Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi haft en sista fotografering med hästen och plötsligt blev allt så otroligt naket och smärtsamt. Hoppas på vackra bilder som jag kan njuta av i många år framöver...
 
@Elo varför tycker du skänkelvikning är värdelöst?

För att min gamla häst Tant, kunde göra skänkelvikningar helt utan att sätta under sig. Med böjning i bålen/halsen var hon tvungen att sätta under sig på ett annat sätt, liksom. Kan definitivt ha med misslyckanden från min sida att göra, naturligtvis, men det startade min idé om att öppna/sluta är mer användbara.
 
För att min gamla häst Tant, kunde göra skänkelvikningar helt utan att sätta under sig. Med böjning i bålen/halsen var hon tvungen att sätta under sig på ett annat sätt, liksom. Kan definitivt ha med misslyckanden från min sida att göra, naturligtvis, men det startade min idé om att öppna/sluta är mer användbara.

Ok.
Jag känner att du med det kanske missar en hel del om du resonerar så pga erf av en häst istället för vad rörelsen i sig gör när den nyttjas i sak korrekt . För mig är skänkelvikning och att den fungerar, absolut en grund innan man kan förvänta sig att skolorna ska fungera.

Därför har du ju fått reflektioner utifrån att du inte får skolorna att fungera som du redovisar.

Utifrån det som sagt håller jag med @tuaphua i hennes råd. Du kan inte få igenom skolorna på en häst som inte svarar framåt för skänkeln utan vill gå uppåt i protest. Det är grundstenen att de svarar framåt och inte uppåt, och då är det betydligt lättare att som grund först rida skänkelvikning .

För att få tag i bog/bakben kan du ju dessutom om det behövs för att få tag, i grundläggande, rida skänkelvikning längsmed väggen/staketet . Inkl förvänd .

Lättare än diagonalen/halvdiagonalen om de linjerna strular 😄
 
För att min gamla häst Tant, kunde göra skänkelvikningar helt utan att sätta under sig. Med böjning i bålen/halsen var hon tvungen att sätta under sig på ett annat sätt, liksom. Kan definitivt ha med misslyckanden från min sida att göra, naturligtvis, men det startade min idé om att öppna/sluta är mer användbara.

Skänkelvikning är ju ingen samlande rörelse. Så den använder man ju annorlunda än de samlande rörelserna så som öppna och sluta. De heter ju just skolor för att de skolar mot bärighet.
Men för att man ska kunna ta till sig utbildning/skolorna krävs ju att man kan prata med varann. En häst som reser sig är ju att likställa med en elev som lämnar klassrummet i stort sett.
Då kan man behöva göra saker för att hitta ett språk och ett samtal sas. I det här fallet då tex sidvärts. Sen när ni kommunicerar utan att ena parten slänger på luren i örat på den andra kan man förmedla instruktioner och utbilda på ett trevligt sätt.

Så sidvärts är inte samlande. Men kan vara jävligt nyttigt och bra för både hitta språk, balans och lura dem till att börja bjuda.
En häst som inte bjuder blir sällan mer motiverad att göra det om man samlar dem. Det är fysiskt tungt för dem. Därför måste de bjuda först. Ju mer samling desto mer bjudning behövs.
 
Utifrån det som sagt håller jag med @tuaphua i hennes råd. Du kan inte få igenom skolorna på en häst som inte svarar framåt för skänkeln utan vill gå uppåt i protest. Det är grundstenen att de svarar framåt och inte uppåt, och då är det betydligt lättare att som grund först rida skänkelvikning .

Hon går inte uppåt i protest, hon går uppåt för att hon samlar sig. Dvs, rörelseenergin frammåt går uppåt istället, med högre nacke, högre manke, högre men kortare steg osv.

Vilket i alla fall jag tycker är två helt skiljda saker.

Hon stegrar inte, förutom den enda gång jag var dum nog att hålla kvar och hålla om samtidigt, då det blev en snygg levad.

Öppna funkar utmärkt, där samlar hon sig "normalt" och går att justera steglängd på med bibehållen sidvärtsrörelse oavsett vilken linje jag använder. Det är just i slutan som hon översamlar sig, igen, oavsett linje och oavsett hur mycket/liten jag försöker göra rörelsen.
 
Hon går inte uppåt i protest, hon går uppåt för att hon samlar sig. Dvs, rörelseenergin frammåt går uppåt istället, med högre nacke, högre manke, högre men kortare steg osv.

Vilket i alla fall jag tycker är två helt skiljda saker.

Hon stegrar inte, förutom den enda gång jag var dum nog att hålla kvar och hålla om samtidigt, då det blev en snygg levad.

Öppna funkar utmärkt, där samlar hon sig "normalt" och går att justera steglängd på med bibehållen sidvärtsrörelse oavsett vilken linje jag använder. Det är just i slutan som hon översamlar sig, igen, oavsett linje och oavsett hur mycket/liten jag försöker göra rörelsen.

Jag tror du missförstår mig lite i sammanhanget ? @tuaphua s inlägg skriver jag under på som respons 👍😄
 
Skänkelvikning är ju ingen samlande rörelse.

Nej det vet jag. Ytterligare en anledning till att jag tycker att den delvis saknar värde.

De heter ju just skolor för att de skolar mot bärighet.

Jag vet. Därför jag föredrar dem jämt med skänkelvikning. Se tidigare inlägg.

En häst som reser sig är ju att likställa med en elev som lämnar klassrummet i stort sett.

Jag har inte en elev som lämnar klassrummet. Jag har en elev som gör andragradsekvationer när jag försöker gå igenom addition.

Och igen. Hon stegrar inte. Hon översamlar sig.

Då kan man behöva göra saker för att hitta ett språk och ett samtal sas.

Precis. Och det var därför jag frågade här. Vilka ord/vilket språk kan jag försöka med för att få ut halsen, ner nacken och öka steglängden?

Jag vet att skolorna i sig är samlande, men att kunna rida dem i samlad eller arbetsskritt är målet, inte som idag med kvarts och halvsteg.
 
@Elo det är inte så "enkelt" som att hon inte är tillräckligt lösgjord och mjuk i sidorna för att kunna trampa över och gå genom kroppen i slutan? Av din beskrivning tycker jag det låter som att hästen tappar bjudningen och backar av. Hur funkar diagonalslutor? Man kan ju rida diagonalsluta-öppna-diagonalsluta osv om hästen har lättare för öppnor, så att man kommer tillbaka till dem innan de tappar bjudningen sas :)
 
@Elo det är inte så "enkelt" som att hon inte är tillräckligt lösgjord och mjuk i sidorna för att kunna trampa över och gå genom kroppen i slutan? Av din beskrivning tycker jag det låter som att hästen tappar bjudningen och backar av. Hur funkar diagonalslutor? Man kan ju rida diagonalsluta-öppna-diagonalsluta osv om hästen har lättare för öppnor, så att man kommer tillbaka till dem innan de tappar bjudningen sas :)

Just detta har jag jobbat med, ganska mycket, men det verkar snarare som att hon då börjar samla sig mer i öppnan igen, snarare än att släppa på i slutan. Vi hade liknande problem i öppnan i början men det släppte med vad jag anser ganska enkla medel (tempoväxlingar i öppnan, i början mikroskopiska, sen större) vilket är anledningen till att jag är lite frustrerad just nu. Varför funkar inte samma sak på slutan, liksom.

@Elo känns som om du kanske borde börja i början på utbildningsskalan med takt och lösgjordhet (mental och fysisk) för att du ska få rätt effekt av det samlande jobbet. Det finns anledningar till att skalan ser ut som den gör..

Jag vet.

Men jag kan i dagsläget inte få henne 100% lösgjord kroppsligen*, för det krävs galopp, något som vi inte får syssla med på många veckor än. Och vilket är anledningen till att jag upptäckt problemet med slutan i skritt. I trav och galopp samlar hon sig, självklart, men inte så absurt mycket som hon gör i skritten.

*Med det inte sagt att hon är 0% lösgjord. Typ 90%? Mentalt måste hon vara lösgjord annars funkar inget i ridningen alls, och då försöker jag inte ens göra saker som skolor.
 
@Elo vad gör du för att få henne lösgjord då? Övergångar? Tempoväxlingar? Sidvärts? Ryggning?

Övergångar, massor av övergångar, tempoväxlingar och ryggning. På Fröken handlar det om att verkligen få igång bakdelen och bakbenen frammåt och just övergångar och tempoväxlingar verkar vara det mest effektiva för henne. Speciellt korta, kvicka sådana. När baken väl har kommit igång så är det omställningar som gäller för att få loss sidorna ordentligt.

Sidvärts 'stannar upp' henne för mycket och samlar (ju) henne snarare än lösgör (jag spenderade alldelles för mycket tid på att göra helt fel i min uppvärmning innan jag kom på detta).
 
Nej det vet jag. Ytterligare en anledning till att jag tycker att den delvis saknar värde.



Jag vet. Därför jag föredrar dem jämt med skänkelvikning. Se tidigare inlägg.



Jag har inte en elev som lämnar klassrummet. Jag har en elev som gör andragradsekvationer när jag försöker gå igenom addition.

Och igen. Hon stegrar inte. Hon översamlar sig.



Precis. Och det var därför jag frågade här. Vilka ord/vilket språk kan jag försöka med för att få ut halsen, ner nacken och öka steglängden?

Jag vet att skolorna i sig är samlande, men att kunna rida dem i samlad eller arbetsskritt är målet, inte som idag med kvarts och halvsteg.

Sorry, trodde den reste sig.

Vore det så att du i vilken övning som helst på given signal när som helst kunde få fram hästen och justera formen som du vill så kanske sidvärts kan hoppas över.
Nu är ju inte det fallet. Alltså fyller det en viktig funktion.

Jag tror inte hästen översamlar sig. Det finns liksom inget som heter det. Jag tror den inte är redo för uppgiften och backar av. Om det berör påbristande balans, lösgjordhet eller lydnad är svårare att avgöra så här. Men den tappar bjudning. Den samlar sig inte. För samling krävs bjudning.

Det är absolut bland det viktigaste och mest grundläggande att det alltid går att rida fram ur alla lägen. Oavsett om hästen reser sig eller man bara vill utveckla dressyren.

Så jag hade ridit rätt mkt sidvärts på volt för att få ut halsen och få en ren och korrekt respons på hjälpen framåt.
 
@Elo eftersom din häst om jag förstått rätt varit skadad och är under konvalescensridnig osv så känner jag att det utifrån det är ännu mer relevant att utgå från grunder och inte börja samlande när grunderna /förutsättningarna är begränsade, samtidigt som du resonerar att skänkellvikning är onödig osv .
 
@Elo eftersom din häst om jag förstått rätt varit skadad och är under konvalescensridnig osv så känner jag att det utifrån det är ännu mer relevant att utgå från grunder och inte börja samlande när grunderna /förutsättningarna är begränsade, samtidigt som du resonerar att skänkellvikning är onödig osv .

Helt rätt, konvalencensridning/igångsättning. Självklart handlar det inte om samlande arbete. Det handlar om jag gör enstaka steg i öppna/sluta för att underhålla hennes hjärna och min motivation något. Att göra tempoväxlingar i skritt och övergångar skritt-halt-skritt funkar bara så länge, liksom.

Och ja, för mig har skänkelvikning varit onödigt (hittils). Men det är väl för att jag är dum och inte har fattat magin bakom rörelsen.
 
Helt rätt, konvalencensridning/igångsättning. Självklart handlar det inte om samlande arbete. Det handlar om jag gör enstaka steg i öppna/sluta för att underhålla hennes hjärna och min motivation något. Att göra tempoväxlingar i skritt och övergångar skritt-halt-skritt funkar bara så länge, liksom.

Och ja, för mig har skänkelvikning varit onödigt (hittils). Men det är väl för att jag är dum och inte har fattat magin bakom rörelsen.
Jag tror inte du ät dum men om du jobbar din häst rak i kroppen och halsen och bara ställd så kan du få den lösgörande effekten. Du bestämmer ju själv med drivning och mothållande skänkel hur mkt sidvärts och i vilken takt du vill jobba. Då slipper hästen sätta sig men får de trevliga lösgjorda rörelserna, bakifrån o fram.
 
Idag har vi haft en sista fotografering med hästen och plötsligt blev allt så otroligt naket och smärtsamt. Hoppas på vackra bilder som jag kan njuta av i många år framöver...

Missat att du tagit det beslutet :(. Förstår dig fullt ut och vet hur fruktansvärt jobbigt det är att ta bort sin egen uppfödning som en varit med hela vägen, haft drömmar hur det skulle bli, rehabat och hela alltet. Enda trösten är att det kommer kännas bättre när det är klart.
 
@Pancakes så roligt att få så mycket cred! 😄 Det är utöver det bara värt SÅ mycket när medryttaren kan ställa upp så!

Jag var skadad långvarigt (avslagen underarm) för några år sedan med lååång konvalescens, och min trogna medryttare (som hängt med mig i nu 6+ år, duktig fd tränare och hästägare som pga egna skador i ryggen inte kan ha egen häst/rida massor varje dag.) Hon ställde upp och red minst 4 dagar/vecka den långa perioden jag hade ridförbud/ rehab.

Är så otroligt mycket värt att ha sådana medryttare som hon - och du ! Går inte att mäta med något helt enkelt hur mycket värt det är! 💜

Tack 😃 Jag har känt mig så himla glad hela eftermiddagen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 605
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 468
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp