Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här planeras träningshelg för fullt. Åker till favvotränaren fre-sön. Ska bli jättekul men jag är helt ärligt faktiskt nervös inför detta. Tror mest det beror på att jag inte känner lilla hästen så bra än (har ju ändå bara haft henne 2,5 vecka), det är ju skitbra att få en sån skjuts i början när man har en ny häst men jag är nervös för jag vet inte vad jag kan vänta mig ifrån henne, om hon tar det med ro eller kommer bli mer rodeobenägen :grin:
Jag slipper i alla fall momentet med att lasta och köra henne själv 4h enkel väg, ägaren som också ska med upp (men med Scillas storasyster) kommer och hämtar oss på fredag morgon så kör vi dem ihop.
Ååå vad roligt!!
Heja er! Ni kommer att ha superkul!
 
Här tutar det på med unghästen och det är SÅ roligt att rida igen! Det är inte lätt, det är mer kraft, mer svaj och mer rörelse än jag är van vid men det är fantastiskt kul att känna framstegen som sker hela tiden.

Lite lugnare tävlingsperiod nu framöver så ska försöka få till nån träning tänker jag.
 
Jag ska stå i SWBs monter lördag och söndag, men tänkte också smita iväg och titta på For Romance, funderar på honom till nästa betäckning!
 
Jag ska stå i SWBs monter lördag och söndag, men tänkte också smita iväg och titta på For Romance, funderar på honom till nästa betäckning!
Även om detta borde stå på avelsforumet så passar jag på att skriva det här också. Vår åring är kanske inte mkt för världen just nu men han är bättre än sin mamma i allt. FR typar verkligen fina föl!
Fölis är bättre än sina syskon i det mesta. Troligtvis är de bättre på att hoppa dock, eftersom äldsta brorsan hoppade 9-9 på treårs och systern är en gummiboll med hopp-pappa..


Han ska ju ändå bli en dressyrhäst (på bilden 3,5 månader tror jag?)
2D2856C3-23B5-498E-8F47-148567F9B935.jpeg
 
Någon som vet vem som kommenterar på Equisport? Tyckte det lät som Liane Wachtmeister men är inte säker. Väldigt bra är hon iaf! Någon för svt att ta in.
 
Har fått rida min lille pålle i 1,5v nu, och vi håller oss till skritt. På veterinärens inrådan har vi startat i paddocken för att undvika plötsliga kast och hopp (alltså, Fröken blir rädd för ALLT när hon är understimulerad och vi ska undvika sådana kast). Naturligtvis blandar jag detta med längre promenader utanför paddocken.

Jag har dock upptäckt ett intressant problem, som jag undrar om någon har några tips om. I vanliga fall rider jag för tränare men tänker inte göra det förrän hästen får jobba ordentligt igen och därför frågar jag här.

För att underhålla hästskrället så att hon inte hittar på egna dumheter så gör jag något steg öppna där, rakställer, gör en halt, startar igen, ryggar, två steg öppna åt andra hållet osv. I skritten samlar hon dock sig något abnormt när jag försöker göra sluta. Hur får man hästen lite mer frammåt och lite mindre samlad i slutan?

Lägger jag på mer skänkel samlar hon sig ännu mer, likaså om jag trycker på med sätet. Lägger jag till bara ytterskänkel blir det bakdelsvändning, lägger jag till bara inner blir hon en motgående banan. Jag har ytterst lite kontakt med munnen att släppa helt gör ofta nästan inget alls (hon ställer sig runt inner skänkel, inte för tygel och fortsätter följa sidförande för ytterskänkeln). Mer skänkel i kombination med mer tygel ger en häst som samlar sig upp i levad.

Vad har jag missat? I öppnan gör hon inte alls på detta sätt.
 
Har fått rida min lille pålle i 1,5v nu, och vi håller oss till skritt. På veterinärens inrådan har vi startat i paddocken för att undvika plötsliga kast och hopp (alltså, Fröken blir rädd för ALLT när hon är understimulerad och vi ska undvika sådana kast). Naturligtvis blandar jag detta med längre promenader utanför paddocken.

Jag har dock upptäckt ett intressant problem, som jag undrar om någon har några tips om. I vanliga fall rider jag för tränare men tänker inte göra det förrän hästen får jobba ordentligt igen och därför frågar jag här.

För att underhålla hästskrället så att hon inte hittar på egna dumheter så gör jag något steg öppna där, rakställer, gör en halt, startar igen, ryggar, två steg öppna åt andra hållet osv. I skritten samlar hon dock sig något abnormt när jag försöker göra sluta. Hur får man hästen lite mer frammåt och lite mindre samlad i slutan?

Lägger jag på mer skänkel samlar hon sig ännu mer, likaså om jag trycker på med sätet. Lägger jag till bara ytterskänkel blir det bakdelsvändning, lägger jag till bara inner blir hon en motgående banan. Jag har ytterst lite kontakt med munnen att släppa helt gör ofta nästan inget alls (hon ställer sig runt inner skänkel, inte för tygel och fortsätter följa sidförande för ytterskänkeln). Mer skänkel i kombination med mer tygel ger en häst som samlar sig upp i levad.

Vad har jag missat? I öppnan gör hon inte alls på detta sätt.

Hade det kanske funkat att rida henne rakare från start? Alltså inte sluta utan mer ”bara” skänkelvikning...
 
Jag är ju på träningshelg, klart med dag 2 av 3. Lite drama såklart.
Igår stegrade fröken över (innan uppsittning) men gjorde sen en jättefin träning. Idag var hon lugn innan uppsittning, mer bekväm i det nya stället, men istället bockade hon av mig typ 5 min in i träningen :meh: efter att ha andats lite hoppade jag upp igen och red en stund till -vilket gick bra.
Mindre kul är det dock att jag landade på ena knät och är rejält halt. Svullet och benet går bara att böja mycket motvilligt, öm fläckvis på insidan och utsidan, så vi får se om det går att rida imorgon.
Och ja, sker det ingen stor förändring får jag nog traska till vårdcentralen på måndag när vi är hemma igen. Jag TROR inte nåt är trasigt men det åkte helt klart på en bra smäll.
 
Har fått rida min lille pålle i 1,5v nu, och vi håller oss till skritt. På veterinärens inrådan har vi startat i paddocken för att undvika plötsliga kast och hopp (alltså, Fröken blir rädd för ALLT när hon är understimulerad och vi ska undvika sådana kast). Naturligtvis blandar jag detta med längre promenader utanför paddocken.

Jag har dock upptäckt ett intressant problem, som jag undrar om någon har några tips om. I vanliga fall rider jag för tränare men tänker inte göra det förrän hästen får jobba ordentligt igen och därför frågar jag här.

För att underhålla hästskrället så att hon inte hittar på egna dumheter så gör jag något steg öppna där, rakställer, gör en halt, startar igen, ryggar, två steg öppna åt andra hållet osv. I skritten samlar hon dock sig något abnormt när jag försöker göra sluta. Hur får man hästen lite mer frammåt och lite mindre samlad i slutan?

Lägger jag på mer skänkel samlar hon sig ännu mer, likaså om jag trycker på med sätet. Lägger jag till bara ytterskänkel blir det bakdelsvändning, lägger jag till bara inner blir hon en motgående banan. Jag har ytterst lite kontakt med munnen att släppa helt gör ofta nästan inget alls (hon ställer sig runt inner skänkel, inte för tygel och fortsätter följa sidförande för ytterskänkeln). Mer skänkel i kombination med mer tygel ger en häst som samlar sig upp i levad.

Vad har jag missat? I öppnan gör hon inte alls på detta sätt.

Rid inte mer sluta än att hästen svarar framåt. Det kan ju vara frågan om så lite att det bara blir tagen bakdel.
Att de svarar fram är det absolut viktigaste på priolistan.
Så jag hade känt att vi har bra skritt och sen gradvis vridit upp volymknappen på slutan sas. Och varit obs på när hästen slutar svara framåt och där försökt lägga mig just under det.
 
Jag har ridit min medryttarhäst väldigt mycket det senaste pga att ägaren själv inte kunnat. Handlar om ungefär fem veckor där hon inte ridit mer än 4 minuter en gång förra veckan. Idag red jag en stund först och hon efter mig (hon inte får ramla av, därav att jag började). Ägaren är ganska så mycket duktigare än vad jag är, hon är så stilla, effektiv och sitsen är avundsvärd. Hon var såklart jätteglad att ens kunna rida lite men hon hade heller inte nog med beröm för vilket fint jobb jag gjort med hennes häst. Det var verkligen roligt att höra då han är helt annorlunda jämfört med min ponny (177 cm med mycket motor kontra 145 cm hjärta av guld) och jag känner ofta hur jag blir lite vilsen när känslan inte blir som på ponnyn.
 
Svar till @mooi och @tuaphua typ samtidigt.

Jag rider typ aldrig 'skänkelvikning', tycker att det är ganska värdelöst utan håller mig till öppna och sluta om det inte är skänkelvikning i dressyrprogram.

Jag ber om ytterst lite tvärning, enbart typ en hovbredd innanför spåret med inner bak. Att svara fram är lite av hennes akilleshäl, eller, att svara frammåt i bibehållen gångart. Och problemet är egentligen inte att hon slår i bromsen, utan att hon går uppåt i stället för frammåt.
 
Svar till @mooi och @tuaphua typ samtidigt.

Jag rider typ aldrig 'skänkelvikning', tycker att det är ganska värdelöst utan håller mig till öppna och sluta om det inte är skänkelvikning i dressyrprogram.

Jag ber om ytterst lite tvärning, enbart typ en hovbredd innanför spåret med inner bak. Att svara fram är lite av hennes akilleshäl, eller, att svara frammåt i bibehållen gångart. Och problemet är egentligen inte att hon slår i bromsen, utan att hon går uppåt i stället för frammåt.

Just såna hästar är ju sidvärts suveränt på. Vill de inte gå fram kan man tvära igång dem. Om de alltid flyttar sig klockrent för sidförande innerhjälper kan de inte resa sig. För att resa sig måste bakbenen vara i marken - still. Och jagar man på fram på såna som har det i sig går de ju upp. Såna tar jag alltid igenom rätt respons på sidförande innerhjälp och rider dem på stor volt med marginal ut till sargen så man kan skicka ut dem när de slutar svara framåt.

Det är sidvärts på volt guld för. Och ett givet steg i utbildningen på de som inte svarar fram - för mig iaf.
 
@Elo Jag tänker lite så att en skänkelvikning är lösgörande och innan du hittar framåtläget i den rörelsen gör du inte det i skolorna eftersom skolorna i sig är så samlande. Jag hade börjat om och ridit mer skänkelvikning just för att hitta framåtläget.

@Pancakes I hear you med storleksskillnaden :D! Ffa rörelsen är så mycket större och jag tycker det har varit så otroligt svårt att hitta har varit tempot, det är inte samma som 131 cm Barb inte :p.
 
Just såna hästar är ju sidvärts suveränt på. Vill de inte gå fram kan man tvära igång dem. Om de alltid flyttar sig klockrent för sidförande innerhjälper kan de inte resa sig. För att resa sig måste bakbenen vara i marken - still. Och jagar man på fram på såna som har det i sig går de ju upp. Såna tar jag alltid igenom rätt respons på sidförande innerhjälp och rider dem på stor volt med marginal ut till sargen så man kan skicka ut dem när de slutar svara framåt.

Det är sidvärts på volt guld för. Och ett givet steg i utbildningen på de som inte svarar fram - för mig iaf.

Det här ska jag prova, tack för förslaget.
 
Det här ska jag prova, tack för förslaget.

Ha dem gärna böjda så du skapar en innersida som är loss. Går den emot sidförande och reser sig får man ta igenom det från marken först. På vissa får man ta något pass där man hoppar av och tar igenom och sen upp igen och av och upp etc om det skiter sig igen. Tråkigt jobb! Men viktigt! Lycka till!
 
@Elo varför tycker du skänkelvikning är värdelöst?
Jag är enig med @tuaphua s reflektioner som svar till dig 😄

@Pancakes så roligt att få så mycket cred! 😄 Det är utöver det bara värt SÅ mycket när medryttaren kan ställa upp så!

Jag var skadad långvarigt (avslagen underarm) för några år sedan med lååång konvalescens, och min trogna medryttare (som hängt med mig i nu 6+ år, duktig fd tränare och hästägare som pga egna skador i ryggen inte kan ha egen häst/rida massor varje dag.) Hon ställde upp och red minst 4 dagar/vecka den långa perioden jag hade ridförbud/ rehab.

Är så otroligt mycket värt att ha sådana medryttare som hon - och du ! Går inte att mäta med något helt enkelt hur mycket värt det är! 💜
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 607
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 469
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp