Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag trodde att jag inte kunde bli gladare så har vi gjort vårt bästa pass någonsin idag. Ägaren hade lite känningar efter ridningen igår så hon hjälpte mig från marken och känslan jag fick var oslagbar! Ska göra allt för att minnas den och hitta tillbaka till den igen. Ägaren filmade en kort stund så det ska bli intressant hur den härliga känslan faktiskt såg ut.

Har fokuserat mycket på min egen sits det senaste, det börjar verkligen ge betalt även om det fortfarande finns mycket kvar som kan bli bättre.
 
Lång tid sedan jag skrev men här körde vi på halvfart lite längre tid under sommaren än vad som först var tänkt. Nu är dock tanken att hinna med en tävling den 13/10 och helst en till innan det blir snorkallt och dåligt väglag. Vi jobbar på att hitta stabiliteten igen samt att vara ärligt framme för skänken hela tiden men ändå hålla takten, inte helt lätt....
 
Är det så nu? Era stackare. Hoppas du känner att det är ok ändå!
Tack hörrni!
Jag har kämpat i så många år med min häst och jag älskar henne över allt annat. Men efter att ha behandlat och inlett rehab två gånger så räckte det med ett rejs i hagen och sen började SI-leden göra sig till känna igen. Hon är fortfarande glad och pigg men när svansen började gå som en propeller så fort jag kortade tyglarna så kände jag att det fick vara nog. Vi avslutar här, utan att försöka behandla och rehaba tills glädjen i ögonen slocknar och smärtan blir jobbig för henne. För den dagen kommer ju någon gång.
Det är Lätt det värsta jag har företagit mig och stundtals vill jag bara skrika rakt ut.
Sista tiden har bestått av mysiga skritturer ute på lång tygel. Hon har varit glad och skrittat på med långa pigga steg och jag har suttit på och ömsom skrattat ömsom gråtit...

Det är skönt att veta att många av er vet precis hur vidrigt jobbigt det är...
 
Tack hörrni!
Jag har kämpat i så många år med min häst och jag älskar henne över allt annat. Men efter att ha behandlat och inlett rehab två gånger så räckte det med ett rejs i hagen och sen började SI-leden göra sig till känna igen. Hon är fortfarande glad och pigg men när svansen började gå som en propeller så fort jag kortade tyglarna så kände jag att det fick vara nog. Vi avslutar här, utan att försöka behandla och rehaba tills glädjen i ögonen slocknar och smärtan blir jobbig för henne. För den dagen kommer ju någon gång.
Det är Lätt det värsta jag har företagit mig och stundtals vill jag bara skrika rakt ut.
Sista tiden har bestått av mysiga skritturer ute på lång tygel. Hon har varit glad och skrittat på med långa pigga steg och jag har suttit på och ömsom skrattat ömsom gråtit...

Det är skönt att veta att många av er vet precis hur vidrigt jobbigt det är...
Beklagar :heart
 
Tack hörrni!
Jag har kämpat i så många år med min häst och jag älskar henne över allt annat. Men efter att ha behandlat och inlett rehab två gånger så räckte det med ett rejs i hagen och sen började SI-leden göra sig till känna igen. Hon är fortfarande glad och pigg men när svansen började gå som en propeller så fort jag kortade tyglarna så kände jag att det fick vara nog. Vi avslutar här, utan att försöka behandla och rehaba tills glädjen i ögonen slocknar och smärtan blir jobbig för henne. För den dagen kommer ju någon gång.
Det är Lätt det värsta jag har företagit mig och stundtals vill jag bara skrika rakt ut.
Sista tiden har bestått av mysiga skritturer ute på lång tygel. Hon har varit glad och skrittat på med långa pigga steg och jag har suttit på och ömsom skrattat ömsom gråtit...

Det är skönt att veta att många av er vet precis hur vidrigt jobbigt det är...

Jag tycker det låter som du fattat helt rätt beslut. Ett osjälviskt sådant för din väns skull. Beklagar igen!❤️
 
Tack hörrni!
Jag har kämpat i så många år med min häst och jag älskar henne över allt annat. Men efter att ha behandlat och inlett rehab två gånger så räckte det med ett rejs i hagen och sen började SI-leden göra sig till känna igen. Hon är fortfarande glad och pigg men när svansen började gå som en propeller så fort jag kortade tyglarna så kände jag att det fick vara nog. Vi avslutar här, utan att försöka behandla och rehaba tills glädjen i ögonen slocknar och smärtan blir jobbig för henne. För den dagen kommer ju någon gång.
Det är Lätt det värsta jag har företagit mig och stundtals vill jag bara skrika rakt ut.
Sista tiden har bestått av mysiga skritturer ute på lång tygel. Hon har varit glad och skrittat på med långa pigga steg och jag har suttit på och ömsom skrattat ömsom gråtit...

Det är skönt att veta att många av er vet precis hur vidrigt jobbigt det är...

Beklagar :cry::heart
 
Tack hörrni!
Jag har kämpat i så många år med min häst och jag älskar henne över allt annat. Men efter att ha behandlat och inlett rehab två gånger så räckte det med ett rejs i hagen och sen började SI-leden göra sig till känna igen. Hon är fortfarande glad och pigg men när svansen började gå som en propeller så fort jag kortade tyglarna så kände jag att det fick vara nog. Vi avslutar här, utan att försöka behandla och rehaba tills glädjen i ögonen slocknar och smärtan blir jobbig för henne. För den dagen kommer ju någon gång.
Det är Lätt det värsta jag har företagit mig och stundtals vill jag bara skrika rakt ut.
Sista tiden har bestått av mysiga skritturer ute på lång tygel. Hon har varit glad och skrittat på med långa pigga steg och jag har suttit på och ömsom skrattat ömsom gråtit...

Det är skönt att veta att många av er vet precis hur vidrigt jobbigt det är...

:heart
 
Liten sammanfattning av min träningshelg;
I fredags morse åkte vi norrut för en träningshelg fre-lör. Vi kom fram på eftermiddagen och installerade hästarna som fick pausa ett par timmar inför kvällens träning. Vi (och hästarna) bodde på ett mycket fint ställe, gäststall inne i ridhuset och vi bodde i gästrum ovanför stallet. Fredagens träning inleddes med en spänd häst som fick ett utbrott innan uppsittning men själva träningen gick jättefint, bara basic jobb där tränaren fick se var vi befann oss eftersom hon inte sett oss ihop. Positiv och lättjobbad häst, och vi fick bra tankar med oss.

På lördagen var det morgonträning och då var hon lugnare från start, men sådär 5 min in i träningen så blev hon skrämd och exploderade i ett gäng bockningar som jag inte satt kvar i. Jag klarade huvudet (som inte ens touchade marken) men landade istället rakt på höger knä och kände väl att det var en rätt bra smäll :meh:. Andades ett tag på en bänk men red sedan en stund till och det gick bra men jag fick henne inte helt 100 framför skänkeln utan hon var lite stummare i sidorna, inte mycket men mer än på fredagen.
Lilla hästen var väldigt duktig och otittig i det stora 80-ridhuset med kandelabrar i hörnen, öppet in till stall/utrymmen där folk gick omkring, folk som gick i trappa upp till toalett och loungeutrymme, hundar som var i ridhuset osv men hon blir helt förtvivlad över ljud som hon inte ser var de kommer ifrån (det som hände när jag åkte av, jag hörde hur det prasslade/fladdrade till utanför ridhuset precis där vi var), då blir det ingen eftertanke utan hon flyr/exploderar snabbt.
Under dagen var knät skitdåligt, ok att stå rakt upp och ner på men gick inte att böja och jag haltade omkring i snigelhastighet. Svullet och mycket ömt på flera ställen.
På kvällen var vi hemma hos tränaren och hade en jättetrevlig kväll :D

Vaknade på söndag med ett ben som kändes snäppet mindre svullet och gick att böja liiite mer, fortfarande mycket ömt vid beröring.
Nu lastade vi på hästarna och åkte hem till tränaren innan hemfärd. Nu fick ägaren sitta upp först och kolla dagens läge, men det var lugnt så jag tog över efter 5-10 min. Och vilken härlig träning det blev! Hon var sååå fin verkligen. Mjuk i kroppen och med mentalt. Superroligt.

Korta småklipp från igår nedan (det är 3st, finns en liten pil i högerkant av klippet för att komma till nästa).


Nu blir det ett par lugna dagar, jag är fortfarande svullen och sådär i knät så det är nog bra att ta det lite försiktigt. Jag tror inte att nåt är trasigt (eftersom det bättrat sig) utan bara blåslaget och blödning inuti som gör det trögt och ömt.
 
Åh ikväll kommer jag somna gott! Barb har gått en kanonträning för @Mirtai där lösgjordheten äntligen kändes på plats plus ett riktigt fint galoppjobb med byten och slutor. Med Koop känns det så vansinnigt tillfredställande hur det går bättre och bättre för varje pass! Han har en tendens att springa iväg med mig och har gått från att trycka ut underhalsen och springa iväg a la ridskolehäst till att hänga sig på bettet, gapa och springa iväg till att nu bara springa iväg litegrann i bibehållen form-det tar sig :D. Kunde iaf rida en galopp-trav-galopdiagonal med nästan kontroll, kraven är inte enorma nu :p. Men däremellan känns han riktigt riktigt fin och jag kommer äntligen till ett läge där jag kan lägga på ben och rida honom till en fin kontakt.

Herregud vad roligt det är att rida:bump:!
 
Åh ikväll kommer jag somna gott! Barb har gått en kanonträning för @Mirtai där lösgjordheten äntligen kändes på plats plus ett riktigt fint galoppjobb med byten och slutor. Med Koop känns det så vansinnigt tillfredställande hur det går bättre och bättre för varje pass! Han har en tendens att springa iväg med mig och har gått från att trycka ut underhalsen och springa iväg a la ridskolehäst till att hänga sig på bettet, gapa och springa iväg till att nu bara springa iväg litegrann i bibehållen form-det tar sig :D. Kunde iaf rida en galopp-trav-galopdiagonal med nästan kontroll, kraven är inte enorma nu :p. Men däremellan känns han riktigt riktigt fin och jag kommer äntligen till ett läge där jag kan lägga på ben och rida honom till en fin kontakt.

Herregud vad roligt det är att rida:bump:!
Åh det låter härligt!

Jag längtar till jag kan rida igen. Vi får se hur långt bort det är. :D
Fick hem min nya häst igår... Ett projekt på 6 år e. Zuidenwind - Nocturne.
Han är en mycket försiktig kille som inte kommit till sin rätt under ryttare och därför knappt är inriden men han är otroligt vän i sin personlighet och väldigt lätthanterad på marken. Jag hoppas på att kunna visa honom att livet inte är så läskigt med människa på ryggen.
Så jag räknar inte med att kunna sitta upp på ett par månader...
Man kan väl säga att jag kommer att behöva ha fokus på annat än att sakna S.

Han spatserade i alla fall in i sin nya box och åt upp all mat och verkade väldigt nöjd igår. Får se hur det går vid hopsläpp nu på morgonen.
Och det känns ändå skönt att ha hästletandet avklarat redan innan min häst togs bort och att 'glappet' som hästlös bara blev en dag.
Men jag vet sedan tidigare att det inte funkar att leta häst med krossat hjärta för då duger ingen.
Tack åter igen för era inlägg. 💕
 
Senast ändrad:
Åh ikväll kommer jag somna gott! Barb har gått en kanonträning för @Mirtai där lösgjordheten äntligen kändes på plats plus ett riktigt fint galoppjobb med byten och slutor. Med Koop känns det så vansinnigt tillfredställande hur det går bättre och bättre för varje pass! Han har en tendens att springa iväg med mig och har gått från att trycka ut underhalsen och springa iväg a la ridskolehäst till att hänga sig på bettet, gapa och springa iväg till att nu bara springa iväg litegrann i bibehållen form-det tar sig :D. Kunde iaf rida en galopp-trav-galopdiagonal med nästan kontroll, kraven är inte enorma nu :p. Men däremellan känns han riktigt riktigt fin och jag kommer äntligen till ett läge där jag kan lägga på ben och rida honom till en fin kontakt.

Herregud vad roligt det är att rida:bump:!

Åh vad jag blev glad av det här inlägget! Ridning är underbart! Måste ringa och fråga min kompis om jag får låna hans häst i helgen (min har höstvila pga hovböld).
 
Ja alltså just nu är jag så lyckligt lottad att jag har två hästar som båda är så himla roliga att rida:love:!

Och jag har 2 jättefina hästar men absolut noll lust att rida.. fan vad tråkigt det är när man känner så :meh: Grattis till dig i alla fall! :D
 
Och jag har 2 jättefina hästar men absolut noll lust att rida.. fan vad tråkigt det är när man känner så :meh: Grattis till dig i alla fall! :D

Jag VILL rida. Men jag vill inte rida i nuvarande otränade jag. Förnedringsridning är sådär kul. Har köpt en träningscykel iaf. Efter träning på den borde jag kunna rida utan att störa hästen så mycket tills vi kommer igång. :laugh: Vi ska inte bada i vassen i sommar.
 
Och jag har 2 jättefina hästar men absolut noll lust att rida.. fan vad tråkigt det är när man känner så :meh: Grattis till dig i alla fall! :D
Jag vet hur snabbt den här känslan kan försvinna och hur ovanligt det är för mig att ha två hästar igång samtidigt, så jag njuter verkligen av läget nu :)!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 603
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 464
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp