Drotting Elizabeth II (utbruten från Vad gör vi CLXI)

På något sätt tycker jag det är talande för hela institutionen att de uppdaterar vapnen men inte uniformerna. Vet inte exakt hur jag vill formulera det, men något med att gammal makt tar moderna medel för att behålla den eller nåt. Vet inte.
Intressant tanke. Förstår hur du menar. Frågan är om den sortens makt går att behålla med såna medel idag över huvud taget? Tänker att det hela är så mycket mer en PR-kamp idag. Eller, det har det nog varit länge.
 
Min man, som är engelsman, säger att britterna inte är ett dugg religiösa längre. Förutom de som är katoliker. Han begriper inte hur vi i Sverige kan vara så otroligt religiösa med våra ideliga religiösa högtidsdagar, röda dagar som "firar" nåt som gemene man knappt vet vad det handlar om. I England finns väldigt få religiösa högtidsdagar (förutom de stora som typ påsk och jul) utan det är mest sk Bank Holidays då folk får nån extra ledig dag. Han tycker att vi svenskar är ENORMT religiösa medan jag menar att det är vi inte alls..... Eller??

Vi gillar att vara lediga :angel:
 
Intressant tanke. Förstår hur du menar. Frågan är om den sortens makt går att behålla med såna medel idag över huvud taget? Tänker att det hela är så mycket mer en PR-kamp idag. Eller, det har det nog varit länge.
Absolut att det är PR. Men vapnen är ju ändå där för att skydda/upphöja monarkin. Jag vet inte om det hade sett lika bra ut PR-mässigt om alla förband hade moderna stridsuniformer också. Om det hade blivit för nära verkligheten vad gäller maktbalansen i världen/commonwealth, för nära den historien.
 
Absolut att det är PR. Men vapnen är ju ändå där för att skydda/upphöja monarkin. Jag vet inte om det hade sett lika bra ut PR-mässigt om alla förband hade moderna stridsuniformer också. Om det hade blivit för nära verkligheten vad gäller maktbalansen i världen/commonwealth, för nära den historien.

Fast de flesta dress uniforms har ju förändrats... men britterna är ju en aning konservativa.

Edit: Jag kom på vad det heter på svenska, paraduniform.

Edit 2: Sedan är jag en aning inkonsekvent. Jag ser mig som republikan och inte kristen... men är enormt fascinerad av bådas ritualer och traditioner samt har inga problem med att de lever kvar egentligen. Men modererade av en modern demokratisk konstitution.
 
Absolut att det är PR. Men vapnen är ju ändå där för att skydda/upphöja monarkin. Jag vet inte om det hade sett lika bra ut PR-mässigt om alla förband hade moderna stridsuniformer också. Om det hade blivit för nära verkligheten vad gäller maktbalansen i världen/commonwealth, för nära den historien.
Nej, det har du rätt i. Moderna vapen, men till en gräns. Det är inte pansarvagnar och drönare i processionen. Tycker det är så komplext. Elizabeth II anses ju av många – även nu i diskussionerna efter hennes död – vara en symbol för allt vad kolonialmaktshistoria heter. Och det vill jag liksom inte förringa på något vis. Samtidigt är ju Elizabeth II om någon en symbol för en sådan makts försvinnande och omstrukturering, eftergifter, och till en viss del (och då menar jag inte att den ska anses tillräcklig) ursäkter och försoningar.

Jag har jättesvårt att uttrycka mig på svenska idag, hoppas på överseende 😅
 
Nej, det har du rätt i. Moderna vapen, men till en gräns. Det är inte pansarvagnar och drönare i processionen. Tycker det är så komplext. Elizabeth II anses ju av många – även nu i diskussionerna efter hennes död – vara en symbol för allt vad kolonialmaktshistoria heter. Och det vill jag liksom inte förringa på något vis. Samtidigt är ju Elizabeth II om någon en symbol för en sådan makts försvinnande och omstrukturering, eftergifter, och till en viss del (och då menar jag inte att den ska anses tillräcklig) ursäkter och försoningar.

Jag har jättesvårt att uttrycka mig på svenska idag, hoppas på överseende 😅
Jag vill skilja på monarkin och Elisabeth II. Men sen handlar det ju också om vem som betraktar. Kanske därför jag vill just skilja på henne och institutionen; jag är själv kluven mellan Brittiskt och kolonialiserat arv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Storbritanniens drottning Elizabeth II dog den 8 september hyllades hon på olika sätt över hela världen. Nu har en flygplats i...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
687
Senast: Sel
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp