Drotting Elizabeth II (utbruten från Vad gör vi CLXI)

Läst någonstans att man i vissa fall ser till att hästarna som deltar bajsar innan själva processionen. Uppenbarligen lyckades det inte helt eftersom man såg lite spår här och där. Snälla väluppfostrade pållar dock.
 
En sak jag funderar på är intersektionen av det statliga och det religiösa, specifikt kristna, i det här sammanhanget och regentens roll överlag.
Jag tycker också det är väldigt intressant. Särskilt i det land som först (typ) satte kronan över kyrkan, men ändå med monarkens makt som utgående från Gud. Nu har jag inte siffror på hur många som är troende kristna i UK, men hela grejen är ju att monarkens makt över folk legitimeras av folkets tro, men nu tror inte alla längre, men monarken är fortfarande starkt förankrad i tron. Superintressant.
 
Jag har kollat på både BBCs hemsida och SVT play, men de är inte synkade. Gillar SVTs hemsida bättre, men ville ha kommentarerna från BBC ett tag. Måste dock säga att det känns mer när jag bara kollar på SVTs stream. Inga kommentarer, inget prat, man får bara titta och ta in.
 
Jag tycker också det är väldigt intressant. Särskilt i det land som först (typ) satte kronan över kyrkan, men ändå med monarkens makt som utgående från Gud. Nu har jag inte siffror på hur många som är troende kristna i UK, men hela grejen är ju att monarkens makt över folk legitimeras av folkets tro, men nu tror inte alla längre, men monarken är fortfarande starkt förankrad i tron. Superintressant.
Ja exakt, och är det det som ska legitimera dess varande även i framtiden?
 
I Sverige slopade vår nuvarande kung av guds nåde när han tillträdde och jag gissar att Viktoria gör det samma. Så här är religion och monarkin helt separerade. Eller, ja, jag skulle nog argumentera att det skedde när en fransk revolutionär (ateistisk) general adopterades och blev börjande på ätten Bernadotte.
 
I Sverige slopade vår nuvarande kung av guds nåde när han tillträdde och jag gissar att Viktoria gör det samma. Så här är religion och monarkin helt separerade. Eller, ja, jag skulle nog argumentera att det skedde när en fransk revolutionär (ateistisk) general adopterades och blev börjande på ätten Bernadotte.
Men även i Sverige är kungamakten fortfarande tätt sammanlänkad med Svenska Kyrkan. Jag tror inte det skulle ryckas på axlarna om någon av dem gick ur kyrkan.
 
Men även i Sverige är kungamakten fortfarande tätt sammanlänkad med Svenska Kyrkan. Jag tror inte det skulle ryckas på axlarna om någon av dem gick ur kyrkan.

Ja! Skulle Viktoria fortfarande kunna bli drottning om hon gick ur svenska kyrkan? Hon är ju inte överhuvud som Charles är så jag undrar om det är konstitutionellt möjligt.
 
@MJLee

Enligt successionsordningen måste statschefen höra till kyrkan. (Successionsordningen är en del av regeringsformen, dvs en grundlag).

§ 4.

Såsom 2 § i 1809 års regeringsform uttryckligen stadgar, att Konung alltid skall vara av den rena evangeliska läran, sådan som den, uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593, antagen och förklarad är, sålunda skola ock prinsar och prinsessor av det kungl. huset uppfödas i samma lära och inom riket. Den av kungl. familjen som ej sig till samma lära bekänner, vare från all successionsrätt utesluten. Lag (1979:935).
 
Jag tycker också det är väldigt intressant. Särskilt i det land som först (typ) satte kronan över kyrkan, men ändå med monarkens makt som utgående från Gud. Nu har jag inte siffror på hur många som är troende kristna i UK, men hela grejen är ju att monarkens makt över folk legitimeras av folkets tro, men nu tror inte alla längre, men monarken är fortfarande starkt förankrad i tron. Superintressant.
Min man, som är engelsman, säger att britterna inte är ett dugg religiösa längre. Förutom de som är katoliker. Han begriper inte hur vi i Sverige kan vara så otroligt religiösa med våra ideliga religiösa högtidsdagar, röda dagar som "firar" nåt som gemene man knappt vet vad det handlar om. I England finns väldigt få religiösa högtidsdagar (förutom de stora som typ påsk och jul) utan det är mest sk Bank Holidays då folk får nån extra ledig dag. Han tycker att vi svenskar är ENORMT religiösa medan jag menar att det är vi inte alls..... Eller??
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Storbritanniens drottning Elizabeth II dog den 8 september hyllades hon på olika sätt över hela världen. Nu har en flygplats i...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
703
Senast: Sel
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 529
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp