Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sassiball låter som du har ett bra tänk 👍 Som sagt har barnet mycket tid på sig att rida om hon vill det och prio ett är ju en snäll ponny om det må vara den nuvarande dräktiga eller någon ny lite tryggare ”basicponny” 😄
 
Jag bryr mig inte om stam eller ras, vi tittar på allt från russ till welsh , utan stam ja allt möjligt. Ja hon är ung och ska ha en trygg ponny framförallt.

Kapacitet frågar vi inte alls efter utan vill ha en lugn ponny som ändå går fram. Dingla är trött och vill inte ridas nu direkt, mer än något kort pass så det är även för Dinglas skull jag tycker att en ponny till kan behövas, annars får barnet vänta ända till hösten innan hon kan rida ordentligt igen och hon saknar det, hon pratar ofta om att vi ska hoppa och träna mm, det går ju inte riktigt nu.
Om hon nu har det är intresset tycker jag det är lite synd att hon inte ska få utlopp för det. Lite så är situationen :)

Finns det ingen ridskola hon kan gå på fram till hösten då? Eller medryttarponny?
 
Här finns ingen ridskola i närheten tyvärr. Jag har letat lite efter medryttarponny men kanske skulle man lite mer aktivt. Men då faller ju idéen att vi rider tillsammans, vilket vi alltid gör. Det blir det ju iof inte med ridskola heller. Jag ska nog fundera lite mer på det här ändå, det hade varit smidigt att slippa köpa en ponny till, känns som att vi har hästar egentligen så det räcker =)
 
Här finns ingen ridskola i närheten tyvärr. Jag har letat lite efter medryttarponny men kanske skulle man lite mer aktivt. Men då faller ju idéen att vi rider tillsammans, vilket vi alltid gör. Det blir det ju iof inte med ridskola heller. Jag ska nog fundera lite mer på det här ändå, det hade varit smidigt att slippa köpa en ponny till, känns som att vi har hästar egentligen så det räcker =)

Helfoderponny? Det brukar väl vara rätt vanligt att ungar växer ur sina ponnyer fast inte vill sälja, utan låna ut på foder fram till lillasyster/nevö/mosters kusin kan börja rida..? :)
 
Nu är återfallsförbrytaren igång igen. Har ett litet projekt för vintern/våren som flyttade in idag.
Ett sto f-14 (född relativt sent så är mer 4,5 vid årsskiftet än 5.) e: Rock Forever I ue: Weltmeyer ~ De Niro.
Hon är inriden som 3-åring och sedan sporadiskt riden. Levt i lite skyddad verkstad och inte sett så mycket av världen - idag var tex första gången hon varit utanför gården där hon är född så det är "stora ögon" och hon ser ut som ett frågetecken. Aldrig varit i ett ridhus osv. Så vi har lite att pyssla med.

Pigg tjej med tre bra gångarter, stooor skritt, käck trav och väldigt aktiv galopp med mycket tryck i bakbenen. Jag har ridit henne två gånger hemma hos uppfödaren och då har vi varit ute i en stor paddock, i mörker och blåst.. och det har gått bra så lite vett finns det allt i henne, men mycket annat att vänja henne vid steg för steg.

Foto 2018-12-02 10 56 20.jpg
 
1 styck basic-ponny inhandlad idag. Maxad b-ponny, gått på ridskola tidigare. 13 år. Den var snäll och precis lagom pigg vid provridning också. En valack.

Riktigt jobbig färd hemåt, det regnade och det hann bli mörkt ca 2-3 timmar innan vi var hemma. Fick köra sakta på grund av dålig sikt och så regnet, fanns lite risk för halka. Hästen stod som ett ljus hela vägen.
 
Var och red den svarta faran för fjärde gången idag. Blev lite hopp och skutt i galoppen men vi löste det och gick vidare. De första gångerna jag satt på släppte han inte ned mig på ryggen riktigt utan gick och funderade en massa, men idag kom vi till lite arbete och då kom bockningarna när det blev lite jobbigt. Hoppas bara jag kan hålla mig kvar, jag har nog aldrig sett det som en av mina talanger att sitta kvar genom bockserier :nailbiting:

Fantastiskt snäll ägarinna som bara vill att han skall få jobba lite och göra något med sitt liv. Jag skall se om det till sommaren ev. skulle gå att lösa att jag tar hem honom ett tag för lite mer intensivt arbete.
 
Fick en stor dos inspiration idag - bad min tränare att sitta upp en stund i början av lektionen och det är kul att se hur fin häst jag faktiskt har. Han är inte flashig men rör sig trevligt och gör allt väldigt korrekt så länge ryttaren gör rätt. Jag blir ofta lite långsam och kräver lite för lite från honom vilket inte är ultimat eftersom han gärna tar det lugnt om han kan och då såsar vi bara runt.

Han har känts lite "off" den sista tiden och jag lät göra en gastroskopi på honom eftersom magkänslan sa magsår. Veterinärerna hittade ett litet magsår som han nu medicineras mot men det lät på dem som att de flesta hästar som inte har mer sår än så inte visar några symptom. Jag hoppas på att han bara är lite extra känslig och att jag snart får tillbaka min glada häst.
 
Idag har fröken sett insidan av ett ridhus för första gången i sitt liv. Läskigt värre :nailbiting: Nä, men hon gick på lite darriga ben kan man väl säga - men gick runt och kollade läget medan jag förklarade att detta är ett av ställena där man brukar jobba och hitta på grejer.

Longerade henne lite lätt och här märktes spänningen i att hon inte ville trava utan skrittade bara större och större steg ju mer jag drev. Alltså ärligt talat, jag har aldrig sett en häst med sån skritt. Den är ENORM.
Efter en stund fick vi sällskap av en annan häst och det gick också bra, lite spännande såklart när dörrarna öppnades men hon behöll fattningen.

Hon är rätt tydligt förvirrad och lite vilsen, men hittills (med två dagar att basera det på :p) så har hon haft rimliga reaktioner på det nya och tar sig nog snabbt. Apropå "ta sig" så hoppas jag att hennes matintresse vaknar till lite mer för det är en rätt skranglig dam. Högre än jag minns henne men tanig.

47326367_309916303185128_8646428693436039168_n_5c06ea482a6b2210014f3aa5.jpg
 
Igår fick jag gjort något jag tänkt göra länge, nämlig rida undervisning för den holländska (eller ja hon har bott i danmark i många år nu) beridaren som kommer en gång i veckan. Min ordinarie tränare har hjälpt mig mycket men här känt ett tag att jag skulle behöva lite ny input och inspiration. Det var jättebra och hårt, mycket jobb på volt vilket jag egentligen inte är jättestort fan av men det behövdes då hon direkt spottade en av våra svaga sidor att hon helst bara ställer i halsen i höger varv och har svårt vid att sätta inner bak under sig.
Väldigt basis ridning men om vi får koll på det här tror jag vi kommer ett snäpp vidare. :)
Hösten hade dock käkat raketbränsle till frukost och flög iväg så fort jag på till skänklarna så utgångsläget var inte det bästa... :cautious:

Blev dock väldigt glad när vi fick beröm för omskolning från galopp- till ridhäst och att när hästen väl travade och slappnade av menade hon att hon omedelbart inte hade trott det var ett fullblod om jag inte sagt det.

Nu är planen att rida för henne ca 1 gång månaden och varva med min vänliga tränare där emellan. :)
 
Under ett par minuter idag så glimmade min häst verkligen till och bjöd på vad som nog var den bästa känsla jag någonsin haft när jag ridit. Han bjöd framåt, lätt kontakt och jag behövde knappt göra mer än att tänka tanken för att han skulle länga eller komma tillbaka. Han var med mig till 100% och kändes mjukare än smör, det kändes som att vi svävade fram. Jag vet inte riktigt var det kom ifrån, men nu har jag en känsla att sträva mot nästa gång jag rider.
 
Igår fick jag gjort något jag tänkt göra länge, nämlig rida undervisning för den holländska (eller ja hon har bott i danmark i många år nu) beridaren som kommer en gång i veckan. Min ordinarie tränare har hjälpt mig mycket men här känt ett tag att jag skulle behöva lite ny input och inspiration. Det var jättebra och hårt, mycket jobb på volt vilket jag egentligen inte är jättestort fan av men det behövdes då hon direkt spottade en av våra svaga sidor att hon helst bara ställer i halsen i höger varv och har svårt vid att sätta inner bak under sig.
Väldigt basis ridning men om vi får koll på det här tror jag vi kommer ett snäpp vidare. :)
Hösten hade dock käkat raketbränsle till frukost och flög iväg så fort jag på till skänklarna så utgångsläget var inte det bästa... :cautious:

Blev dock väldigt glad när vi fick beröm för omskolning från galopp- till ridhäst och att när hästen väl travade och slappnade av menade hon att hon omedelbart inte hade trott det var ett fullblod om jag inte sagt det.

Nu är planen att rida för henne ca 1 gång månaden och varva med min vänliga tränare där emellan. :)

Kul med bra träning! Bara nyfiken på varför du ogillar jobb på volt?
 
Lite felformulerat av mig, jobb på volt är jättebra i sig. Men gillar egentligen inte att sitta på en 20 m volt större delen av ett ridpass då det ju inte är en hemlighet att det belastar och sliter mer.

Jag tycker det finns en överdriven rädsla för böjda spår. Det är ju inte spåret i sig som sliter. Det är obalansen om man inte kan rida en häst i balans på volten.
Men större volt brukar vara toppen i början av utbildningen.
Ville väl mest bara avdramatisera böjdaspår-skräcken som finns hos så många.
 
Jag tycker det finns en överdriven rädsla för böjda spår. Det är ju inte spåret i sig som sliter. Det är obalansen om man inte kan rida en häst i balans på volten.
Men större volt brukar vara toppen i början av utbildningen.
Ville väl mest bara avdramatisera böjdaspår-skräcken som finns hos så många.
Som sagt, jag har absolut inte något emot böjda spår, men ser ändå ingen vits med att rida 30-40 min på en 20 m volt...
 
Jag tycker det finns en överdriven rädsla för böjda spår. Det är ju inte spåret i sig som sliter. Det är obalansen om man inte kan rida en häst i balans på volten.
Men större volt brukar vara toppen i början av utbildningen.
Ville väl mest bara avdramatisera böjdaspår-skräcken som finns hos så många.
Du förutsätter att vi alla kan rida hästen balanserat hela tiden på det böjda spåret ;). För min del kan jag det intet :D.
 
Du förutsätter att vi alla kan rida hästen balanserat hela tiden på det böjda spåret ;). För min del kan jag det intet :D.

Det vet jag att väldigt många inte kan. :)

Men jag ser ju det som problemet och inte att spåret i sig är fel. För just böjning är ju första steget mot samlande rörelser, utöver att det kan verka lösgörande. Och ngt som sliter är ju att harva runt i obalans om det så är på fyrkanten med framtung/styv häst som hängandes på inner bog på volt.
Jag tror väldigt många tror att de rider mer balanserat på fyrkanten än de gör. Och att de skulle kunna dra väldig nytta av det böjda spåret i att få hästen att bära bättre. Och då också hålla bättre. :)

Det är ju inte en slump att det inte finns någon samlande övning som inte är böjd.

Med det sagt så tycker jag det är viktigt att inte påstå att just det böjda spåret sliter. För det leder i min värld bara till ökad okunskap om vad som egentligen sliter.
Jag vet inte hur många jag hört som på allvar tror att det inte går att rida i balans och icke-slitage på volt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 596
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp