Drömsemester?

Nu är jag väldigt långt från just pyramiderna men varför skulle du behöva bo på en all inclusive? Jag bor en supermysig guesthouse med fem rum? Min mamma reste runt i Egypten under nån månad och var inte heller hon på nån allinclusive trots att hon besökte pyramiderna, Nilkryssning och några öknar. Hon fick däremot en socka stulen av en ökenräv när hon sov i öknrn men det man man ju leva med.

Terrorism, visst det har ju förekommit minst handfull terroristattentat på olika ställen jag rest till genom åren men inte avstår jag från att resa till varken Manchester, London eller Stockholm på grund att det...

Värmen däremot, det är ju det aber jag håller med dig om!
 
Jag har precis suttit på vår verandra, druckit en GT och diskuterat geologi med en egyptier och en tysk man medan geckos jagade kvällsmat och den lokala katten mös. Inget allinclusive här inte...
 

Bifogade filer

  • 20231110_175126.jpg
    20231110_175126.jpg
    378,9 KB · Visningar: 75
Jag är lyckligt lottad nog att känna att jag redan fått uppleva min drömresa, i våras, när jag tillbringade en månad i Costa Rica där vi blandade vandring och otroliga naturupplevelser med strandhäng och surfing. På väg hem "stannade vi till" och hälsade på vänner & släkt i NYC och Washington DC.

Men det är klart, skulle jag råka snubbla över en treveckorstur till Nya Zeeland eller Madagaskar så skulle jag inte tacka nej! Fokus just nu är dock på att se till att vi kan återvända till Costa Rica, eventuellt med en "avstickare" (sätter det inom citationstecken eftersom det inte direkt är korta avstånd vi snackar) till Ecuador som jag också velat se länge. Drömmen där är att uppleva Galapagos :love:
 
Jag har inga direkta drömresor i bemärkelsen att jag verkligen går och längar. Men visst finns det reseanknutna upplevelser som jag gjort efter att de länge stod på min bucket list (t ex åka till New York, gå på galopp i England, se delfiner och sjöhästar, ställa ut på Crufts) och några som är kvar där:

Kamelsafari och uppleva öknen. Finns bla i Oman och på Sinai.

Dyksafari på något ställe där jag inte har varit och som är långt borta från allting så att djurlivet är intakt. Dock utan allt för jobbiga strömmar.

Bila genom Europa och se a) Bayeuxtapten och b) Karl den stores kapell i Aachen.

Rida på Via Appia.

Besöka Petra.

Arkeologisk rundresa i Frankrike, ett land jag varit för lite i. Kan kombineras med mat och vin.

Åka till Nordnorge den tid på året valar och späckhuggare går in i fjordarna.

Korsa Atlanten med båt och åka in i New Yorks hamn.

Ridning i amerikanska västern.

Av dessa är några realistiska. Om jag får ha hälsan tror jag att jag någon gång kommer att se Bayeuxtapeten, Karl den stores kapell och Petra. Jag tvivlar på att jag kommer att segla in i New Yorks hamn och det blir kanske fler dyksafaris men förmodligen i Röda havet.

Djur nr 1 på listan just nu är hammarhaj, men de håller sig undan!
 
En fjällvandring med tält, gasolkök mm. Kommer inte ske pga dålig kondis. Men det vore en dröm, både själv med hund och med hela familjen.

Svalbard innan det smälter och likaså Antarktis vore häftigt. Och Patagonien och eldslandet.
Sen vore även Döda havet och Petra mm fantastiskt att se.
Men man behöver inte ha nån superkondis direkt. Det finns ställen där du kan komma rätt ut på fjället utan att knappt gå ens. Åk till Rjukan eller Flatrutet till exempel. Där finns fjället utanför bildörren, utan att överdriva!. Ta packningen gå tills du är trött. Koka kaffe/te och gå sen en bit till. Sätt upp tältet. Nästa dag går du en sväng utan packningen och gör samma sak på vägen hem. Det räcker att du går några hundra meter om det är så!
 
Jag är främst intresserad av historia och kultur, och vill ha det varmare än i Sverige. Jag skulle vilja se både Egypten och Israel. men som världen ser ut just nu känns det som en utopi. Jag skulle vilja resa lite i Östeuropa, var i både Östtyskland och Tjeckoslovakien när de fanns. I år har jag varit i Barcelona och Helsingfors. Planerar att åka till Venedig och Wien de närmaste åren.

Min planerade drömresa är till Nya Zeeland. Jag var där för 25 år sedan och gjorde min andra praktik på socialhögskolan på ett kvinnocenter i Auckland. Jag kunde resa runt en del men jag vill se mera, så jag planerar att åka dit i januari ett år och vara där i en månad.
 
Drömsemester just nu vore i princip vart som helst med bra väder, skön säng, all inclusive, solstol och nära till vatten.
Jag kan även ta dåligt väder på något bra spa med pool och god mat.


Vad jag annars drömmer om är att se hela Storbritannien, hela Italien, Sydkorea för maten 😁, bila i USA har alltid varit en liten dröm även om den blir mindre och mindre med åren men det hade varit kul att se "på riktigt " ändå.
Hälsa på en vän i Schweiz. Se mer av Sverige.
Se elefanter på riktigt. Ridresa med fina hästar vore fantastiskt.

Ingenting kommer bli men drömma kan man
 
Min drömresa är att backpacka nån månad i Indien. Det finns så mycket jag skulle vilja se och uppleva där.
Jag har dock konstaterat att jag är för bekväm :laugh: Så det får förbli en dröm och det känns bra så. Jag och sambon siktar på nån solsemester nånstans, förutom det siktar jag främst på mer närbelägna resor. Jag skulle tex vilja besöka Auschwitz, benkyrkan i Sedlec, bila längs Norges kust, lite sånt.
 
Egyptien har jag valt bort sen länge. Värme, terrorism och magsjuka...Pyramiderna ja. Men nja. Vill inte bo på något "all inklusive" och göra dagsutflykter.
Ja jäklar, att Äta glass på taket till operahuset i Oslo ligger också på listan,
och gärna också vikingamuseumet i oslo
Det var som tur var inte terrorism som satte krokben den gången utan dålig planering från unertecknad och obefintliga navigationskunskaper från kartläsarens sida.
 
Jag skulle vilja bila typ 1-2 månader i USA, nordlig kust till kust. Men inte med små barn i släptåg, så en sådan resa får vänta 😅

Sen vill jag åka till England/Skottland och titta på fina landskap, hus/slott, trädgårdar, 🐑 och 🐕. Min man är mindre förtjust i denna idé så kanske tar med mig någon annan som skulle vara mer entusiastisk till ev inköp också 😆
 
Det finns många! Bl.a. :

Tågsemester i Schweiz på ett sånt där tåg med glastak!

Se vithajar. Helst från en bur på riktigt nära håll. Riktigt stora vithajar. Fascinerande djur!

Ridsemester i Afrika. Jag har sett bilder och videos. Ser fantastiskt ut!
 
Apropå drömresa så har jag ibland hamnat på ställen som nästan blivit drömresa fast jag inte ens tänkt tanken på knappt åka dit. För många år sen åkte jag till Tunisien för jag ville se Djerba, hade sett bilder från stränderna. I den resan valde jag sedan att åka till Libyen. Alltså Libyen blev ju en drömresa på plats! Det var helt otroligt! Maten, historia, vyerna, vattnet, människorna.
 
Men man behöver inte ha nån superkondis direkt. Det finns ställen där du kan komma rätt ut på fjället utan att knappt gå ens. Åk till Rjukan eller Flatrutet till exempel. Där finns fjället utanför bildörren, utan att överdriva!. Ta packningen gå tills du är trött. Koka kaffe/te och gå sen en bit till. Sätt upp tältet. Nästa dag går du en sväng utan packningen och gör samma sak på vägen hem. Det räcker att du går några hundra meter om det är så!
Jo jag vet, men man ska ändå orka bära tält, utrustning för kök mm. Sen pallar ikte min kropp sån övernattning dessvärre.
Därav dröm.
 
Jag har inga direkta drömresor i bemärkelsen att jag verkligen går och längar. Men visst finns det reseanknutna upplevelser som jag gjort efter att de länge stod på min bucket list (t ex åka till New York, gå på galopp i England, se delfiner och sjöhästar, ställa ut på Crufts) och några som är kvar där:

Kamelsafari och uppleva öknen. Finns bla i Oman och på Sinai.

Dyksafari på något ställe där jag inte har varit och som är långt borta från allting så att djurlivet är intakt. Dock utan allt för jobbiga strömmar.

Bila genom Europa och se a) Bayeuxtapten och b) Karl den stores kapell i Aachen.

Rida på Via Appia.

Besöka Petra.

Arkeologisk rundresa i Frankrike, ett land jag varit för lite i. Kan kombineras med mat och vin.

Åka till Nordnorge den tid på året valar och späckhuggare går in i fjordarna.

Korsa Atlanten med båt och åka in i New Yorks hamn.

Ridning i amerikanska västern.

Av dessa är några realistiska. Om jag får ha hälsan tror jag att jag någon gång kommer att se Bayeuxtapeten, Karl den stores kapell och Petra. Jag tvivlar på att jag kommer att segla in i New Yorks hamn och det blir kanske fler dyksafaris men förmodligen i Röda havet.

Djur nr 1 på listan just nu är hammarhaj, men de håller sig undan!
Åh, Nordnorge drömmer jag om med.
 
Drömresan just nu är en dykresa, liveaboard, i Maldiverna eller Filippinerna (eller något liknande). Jag vill framförallt se en hajig haj (dvs, jag har tekniskt sett redan sett haj vid dyk men drömmer om klassisk haj a la ocean whitetip), men gärna även valhaj och manta. Stora djur helt enkelt.
Jag räknar med att detta är en resa jag kommer göra, men inte än på några år.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 394
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 023
Senast: Dimmoln
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 434
Senast: Stereo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 884
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp