Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och precis som jag var glad över att få komma igång och börja rida så beter sig hästen skumt.... Han är inte oren på något vis, fin i benen etc. Jobbar på bra men så plötsligt kan han vilja stanna, tar ner huvudet och sänker nacken som om han ska klia på något framben men gör det inte. Sen går det att rida igen, och så gör han så med jämna mellanrum. Det började i måndags, trodde då att det kanske var något tillfälligt. Då började det efter kanske 30 min arbete. Avslutade ganska snabbt då jag inte vill ta det som något trots/lathet (hästen har tidigare varit ganska istadig, bestämd och inte varit framme för skänkel och gjort lite som han vill :angel:). I och med att han varit som han varit innan så är jag alltid lite orolig att han hittat ett nytt sätt att jäklas med mig när han tycker det är jobbigt. Men magkänslan i måndags var att han inte var riktigt med mig. Tänkte att dagsformen kanske var sådär, då kan han bli väldigt vrång och jag brukar inte bråka med honom då. Men det var samma sak igår när jag skulle rida och då började han redan efter 10 min skrittjobb. Så fortsatte skrittjobba för att få lite klarhet i vad han gör men kom fram till absolut noll.

Så jag tänkte att jag får se hur han är på fredag. Är det samma sak får jag ringa någon. Jag vet bara inte riktigt vart jag skall börja. Jag tycker beteendet är så konstigt. Han är inte stressad eller ser ut att visa obehag när han gör det. Helt lugnt tar han ner huvudet och står där lite. Någon som har någon som helst idé? :confused: Det enda jag kunde komma och tänka på är tänderna? Sadeln ligger på samma sätt som innan och inget annat är direkt förändrat. Eftersom jag inte vet var jag ska börja leta får jag väl ringa en veterinär som kan leta åt mig om det inte är bättre under nästa ridpass :cool:
Har du kollat tungan för att se så han inte har styngflugelarver i tungan? Det lär klia...
 
Och precis som jag var glad över att få komma igång och börja rida så beter sig hästen skumt.... Han är inte oren på något vis, fin i benen etc. Jobbar på bra men så plötsligt kan han vilja stanna, tar ner huvudet och sänker nacken som om han ska klia på något framben men gör det inte. Sen går det att rida igen, och så gör han så med jämna mellanrum. Det började i måndags, trodde då att det kanske var något tillfälligt. Då började det efter kanske 30 min arbete. Avslutade ganska snabbt då jag inte vill ta det som något trots/lathet (hästen har tidigare varit ganska istadig, bestämd och inte varit framme för skänkel och gjort lite som han vill :angel:). I och med att han varit som han varit innan så är jag alltid lite orolig att han hittat ett nytt sätt att jäklas med mig när han tycker det är jobbigt. Men magkänslan i måndags var att han inte var riktigt med mig. Tänkte att dagsformen kanske var sådär, då kan han bli väldigt vrång och jag brukar inte bråka med honom då. Men det var samma sak igår när jag skulle rida och då började han redan efter 10 min skrittjobb. Så fortsatte skrittjobba för att få lite klarhet i vad han gör men kom fram till absolut noll.

Så jag tänkte att jag får se hur han är på fredag. Är det samma sak får jag ringa någon. Jag vet bara inte riktigt vart jag skall börja. Jag tycker beteendet är så konstigt. Han är inte stressad eller ser ut att visa obehag när han gör det. Helt lugnt tar han ner huvudet och står där lite. Någon som har någon som helst idé? :confused: Det enda jag kunde komma och tänka på är tänderna? Sadeln ligger på samma sätt som innan och inget annat är direkt förändrat. Eftersom jag inte vet var jag ska börja leta får jag väl ringa en veterinär som kan leta åt mig om det inte är bättre under nästa ridpass :cool:
Jag tycker det är så underbart med folk som noterar en sån grej och faktiskt blir oroliga över en avvikelse. Jag ser så många som bara 'köttar' på och pressar även fast hästen försöker tala om att det är något som inte stämmer.
I ert fall kan det ju vara allt från en spänning/lätt obehag till ett tecken på att något är på gång.
Vinklar han huvudet något när han tar ner det?
 
Ja jag kan ju berätta lite hur det går för oss när jag ändå skriver...
Jag fick sitta upp igår, två veckor efter behandling, så jag skrittade en sväng. Jag Vet ju att hon är en planka efter vila men hade hoppats på lite mindre 'träighet'.
På söndag kommer ET och nästa vecka kör vi igång vattenbandsträningen.
Det känns lite som att jag har gett upp redan även fast jag bestämt mig för att rehabilitera enligt konstens alla regler. Jag vill ju ge det en chans.
Men jag är inte glad i stallet utan känner mest en sorg.
Jag har börjat kika runt lite på andra hästar (mest föl)för att slippa leta när hjärtat blöder men inte ens det känns spännande.
Hoppas det blir bättre framöver. Och att hästen känns bättre framöver.
 
Har du kollat tungan för att se så han inte har styngflugelarver i tungan? Det lär klia...

Inte kollat faktiskt. Får ta och göra det. Inte tänkt tanken då jag tycker vi är så noggranna med att ta bort äggen men det kan ju ske ändå. Man kan ju missa mellan gånger man är ute tänker jag. Värt en titt i munnen helt klart. Jag har aldrig haft det problemet tidigare men jag tänker att det lär synas? Får panik om så är fallet. Känns riktigt vidrigt men antar att det är ganska lätt att åtgärda? Ska kika när jag kommer ut idag i alla fall!
 
Jag tycker det är så underbart med folk som noterar en sån grej och faktiskt blir oroliga över en avvikelse. Jag ser så många som bara 'köttar' på och pressar även fast hästen försöker tala om att det är något som inte stämmer.
I ert fall kan det ju vara allt från en spänning/lätt obehag till ett tecken på att något är på gång.
Vinklar han huvudet något när han tar ner det?

Jag vill verkligen inte ta det som något annat än att han försöker säga något. Även om han kanske "bara" skulle vara lite trotsig vill jag ändå utesluta att han har ont. Han kan vinkla huvudet, ibland tar han bara ner det och gapar/tuggar någon gång och sträcker ut halsen och ibland gör han det lite åt sidan och då kan han vinkla huvudet... Har liksom inte hittat någon logik i beteendet vilket såklart gör mig orolig. Tar det lugnt och ser hur veckan blir. Annars får vi boka en tid oavsett. Men alla idéer är välkomna :) För det känns också som en ganska vag sak att boka tid på. "Hej, jag vill boka en tid för utredning på min häst, han tar ner huvudet ibland när jag rider" :D;) Skämt å sido, det får dom ju såklart bara ta!
 
Jag vill verkligen inte ta det som något annat än att han försöker säga något. Även om han kanske "bara" skulle vara lite trotsig vill jag ändå utesluta att han har ont. Han kan vinkla huvudet, ibland tar han bara ner det och gapar/tuggar någon gång och sträcker ut halsen och ibland gör han det lite åt sidan och då kan han vinkla huvudet... Har liksom inte hittat någon logik i beteendet vilket såklart gör mig orolig. Tar det lugnt och ser hur veckan blir. Annars får vi boka en tid oavsett. Men alla idéer är välkomna :) För det känns också som en ganska vag sak att boka tid på. "Hej, jag vill boka en tid för utredning på min häst, han tar ner huvudet ibland när jag rider" :D;) Skämt å sido, det får dom ju såklart bara ta!

han har inte svullna spottkörtlar som ger obehag?
 
På torsdag ser det ut som om jag blir med häst igen!

Det har varit en lång och utdragen affär där jag provred hästen i slutet av maj och bestämde mig direkt på provridningen att jag skulle ha henne. Tyvärr gick veterinärbesiktningen inte så bra som jag hade hoppats. Vi hittade osteochondros på ett bakknä när vi röntgade, men i övrigt helt UA. Jag och ägaren kom fram till att jag skulle ha hästen hemma på foder ett par månader och fundera på hur jag ville göra.

Jag har blivit så himla kär i min lilla häst. Hon är helt fantastiskt, bäst psyke på ett halvblod jag någonsin träffat på - arbetsvillig, smart, energisk, känslig men samtidigt väldigt balanserad i sig själv och helt cool. Jag kan galoppera ut med ponnyungarna på ett fält och det enda hon vill är fram. Orädd och trygg och jättetrevlig i all hantering. Båda mina tränare är väldigt förtjusta i henne: även om hon inte är så spektakulär så är hon så vansinnigt bildbar. Jag behöver bara göra rätt en gång så fattar hon vad jag vill efter det.

Jag vet att det är en stor risk, och jag har ju bara haft en massa skadade hästar innan, men jag kan inte släppa den här individen. Hon är helt enkelt min once in a lifetime häst.
 
På torsdag ser det ut som om jag blir med häst igen!

Det har varit en lång och utdragen affär där jag provred hästen i slutet av maj och bestämde mig direkt på provridningen att jag skulle ha henne. Tyvärr gick veterinärbesiktningen inte så bra som jag hade hoppats. Vi hittade osteochondros på ett bakknä när vi röntgade, men i övrigt helt UA. Jag och ägaren kom fram till att jag skulle ha hästen hemma på foder ett par månader och fundera på hur jag ville göra.

Jag har blivit så himla kär i min lilla häst. Hon är helt fantastiskt, bäst psyke på ett halvblod jag någonsin träffat på - arbetsvillig, smart, energisk, känslig men samtidigt väldigt balanserad i sig själv och helt cool. Jag kan galoppera ut med ponnyungarna på ett fält och det enda hon vill är fram. Orädd och trygg och jättetrevlig i all hantering. Båda mina tränare är väldigt förtjusta i henne: även om hon inte är så spektakulär så är hon så vansinnigt bildbar. Jag behöver bara göra rätt en gång så fattar hon vad jag vill efter det.

Jag vet att det är en stor risk, och jag har ju bara haft en massa skadade hästar innan, men jag kan inte släppa den här individen. Hon är helt enkelt min once in a lifetime häst.
Är du medveten om risken och känner att det är värt det så är det väl bara att köra! All lycka till er! :)
 
@_Zvea_ jag vet inte om det är så stor risk, det beror väl helt på hur OCD
’n ser ut på hästen, beroende på hur det ligger och utifrån det vad veterinären bedömer 😄

Om veterinären bedömt att det ser stabilt ut oavsett fyndet så hade jag inte oroat mig. Om ngt skulle ändras så vet du ju om att OCD är konstaterat och kan då överväga operation som ju inte brukar vara så avancerad om läget är som jag är inne på .
 
@_Zvea_ Så många vänner jag har som röntgat och sett till att köpa hästar utan fynd och som sen ändå står där med trasiga hästar för saker som antingen inte syntes på röntgen eller på annat sätt inte kunde förutsättas, så verkar det inte spela nån roll om det finns nåt fynd. Min nya ser hemsk ut i benen. Jag har inte ens besiktat honom :p. Är rätt säker på att han har skrammel i ena bakhasen, där han har en rätt rejäl galla. Har en rätt stor fördel som kunnat följa honom sen han kom till Sverige, och har han hållit hittills så hoppas jag att han håller ett tag till. Stort lycka till med nya hästen :)!
 
På torsdag ser det ut som om jag blir med häst igen!

Det har varit en lång och utdragen affär där jag provred hästen i slutet av maj och bestämde mig direkt på provridningen att jag skulle ha henne. Tyvärr gick veterinärbesiktningen inte så bra som jag hade hoppats. Vi hittade osteochondros på ett bakknä när vi röntgade, men i övrigt helt UA. Jag och ägaren kom fram till att jag skulle ha hästen hemma på foder ett par månader och fundera på hur jag ville göra.

Jag har blivit så himla kär i min lilla häst. Hon är helt fantastiskt, bäst psyke på ett halvblod jag någonsin träffat på - arbetsvillig, smart, energisk, känslig men samtidigt väldigt balanserad i sig själv och helt cool. Jag kan galoppera ut med ponnyungarna på ett fält och det enda hon vill är fram. Orädd och trygg och jättetrevlig i all hantering. Båda mina tränare är väldigt förtjusta i henne: även om hon inte är så spektakulär så är hon så vansinnigt bildbar. Jag behöver bara göra rätt en gång så fattar hon vad jag vill efter det.

Jag vet att det är en stor risk, och jag har ju bara haft en massa skadade hästar innan, men jag kan inte släppa den här individen. Hon är helt enkelt min once in a lifetime häst.

Grattis till din nya häst! :heart

Vad det beträffar besiktningen hade jag inte varit allt för orolig, med tanke på att vetten ändå inte verkade vara det. Och ifall operation mot förmodan skulle behövas är det generellt ingen svår operation idag. Visst det finns givetvis undantagsfall, men generellt är OCD-operationer inga stora svåra saker idag.

Mitt enda hästköp var inte allt för olikt ditt. Hade varit fodervärd i drygt 1.5 år innan, och visste att han hade såväl artros, som komplex hovproblematik och något känslig mage. Köpte utan att besiktiga - främst för att jag ju hade hela historiken och för att han ändå fått så många nedslag att det inte varit värt pengarna. Han är enormt gallig i båda bakkotorna, de är seriöst dubbelt så tjocka som de borde vara, men han har levt med det i 14.5/16 år av sitt liv och endast behandlats för den artros han konstaterades ha i höger bakkota (vid 13 års ålder) 3 ggr x 3 veckor. Hovarna tar en av traktens bästa hovslagare hand om. Magen får Yea-Sacc varje dag. Så bara för att hästen inte är helt perfekt på pappret så behöver det inte nödvändigtvis betyda en reell katastrof. Stort lycka till med din nya pålle! :)
 
Mitt i sorgen och bedrövelsen med Frans travar denna lilla kille in i mitt liv. Välkommen Mulberry Hill e. Carlton Hill ue. Master, född 2013 :heart


Vad kul! Hoppas ni kommer trivas ihop. Jag insåg idag på insta att det är en kiro-kund till sambon som du köpt av. Så han trodde han kikat på den. Och så har den gått på ett av våra tillskott. Hästvärlden är liten!
 
han har inte svullna spottkörtlar som ger obehag?
Varför får de det egentligen? jag tycker min har svullnat lite nu när betet satte fart. Jag har som åtgärd fått gränsa av hagen och satt henne på diet igen. Lite trist tycker jag men hon tål verkligen inte för mycket gräs. Har det med gräset att göra att de svullnar bakom ganaschen? Jag vet att de kan svullna upp mycket om de äter något olämpligt, men när det var torka och de åt alla möjliga sorters ogräs så hade hon inte det här problemet, nu när det enbart äts spätt gräs (före dieten då) så kom svullnaden.
Nu är det bättre igen, efter att hon är satt på diet då.
 
Varför får de det egentligen? jag tycker min har svullnat lite nu när betet satte fart. Jag har som åtgärd fått gränsa av hagen och satt henne på diet igen. Lite trist tycker jag men hon tål verkligen inte för mycket gräs. Har det med gräset att göra att de svullnar bakom ganaschen? Jag vet att de kan svullna upp mycket om de äter något olämpligt, men när det var torka och de åt alla möjliga sorters ogräs så hade hon inte det här problemet, nu när det enbart äts spätt gräs (före dieten då) så kom svullnaden.
Nu är det bättre igen, efter att hon är satt på diet då.

Dyker in här för att säga att jag fått höra att det kommer när gräset är kort och de liksom får gnaga och ta i för att få i sig något. Att tuggmusklerna blir överansträngda liksom. 🤔
 
@sassiball
Det jag lärt mig ang svullna spottkörtlar pga gräs är i linje med detta:

https://www.hippson.se/fraga-expert...hanna-borg/varfor-blir-min-hast-svullen-i.htm

Våra brukar få i samband med att gräset börjar spira på våren. Kan tänka mig att du fått det nu efter torkan då gräset fått lite skjuts.

Jag är inte bekymrad sålänge allmäntillståndet på hästen är normalt. Jag vet några gånger genom åren dock när någon häst varit så pass svullen i spottkörtlarna någon dag att man insett att det lär vara svårt för den att arbeta i form, om man vill vara schysst. Då har jag ridit ut istället .
 
@sassiball
Det jag lärt mig ang svullna spottkörtlar pga gräs är i linje med detta:

https://www.hippson.se/fraga-expert...hanna-borg/varfor-blir-min-hast-svullen-i.htm
Jag läste den artikeln innan men jag tycker inte den säger så mycket egentligen. Mer än att vissa hästar är känsliga beroende på vad de äter.
Nåja, nu är hon satt på diet och det blir mindre gräs för henne en period, det funkar för henne. Så hon är väl känslig för spätt gräs då helt enkelt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 629
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 460
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 470
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp