Drotting Elizabeth II (utbruten från Vad gör vi CLXI)

Varför är just Elizabeth så högt älskad? Jag kan väll tycka hon är (var?) lite små cool, men mest för hon var en gammal kvinna som bossade, men sen är väll inte kungahuset i england (eller något land) direkt änglar, speciellt när det kommer till historien och hon är väll ändå en del av den? Eller? Ni får gärna utbilda mig lite :angel:
Jag tror att det är en kombination av det som @nullo-modo säger, att hon hängt i så enormt länge och klarat av sitt uppdrag längre än någon annan, och av att hon ofta ses bjuda på sig själv och liksom inte riktigt verkar ta sig själv på så stort allvar (nåja, i den mån det nu går när man är kunglig). Ta till exempel hennes entré på invigningsceremonin av OS i London 2012, eller den sprillans nya kortfilmen där hon dricker te med Paddington för att fira sitt 70-årsjubileum (den är UNDERBAR :love:).

Men visst, det är definitivt dubbla känslor för många (inklusive mig själv) med tanke på den historia som finns och de värden som kungahuset i mångt och mycket står för.
 
Men englands historia är ju minst sagt mörk? Men det kanske hänger ihop, britterna verkar inte heller skämmas så mycket för deras kolonialism..
Jag tycker inte drottning Elizabeth är eller ska vara bortom kritik, det ska ingen institution vara. Men jag upplever inte att kritiska röster saknas direkt? Storbritanniens position idag är ju väldigt annorlunda än den varit, precis som många andra länders genom historien.

Det här är ju ett jättebrett ämne 😅
 
Nu brinner mig telefon upp. Måste stänga av den! Ringer/får notiser oavbrutet

81AF590F-F003-4938-A0E7-FA5BFE003AD6.jpeg
 
Usch vad sorgligt att ha fått det bekräftat.

Idag är det exakt två år sedan min farmor gick bort, vid ungefär samma ålder som Elizabeth. Farmor var ganska förtjust i hela kungahus-grejen och jag tror att hon är ganska nöjd med att få dela dödsdag med en RIKTIG drottning :heart
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Storbritanniens drottning Elizabeth II dog den 8 september hyllades hon på olika sätt över hela världen. Nu har en flygplats i...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
693
Senast: Sel
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 492
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp