Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag känner att min sommar blev så långt ifrån vad planen var från början. Min häst som aldrig varit någon olycksfågel och har hållit sig hel och frisk jämt har gjort allt för att vara mer eller mindre oridbar hela semestern. :banghead:

Jag har varit lyckligt lottad och varit väldigt förskonad från skador på hästar så jag känner att det känns lite ovant och jag är faktiskt lite bitter… Jag har ägnat min sommar åt att försöka få sår i diverse storlekar att läka ihop, så härligt med tanke på värmen och mängden flugor. Den har inte mycket till hovar kvar efter att ha dragit av sig skor, framförallt en nyskodd baksko i samband med att han troligen blev trängd in i staketet :down:. Så det har varit plast och tejp och gud vet vad. Han har ju fortfarande inga hovar men det största av såren (som han fick samtidigt som tappsko nr1) har äntligen näst intill läkt ihop efter 6 veckor med sårvård… Samtidigt känner jag mig ganska tursam för det såret han drog på sig då kunde varit så mycket värre, så nära diverse leder och kärl så det hade kunnat sluta riktigt illa. :grin:

Men efter dagens skoning hoppas jag ändå kunna sätta igång lite mer seriöst igen. Vi har de senaste 2-3 veckorna i alla fall motionerat lite grann, mycket ut och mycket skritt. Men nu är hoppet tillbaka och jag hoppas hovslagaren kan göra det bästa med de lilla som finns kvar men jag är ärligt talat sugen på att slita av skorna och låta honom bli barfotahäst… det känns ändå himla behändigt!

Så semester med ridning, träning, tävling och annat blev ja, ingenting! Men jag antar att det är dags att ta nya tag! :D slut på gnäll.
 
@Miiikaela_ Blä vilken tråkig sommar! Förra sommaren stöd jag ett tag med två hämta hästar och kunde inte göra nåt. Sånt får en dock att njuta av perioderna när hästarna är pigga, friska och fräscha!
 
@Fiorano eller hur! Jag skall framöver njuta av varje dag han är hel och fräsch. Något som jag tyvärr lite tagit för givet innan eftersom han som sagt tidigare varit fräsch. Det som stör mig mest är ju att det främst är ”småsaker” men som ändå påverkar och de verkar vilja avlösa varandra och det känns som att man aldrig får lov att komma igång men snart hoppas jag. Hovarna är ju däremot en såndär grej som stör mig, trasiga hovar är ju aldrig bra och med en häst som generellt växer dåligt så kommer det ta huuuuuur lång tid som helst innan vi slipper plasta och greja men det finns ju heller inte så mycket att göra åt det. Sommaren har varit stygg mot hans redan lite känsliga hovar tyvärr!
 
Jag är iaf himla glad över min nya jättehäst! Han kom till mitt stall i söndags och till min lättnad är han helt lugn med min trånga stallgång som intet är anpassad till elefanter. Han har ett visst stresspåslag av allt nytt men han blir lugnare för varje dag som går och det är en sån lättnad! Igår var vi ute oh skrittade och han var hur cool som helst, längtar tills han kommer in mer i sitt nya liv så vi kan börja jobba mer :).

Barb är också alldeles super nu! Så härligt pigg och fräsch :love:! Hon blev lite upplivad av en karl i stallet :D!
 
Jag är iaf himla glad över min nya jättehäst! Han kom till mitt stall i söndags och till min lättnad är han helt lugn med min trånga stallgång som intet är anpassad till elefanter. Han har ett visst stresspåslag av allt nytt men han blir lugnare för varje dag som går och det är en sån lättnad! Igår var vi ute oh skrittade och han var hur cool som helst, längtar tills han kommer in mer i sitt nya liv så vi kan börja jobba mer :).

Barb är också alldeles super nu! Så härligt pigg och fräsch :love:! Hon blev lite upplivad av en karl i stallet :D!
Barb kanske kände att det var dags att flytta ifrån mamma? Då var det ju en bra lösning att byta ut mamman mot en kille :angel:
 
Just nu tycker jag det känns lite deppigt. Haft lite tävlingsuppehåll under sommaren och tagit det lite lugnare rent generellt. Ställer helst inte av hästen helt, han har lite patellaupphakningar som märks betydligt mer efter bara några dagars vila. I vanliga fall märks det bara när man ska kratsa hovarna, men om han bara går och skrittar i hagen i mer än ett par dagar i sträck kan han bli ojämn bak i några dagar. Tävlat 2 gånger nu efter sommaren, och inte haft riktigt bra känsla vid något av tillfällena. Inte heller haft riktigt bra känsla hemma, hästen har inte varit så pigg och framåt vid ridning som han normalt brukar vara. Först trodde jag det berodde på värmen, men nu börjar jag bli orolig att det är något fel. Ingen värme, puls, svullnad eller annat konstigt i benen, ingen hälta, ingen ömhet i rygg eller någon annan stans. Blank och fin i pälsen, lagom i hull, men jag tycker han tappat lite muskler i överlinjen. Nåväl, i går ringde jag och bokade tid på klinik för koll, hoppas det bara är inbillning från min sida!
 
Här fortsätter promenaderna. De är antingen SKITTRÅKIGA (dra häst i snöre varianten), eller LIVSFARLIGA (dra matte i snöre varianten).

Huvuddelen av ridvägen är färdig, bara de sista 10 metrarna kvar, dock är de den jobbigaste biten, då dessa ska gå tvärs över en bergsknalle. Det finns också en plan att fortsätta ridvägen söder ut, första idén var att dra den ute vid vägen, men en markägare vill inte släppa mark, men möjlighet att dra den längst med marken till stallet. Det hade inte varit helt fel...

Har också fått möjlighet att låna Bebishästen i stallet ett par gånger. Bebishästen är minst 15 cm högre än Fröken och 20cm högre än mig. Stor och 'långsam', i rörelse och tanke. Dock mycket trevlig att rida ut på, han hoppar inte till, kastar sig inte, vänder eller backar inte. Man kan liksom bara åka häst och ha en trevlig stund.

MEN, vilken träningsvärk man kan få, när man verkligen måste byta ridstil och tempo i sin ridning.
 
Just nu tycker jag det känns lite deppigt. Haft lite tävlingsuppehåll under sommaren och tagit det lite lugnare rent generellt. Ställer helst inte av hästen helt, han har lite patellaupphakningar som märks betydligt mer efter bara några dagars vila. I vanliga fall märks det bara när man ska kratsa hovarna, men om han bara går och skrittar i hagen i mer än ett par dagar i sträck kan han bli ojämn bak i några dagar. Tävlat 2 gånger nu efter sommaren, och inte haft riktigt bra känsla vid något av tillfällena. Inte heller haft riktigt bra känsla hemma, hästen har inte varit så pigg och framåt vid ridning som han normalt brukar vara. Först trodde jag det berodde på värmen, men nu börjar jag bli orolig att det är något fel. Ingen värme, puls, svullnad eller annat konstigt i benen, ingen hälta, ingen ömhet i rygg eller någon annan stans. Blank och fin i pälsen, lagom i hull, men jag tycker han tappat lite muskler i överlinjen. Nåväl, i går ringde jag och bokade tid på klinik för koll, hoppas det bara är inbillning från min sida!
Du tror inte det är att han börjar sätta vinterpälsen nu, kroppen behöver mer energi och framförallt protein till det. Och har han då tappat i överlinjen kanske det är ett tecken på att protein saknas? Jag tänkte om han går , har gått på bete och man inte har full koll på innehållet i gräset. Jag fick lägga till proteintillskott till min för någon månad sen och har fortsatt med det sen.
 
Sen de två sista gångerna jag var iväg till tränaren med kusen så har hon gått bättre än vad hon någonsin har gjort.
Jag har verkligen fått bra hjälp och tränaren har lyckats förklara för mig på ett bra sätt hur jag ska rida.
På tränarens inrådan så påbörjade vi lite byten för det var verkligen dags nu tydligen.

Ok, ja vi testar väl tänkte jag och hästen hade inga problem med det. Provade idag också själv hemma i slutet av ridpasset när hon var mjuk och fin att rida och bytte en gång åt vart håll. Gjorde det enkelt med att byta ifrån förvänd till "rätt" precis som tränaren hjälpte mig med i söndags.
Det är så himla kul att rida just nu !
Efter det red jag även treåringen en liten kort stund på ridbanan. Tänkte rida henne nu ett par månader i höst innan hon börjar bli alltför rund av dräktigheten.
 
Du tror inte det är att han börjar sätta vinterpälsen nu, kroppen behöver mer energi och framförallt protein till det. Och har han då tappat i överlinjen kanske det är ett tecken på att protein saknas? Jag tänkte om han går , har gått på bete och man inte har full koll på innehållet i gräset. Jag fick lägga till proteintillskott till min för någon månad sen och har fortsatt med det sen.
Jag hoppas på att det kan vara något sådant enkelt. Det är ju svårt att ha koll på betet tyvärr, han är ute dygnet runt sedan i mitten av april. Har börjat ge honom lucern men hästskrället är tveksam till om det är gott :o. Han står inne 1-3 timmar per dygn och äter diverse godsaker (vitaminer, mineraler, lucern, halm, krafft) och vilar lite från flugor/hetta/regn.
 
För oss går det rätt bra just nu. I förra veckan red vi genom ett lätt program för min tränare, som även är domare, och hon tyckte att det var en solid ritt. Det var rätt blåsigt och han blir spänd och tittig då och det saknades en hel del bjudning, och särskilt måste jag bli bättre på att visa hans fina skritt. Men korrekt och noggrant, bra kontakt och stadig form (mellan gångerna han tittade till :p). Nu i veckan köpte jag en huva för att hjälpa honom fokusera på mig även när det är blåsigt och min tränare red igenom honom och jäkla vilket tryck det är i hästen nu. Har ridit ett par riktigt bra pass och nu har hästen fått en vecka ledigt medan jag roar mig i Rom. Längtar redan efter att komma hem och rida igen :D
 
Och precis som jag var glad över att få komma igång och börja rida så beter sig hästen skumt.... Han är inte oren på något vis, fin i benen etc. Jobbar på bra men så plötsligt kan han vilja stanna, tar ner huvudet och sänker nacken som om han ska klia på något framben men gör det inte. Sen går det att rida igen, och så gör han så med jämna mellanrum. Det började i måndags, trodde då att det kanske var något tillfälligt. Då började det efter kanske 30 min arbete. Avslutade ganska snabbt då jag inte vill ta det som något trots/lathet (hästen har tidigare varit ganska istadig, bestämd och inte varit framme för skänkel och gjort lite som han vill :angel:). I och med att han varit som han varit innan så är jag alltid lite orolig att han hittat ett nytt sätt att jäklas med mig när han tycker det är jobbigt. Men magkänslan i måndags var att han inte var riktigt med mig. Tänkte att dagsformen kanske var sådär, då kan han bli väldigt vrång och jag brukar inte bråka med honom då. Men det var samma sak igår när jag skulle rida och då började han redan efter 10 min skrittjobb. Så fortsatte skrittjobba för att få lite klarhet i vad han gör men kom fram till absolut noll.

Så jag tänkte att jag får se hur han är på fredag. Är det samma sak får jag ringa någon. Jag vet bara inte riktigt vart jag skall börja. Jag tycker beteendet är så konstigt. Han är inte stressad eller ser ut att visa obehag när han gör det. Helt lugnt tar han ner huvudet och står där lite. Någon som har någon som helst idé? :confused: Det enda jag kunde komma och tänka på är tänderna? Sadeln ligger på samma sätt som innan och inget annat är direkt förändrat. Eftersom jag inte vet var jag ska börja leta får jag väl ringa en veterinär som kan leta åt mig om det inte är bättre under nästa ridpass :cool:
 
@Miiikaela_
Min gamla häst gjorde något liknande tidigare, hon behövde dock inte alltid stanna (hade väldigt mycket energi) utan kunde göra det i farten. Hon hade lite annat för sig också, och det hittades inflammation i SI-lederna (visade sig sen att hon var sned i bäckenet).
Efter att det hittades så tror vi att hon drog ner huvudet för att stretcha ryggen/länden, för hon slutade efter hon blivit behandlad/rättad i ryggen.
Kan det vara nåt likande med din häst, kanske inte just SI-leden men en spänning/träningsvärk eller likande i ryggen?
 
@Daisy
Jag är ju öppen för de flesta förslag här känner jag även om jag genast blir orimligt orolig. Jag upplever att det kom så plötsligt bara. Som från ingenstans men han kan ju iofs gjort något, gått omkull, sträckt eller spänt sig. Har ju regnat en del här framförallt nattetid och jag vet att han lätt blir lite stelare/spändare i muskulaturen när han blir blöt/kall men upplevt det som för tidigt med täcke eftersom det fortfarande blir så pass varmt dagtid. Men får kanske satsa på en kombinerad veterinär/equiterapeut-tid om han inte blivit ”bättre” i veckan!
 
@Daisy
Jag är ju öppen för de flesta förslag här känner jag även om jag genast blir orimligt orolig. Jag upplever att det kom så plötsligt bara. Som från ingenstans men han kan ju iofs gjort något, gått omkull, sträckt eller spänt sig. Har ju regnat en del här framförallt nattetid och jag vet att han lätt blir lite stelare/spändare i muskulaturen när han blir blöt/kall men upplevt det som för tidigt med täcke eftersom det fortfarande blir så pass varmt dagtid. Men får kanske satsa på en kombinerad veterinär/equiterapeut-tid om han inte blivit ”bättre” i veckan!
Förhoppningsvis var det bara tillfälligt, men känner igen det där med att bli orolig - svårt att låta bli.. Hoppas han känns bättre nästa pass!
 
Jag får nog oxå ställa mig i kön för veterinären :( Solis har med största sannolikhet halkat i hagen ( stora spår i gräset) :( :(
Hade equiterapeuten ute i måndags så Solis fick hjälp med laser och nålar i ryggen men, jag tycker att det är inte bättre när jag longerar. Så himla typiskt när man tycker att vi är på väg... :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 596
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 441
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 448
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp