Fiorano
Trådstartare
Katt trycker väldigt gärna inåt och även om jag självklart har jobbat för att få henne mer runt innerskänkeln så har jsg backat när jag fått motstånd som svar. Har tänkt att jag har krävt för mycket mot vad hon orkar och klarar, släppt det och ridit på det som är "good enough". Det fungerar bäst på gubbarna att liksom "rida runt problemet". Men när jag gjort så med Katt har jag skapat en ond cirkel av att hon inte kommit tillräckligt på hjälperna och ffa inte kommit framför skänkeln och då exploderar det istället åt alla håll.Kul!
Nyfiken på vad du fick för insikter kring problemet?![]()
Två gånger fick jag prova teorin i "skarpt läge" där vi hamnade i situationer där hon var på väg att bocka/hoppa. Genom att verkligen sitta kvar, runda runt inner och komma till ordentligt eftergift så släppte det och vi kom till avspänning. Sen behöver jag naturligtvis bli mycket mycket snabbare i min reaktion för dessa två gånger var sånt jag löst tidigare också men varken på samma sätt eller med samma resultat.
Känslan när jag faktiskt red igenom den där innersidan var att hästen blev avspänd och att det inte alls är nåt fysiskt fel. Det är "bara" jag som måste rida på ett lite annat sätt än på gubbarna. En är aldrig för gammal för att lära sig bli bättre