Driva rätt med sitsen

Luria

Trådstartare
Har ju efter många år tagit upp ridningen igen och har nu ridit ett par månader som medryttare, vissa saker känns det som att jag har glömt helt och hållet...och det gör mig så frustrerad.

Det jag försöker med nu är att få hästen att bjuda framåt ordentligt, på "hemväg" är det ju mycket egen bjudning om vi rider ute och då har han en fin skritt. Men på "bortväg" eller i paddock/ridhus så går det väldigt segt.

Jag kommer inte längre nu känns det som : (
Ska börja rida för instruktör snart men vill ha lite tips NU...vet ju att det finns många duktiga här : )

Om jag slappnar av och bara "åker" med hästen så känns drivningen naturlig, men när han segar så mycket och man måste driva driva driva med sätet så känns det så "onaturligt" i otakt och segt....Känns ju som att man gör hästens rygg illa......förstår ni hur jag menar..?

Så har vi ju underskänkeln...Hur gör ni om hästen inte går fram. Håller ni underskänkeln emot "hela tiden"? Släpper ni och trycker, släpper trycker...
Det känns ju som att jag stör honom genom att trycka släppa.....

Ja ni hör ju.....tips emottages tacksamt - så får ni en cyber-mul-puss av mig
 
Sv: Driva rätt med sitsen

Om jag slappnar av och bara "åker" med hästen så känns drivningen naturlig, men när han segar så mycket och man måste driva driva driva med sätet så känns det så "onaturligt" i otakt och segt....Känns ju som att man gör hästens rygg illa......förstår ni hur jag menar..?

Så har vi ju underskänkeln...Hur gör ni om hästen inte går fram. Håller ni underskänkeln emot "hela tiden"? Släpper ni och trycker, släpper trycker...
Det känns ju som att jag stör honom genom att trycka släppa.....

Ang sitsen så sitter jag själv avslappnat (men inte helt slappt liksom) och följer hästens rörelser och skulle det behövas drivning så lägger jag lite mer tryck bakom -inget överdrivet gungande eller så, utan bara lite mer tryck än att bara följa rörelsen.
Ang underskänkeln -inte klämma hela tiden, då slutar de lyssna eftersom klämmandet blir neutralläget så att säga. Däremot driva vid behov, och skulle jag inte få svar på en lättare hjälp ökar jag styrkan tills jag får respons, till nästa gång hoppas jag på att få respons på en lättare hjälp.
 
Sv: Driva rätt med sitsen

Ang sitsen så sitter jag själv avslappnat (men inte helt slappt liksom) och följer hästens rörelser och skulle det behövas drivning så lägger jag lite mer tryck bakom -inget överdrivet gungande eller så, utan bara lite mer tryck än att bara följa rörelsen.
Ang underskänkeln -inte klämma hela tiden, då slutar de lyssna eftersom klämmandet blir neutralläget så att säga. Däremot driva vid behov, och skulle jag inte få svar på en lättare hjälp ökar jag styrkan tills jag får respons, till nästa gång hoppas jag på att få respons på en lättare hjälp.

oki, men finns det något annat tips på att hästen ska framåt då
 
Sv: Driva rätt med sitsen

Det beror ju på varför den är seg. Om det är osäkerhet, ovilja, uttråkning, inte så utbildad...
-Att den inte vill gå från stallet kan ju avhjälpas med sällskap, eller bara öva tills den är så säker i sig själv att den inte bryr sig om att den ska gå hemifrån.'
-I ridhus/paddock, se till att göra roliga saker, arbetet får inte bli tråkigt... 20 varv (överdrift givetvis) runt fyrkantspåret kan ju få vem som helst att somna.
 
Sv: Driva rätt med sitsen

jo jag rider ju mkt själv, han bråkar inte om det men det e klart att han är ju mycket piggtare om jag rider tillsammans med någon annan. Problemet är då att jag känner att jag inte kan "träna" under ridturen utan det blir att man måste ta hänsyn till sin ridkompis..och hästen blir gärna väääldigt framåt när vi har sällskap. Hmmm, men okej...

Undrar ff över drivningen.. ; )
Undras om jag driver FÖR mkt med sitsen..
 
Sv: Driva rätt med sitsen

Så kan det absolut vara, ibland vill man hjälpa till för mycket, så att man blir i vägen.

Känn också efter hur du gör med dina knän, jag upptäckte för ett par månader sedan att jag konstant satt och knep med knäna i en strävan att sitta stilla och "snyggt" i sadeln. När jag provade att medvetet lätta på knäna rörde sig hästen genast villigare. Efter det började jag experimentera med att "hålla undan" mina hjälper för att se hur han reagerade på det, och jag har kommit underfund med att det gör att han blir mer uppmärksam.

När jag vill ladda honom inför en ökning, t.ex, så håller jag bort mina ben så att de bara mjukt vidrör hans sidor, samtidigt som jag mjukt håller emot hans rörelser med sätet och ber honom vänta med handen. Detta gör att hela hans fokus vänds mot mig i väntan på nästa hjälp. Sedan räcker det att jag mjuknar i handen och sätet, flyttar överliver något framåt samt smeker hans sidor med underskänkeln, så trycker han iväg. Skillnaden mot hur jag gjorde förut är att han nu är i rätt balans hela tiden och bara ökar så mycket som jag ber om, och upptagningen kommer direkt när jag återgår till utgångsläget.

Detta är en av de bästa upplevelserna med att rida sin egen häst, tycker jag: Att kunna experimentera och testa nya idéer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Driva rätt med sitsen

Jag driver inte med sitsen, jag tror att det är lättare för hästen att göra sitt jobb och balansera mig om jag är stilla men följsam. Däremot kan jag ändra min sits beroende på vad jag vill att den ska göra, t ex samla sig eller göra halt. Men inget "juckande" och inget bakåtlutande i ökningarna! :D

Om jag rider en häst som är seg föredrar jag att jobba med att göra den lydig för skänkeln, helst på lång tygel i början så att det inte blir en motsägande handbroms av misstag. Från "neutralläge" skänklar jag mjukt, och om den inte lyssnar förstärker jag omedelbart med spöet. Beröm så fort hästen svarar med att kliva på, och tillbaka med skänkeln i neutralläge igen så att hästen får traska på ifred. Så fort hästen börjar sacka ger jag en ny skänkelhjälp och förstärker om det behövs.

Det kanske låter läskigt att förstärka med spöet, men har man en riktig segis kan det dels vara svårt att ge en skänkelhjälp som den reagerar på utan att tappa sitsen, dels är det ju den fina skänkelhjälpen man vill lära in.

Jag tillåter dessutom aldrig mina hästar att gå och såsa, inte ens till eller från hagen.
 
Sv: Driva rätt med sitsen

Har du provat övergångar, övergångar o halvhalter ? Skritt halt skritt tills den börjar vilja fram mer och sen lägga till trav brukar jag göra för att få en häst att själv vilja börja gå framåt och vara uppmärksam. Och sen också växla tempo inom traven. Du ska inte behöva ha skänkeln emot hela tiden. Inte driva med sätet. :idea:
 
Sv: Driva rätt med sitsen

Tack för svaren. Förstår vad ni menar. Hmm ska bara försöka få till det i verkligheten också....behöver verkl rida för instruktör :-)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 216
Senast: Whoever
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 411
Ridning Hej! Jag önskar alla era bra tips för en häst som tappar lite bjudning när man släpper spöt och rider in på tävlingsbanan. Jag hade...
Svar
11
· Visningar
1 388
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp