Dressyrsnackis 21

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Piaff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 755
  • Visningar Visningar 51 954

Bukefalos 30 år!

Jag måste ha missat eller ha dåligt minne, vad har hon varit sjukskriven för? ❤️‍🩹
Hon hade 40 graders feber en kväll❤️‍🩹 sen hostade hon ett tag efter det och har vilat över en månad nu. Men ridit 2 små pass och hon är precis som vanligt igen.
Förra året hostade hästarna i 8 veckor 😱 trodde aldrig det skulle gå över och räknade med samma sak iår. Men nu gick det över snabbt som tur var och alla är friska sen några veckor❤️

Jag har haft många olika modeller av Amerigo på många olika hästar och ingen har protesterat mer än min grå som är extra bred och där stigbygelkrampan tryckt. Jag har bsra haft Amerigo sedan 1999 😆

Men du kan ju också rida så att hästen bär vad den har på ryggen. Tror det är vad som gör att många hästar kan funka med mindre anpassningar hos vissa ryttare och inte hos andra.

Mvh hittade ingen sadel I hela min hästs ridkarriär 🙄😅

Det låter ju bra i alla fall 👍
Det gäller tyvärr att man är väldigt påläst själv för marknaden kryllar av skitdåliga sadelutprovare. Här finns lite hjälp av Amerigos grundare och designer som förklarar olika sadelmodeller. Alla modeller är tyvärr inte med.

Tex Classic då

Det jag hittade att läsa om Alto så förstår du skillnaden när du tittar på videon om Classic.

https://saddlesdirect.co.uk/product...0E0bGAPiRdvs_T4K8yUn_MCsfRFvaJvhESGbriGD20pQ_

Efter WE lektionen fick vi till oss att vi måste öva på långsammare trav, inte helt lätt när fjordingen är het. Och vi behöver få in bakbenen mer i galoppen så att han verkligen jobbar igenom hela kroppen i uppförsbacke galopp. Vi fick till det nästan men så jäkla kul att få verktyg ⚒️ att jobba vidare med! 🤩

Hunnit med ett par lektioner den här veckan :D lugnt såklart och mycket skritt i skogen 🌲 ridit två nya stjärnor i stallet, väldigt fina och snälla men båda fäller in näsan och trummar på framåt. Så svårt. Försöker rida bara med sitsen men inte helt lätt när kroppen inte orkar göra riktigt som man tänkt😏 löser väl sig om någar veckor när både häst och ryttare blivit starkare 😋

Jag har köpt en sadel 😄
En Amerigo Alto Pinerolo, den var så himla billig så jag kände att det var värt att chansa. Kommer på tisdag, blir det katastrof är jag inte orolig över att jag ska kunna få igen pengarna.

Trimmat hemma över bommar och studs, så himla trevligt och fin Ärta ❤️
Det här är min grej, göra roliga saker hemma utan press och stress.

Jag har landat hemma efter en helg i Kimstad och lag-SM. Har varit en fantastiskt rolig helg, men galet varmt. Vi har liksom höst här uppe och var inte alls klimatiserade till 30 graders värme 😅

På fredagen red jag en st George som uppvärmningsklass. Fager var ganska imponerad av omgivningen och känslan var väl sådär. Men det blev ändå 66% och en femteplacering. Väldigt roligt!

På lördagen var det kval i lag-SM och nu hade vi lite mer fokus och tryck. Jag red st George i laget. Han blev nästan lite väl het och jag kunde ha nyttjat det bättre för mer schwung men han var superfin. 68,7% och ytterligare en femteplats.

Laget gick oväntat bra men vår sista ryttare råkade tyvärr ut för ett litet missöde när två stolar blåste omkull mitt framför honom i skritten. Han blev jätterädd och skrittade inte många steg. Jätteduktig ryttare som kom tillbaka fint i galoppen. Troligen hade det inte räckt till final ändå så det var ju tur det! Vi slutade på plats 14 av 25 lag.

Superkul att vara där nere och känna att vi kan hävda oss även utanför Norrland 😅 känner mig som en glad amatör när jag är på prisutdelning med GP-ryttare som ridit internationellt och OS…

Senast ändrad:
Testade nytt bett idag. Ett bombers happy free tounge eller vad det heter. Mobilen filmade i oskärpa så tråkigt 😴 Men här är i alla fall en helt ok suddig bild. Han kändes väldigt trevlig på bettet så det blir nog en ny favorit! 🤩 (jag har inte ett kg i handen här, han var mjuk som smör!)

IMG_3060.webp

Jag tog med Mini som handhäst idag 🤣 hade varit jättebra träning för henne, men Nova är lite spänd på den vägen där det är lämpligt att rida med två så vette sjutton om jag törs ha henne med🙈 båda var jättesnälla och duktiga men kände mig feg. Går ju bra så länge det går bra men händer något är det nog skört🙃
Red sen några varv på ridbanan och Nova känns pigg och fräsch! Min syster kommer hem i helgen så hoppas på en filmsnutt 😃 man får se fram emot det lilla när man alltid är själv med hästarna 🤷🏼‍♀️

IMG_4341.webp

Dressyrträning idag och gårdagens jobb över bommar och studs visade sig vara en väldigt bra uppladdning.
Jäklar vad fin hon var 😍
Så himla koncentrerad och fokuserad, tittade inte ens på dörren och det har nog aldrig hänt 🤣
Jättefin i formen och gjorde travökningar där jag trodde jag skulle åka av 😅
Jag bara skrattade, hon har aldrig ökat på det sättet innan så häftigt!
Det var verkligen wow hela passet och tränaren var så nöjd med oss.
Det här kommer jag leva länge på 😍

Bästa Ärtan ❤️
Jag hade lite ångest på morgonen med illamående och tryck över bröstet och livet kändes allmänt skräp. Så ger hon mig detta och är sådär fantastisk som bara hon kan vara. Så otroligt tacksam för henne 💕

Vi har tävlat. Och såklart en MsvB:1 eftersom jag verkar vara fast i den klassen :D

Duktig häst, det känns ganska ”enkelt” och jag hade lite mer koll denna gången även om jag tappade skärpan ett par gånger. Några missar men allt ”klass typiskt” (skolor och byten) funkade fint!
Dessutom åkte han bra, och var härligt kaxig och modig på både framridning och tävlingsbana 👍

67,17% och en andra placering fick vi med oss. Jättefina hederspriser, från lokala mathantverkare och ekologiska lantbrukare 😍

Och som vanligt blir jag så glad över att se alla ryttare som älskar sina hästar, rider mjukt och bra och är sådana föredömen vad gäller horsemanship. Älskar ”amatörerna” inom dressyren ❤️

A9E45E18-E148-41B4-AEC7-30AA2D12816A.webp

Jag har landat hemma efter en helg i Kimstad och lag-SM. Har varit en fantastiskt rolig helg, men galet varmt. Vi har liksom höst här uppe och var inte alls klimatiserade till 30 graders värme 😅

På fredagen red jag en st George som uppvärmningsklass. Fager var ganska imponerad av omgivningen och känslan var väl sådär. Men det blev ändå 66% och en femteplacering. Väldigt roligt!

På lördagen var det kval i lag-SM och nu hade vi lite mer fokus och tryck. Jag red st George i laget. Han blev nästan lite väl het och jag kunde ha nyttjat det bättre för mer schwung men han var superfin. 68,7% och ytterligare en femteplats.

Laget gick oväntat bra men vår sista ryttare råkade tyvärr ut för ett litet missöde när två stolar blåste omkull mitt framför honom i skritten. Han blev jätterädd och skrittade inte många steg. Jätteduktig ryttare som kom tillbaka fint i galoppen. Troligen hade det inte räckt till final ändå så det var ju tur det! Vi slutade på plats 14 av 25 lag.

Superkul att vara där nere och känna att vi kan hävda oss även utanför Norrland 😅 känner mig som en glad amatör när jag är på prisutdelning med GP-ryttare som ridit internationellt och OS…
Så himla bra ni är! Och vilken härlig utveckling från ifjol med 💪
Rid och njut av din fina häst! Stort grattis!

Deppigt återbesök på kliniken igår. Nelly hade ju väldigt svårt framförallt med galoppen i våras och i början av sommaren behandlade vi hals, SI-leder och ett bakknä. Har sedan satt igång och varit glad, stor skillnad och har känts fin även om det också är saker som behöver finslipas efter några veckor på lång tygel i skogen.

Återbesök igår, bra effekt av behandlingen men nu var hon istället halt båda fram😩
Syntes bara på den hårda volten, men där var det rejält..
Har behandlat hovlederna och gjort lite justeringar med skoningen (flyt, hade hovslagaren bokad samma dag) och ska tillbaka redan om 2,5 veckor. Men fy tusan så ledsen jag blev. Nu är ju dubbelsidiga hältor svårare och vi brukar inte direkt springa runt på volt på hårt underlag men ändå, så jäkla deppigt att inse att hästen hat haft ont utan att jag ens märkt det..

Troligen har det att göra med problemen vi behandlade sist, kanske sekundär överbelastning eller att det händer grejer i kroppen när man löser problem på andra ställen. Svårt att veta🤷‍♀️

IMG_3637.webp

Gammal bonusbild på min lilla otursfågel🥰

Deppigt återbesök på kliniken igår. Nelly hade ju väldigt svårt framförallt med galoppen i våras och i början av sommaren behandlade vi hals, SI-leder och ett bakknä. Har sedan satt igång och varit glad, stor skillnad och har känts fin även om det också är saker som behöver finslipas efter några veckor på lång tygel i skogen.

Återbesök igår, bra effekt av behandlingen men nu var hon istället halt båda fram😩
Syntes bara på den hårda volten, men där var det rejält..
Har behandlat hovlederna och gjort lite justeringar med skoningen (flyt, hade hovslagaren bokad samma dag) och ska tillbaka redan om 2,5 veckor. Men fy tusan så ledsen jag blev. Nu är ju dubbelsidiga hältor svårare och vi brukar inte direkt springa runt på volt på hårt underlag men ändå, så jäkla deppigt att inse att hästen hat haft ont utan att jag ens märkt det..

Troligen har det att göra med problemen vi behandlade sist, kanske sekundär överbelastning eller att det händer grejer i kroppen när man löser problem på andra ställen. Svårt att veta🤷‍♀️

Visa bifogad fil 189746
Gammal bonusbild på min lilla otursfågel🥰
Håller tummarna att det går till sig snabbt :heart det låter väl rimligt att det är något sekundärt från bakknäna?

Hämtat ut sadeln och tog den när vi red rn lugn tur i skogen.
Den verkar ligga riktigt bra, åkte inte fram något alls och var så himla skön att sitta i 😍
Gulle-säljaren skickade även med stigbyglar från sprenger, blev ännu mer fynd!
Den är verkligen inte fantastiskt fint skick, jämn och spänstig i stoppningen.
Ska rida ett dressyrpass i den imorgon, så taggad!

Skrittade vägen genom terrängbanan, är Lag SM i helgen, Ärtan dog lite inombords när det stod bänkar och skit där helt plötsligt 🤣
Men det gick bra och hon kunde skritta fint emellan.
20260819_102641.webp

Hämtat ut sadeln och tog den när vi red rn lugn tur i skogen.
Den verkar ligga riktigt bra, åkte inte fram något alls och var så himla skön att sitta i 😍
Gulle-säljaren skickade även med stigbyglar från sprenger, blev ännu mer fynd!
Den är verkligen inte fantastiskt fint skick, jämn och spänstig i stoppningen.
Ska rida ett dressyrpass i den imorgon, så taggad!

Skrittade vägen genom terrängbanan, är Lag SM i helgen, Ärtan dog lite inombords när det stod bänkar och skit där helt plötsligt 🤣
Men det gick bra och hon kunde skritta fint emellan.
Visa bifogad fil 189762
Jag trodde vi skulle få se en bild på sadeln, men icke 😅 Men jag fattar inte om den var i bra skick eller dåligt skick:rofl:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka