Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle säga upp till 70% kan man få på en häst/ponny utan gång i lätta klasser. Som domare är det nog svårt att sätta mer än 7 på en rörelse som "bara" är korrekt. Sen skiljer det sig självklart mellan domare.

Tycker också att det blir lite fel (utbildningsmässigt) om man kan rida nära 80% i lätt klass utan gång för då kommer man få en chock när man kommer uppåt. Då räcker det inte att rida korrekt utan hästen måste dessutom genomgående ha bärighet, energi, lätthet för att få bra/ok betyg. På bara korrekt (utan missar) kommer du att ligga runt eller strax över 60%, inte mer.
 
Kanske inte så dressyrrelaterat direkt (mer än att ponnyn tävlat dressyr iof ganska nyligen) vi ska få hem en ny pålle idag, om den går igenom besiktningen! Så himla spännande! Har förberett allt i stallet, måtte den passera nålsögat.
Till dig, dottern eller er båda? 🙂
Berätta mer när den kommit hem. ;)
 
Till dig, dottern eller er båda? 🙂
Berätta mer när den kommit hem. ;)
Till dottern :) Tanken är att jag någon vardagkväll i veckan rider den för att hjälpa till att hålla igång, i alla fall nu den mörka årstiden. Ja jag återkommer ! Ska bli så kul. Maken skrattar här hemma och säger att det verkar som om jag ser fram emot det ännu mer än vad barnet gör haha.
 
Var hos veterinären igår och lilla Fröken har läkt precis som hon ska. Man kan fortfarande 'se' (med hjälp av ultraljud) att senan har varit skadad, men den är helt läkt nu. Ärrvävnaden såg fin ut och hon borde bli som en helt vanlig häst när vi är klara med igångsättningen.

Så skönt att höra efter 3 månader! Firar detta med att ta en långhelg iväg från hästandet och kommer därför inte rida förrän nästa vecka.
 
Jag är hemma sjukskriven för att min mage är i fullständigt uppror. Har iaf lyckats rida två lätta pass på Koop och jag är så himla lycklig för nu är han tillbaka som han var innan tävlingen igen! Mjuk, påverkbar och känslan han ger är bara helt underbar :heart. Tänk hur mycket spänning kan påverka en häst ändå, det är enorm skillnad att sitta på honom när han spänner av och släpper ner mig på ryggen. Älskar att rida den här hästen!
 
Pållan gick igenom besiktingen så nu är hon vår !

Sto 17 år, welsh sec b e Wärnanäs Peng, C-ponny , lätt i typen. Tävlad lätta klasser hopp o dressyr. Pigg och framåt. Provred henne i somras men bestämde oss för att leta efter en yngre förmåga, sen blev det ändå att vi kom tillbaka till den här pärlan.
 
Pållan gick igenom besiktingen så nu är hon vår !

Sto 17 år, welsh sec b e Wärnanäs Peng, C-ponny , lätt i typen. Tävlad lätta klasser hopp o dressyr. Pigg och framåt. Provred henne i somras men bestämde oss för att leta efter en yngre förmåga, sen blev det ändå att vi kom tillbaka till den här pärlan.
En sån ponny lever säkert i tio år till utan problem :D! Lycka till med nya stjärnan :).
 
Jag har rensat bort ett långt sidospår eftersom det var tveksamt på många sätt och innehöll en del dålig netikett. Är det någon som vill fortsätta diskutera vad som gör en bra tränare får ni gärna starta en ny tråd på det ämnet.

/Mod
 
I förrgår fick Pricken foderstrupsförstoppning. Aldrig varit med om innan och såg hemskt ut. Fick ta ut veterinär och slanga bort stoppet. Efteråt var hon som inget hade hänt men har stått på svält och idag fått gå ut i hagen igen :heart

44998537_10155808760731099_5748074213932007424_n.jpg
 
45170228_10156106138024426_4440751529841917952_n[1].jpg

Lilla Illusion, idag på ridbanan, första ridturen. Gick väldigt bra. Hon har lika mycket energi som de andra tre hästarna tillsammans. Vi red ut en sväng och hon skrittar ju ifrån halvblodet utan vidare ( som har en väldigt bra skritt) . Halvblodet är jobbigt nog superbrunstig och står med lyft svans o pinkar bredvid Illusions box hela tiden, seg som sirap att rida. Men det går ju förhoppningsvis snart över.
 
Jag och min projektponny ska debutera Lätt A:1 ihop på lördag. Hon har startat en gång innan med tidigare ryttare på 59%, där hon fick flera 4or, 5or och 5.5or men även någon 8.. mixade resultat och jag förstår varför.

Dessa siffror var utsatta på galoppfattningar, ryggning och mellantrav. Hon blir tyvärr väldigt spänd i de här momenten men det har verkligen blivit bättre.
Så målet är väl att rida en bra stadig runda utan problem, som vi kan göra på hemmaplan.

Det enda som jag ser som ett problem är ifall hon skulle bli spänd och tappa framåtbjudningen. Hon gör alla rörelser skitfint ifall hon bara går fram för skänkeln. Men ibland tappar hon bjudning när man kommer in på banan och jag blir stressad och rider slarvigt igenom programmet.

Men det gör inte så mycket ifall vi får några lägre siffror. Jag vet att hon kan göra superfina skritt-galopp fattningar och jättefin galopp halter. Det är bara framåtbjudning som krävs in i momenten och jag ska bara försöka tänka framåt och inte förvänta mig att hon inte kommer gå fram i mellantraven osv.

Jag ger gärna upp innan jag försökt :banghead: Aja, vi gör vårat bästa helt enkelt!
 
Jag och min projektponny ska debutera Lätt A:1 ihop på lördag. Hon har startat en gång innan med tidigare ryttare på 59%, där hon fick flera 4or, 5or och 5.5or men även någon 8.. mixade resultat och jag förstår varför.

Dessa siffror var utsatta på galoppfattningar, ryggning och mellantrav. Hon blir tyvärr väldigt spänd i de här momenten men det har verkligen blivit bättre.
Så målet är väl att rida en bra stadig runda utan problem, som vi kan göra på hemmaplan.

Det enda som jag ser som ett problem är ifall hon skulle bli spänd och tappa framåtbjudningen. Hon gör alla rörelser skitfint ifall hon bara går fram för skänkeln. Men ibland tappar hon bjudning när man kommer in på banan och jag blir stressad och rider slarvigt igenom programmet.

Men det gör inte så mycket ifall vi får några lägre siffror. Jag vet att hon kan göra superfina skritt-galopp fattningar och jättefin galopp halter. Det är bara framåtbjudning som krävs in i momenten och jag ska bara försöka tänka framåt och inte förvänta mig att hon inte kommer gå fram i mellantraven osv.

Jag ger gärna upp innan jag försökt :banghead: Aja, vi gör vårat bästa helt enkelt!
Jag tycker det verkar som att du kommit rätt långt som också ser din egen del av det och inte bara ”skyller på” att hon blir spänd/seg osv. Tror du är inne på rätt spår som redan nu börjat visualisera att försöka vara lugn, rid ett moment i taget så du inte stressar runt och inte ta för givet hur hon ska bete sig. Driv inte på henne massa för att du TROR att hon kommer tappa bjudningen. Se till på framridningen att hon är med dig på så små hjälper som möjligt och spara sen på drivningen till den behövs inne på banan. Sitter du och klämmer blir hon kanske spänd av det.

Lycka till!
 
Ibland.... ibland blir inte saker som man tänkt sig.

Ibland tänker man inte.

Det kan vara så att jag klippte Fröken. Detta kan ha samanfallit med höstens typ blåsigaste dag. Och det faktum att vi nu får göra några galoppfattningar/pass.

Dum i huvet som jag var så klippte jag INNAN jag red. Hur tänkte jag där liksom?

(jag satt kvar, men stallkompisen som tittade förbi paddocken i annat ärende erbjöd sig att hämta handbollsklister)
 
Tyvärr blev klassen inte av idag, mina icke-hästföräldrar tyckte inte att jag skulle få tack vare att jag skippat två skoldagar. Det var inte direkt meningen. När jag är stressad eller så, så spyr jag och får magont.
Mina föräldrar säger basically att jag inte kan skippa skolan bara för att jag är stressad, ionow, det är deras filosofi och det förstör för min satsning och karriär. Det är inte meningen att bli stressad eller på sämre humör, det är så mitt liv ser ut just nu.
Så nah, det blir ingen LA1 i år. Känner mig lite stressad över det tyvärr. Aja. Imorgon blir det småhopp med studs, sedan åker jag på prao i Eskilstuna hos Sanna Nilsson, blir superkul!
Så får ponnyn stå fem dagar.. :nailbiting:
 
Ibland.... ibland blir inte saker som man tänkt sig.

Ibland tänker man inte.

Det kan vara så att jag klippte Fröken. Detta kan ha samanfallit med höstens typ blåsigaste dag. Och det faktum att vi nu får göra några galoppfattningar/pass.

Dum i huvet som jag var så klippte jag INNAN jag red. Hur tänkte jag där liksom?

(jag satt kvar, men stallkompisen som tittade förbi paddocken i annat ärende erbjöd sig att hämta handbollsklister)
Varför skulle det spela roll att du klippte innan du red ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 596
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp