Drotting Elizabeth II (utbruten från Vad gör vi CLXI)

Min man, som är engelsman, säger att britterna inte är ett dugg religiösa längre. Förutom de som är katoliker. Han begriper inte hur vi i Sverige kan vara så otroligt religiösa med våra ideliga religiösa högtidsdagar, röda dagar som "firar" nåt som gemene man knappt vet vad det handlar om. I England finns väldigt få religiösa högtidsdagar (förutom de stora som typ påsk och jul) utan det är mest sk Bank Holidays då folk får nån extra ledig dag. Han tycker att vi svenskar är ENORMT religiösa medan jag menar att det är vi inte alls..... Eller??
Tror den var enligt en 2019 census som 50% av britterna beskrivit sig som kristna. Men det kan man ju vara i varierande intensitet. Sen kan man ju vara en hel del andra saker än kristen, och även det i olika grad.
 
Min man, som är engelsman, säger att britterna inte är ett dugg religiösa längre. Förutom de som är katoliker. Han begriper inte hur vi i Sverige kan vara så otroligt religiösa med våra ideliga religiösa högtidsdagar, röda dagar som "firar" nåt som gemene man knappt vet vad det handlar om. I England finns väldigt få religiösa högtidsdagar (förutom de stora som typ påsk och jul) utan det är mest sk Bank Holidays då folk får nån extra ledig dag. Han tycker att vi svenskar är ENORMT religiösa medan jag menar att det är vi inte alls..... Eller??

Vi är världens mest sekulära land med världens flest religiösa högtidsdagar.
 
Men även i Sverige är kungamakten fortfarande tätt sammanlänkad med Svenska Kyrkan. Jag tror inte det skulle ryckas på axlarna om någon av dem gick ur kyrkan.
Organisationen Svenska kyrkan är ju helt frikopplad från staten (inklusive kungen) numera.
Däremot är inte kungen fri att välja sin religion, utan måste vara lutheran (-ish, kan inte hur de gränserna definieras exakt) Men tror inget reglerar hans tillhörighet till någon kyrklig organisation rent formellt?
 
Rätt säker på att hon är en fellpony.
Untitled.png
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Storbritanniens drottning Elizabeth II dog den 8 september hyllades hon på olika sätt över hela världen. Nu har en flygplats i...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
694
Senast: Sel
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 495
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp