Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läste den artikeln innan men jag tycker inte den säger så mycket egentligen. Mer än att vissa hästar är känsliga beroende på vad de äter.
Nåja, nu är hon satt på diet och det blir mindre gräs för henne en period, det funkar för henne. Så hon är väl känslig för spätt gräs då helt enkelt :)

Nej artikeln förklarar inte mer än att allmänt redovisa vanligheten av detta utifrån hästens salivproduktion. Men just utifrån salivproduktion hos häst och spottkörtlarna och hur de fungerar så är det ändå en rätt hyfsad text.
 
Har varit på clinic i eftermiddag för Patrik Kittel. Helt klart en av de bästa clinics jag varit på! Temat var MsvB, men det mynnade ändå hela tiden ut i grundridning, att ha hästen på hjälperna, variation och att ridning är ett ständigt arbete med sin egen sits och inverkan men att det inte ska hindra en från att våga sätta mål. Patrik är verkligen otroligt motiverande och intressant att lyssna på och jag tror att alla som var där, oavsett nivå, fick med sig tips och råd därifrån.

Imorgon ska jag och Barb starta och jag ska ta med mig PKs ord om att rida som en vinnare :D!
 
Jag har efter mycket vånda bestämt mig för att herr häst är till salu. Red för tränare förra veckan och genast fick jag fram det där som jag saknat innan. Han travade som en miljon och jag fick hjälp med skolorna.
Räknar inte med att han blir såld på en gång så vi tränar mot MSV A start till våren. Testade byta i serier och det var ju ingen konst sa hästen. :)

Han har nog varit påverkad av värmen för på de senaste hoppträningarna har han hoppat högre utan hinder än med. :D
 
Och jag fortsätter klia mig i huvudet över min lilla kuse. Kände absolut ingenting av tidigare nämnd problematik på träningen igår så jag hoppas att det bara var något tillfälligt. Tänker fortsätta vara väldigt uppmärksam på det och eventuellt andra saker. Känns konstigt med något som är så tydligt under 4-5 dagar och sedan försvinner men som sagt jag får se. Hoppas ju givetvis att det var något tillfälligt såklart. Han var riktigt, riktigt fin igår i alla fall på träningen. Försökte kolla hästen i munnen efter larver :yuck: men han var inte speciellt samarbetsvillig som jag misstänkt och heller inte svullen någon annanstans. Så ja, vi får väl se helt enkel!


Träningen igår var för mig för en ny tränare och jag är väldigt nöjd så skall ge det en gång till och hoppas att känslan fortsätter vara lika bra även om det för mig egentligen är är i dyraste laget. Har absolut ingenting att göra med att personen är för dyr utan snarare bara hur jag känner. Däremot är det enligt mig svårt att hitta bra tränare och den här kändes väldigt bra. Första intrycket var med andra ord väldigt bra! Så jag hoppas det fortsätter så. Då får det vara värt slantarna. Hon kommer ändå bara en gång i månaden. Hellre någon riktigt bra lite mer sällan för vår del! :)
 
Om igår var en riktigt bra dag, är idag en riktigt dålig dag. På förmiddagen fick underbara superfina Ove somna in :(. En blödning i tjocktarmen och det fanns inget att göra. Har suttit och gråtit melan körningarna idag för om någon inte förtjänar mer skit i livet så är det hans ägare. Det känns helt ofattbart.
Sen när jag kom hem nu ikväll och fodrade hästarna kollade jag som alltid Barbs ben. Jag är manisk på att känna på ben och hovar sen fången. Hon är ganska ordentligt svullen över senfästen och halva skenan under carpus hf. Framridningen igår var usel, men det var knappast att jag var rädd för ev senskada utan jag var rädd om hovbenen. Ska ringa kliniken imorgon och hoppas på en tid så jag kan få ett ul gjort pronto.
40161573_10215057186654988_8757073317338284032_n.jpg
 
Funderar på att åka till WEG och se på fyra dagars dressyr. Det finns fortfarande biljetter kvar (c. 350 dollar paketpris) men hotell och mat blir svindyrt. :eek: Jag förstår att de vill ha tillbaka några procent av miljarderna som de har investerat i den här megaanläggningen men när det blir billigare att åka till Australien från NYC än att vara i North Carolina i fyra dagar börjar man ju fundera lite över prissättningen.

Skulle förvisso vara väldigt roligt att se Bella Rose om hon nu håller tre varv runt dressyrbanan. Ser ganska öppet ut om bronset nu när Danmark har tappat sin bästa ryttare och England är lite so-so med tredje och fjärderyttaren så det skulle vara kul att heja på svenska laget också.
 
Ikväll har jag fått känna på livet med stor brun valack. Han bara drog runt med mig. Kände mig som en väldigt liten vante som satt där uppe och sa "ptroo". Sen blev jag sur. Så då tog jag tag i grejerna, satte honom ordentligt i en ram och RED. Se där, det funkade. Hade jag gjort så med litet brunt sto hade hon blivit ytterligt förnärmad, men stor brun valack sa "jaha, men okej då, jag kan väl vara dressyrhäst", viftade två gånger på svansen och gick sen som tåget. Det var en ny upplevelse haha.
 
Blä! Alltid blir det stök! Skrev för ett par dagar sen att jag skulle bli med häst på torsdag (häst jag haft på foder i några månader för att känna in, eftersom hästen har ett röntgenfynd).

Igår var hästen ofräsch. Så himla tråkigt. Inte mycket, men när jag svängde från höger till vänster varv syntes det i några steg. Vi har skjutit upp affären nån vecka och jag hoppas innerligt att det ger sig med ett par dagars skrittvila.

Känns så himla tråkigt, finns ingen anledning att tro att det beror på röntgenfyndet, men det är klart att tvivlet kommer in. Ger det sig inte om en vecka beställer jag nog tid för hälteutredning och kollar ordentligt så det inte är bakknät som spökar. Inte roligt att köpa en halt häst, men samtidigt är hon ju perfekt i övrigt!
 
@_Zvea_ Är det bakbenet med fyndet hon är halt? Om du verkligen vill ha hästen är det väl egentligen "bara" att operera? Eller hur illa är ocdn?
 
@_Zvea_ Är det bakbenet med fyndet hon är halt? Om du verkligen vill ha hästen är det väl egentligen "bara" att operera? Eller hur illa är ocdn?

Svårdefinierad hälta. Väldigt lite halt, men ville skjuta ut vänster bog i höger varv och blev nickig i vänster varv, så jag tror att det är vänster fram. Kan ju iofs vara en diagonalavlastning. Hon snubblade till på en hoppträning i torsdags och var oren i några steg vänster fram efter det, sen försvann det. Sen var hon finare än nånsin när jag red för min tränare dagen därpå. Kan ju ha hänt nåt litet på hoppningen som sedan överbelastades med träning dagen efter.

Som jag förstod det på röntgen så var det än så länge "bara" OC och inte OCD. Så alltså ingen lös benbit än. Syntes som ett mörkt område på bakknät. Vet inte hur opererbart det är? Kunde tyvärr inte besiktiga hos min ordinarie veterinär, då han hade semester, utan fick åka till Evidensia här i stan istället.

Jag vill verkligen ha hästen. Hon checkar i alla boxar för mig. Inte flashig, men så sjukt kul att jobba med och så ridbar.
 
@_Zvea_ utifrån det du delgett om hästen tror jag inte problemet nu torde vara kopplat till OC fyndet . Det är säkert ngt annat och ngt orelaterat tror jag på .

Men oavsett så gör du rätt i att inte låta köpet gå igenom innan hästen är konstaterat hältfri nu utifrån vad som nu blivit .

Otroligt trist för dig 😞
 
Puuh, jag är helt slut. Efter jobbet åkte jag till stallet för att hjälpa till och köra in spånet som kom igår, och precis när jag kom dit fick jag ett meddelande från en kompis som undrade om jag ville rida hennes häst på kvällens träning för hon hade så himla ont i ryggen? Absolut sa jag!
3 år sedan jag red en riktig träning senast och hästen har jag inte ridit på 2 år ungefär. Han är stor (ordinarie ryttare lång med långa ben, jag kortar 5 hål från hennes läder och då är jag ändå 170cm) och man får inget gratis, han är inte trög men det är mycket häst och han blir ganska lätt putt och tjurar ihop om det blir jobbigt så det är en balansgång att hålla honom med på noterna samtidigt som man ställer lite krav. Gick ändå ok utifrån förutsättningarna, och himla kul att rida en ”riktig träning”. Jag är rätt genomjobbad och mör, och misstänker väl att det blir lätt stelt imorgon :grin:
 
Jag hade ett superhärligt dressyrpass igår med min medryttarhäst!
Han är lite bekväm och saknar styrka, kan också vara lite nonchalant på hjälperna. Men igår! Vi hade en liten ”diskussion” :D efter uppvärmningen men sen så! Lätt och fin, lyhörd och bärig!
Var precis vad jag behövde, länge sen jag fick till känslan sådär toppenbra :love:

Något jag däremot har problem med nu är mina arma sittben. Sadeln är lite hård och dessutom för stor för mig så jag hamnar nog inte på rätt ställen. Ibland får jag så jävla ont. Om jag råkar studsa till och liksom hamna tokigt så liksom strålar det i hela jävla skelettet i rumpan. AJ! :nailbiting:
Hoppas jag snart vänjer rumpan så det börjar lugna sig...
 
Idag red jag lite dressyr på Attack. Han har inte gått så mycket och mest ut i skogen. Men han gör alltid sitt bästa när vi är på banan. Är så skönt att sitta på honom som man känner så väl. Behöver bara tänka och han gör typ. Har max 5 ridpass kvar på honom så man får passa på att ha så kul man bara kan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 601
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 463
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp