Bukefalos 28 år!

Drotting Elizabeth II (utbruten från Vad gör vi CLXI)

@Görel ja det är intressant hur klädkoden - för kvinnor ffa - ändrats. När George V dog hade ju både hans fru och de två döttrarna slöja. Kan iofs tycka att det måste varit lite av en lättnad att inte hela världen såg på när du sörjer. Numera har det väl luckrats upp en hel del. Noterade bl.a att prinsessan Anne har byxor i sin roll som Colonel in Chief of The Royal New Zealand Corps of Signals and The Royal New Zealand Army Nursing Corps.

Möjligtvis skvaller, men vilka, genom historien, som designat uniformerna måste ha varit höga. Det var någon jag såg gå förbi, antar att det var en anzac och han hade olivgrön uniform och någon slags fjäderkappa över.
 
Måndag har som sagt lagts in som national bank holiday, alltså röd dag för hela Storbritannien, så jag ser fram emot att vara ledig och faktiskt kunna se lite av begravningen. Jag kommer garanterat inte att titta på hela spektaklet utan det kommer nog mest att stå på i bakgrunden medan jag pysslar med annat, men det ska som @Görel säger bli intressant att se lite av en så pass stor, historisk och extremt traditionsbunden händelse.
Spektalet?

Förstår hur du menar...men detta är resultatet av media... det är inte traditionella media som är input längre.

Och tyvärr sitter människor och kommenterar även här, med rena gissningar om medmänniskor. Osmakligt.
 
@Görel ja det är intressant hur klädkoden - för kvinnor ffa - ändrats. När George V dog hade ju både hans fru och de två döttrarna slöja. Kan iofs tycka att det måste varit lite av en lättnad att inte hela världen såg på när du sörjer. Numera har det väl luckrats upp en hel del. Noterade bl.a att prinsessan Anne har byxor i sin roll som Colonel in Chief of The Royal New Zealand Corps of Signals and The Royal New Zealand Army Nursing Corps.

Möjligtvis skvaller, men vilka, genom historien, som designat uniformerna måste ha varit höga. Det var någon jag såg gå förbi, antar att det var en anzac och han hade olivgrön uniform och någon slags fjäderkappa över.
Det är också intressant att se hur olika högtidskläder ser ut i olika delar av världen. Företrädare för några afrikanska länder, brittiske kommentatorn sa vilka de var men jag minns inte, hade inte svarta kläder. Några män hade huvudbonader, en man hade en fotsid svart kjol.
 
Det är också intressant att se hur olika högtidskläder ser ut i olika delar av världen. Företrädare för några afrikanska länder, brittiske kommentatorn sa vilka de var men jag minns inte, hade inte svarta kläder. Några män hade huvudbonader, en man hade en fotsid svart kjol.

Vet inte vilka som representerar Japan, men i den kulturen är väl vitt den traditionella sorgfärgen. Men gissar att de håller sig till svart, vilka som än är på plats.
 
Vet inte vilka som representerar Japan, men i den kulturen är väl vitt den traditionella sorgfärgen. Men gissar att de håller sig till svart, vilka som än är på plats.
Det är kejsaren som är Japans representant, såg honom dock inte i kyrkan eftersom jag inte tittar precis hela tiden.
Såg inte heller vår kung eller hans kusin Margrethe, en av mina favoritdrottningar.
 
Jag antar att skälet till att svensk/danskarna fått en sån framstående plats är att de är släkt, om än på långt håll, med det brittiska kungahuset.
Jag vet ju att vår kung och Margrethe har drottning Viktoria till farmor/mormors farmor, och hon var väl Elizabeths farfarsmor, men det är väl många kungahus som är släkt med henne? Norska? Spanska är det i alla fall.

Gillar mest av allt att Putin surar över att han inte blev bjuden.
 
Jag vet ju att vår kung och Margrethe har drottning Viktoria till farmor/mormors farmor, och hon var väl Elizabeths farfarsmor, men det är väl många kungahus som är släkt med henne? Norska? Spanska är det i alla fall.

Gillar mest av allt att Putin surar över att han inte blev bjuden.

Jag tror att vad gäller regerande kungahus är svenskarna och danskarna (norrmännen?) de närmsta, och jag tror inte Harald är där. De flesta andra är ju monarkier i exil. Spanjorerna, hmm, har inte koll på genealogin för hur nära besläktade de är.

Putin var verkligen, ja, jag tänkte ändå inte komma! Tog sin fotboll och gick hem när ingen ville leka med honom.
 
Jag tror att vad gäller regerande kungahus är svenskarna och danskarna (norrmännen?) de närmsta, och jag tror inte Harald är där. De flesta andra är ju monarkier i exil. Spanjorerna, hmm, har inte koll på genealogin för hur nära besläktade de är.

Putin var verkligen, ja, jag tänkte ändå inte komma! Tog sin fotboll och gick hem när ingen ville leka med honom.
Läste att Harald och Sonja skulle komma.

Har för mig att Juan Carlos mormor var en dotter till Viktoria, och att hon förde in blödarsjuka i det spanska kungahuset. Alltså farmors mormor till Felipe.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Storbritanniens drottning Elizabeth II dog den 8 september hyllades hon på olika sätt över hela världen. Nu har en flygplats i...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
740
Senast: Sel
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 642
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp