Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 854

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Puh, då var hästens livs-debut på tävling gjord.
Hon har skött sig jättebra trots väldigt mycket att bli oroad över iom hästar som gnäggar/bankar och går (bevare mig väl). Men jag blir heeelt slut av att hänga med henne från marken då energinivån är typ duracellkanin på tjack.
Det var även rätt bökigt att komma upp på henne men det hade jag redan i bakhuvet eftersom det är lite knepigt hemma också.

Men trots att hon stundtals var väldigt spänd så gick det ändå att ratta runt och kommunicera med henne (och bibehålla form rätt enkelt). Det finns ändå en vilja att försöka lyssna på mig så det bådar ju gott.
62.679 fick vi ihop och vi red en LB:1.

Får jag ställa en dum fråga? Jag är uppenbarligen låst i vänstra sidan av bäcken/höft, alla kiros jag nånsin gått till har sagt det. Alla påstår också att de ”fått loss” låsningen mer eller mindre bra men jag blir skev igen trots att jag gör övningar som ska hjälpa… Vad gör man då? Jag antar att mjukvävnad runt är så stram att den drar åt ganska direkt efter att låsningen ”lossats”, och som sagt övningar och stretchning verkar inte helt få bukt med problemet…
Jag är ju inte kiro och har inte info nog om dig att våga säga vad det beror på.
Generellt från vad jag själv lärt mig efter besök hos olika kiro och via sambo/leg kiro så kan de bara ta bort låsningarna och liksom ”nolla” kroppen. Sen måste man själv aktivt underhålla det. Både genom hur man tränar, hur man sitter och rör sig i vardagen, att man andas korrekt, notera om man spänner sig/sluta med det, ev se över om man behöver hjälpmedel som viss typ av skor/ilägg etc etc.
Däremot blir det oerhört mkt lättare att komma till sundare rörelsemönster, bli liksidig, kunna slappna av muskulärt om man inte har låsningar.
Sen är det ju olika om man kanske är överrörlig/mindre rörlig, lång och rank eller mer satt/stabil etc. Har man tex skadat nacken eller fot tex påverkar ju det resten av kroppen mkt.
Jag är tex extremt överrörlig, på nivå att behandlarna bleknar lite. Jag får låsningar pga whiplash med nervskador. Det ger ofta låsningar i bröstryggen och nacke. Är man så trasig får man gå mer regelbundet.
När jag var som sämst och hade mer besvär av Fibromyalgi också gick jag till en man som var kiro och sjukgymnast. Han masserade före. Då upplevde jag att behandlingen både var lättare och höll längre.
Sen har det inte behövts.

Nä, det sitter långt inne att lägga pengar på sånt till mig själv😅
Borde kanske, men har också en bild av att det sällan hjälper med engångsgrejer + att jag vet att jag är usel på att göra övningar osv för att hålla ordning🫣
Det brukar låta så.😂
Man behandlar hästarna hej vilt men inte sig själv.

Det kan bli rejäla resultat på direkten. Sen måste man väl absolut underhålla efter. Men det är inte alla som behöver göra en massa övningar. Det kan vara så att man hittar en bättre position i sadeln och den träningen ger hyfsad god effekt.
Jag brukar inte hamna snett. Men vet att jag varit lite låst och sambo behandlat och vips kommer jag ner mkt bättre i sadeln. Han har ju väldigt många ryttare som patienter iom behandlar ekipage. De upplever stor skillnad. Kan varmt rek en bra kiro oavsett om du orkar få till övningar efter.
Har man låsningar kan man liksom inte bara pressa igenom så att det blir genomsläppligt/lösgjort i kroppen på en. Man kan placera sig till viss del i olika positioner och pressa in kroppen i dem. Men det blir lite för stifft och man kommer glida snett tex och få hasa fram och tillbaks. Jag fick en sån låsning en gång när jag bodde hos mina tränare och red lektion dagligen. En dag kunde jag bara inte sitta korrekt för ena varvet utan att pressa mig in i det. Satt liksom lite för ena varvet oavsett. Vi försökte tvinga igenom så gott det gick. Men det var rätt dålig ridning med den sitsen. 😅🙈
Fick behandling och sen var det som vanligt igen.
Vill du lägga tid och pengar och få övningar avsuttet och till häst så är Birthe Vogelius jättebra! Hon var oväntat bra på manipulation/ta bort låsningar dessutom för att vara sjukgymnast. Man kör först övningar på stillastående låtsashäst med tryckmatta, sen behandlar hon och så kollar man skillnaden och rider igen.

Jag var till kiropraktor i måndags förra veckan. Efter att inte gått på flera år pga kiropraktorers ovilja att peta på mig (och den jag använde i många år flyttade utomlands). Det som fick mig att faktiskt få tummen ur nu var att jag behövde ha vänster stigläder ett hål längre än höger. Och just det var helt försvunnet på en behandling och jag räknar inte med att det återkommer (däremot en massa andra saker beroende på gamla skador i både nacke, rygg och axel kommer behöva underhållas regelbundet om det inte ska komma tillbaka)

Jag har kommit hem från en tävlingshelg i Umeå som varit suverän på alla sätt. Är så glad över min häst!

Han åker som en kung, rör typ inte en hov på 3,5 h resa. Äter bra, sover bra, dricker bra. Är superenkel i all hantering. Inga problem alls att åka iväg ensam!

Och så har han dessutom varit så fin att rida! MSV A på lördagen och målet var en avslappnad ritt med honom fint framför skänkeln. Det blev riktigt bra, traven kan jag ha mer luft i men valde som sagt bort det. Galoppen var bra. Blev 68% och seger.

Idag var det St George och han var riktigt fin på framridningen. Samma plan som igår och det gick riktigt bra. 69% med bla 8 på en piruett! Blev en till seger.

Också roligt att så många kommit fram och sagt hur fin häst jag har. Fått mycket beröm för att det ser så lätt och mjukt ut 🥰 och det är det ju när han är chill och låter mig rida.

Jag har kommit hem från en tävlingshelg i Umeå som varit suverän på alla sätt. Är så glad över min häst!

Han åker som en kung, rör typ inte en hov på 3,5 h resa. Äter bra, sover bra, dricker bra. Är superenkel i all hantering. Inga problem alls att åka iväg ensam!

Och så har han dessutom varit så fin att rida! MSV A på lördagen och målet var en avslappnad ritt med honom fint framför skänkeln. Det blev riktigt bra, traven kan jag ha mer luft i men valde som sagt bort det. Galoppen var bra. Blev 68% och seger.

Idag var det St George och han var riktigt fin på framridningen. Samma plan som igår och det gick riktigt bra. 69% med bla 8 på en piruett! Blev en till seger.

Också roligt att så många kommit fram och sagt hur fin häst jag har. Fått mycket beröm för att det ser så lätt och mjukt ut 🥰 och det är det ju när han är chill och låter mig rida.
Stort grattis!!

Grattis! Det kanske inte gjorde så mkt att du fick massa tid över från dina övriga åtaganden :D Förresten, är du anmäld till leken?

@MiniLi mitt bästa tips är att besöka en specifik sjukgymnast med ryttarinriktning och få en analys av dig (och din sadel). Förmodligen också behandling och övningar att ta med hem, men för mig har det varit så mycket värt att få koll på hur min kropp och ffa bäcken egentligen ser ut och vilka förutsättningar jag har. Min uppfattning efter att ha varit där två gånger är att snedhet och vridning i kroppen ofta handlar om att man inte har stöd för båda sittbenen, det ena hamnar utanför sätet pga smal midja och att sittbenen är för långt fram i förhållande till när sätet breddar sig. Det behöver såklart inte vara ditt problem, men oavsett är hon väldigt kompetent och kan vara till stor hjälp.

Jag var hos equestrianfysio för 3 år sedan typ. Verkligen jättebra. Jag fick allt på film. Har jag tränat? Nää. Jag har gjort som hon sa i ridningen dvs mitt vänstra sittben rymmer gärna ut till vänster så jag rider lätt enbart med vänsterben och sätter mig till höger för att hamna rakt. Dvs vänster ben till höger axel typ. Ett väldigt vanligt problem tydligen. Men resten har jag inte ens tittat på. Det var massa bra övningar. Jag får nog titta på dom igen.

Jag var hos equestrianfysio för 3 år sedan typ. Verkligen jättebra. Jag fick allt på film. Har jag tränat? Nää. Jag har gjort som hon sa i ridningen dvs mitt vänstra sittben rymmer gärna ut till vänster så jag rider lätt enbart med vänsterben och sätter mig till höger för att hamna rakt. Dvs vänster ben till höger axel typ. Ett väldigt vanligt problem tydligen. Men resten har jag inte ens tittat på. Det var massa bra övningar. Jag får nog titta på dom igen.
Jag höll igång övningarna ett tag men det är så lätt att tappa det.. Ska nog också kika på mina filmer 😊 Fick tips av henne om vilken typ av sadel som skulle kunna passa mitt bäcken och när jag väl hittade en begagnad sån så fattade jag verkligen vilken skillnad det är när båda sittbenen och pubisbenet får stöd.

Jag höll igång övningarna ett tag men det är så lätt att tappa det.. Ska nog också kika på mina filmer 😊 Fick tips av henne om vilken typ av sadel som skulle kunna passa mitt bäcken och när jag väl hittade en begagnad sån så fattade jag verkligen vilken skillnad det är när båda sittbenen och pubisbenet får stöd.
Var du hos samma? Ja hon la in en del inlägg under lillkåpan på mina sadlar och tyckte att jag behövde stöd för sittbenen mkt tidigare än vad mina sadlar kunde ge. Sedan ansåg hon att jag borde ha enkla stigläder för min höftvinkel har inte utrymme för dubbla. Har jag skaffat enkla? Nej.

Ehh förmodligen uselt🫣😅
Då hade jag börjat där 😁.
Först kollat av hur det ligger till, med hjälp av någon som är duktig på området (tex fysio, men där är jag partisk 😉). Om det är rent fysiskt möjligt att sätta benet i rätt position på egen hand, eller om det behövs manuella åtgärder av något slag. Och sen bett om 2-3 övningar att fokusera på, för får man ett helt program som tar en halvtimme så blir det ju sällan av.
Dock viktigt med en fysio som förstår sport och kan omsätta sina kunskaper till olika sporter. Ryttare behöver ju rörlighet i hela kedjan så att säga, och att dynamiskt kunna balansera utan att kompensera samtidigt som vi har ett djur med egna rörelser och ibland snedheter som påverkar. Svårt, men jätteroligt att nörda ner sig i 😁.

Och som sagts innan är det viktigt att sadeln passar dig som ryttare 👍. Men jag hade inte letat ny sadel som steg ett

Var du hos samma? Ja hon la in en del inlägg under lillkåpan på mina sadlar och tyckte att jag behövde stöd för sittbenen mkt tidigare än vad mina sadlar kunde ge. Sedan ansåg hon att jag borde ha enkla stigläder för min höftvinkel har inte utrymme för dubbla. Har jag skaffat enkla? Nej.
Ja samma! Första gången jag var där fick jag också experimentera med ilägg under lillkåpan men senare köpte jag en seat corrector som jag även kunde bygga upp framtill (jag har väldigt kort mellan sittben och pubisben, och väldigt runt pubisben så behöver brant framtill). Den använder jag fortfarande på sadeln till A, och det hjälper absolut. På unghästen har jag den ”nya” sadeln som passar mig bättre, skönt att den passar honom också (Albion kontrol, så inget fancy men guld för mitt bäcken).

Då hade jag börjat där 😁.
Först kollat av hur det ligger till, med hjälp av någon som är duktig på området (tex fysio, men där är jag partisk 😉). Om det är rent fysiskt möjligt att sätta benet i rätt position på egen hand, eller om det behövs manuella åtgärder av något slag. Och sen bett om 2-3 övningar att fokusera på, för får man ett helt program som tar en halvtimme så blir det ju sällan av.
Dock viktigt med en fysio som förstår sport och kan omsätta sina kunskaper till olika sporter. Ryttare behöver ju rörlighet i hela kedjan så att säga, och att dynamiskt kunna balansera utan att kompensera samtidigt som vi har ett djur med egna rörelser och ibland snedheter som påverkar. Svårt, men jätteroligt att nörda ner sig i 😁.
Får fundera på det, ska kanske rådfråga min lillebror som är fysio. Han har inte koll på ridning men kan bolla lite iaf.
Och som sagts innan är det viktigt att sadeln passar dig som ryttare 👍. Men jag hade inte letat ny sadel som steg ett
Har en bra sadel, passar mig bra👍

Jag var där på lördagen och kan intyga att det såg väldigt mjukt och trevligt ut! 😍
Jämn och harmonisk ritt och de andra var ju låååångt bakom! 😁
GRATTIS! 🥳💪🏻👏🏻🏆

Vi har roat oss med en del löshoppning när vi inte har haft fungerande sadel samt förra våren när jag var skadad. Mysen tycker det är jätte roligt och jag behöver inte göra mycket för att han ska sätta fart över hindrena. Det är inte en jätte seriös bana utan mer för skoj och lite gymnastik. Idag kom dock en motorcykel farande på vägen precis utanför ridbanan när han var mitt i serien så blev jätte rädd och det blev plockepinn av allt. Detta var efter och han ville hela tiden ta andra varvet för detta varvet var det han mötte motorcykeln i så var lite tveksam. Men släppte sedan iaf. Tog fram mobilen och filmade för jag tycker ändå han är riktigt duktig!😍

Får fundera på det, ska kanske rådfråga min lillebror som är fysio. Han har inte koll på ridning men kan bolla lite iaf.

Har en bra sadel, passar mig bra👍
Kolla balanslabbet (typ vid Liljas anläggning). Jag var där och gjorde ryttaranalys ihop med rib-kurs. Hon gör bäckenavtryck, mäter hur mycket tryck man har i respektive stigbygel och ger lite övningar att jobba vidare med.

Det dyraste misstag jag gjort var ett aningens för tidigt byte på en diagonal med mellangalopp och byte innan hörnet. Jag tyckte jag fick bytet ett språng för tidigt, men det var rent och ökningen var bra så jag trodde inte det skulle vara så farligt. Domaren dömde det som omslag på diagonalen och inget byte... Det blev en trea och sen 0 gånger 2. Jag hade inte hunnit byta tillbaka och byta igen, men jag hade fått mer poäng om jag lagt en volt och tagit en felridning. Men jag tycker nog inte det hade varit en bra lösning heller.

Kommer lite efter här och vet inte hur programmen går, men kan inte problemet här ha varit att det ska vara en övergång innan bytet? Alltså mellangalopp - övergång till samlad galopp - byte? Och kommer då bytet innan man hunnit visa en övergång så blir det ett större fel än om hästen "bara" förekommer hjälpen och byter tidigt på en väg med samlad galopp hela biten.

Jag blev faktiskt avblåst och tillsagd av domaren en gång att ta en felridning i ett sånt läge när jag red ponny, skulle göra mellangalopp på kort diagonal, rida förvänd galopp genom hörnan och sedan ett enkelt byte mitt på kortsidan. Fick avbrott/omslag i ökningen/övergången så tre moment som blev underkända när jag inte hann få till det innan bytet - längningen, förvända galoppen och bytet (x2). Gjorde om och fick bara underkänt på längningen men kunde visa förvänd och byte. Snällt gjort av domaren men ja, det var ju ponny så kanske lite mer utbildande attityd än på storhäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka