. så du kan väldigt lugnt tagga ner och ffa hade jag avsett dig hade jag skrivit det . :cool:

Sorry, taggarna utåt ibland. Men, gör det nåt då, det är ju ändå en snackistråd? Så länge det inte stör mooi förstås, det är en helt annan sak. Jag kanske dras med för mycket men jag lever i princip för hästnet (lite som andra surfar hus på hemnet) men får leva lite genom andra, jag ska inte ha fler hästar. Jag tycker helt enkelt att det är skitkul att diskutera hästletande men backar givetvis om det blir för "närgånget". Det är ju lite dött såhär när det inte är säsong...
 
@Piaff ja otroligt malplacerat taggarna utåt faktiskt . Tråkigt .

Fast du går ju ändå in och skriver ett vagt inlägg riktat till de som skrivit om det, så helt oprovocerat var det ju inte även om jag kanske blev väl skarp. Så, ÄR det nåt fel på att den gör det då? I en snackistråd? Vore väl värre om en specifik tråd blev kapad men snackistråden borde väl vara rätt fritt spelrum ändå?
 
@Piaff helt ärligt så har jag helt rätt och slätt uttryckt min åsikt som allmän reflektion över trådens fokus . Precis som att alla uttrycker sina åsikter oavsett ämne . Vagt inlägg är nog din tolkning? Den står dig ju helt fritt men tycker du hoppat igång rejält . Läs gärna igen .

Bortsett från det är det ju som sagt upp till forumet /moderatorer vad som är acceptabelt eller inte . Är inte konstigare än så.
Väldigt tråkigt att du någonstans tolkade det som att du eller någon specifikt var "passivt adresserad" .
 
Senast ändrad:
@Piaff helt ärligt så har jag helt rätt och slätt uttryckt min åsikt som allmän reflektion över trådens fokus . Precis som att alla uttrycker sina åsikter oavsett ämne .
Bortsett från det är det ju som sagt upp till forumet /moderatorer vad som är acceptabelt eller inte . Är inte konstigare än så.

Jamen... Skriv om något du vill diskutera då? Förutom det där med kvarkan (som jag personligen tyckte var BRA för sånt ska uppmärksammas!) så är det väl ingen som skrivit nåt dumt eller pekat ut någon säljare eller gått in och bedömt nån häst eller så. Tycker du att det är tråkigt att läsa om, skifta fokus då?

Jag vet att vi är många som följt och tänkt på mooi med allt hemskt som varit, så det är väl klart att det är jättekul att följa det nu också, fast med nåt kul istället?
 
Moderator tycker att @mackan har en poäng.
Fundera på vad ni skriver om säljare, både med och utan kvarka tex, det ska inte gå att identifiera människor på vad ni skriver.

Saxat ur forumreglerna:

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

LenaH, moderator
 
Moderator tycker att @mackan har en poäng.
Fundera på vad ni skriver om säljare, både med och utan kvarka tex, det ska inte gå att identifiera människor på vad ni skriver.

Saxat ur forumreglerna:



LenaH, moderator


Var det jag som var för tydlig i mitt inlägg angående sålda hästar med kvarka med vilka säljare det gällde?

Som ingen här inne nog har missat har det varit väldigt många anläggningar som drabbats utav kvarka de senaste två åren. Min klubb drabbades förra året. Vi hade tur då vi hade människor i vår omgivning som kunde ställa upp med karantänstall så vi kunde isolera de sjuka hästarna och öppna upp vår anläggning igen efter karantän och tvätt. En av de sjuka hästarna blev tyvärr aldrig bra utan den fick kronisk kvarka och fick avlivas. Detta under hösten 2016. Så hade inte folk ställt upp hade vår anläggning varit stängd mellan feb-nov och därmed varit i konkurs.

En av hästarna som va sjuka under den här tiden kommer från ett handelsstall som mellan hösten 2015 och februari 2016 har tre verksamheters stängningar pga kvarka på sitt samvete, eller förresten samvete verkar de inte ha då de skiter i saneringar och behandlar snoriga hästar med antibiotika.. De har helt enkelt inte råd att stänga igen sin anläggning enligt egen kommentar när jag pratat med dem.

Den andra handlaren har precis som jag tidigare skrivit ivf tre privatpersoner stängda stall pga kvarka på sitt samvete. Eller nej samvete har dessa inte heller då de också skiter i det utan fortsätter sälja hästar mot verksamheter och privatpersoner billigt.

Som seriös handlare tar man sådana här saker på allvar. Man sanerar och håller koll på sina djur. Jag har en kompis som är handlare som drabbats både av kvarka och ringorm genom åren och denne har då stängt, sanerat och varit öppen med vad som hänt. Kan denne så borde väl alla andra oxå kunna kan man tycka.

Då mooi inte har eget stall utan står uppstallad tyckte jag att det var lämpligt att varna. Men jag ska inte göra om det. Det var i välmening jag gjorde detta.
 
Då har du ju Dagstorp ett stenkast bort med många duktiga och engagerade personer. T.ex B-M I-H som jobbar och har jobbat många år på ridgymnasie.


Jo jag vet och då jag är medlem där så provade jag träna för en av tränarna men var verkligen inte min eller min häst typ av ridning.
Funderar på att prova Anna men får se.
 
Vilka dressyrbloggar följer ni? :)
Jag är dålig på att läsa bloggar, läser Nina Rademaekers, Lina Dolk, lite bukefolkbloggar (typ fiorano och mooi), dressyrbloggen, dressyrsnack, läste Mathilde Hannells när den var igång... läste Emilies också. Läser Emelie Brolins ibland! Jeannas går jag in på ibland, Amanda Eklund... skulle önska att nån riktig stjärna typ Patrik bloggade.
 
Har varit bortrest (till sol å värme) en vecka, men var ledig igår innan återgång till jobb och red då ut på farbror häst. Glad och (mycket) framåt häst, så himla härligt! :heart Allt blir ju liksom så plättlätt när han har den där energin, gäller att locka fram det även på banan :angel: ;) Han bjöd på en mycket fin känsla och jag är så taggad nu inför att komma igång med träningen igen! :bump:
 
Vilka dressyrbloggar följer ni? :)
Jag läser Lauren Spriesers blogg. Tycker hon verkar vettig trots att hon har det väl förspänt (hennes föräldrar köpte en gård till henne efter college så att hon skulle kunna satsa på hästarna) och hon skriver rakt och tydligt.

Läste Catherine Haddad-Stallers blogg tills hon idiotförklarade en läsare som inte gillade Stübben. O_o Tror inte hon bloggar längre.

Bland dem svenska läser jag Emelie Brolins blogg samt tittar ibland in på Lina Dolks och Nina Rs. Dem flesta av dem andra "vanliga" kikar jag mest på via Instagram för jag klarar inte av slarvigt skriven text. Vad missar jag? :o
 
Får man tävla dressyr med Novabett? Jag skulle i så fall som vuxen tävla en D-ponny i storhästklass. Hästen rids på Novabett pga känslig mun. Får jag tävla med det? Jag har läst i TR men inte riktigt förstått vad som gäller i mitt fall.
 
Får man tävla dressyr med Novabett? Jag skulle i så fall som vuxen tävla en D-ponny i storhästklass. Hästen rids på Novabett pga känslig mun. Får jag tävla med det? Jag har läst i TR men inte riktigt förstått vad som gäller i mitt fall.

Nej.
Bettet måste ha en kärna av metall.

Värt att testa skulle ju kunna vara Sprenger Duo -det har ståltråd i mitten, mjukt runt.
 
Hann inte ändra...

Nej.

"......(text innan).... Alla visade bett kan vara i metall, eller hård/oböjlig plast/syntet men måste vara i originalskick. "


Värt att testa skulle ju kunna vara Sprenger Duo -det har ståltråd i mitten, mjukt runt.
 
Hann inte ändra...

Nej.

"......(text innan).... Alla visade bett kan vara i metall, eller hård/oböjlig plast/syntet men måste vara i originalskick. "


Värt att testa skulle ju kunna vara Sprenger Duo -det har ståltråd i mitten, mjukt runt.

Är det oböjligt då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 302
Senast: Badger
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 285
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 804
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp