Dricker daligt...

shadde77

Trådstartare
Min tva aring ar just nu under transport till Skottland. Han har sen han lamnade stallet i torsdags druckit valdigt daligt. Aven nar han har varit uppstallad mellan resorna (1 dag i Sthlm, 1 dag i Malmo hittills). Att han inte dricker under resorna kan jag forsta... men ar det normalt att dom dricker valdigt lite nar dom ar uppstallade ocksa? Just nu befinner han sig pa baten over fran Holland och kommer ikvall nan gang fram till New Market. Dar blir han uppstallad i ca en vecka. Bor jag be en veterinar titta pa honom?? Har bett dom att lata honom vara ute sa mycket det bara gar ar det ok??? Har ingen som helst erfarenhet av att lata en hast aka sa har langt och borjar nu bli lite oroad av att han inte verkar dricka... vad ar det varsta som kan handa????
 
Hästar är ofta ganska kinkiga, och vill inte dicka vatten som smakar/luktar främmande. Välkänt fenomen att få hästar att dricka på främmande plats. Kan lösas genom att man tar med eget vatten hemifrån, eller om det inte går lär dem dricka vatten med en aning äcv, äppeljuice etc i (som maskerar smaken på vattnet och gör att det smakar och luktar likadant).

Risken du ska vara uppmärksam på är transportsjuka. Håll noga koll (svårt för dig, men se till att ngn på destinationen gör det) på temperaturen. Får han feber ta ut vet pronto.

Det värsta som kan hända är en rejält transportsjuka, men ta inte ut det eländet i förskott =)
 
Oki,

Nu ar det tyvarr forsent bade att ta med eget vatten och att vanja honom vid vatten med appeljuice i. Kommer han anda att dricka sa smaningom (nar han blir tillrackligt torstig)??? Har redan bett dom halla koll pa temperaturen pa honom dar han ska sta och det ar bara att hoppas att dom foljer mina instruktioner. Vad beror det pa att dom far transportsjuka???
 
Jag tycker att du ska försöka få ut hästen på gräs en hel del under veckan i Newmarket. Gräs innehåller mycket vätska, och det finns forskning på att en häst som ansträngt sig återhämtar sig allra bäst om den får beta.

Att han druckit dåligt i två dygn är förstår inte lysande, men inte jätteallvarligt heller så länge han verkar må bra i övrigt och inte visar tecken på uttorkning. En veckas vila borde ge goda förutsättningar för honom att återhämta sig.

När han kommer dit, be att de stänger av ev vattenkopp och ger honom vatten i hink så att ni ser hur mycket han dricker. Det lockar mer till drickande med hink också.

Att blöta kraftfodret är förstås också listigt.

Att hästar dricker dåligt under resor är inte konstigt. Hästen upplever situationen som skrämmande och hotfull. Då säger instinkterna att tarm och blåsa ska vara så tomma som möjligt. De bajsar mycket och låter bli att dricka, tömmer blåsa och tarm. Det ökar chansen att överleva om de skulle bli anfallna...
 
Jadå, han kommer dicka såsmåningom. Och Svea gav en hel del bra tips på att lura i dem vätska.

Sen dricker många hästar dåligt på transport med, och det tar något dygn på nya destinationen innan de börjar dricka normalt.
 
Han ar nu avlastad i New Market och han har tydligen druckit en del ikvall. Kan jag mojligtvis andas ut lite nu. Nasta stracka borde ju vara en barnlek med tanke pa att han far en veckas vila dar nere och det "bara" tar ca 8 timmar hit upp. *suck* jag vill verkligen att detta ska vara over nu och att han ska vara pa plats hos mig...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
899
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 790
Senast: cucoomber
·
Småbarn Jag har tva funderingar jag behover hjalp med eller kanske snarare asikter om. Sonen har précis fyllt tva ar och ar précis som en tva...
2
Svar
24
· Visningar
2 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp