Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är trist men tyvärr så kan man inte behålla dom hela livet :(
Ja trodde inte att han skulle bli 26 när jag fick honom när han var 7. :)

Wow, du har haft honom superlänge! Beklagar att det är dags att avsluta, men vilken tid ni haft ihop :heart
 
Vi har inga speglar på ridbanan så jag bad min tränare att filma mig förra veckan för att se hur jag sitter och insåg då hur långsamt jag rider (tänk om jag bara lyssnat mer på min tränare alla gånger hon sagt det :p). Så den senaste veckan har fokus varit att rida framåt och mycket övergångar. Både jag och hästen är väldigt laid back så bjudningen är ingenting som vanligtvis kommer gratis. Idag hade jag med mig en vän ut till stallet som kunde filma igen och det ser redan så mycket bättre ut även om det fortfarande saknas en del. Nu när det är lite mer tryck i traven har jag insett vilken dålig balans jag har så har varit tvungen att korta upp mina stigläder för att inte störa honom och övar på att rida utan stigbyglar.

Lägger in en bild från idag bara för att jag är så glad i hästen. Han är byggd lite som en dragster och rätt lång i kroppen så jag försöker jobba med att få honom lättare i fronten och komma ihop mer. Men det går väl sådär när jag rider med så långa tyglar som nedan och dessutom sadlar tokigt...

20180901_233246.jpg
 
Vi har inga speglar på ridbanan så jag bad min tränare att filma mig förra veckan för att se hur jag sitter och insåg då hur långsamt jag rider (tänk om jag bara lyssnat mer på min tränare alla gånger hon sagt det :p). Så den senaste veckan har fokus varit att rida framåt och mycket övergångar. Både jag och hästen är väldigt laid back så bjudningen är ingenting som vanligtvis kommer gratis. Idag hade jag med mig en vän ut till stallet som kunde filma igen och det ser redan så mycket bättre ut även om det fortfarande saknas en del. Nu när det är lite mer tryck i traven har jag insett vilken dålig balans jag har så har varit tvungen att korta upp mina stigläder för att inte störa honom och övar på att rida utan stigbyglar.

Lägger in en bild från idag bara för att jag är så glad i hästen. Han är byggd lite som en dragster och rätt lång i kroppen så jag försöker jobba med att få honom lättare i fronten och komma ihop mer. Men det går väl sådär när jag rider med så långa tyglar som nedan och dessutom sadlar tokigt...

Visa bifogad fil 18928
Förlåt, men den där sadeln ser ut att ligga väldigt illa... :o
 
Förlåt, men den där sadeln ser ut att ligga väldigt illa... :o

Jag tycker också att det ser rätt illa ut på bilden men har inte reagerat på det i verkligheten, och tror att jag har råkat sadla lite långt fram här. Hade ändå tänkt ta ut sadelutprovaren igen snart för att kolla att sadeln fortfarande ligger bra, men borde kanske ta och ringa ut dem tidigare. Den provades ut för tre månader sedan av en sadelutprovare som ska vara bra så jag hoppas att den inte ligger helt galet redan :(
 
Och jag hade ett av de bästa passen på länge på min brune igår :love: Sen vi flyttade i maj har vi haft oflyt med små skador etc som gjort att vi inte riktigt fått hålla igång hela tiden och även när jag kunnat rida har han varit vedervärdigt spänd till och från på ridbanan men igår :love: Så fin. Så mycket mer med mig och riktigt härligt glad och sugen på att arbeta. Träningen för drygt en vecka sedan gjorde garanterat susen också. För även jag behöver tydligen rida på mer framåt än vad jag gärna gör. Snigelfart är tydligen vår grej och vi behöver komma ur det. Men som sagt, supernöjd med kusen igår. Roligt!
 
Här är vi ute i hästletarträsket igen... :( Vi förlorade ju vår egen uppfödning i en olycka 2,5 år sen, och köpte hästen på profilbilden. En holländare med hoppstam men som rörde sig riktigt trevligt. Vi hann väl rida kanske 3 månader innan problemen började, som så småningom visade sig vara en gaffelbandsskada. Rehab i över ett år där vi var förhoppningsfulla, men som i slutändan inte läkte som det skulle. Vi fick ta bort honom förra hösten, och här står vi nu.

Tyvärr har vi ännu lägre budget än förra gången, runt 100', och vill dessutom i det längsta ha swb så våra förutsättningar är ju inte de bästa. :p Det är så typiskt att vi vill ha just en dressyrhäst (hopphäst med fina gångarter går ju såklart det med, vi är ju fullt medvetna att vi får göra avkall någonstans) när de ska vara så mycket dyrare än hopphästarna. Varför blev vi medvetna om att vi är dödliga och aldrig kommer våga oss upp på några större höjder igen?! :D
 
Jag tycker också att det ser rätt illa ut på bilden men har inte reagerat på det i verkligheten, och tror att jag har råkat sadla lite långt fram här. Hade ändå tänkt ta ut sadelutprovaren igen snart för att kolla att sadeln fortfarande ligger bra, men borde kanske ta och ringa ut dem tidigare. Den provades ut för tre månader sedan av en sadelutprovare som ska vara bra så jag hoppas att den inte ligger helt galet redan :(

På tre månader kan det ju tyvärr hända mycket! Har varit med om flera gånger, till två olika hästar, att vi fått byta sadeln efter bara några månader. Då har de ju musklat sig mycket under de månaderna.
 
På tre månader kan det ju tyvärr hända mycket! Har varit med om flera gånger, till två olika hästar, att vi fått byta sadeln efter bara några månader. Då har de ju musklat sig mycket under de månaderna.

Ja, jag trodde inte så mycket kunde hända på så kort tid! Jag longerade honom med sadeln i måndags och den ligger inte bra alls så nu rider jag inte förrän någon har kollat över den.
 
Ja, jag trodde inte så mycket kunde hända på så kort tid! Jag longerade honom med sadeln i måndags och den ligger inte bra alls så nu rider jag inte förrän någon har kollat över den.

Jag tycker speciellt att det händer mycket om de kanske är aningen omusklade från början, får rätt sadel de kan röra sig bra i och så vips - har en massa mer muskler byggts och sadeln fungerar inte längre.
 
Det blev inget hästköp för mig :( Efter veterinärbesök igår konstaterades att bakknät inte kommer att hålla för det jag vill och hon får åka tillbaka hem till sin ägare. Jag har bara haft den här hästen hemma i knappt fyra månader, men ändå sörjer jag henne mer än nån annan häst jag haft. Hon var verkligen en once in a lifetime. Känns helt ofattbart att jag ska börja leta häst igen, och försöka hitta något som ens kan mäta sig med henne. Just nu känns det som om jag bara vill ge upp hela hästeriet :(
 
Det blev inget hästköp för mig :( Efter veterinärbesök igår konstaterades att bakknät inte kommer att hålla för det jag vill och hon får åka tillbaka hem till sin ägare. Jag har bara haft den här hästen hemma i knappt fyra månader, men ändå sörjer jag henne mer än nån annan häst jag haft. Hon var verkligen en once in a lifetime. Känns helt ofattbart att jag ska börja leta häst igen, och försöka hitta något som ens kan mäta sig med henne. Just nu känns det som om jag bara vill ge upp hela hästeriet :(
Men vad tråkigt! Otroligt bra av ägarna att låta dig ha henne på foder först så ni båda fått se om hon skulle hålla eller inte. Hoppas du trots allt hittar en ny kompis :)
 
Det blev inget hästköp för mig :( Efter veterinärbesök igår konstaterades att bakknät inte kommer att hålla för det jag vill och hon får åka tillbaka hem till sin ägare. Jag har bara haft den här hästen hemma i knappt fyra månader, men ändå sörjer jag henne mer än nån annan häst jag haft. Hon var verkligen en once in a lifetime. Känns helt ofattbart att jag ska börja leta häst igen, och försöka hitta något som ens kan mäta sig med henne. Just nu känns det som om jag bara vill ge upp hela hästeriet :(
Fy vad trist!!
Men jag tycker ändå att det är strongt att låta hjärnan bestämma över hjärtat även om det gör väldigt ont...
 
@_Zvea_ hade inte du ett långbent brunt sto? Vad hände med henne?

Min tränare köpte henne i vintras. Hon var lite mycket i huvudet för mig, även om hon var rolig att rida när allt funkade. Men jag tappade mycket av mitt självförtroende och min tränare ville gärna ha henne.

Nu går hon som verksamhetshäst. Min tränare har ridskola med många duktiga elever som tävlat och haft egen häst själva tidigare, och då behövs bra hästmaterial. Hästen stormtrivs och jag ser henne varje dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 601
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 463
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp