Drömsemester?

Japan skulle jag vilja plocka med barnen till. Det kan kanske hända. Annars, personligen, skulle jag vilja till machu picchu, vandra till mount everest base camp och leva några veckor i regnskogen, på riktigt liksom. Men dessa tre känns inte som det kommer hända, de två första på grund av för dålig kondition som skulle ta bort all glädje ganska snabbt och det sista för att jag har en sådan fruktansvärd spindelskräck. Jag antar att det finns spindlar stora som hus i regnskogar O_o
 
Jag hade en resa med besök på engelska slott och i kända engelska trädgårdar bokad till sommaren 2020, den såg jag fram emot väldigt mycket - men det blev ju inget av med den.

Sedan så ändrades ffa hästsituationen och det slukade alla pengar som kunde ha nyttjats till resor när det väl gick att resa igen + att jag har känt mig lite mer osäker på att vara borta så länge från hästarna och hitta någon passning som känns tryggt.

Så det har inte blivit aktuellt att göra ett nytt försök med trädgårdsresan till England.

Men egentligen är jag nöjd med samma som @Bison , djuren, trädgården och hemmet är ju det jag sliter för, drar ihop pengar till och vill hinna njuta av så mycket som möjligt. Gärna om det inte dessutom funnits 100 projekt och eftersläpande "måste göra"-saker på gården varje år när semestern börjar. Utan bara en ledighet från dag 1 med ridbara hästar, nyharvad ridbana och fint väder. Och bara enkla och snabbt fixade gårdssysslor, så det fanns mycket tid att bara äta gott och softa i trädgården och på stranden.
 
Jo jag vet, men man ska ändå orka bära tält, utrustning för kök mm. Sen pallar ikte min kropp sån övernattning dessvärre.
Därav dröm.

Utan att mena driva någon form av övertalningskampanj: har du tittat på dagsturer? Antingen ha en fast punkt att utgå ifrån eller turer där man går mellan vandrarhem/stugor.

Jag föredrar friluftssemestrar men är inte något fan av varken tältande eller släpande på packning. Älskar dock att hyra en strategiskt placerad stuga och gå dagsturer. Antingen i Sverige eller - kanske mer spektakulärt, diskutabelt mer tillgängligt och definitivt mycket dyrare - Alperna! Tillgången till skidortens välutbyggda infrastruktur av bussar och liftar även sommartid ger helt fantastiska möjligheter för vem som helst att ta sig runt på helt egna villkor.
 
Island. Har varit på Island och det är den enda plats jag varit på som jag måste tillbaka till. Älskar Island.

Annars har jag inte några direkta drömresor. Lofoten hade varit fint, men det känns inte viktigt.

Hade många fler spektakulär idéer förr. En hel del har jag gjort, annat är inte så intressant längre.
 
Utan att mena driva någon form av övertalningskampanj: har du tittat på dagsturer? Antingen ha en fast punkt att utgå ifrån eller turer där man går mellan vandrarhem/stugor.

Jag föredrar friluftssemestrar men är inte något fan av varken tältande eller släpande på packning. Älskar dock att hyra en strategiskt placerad stuga och gå dagsturer. Antingen i Sverige eller - kanske mer spektakulärt, diskutabelt mer tillgängligt och definitivt mycket dyrare - Alperna! Tillgången till skidortens välutbyggda infrastruktur av bussar och liftar även sommartid ger helt fantastiska möjligheter för vem som helst att ta sig runt på helt egna villkor.
Ja och det har jag gjort många gånger sen jag var liten :).
 
Just ja. Stor dröm (och plan på) att åka till Island några år och förhoppningsvis se den totala solförmörkelsen som ska vara där då.
Älskar Island och drömmer om att nån gång se total solförmörkelse, så att kombinera vore fantastiskt.
 
Dröm1 Island.

Dröm2 Kristallklart vatten, fin vit sand, lugnt och fint område, långgrunt med bungalower och sånt där man ser på så perfekta videoklipp/bilder. Vart är det ens? Ingen aning, men dit vill jag!
 
Japan skulle jag vilja plocka med barnen till. Det kan kanske hända. Annars, personligen, skulle jag vilja till machu picchu, vandra till mount everest base camp och leva några veckor i regnskogen, på riktigt liksom. Men dessa tre känns inte som det kommer hända, de två första på grund av för dålig kondition som skulle ta bort all glädje ganska snabbt och det sista för att jag har en sådan fruktansvärd spindelskräck. Jag antar att det finns spindlar stora som hus i regnskogar O_o
Mitt ex pratade alltid om hur han slutade vara rädd för svenska spindlar efter att ha varit i Sydamerika eftersom de svenska var ingenting i jämförelse... :cautious::nailbiting: Jag är helt med på hur exponering fungerar osv men tyvärr gjorde detta bara att jag aldrig någonsin vill åka till Sydamerika. 😅
 
Det finns så mycket kvar att se 🤩 Jag har inte varit i Sydamerika så det står på listan, en kombo av Inkaleden och Galpagos hade varit fint. Australien har jag heller inte varit i. Jag har varit i Afrika men inte och tittat på vilda djur, eller bestigit Kilimanjaro, skulle gärna gjort något av det och kanske kombinerat med Madagaskar. Jag vill vandra och titta på djur i deras naturliga miljöer.

Det som redan checkats av är bland annat Borneo, Hw1 i Californien, Nordkap, New York, Dubai (fick jag på köpet vid en jobbresa med mellanlanding där)

På tal om pyramider, visste ni att det finns en pyramid i Rom? Jag var tvungen att besöka den när jag var där :D
 
Ja, drömsemester? Hur är din drömsemester? Aktivitet? Resmål? Värme eller kyla? Längd?

Jag velar mellan en ridsemester med bra hästar och en skidsemester. Ridsemester behöver riktigt bra hästar och gärna ok mat. Jag har varit i flera länder och ridigt och bäst har Sydafrika och Ungern varit. Bra hästar, god mat och perfekt väder. Övriga ridresor har varit sämre. Sämre hästar, sämre mat och boende.

Skidsemester bygger också på väder och bra mat men där styr man själv mer. Där är det enklare att välja. Stor plånbok ger större chans för en perfekt upplevelse.
Jag skulle vilja vara i mitt hus och renovera, påta i trädgården, klappa, katt, fika med vänner och rita massor.
 
Mitt ex pratade alltid om hur han slutade vara rädd för svenska spindlar efter att ha varit i Sydamerika eftersom de svenska var ingenting i jämförelse... :cautious::nailbiting: Jag är helt med på hur exponering fungerar osv men tyvärr gjorde detta bara att jag aldrig någonsin vill åka till Sydamerika. 😅
Feel u sis (jag kommer troligen heller aldrig besöka Sydamerika av just denna anledning).
 
Men herregud, bara välja en resa?! :arghh:

Jag älskar skidåkning och har redan varit ett par vändor i de österrikiska alperna så jag skulle gärna toppa det med Aspen eller en annan del av alpkedjan.

Annars så skulle jag vilja utforska Vietnamn. Både städer, kust och inland. En dröm jag delar med sambon.

Men närmast och mest realistiskt blir att uppleva och utforska Europa med husvagnen. Vi vill bortom turisteuropa och hitta pärlorna både i natur och orter.
 
Föredrar semestrar i naturen och där det inte är så varmt. Vill helst ha lugn och ro utan stress och massor folk. Österrikiska alperna bor jag i så vi gör mycket semestrar "hemma", fast jag åker inte skidor.

Högt på listan just nu står Island, funderar på det till nästa sommar. Då är minsta barnet 6 år så det borde gå att göra mkt då.
En resa till norra Sverige en vinter står också på reseplaneringen men vet inte riktigt när vi ska göra den resan.
 
Färöarna för att utforska den storslagna naturen.
Galapagos för att dyka med valhaj, kolla in leguaner, fåglar med blå fötter, pingviner och naturen.
Kanada för nationalparker och plocka/gräva fram en egen ametist i en gruva (?) som tydligen finns..
Rida i Grand Canyon..
Fira jul i London.. (har fått för mig att det är mysigt? Har aldrig varit där..)
Dyka med vithaj vore också häftigt..

Ska bara bli rik först.. 😁🤩
 
Mitt ex pratade alltid om hur han slutade vara rädd för svenska spindlar efter att ha varit i Sydamerika eftersom de svenska var ingenting i jämförelse... :cautious::nailbiting: Jag är helt med på hur exponering fungerar osv men tyvärr gjorde detta bara att jag aldrig någonsin vill åka till Sydamerika. 😅

Feel u sis (jag kommer troligen heller aldrig besöka Sydamerika av just denna anledning).
Om det är till någon tröst kan jag säga att jag inte såg en enda spindel under alla de fyra veckor jag spenderade i Costa Rica, och då har det landet ändå världens största biologiska mångfald. Jo, vi såg faktiskt en tarantell, men det var bara för att en guide pekade ut den för oss där den satt väldigt väl gömd inuti en trädstam när vi vandrade i ett naturreservat. Jag var ganska orolig för just spindlar och ormar men vi fick lära oss att båda är både skygga och nattaktiva så det är osannolikt att man stöter på dem såvida man inte ger sig ut och promenerar i regnskogen på natten. Men det kan ju hända såklart och beror nog lite på hur och var man bor osv!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 402
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 033
Senast: Dimmoln
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 434
Senast: Stereo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 921
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp