Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok ponera att jag har mediciner jag måste ta för att allt ska fungera i mitt liv. Typ p-piller, blodtrycksmedicin, bromsmedicin you name it.
Samtidigt har jag magsjuka eller något. Jag kräks efter att jag har ätit mina piller.

Borde ju vara så att jag i så fall måste äta mina piller igen. Men hur lång tid kan man låta det gå från pillerätande till kräkandet och känna att det är ok att inte äta pillren igen?
Borde stå på bipacksedeln? Rätt säker på att det står med nån sån rekommendation på mina p-piller i alla fall.
 
Alltså jag försöker googla en förklaring på detta att 1800 plötsligt kan vara 1900. Men det finns noll information om detta på nätet. Hur kan då folk veta om att detta ens existerar? Alla jag pratat med i dag (jag har frågat alla mina kollegor) vet om detta.
Jag hade ingen aning om att typ 1600-talet egentligen är 1700-talet. All min kunskap om historia är liksom felaktig helt plötsligt och det irriterar mig.
Så... andra världskriget skedde på 2000-talet, och Trump blev president på 2100-talet. 🤯

Jag är typ både arg och ledsen på samma gång, känner mig hur jäkla korkad som helst :arghh::nailbiting:
Jag är med dig. Jag tycker att folk har förklarat JÄTTEBRA, men jag fattar ingenting. Varför kan det inte bara vara likadant på både engelska och svenska!?
 
Varför är kvinnors bröst mer "laddade" än mäns? Och då menar jag inte laddade med mjölk, utan i allmän beskådan. Om män går barbröstade på stranden kommenterar ingen, om en kvinna kommer barbröstad på stranden säger man att hon går topless. Varför?
Är det för att dom generellt står ut med?
 
Med tanke på hur dumma saker man kan se på stan så undrar jag varför jag aldrig sett någon med en slips med en ficka!
 
När jag tar bilder på mig själv med selfie-kameran på mobilen är jag sjukt skev och sned i ansiktet. något jag inte ser på samma sätt när jag tar en selfiebild på t.ex. Instagram eller fotograferas av någon annan. Vilket speglar bäst det egentliga utseendet, så som andra ser mig? :cautious:
 
Måste bero på medicinen? Hur snabbt den frisätts och tas upp, hur illa det är om enstaka doser missas osv.

Vissa mediciner är rekommendationen om man missar att ta den så ska man inte ta dosen senare utan vänta till nästa ordinarie dos.
Jag har ju ingen sådan medicin, så jag vet inte. Måste snoka på FASS :D
 
Varför är kvinnors bröst mer "laddade" än mäns? Och då menar jag inte laddade med mjölk, utan i allmän beskådan. Om män går barbröstade på stranden kommenterar ingen, om en kvinna kommer barbröstad på stranden säger man att hon går topless. Varför?
Är det för att dom generellt står ut med?
Jag vet inte, har alltid velat veta och då och då googlar jag på det men det är svårt att hitta någon psykologisk förklaring. Det jag har hittat är att vi

1. Är det enda däggdjuret som har så pass förstorade bröst. Vi har oftast sex ansikte mot ansikte, och därför är det logiskt att vår "skyltning" med vår fertilitet är installerad på framsidan. Jämför med primater där hanen ofta kopulerar bakifrån, där primathonor ofta får förstorad rumpa när de är fertila.
2. Vi kvinnor tycker ofta själva att brösten är sexuella. Alltså att de oftast involveras i sexakten både av manlig och kvinnlig part. Mäns bröst involveras inte lika mycket. Förmodligen pga förstnämnda sak. (funkar inte i min hjärna eftersom män känner samma ofta)
3. Om jag inte minns fel började tabut redan i antikens Grekland, där kvinnorna gick från att visa sig topless till att hålla sig inomhus och skyla sig vid något tillfälle. Samma med islam, som ju senare spred sig. Religion i stort har väl säkert en jättestor påverkan. Runt 1660 var det något som hände som gjorde att kvinnomode var lägre och lägre skurna urringningar - till slut visade man båda brösten eller ett helt. Då hade man till och med bröstvårte makeup, för att ge bröstvårtorna fin färg och jämna till dem.
Sedan hände något vid den viktorianska tiden där sådant blev jättetabu, och enligt många är det det som hänger kvar nu.

Allt det där är taget direkt ur min hjärna så det kan finnas vissa felaktigheter. Det förklarar litegrann, men jag är ändå inte nöjd med förklaringarna jag får när jag googlar (det är därför jag fortsätter leta)
Intressant ändå att i slutet av 2017 blev det supertrendigt med just bröstvårtemakeup en tid. Det fanns speciella produkter (tinters) för att färga bröstvårtorna och jämna ut dem, massor med specialskrubbar för att rengöra skonsamt och få bort döda hudceller från dem etc. Vet inte om det fortfarande är ganska smygtrendigt. Kommer i håg att jag tänkte att nu kanske det kan bli någon form av försiktig vändning.
I samma veva blev blekmedel för anus och kvinnliga könsorgan lite smygtrendigt och det fanns även smink till anus och det kvinnliga könsorganet.
 
Ok ponera att jag har mediciner jag måste ta för att allt ska fungera i mitt liv. Typ p-piller, blodtrycksmedicin, bromsmedicin you name it.
Samtidigt har jag magsjuka eller något. Jag kräks efter att jag har ätit mina piller.

Borde ju vara så att jag i så fall måste äta mina piller igen. Men hur lång tid kan man låta det gå från pillerätande till kräkandet och känna att det är ok att inte äta pillren igen?

Det där är jättesvårt och ganska komplext och beror på vilket läkemedel det handlar om.

När patienter kräks efter att de tagit en tablett kan man bara ge en ny tablett om man sett den komma upp.

Äter du p-piller och har magsjuka kan du inte lita på det som preventivmedel.
 
Varför är kvinnors bröst mer "laddade" än mäns? Och då menar jag inte laddade med mjölk, utan i allmän beskådan. Om män går barbröstade på stranden kommenterar ingen, om en kvinna kommer barbröstad på stranden säger man att hon går topless. Varför?
Är det för att dom generellt står ut med?
Jag inbillar mig att det 100% har att göra med vår kultur och vår religion och att det är en reaktion på den biologiska innebörden av bröst. Det finns massor med andra folkslag i världen där kvinnor går barbröstade hela tiden och det som alla dessa verkar ha genemsamt är att de inte blivit utsatta för den kultur och religion vi har i denna delen av världen. Stora bröst innebär en god möjlighet för kvinnan att föda och mata många barn rent biologiskt sett vilket gör henne attraktiv för det manliga könet. Sen kommer ju religion och kultur in i bilden och försöker styra upp den "djuriska" sidan av oss genom att lägga fram regler och lagar och då tänker jag att det blir kvinnan som ska kontrolleras i första hand eftersom hon tillhör det "svagare" könet enligt kulturen och är den som rent fysiskt har dessa stora bröst. Sen dyker det upp lite avstickare i historien som jag tror beror på tillfälliga "revolter" mot normen och mot religionen men det verkar som att det alltid återgår tillbaka till den skylande tabunormen varje gång, gissningsvis eftersom den är så cementerad i vårt samhälle att det är nästintill omöjligt att lösa upp den permanent.

Det är ungefär så mina tankar går.
 
Jag inbillar mig att det 100% har att göra med vår kultur och vår religion och att det är en reaktion på den biologiska innebörden av bröst. Det finns massor med andra folkslag i världen där kvinnor går barbröstade hela tiden och det som alla dessa verkar ha genemsamt är att de inte blivit utsatta för den kultur och religion vi har i denna delen av världen. Stora bröst innebär en god möjlighet för kvinnan att föda och mata många barn rent biologiskt sett vilket gör henne attraktiv för det manliga könet. Sen kommer ju religion och kultur in i bilden och försöker styra upp den "djuriska" sidan av oss genom att lägga fram regler och lagar och då tänker jag att det blir kvinnan som ska kontrolleras i första hand eftersom hon tillhör det "svagare" könet enligt kulturen och är den som rent fysiskt har dessa stora bröst. Sen dyker det upp lite avstickare i historien som jag tror beror på tillfälliga "revolter" mot normen och mot religionen men det verkar som att det alltid återgår tillbaka till den skylande tabunormen varje gång, gissningsvis eftersom den är så cementerad i vårt samhälle att det är nästintill omöjligt att lösa upp den permanent.

Det är ungefär så mina tankar går.
Bröstens storlek har noll och inget med förmågan att amma att göra. Det är dock en vanlig missuppfattning att så är fallet. Skulle vi gå på biologi och synliga attribut så borde breda höfter istället premieras då breda höfter förr gav högre chans att föda barn.

Att kvinnan skulle vara det svagare könet tror jag mer kommer ifrån en tid då kvinnor ansågs ha makt över männen då en kvinna kunde ge mannen njutning. Istället för att skärpa till sig som man var det enklare att skylla på att det var kvinnan som gjorde och var fel. Att skyla kvinnokroppen gjorde männen mindre djuriska istället för att, vilket borde varit och vara självklart, lära männen att behärska sig.
 
Bröstens storlek har noll och inget med förmågan att amma att göra. Det är dock en vanlig missuppfattning att så är fallet. Skulle vi gå på biologi och synliga attribut så borde breda höfter istället premieras då breda höfter förr gav högre chans att föda barn.

Att kvinnan skulle vara det svagare könet tror jag mer kommer ifrån en tid då kvinnor ansågs ha makt över männen då en kvinna kunde ge mannen njutning. Istället för att skärpa till sig som man var det enklare att skylla på att det var kvinnan som gjorde och var fel. Att skyla kvinnokroppen gjorde männen mindre djuriska istället för att, vilket borde varit och vara självklart, lära männen att behärska sig.

Fast yttre höftbens och inre höftbredd är heller inte samma sak.

Jag är väldigt smal om höfterna, men min barnmorska sa att det oftast inte kan säga ngt om hur smal passagen är.

Tydligen säger storleken på fötterna mer. Mycket små fötter indikerar tydligen smalt passsage.
 
Fast yttre höftbens och inre höftbredd är heller inte samma sak.

Jag är väldigt smal om höfterna, men min barnmorska sa att det oftast inte kan säga ngt om hur smal passagen är.

Tydligen säger storleken på fötterna mer. Mycket små fötter indikerar tydligen smalt passsage.
Jag är rätt normal stor skulle jag tro när det gäller de yttre höftben men har har smal passage.

Dock tror jag inte för ett ögonblick på det där med fötterna. Jag har storlek 39. Men har en vän som har storlek 36, smala yttre höftben men klämmer ut ungar på dryga 4 kg som ingenting :D
 
Jag är rätt normal stor skulle jag tro när det gäller de yttre höftben men har har smal passage.

Dock tror jag inte för ett ögonblick på det där med fötterna. Jag har storlek 39. Men har en vän som har storlek 36, smala yttre höftben men klämmer ut ungar på dryga 4 kg som ingenting :D

Indikerar; alltså om man har små fötter KAN man ha smalt passage. Inte 100-procentig korrelation.
Givetvis finns det massor med kvinnor med små fötter som kan föda barn.
 
Fast yttre höftbens och inre höftbredd är heller inte samma sak.

Jag är väldigt smal om höfterna, men min barnmorska sa att det oftast inte kan säga ngt om hur smal passagen är.

Tydligen säger storleken på fötterna mer. Mycket små fötter indikerar tydligen smalt passsage.
Nej såklart inte. Det var mer om man nu skulle gå på något yttre attribut men jag inser att det var en lika dum liknelse som med stora bröst.

Det med små fötter har jag inte hört tidigare. Lustigt egentligen då små fötter också har varit något attraktivt i vissa kulturer, det borde ju då vara tvärtom.
 
Varför är kvinnors bröst mer "laddade" än mäns? Och då menar jag inte laddade med mjölk, utan i allmän beskådan. Om män går barbröstade på stranden kommenterar ingen, om en kvinna kommer barbröstad på stranden säger man att hon går topless. Varför?
Är det för att dom generellt står ut med?

Vill börja med en varning för vilda spekulationer!

Jag tror att det finns några huvudkomponenter i detta. Jag tror att även i stammar där man bär minimalt med kläder så ses bröst som en av de kroppsdelar som bidrar med lite mer utseendepoäng av de saker som särskiljer könen åt (mäns bröst utvecklas inte på samma sett). Skillnaden mellan de kulturerna och här är komponenten skam som vi troligtvis fått via religion. Man skulle ju tidigt skyla allt från hals till tå, att visa anklarna var snudd på syndigt. Det har ju förstås gått trender i detta med, men det är det vi sakta har utvecklats ifrån in i nutid.

Jag tror att det finns rent praktiska förklingar på varför en stam i Afrika eller Sydamerika t.ex. kan ha kvinnor som går barbröstade medan vi har väldigt svårt med det. I en stam eller ett mindre, avgränsat samhälle, kan man ha bättre koll på varandra och har samhällen där kulturen gäller alla. Det innebär att man har en inställning mot nakenhet som kräver respekt för varandra och i dessa samhällen så är det nog betydligt mer skamligt att antasta någon och ett sånt beteende blir korrigerat rätt fort då mekanismerna i mindre grupper tillåter det. Med det sagt så tror jag ändock att männen i dessa stammar värderar kvinnornas bröst, även om de hänger ute i det fria, så som ett ansikte kan vara mer eller mindre vackert för oss trots att vi ser en massa ansikten varje dag.

Nu vet vi ju inte vart utvecklingen leder oss. Kanske kommer brösten ha samma status som att visa sina ben om några årtionden, vi är ju i ständig utveckling. Sen det var syndigt att visa anklarna har vi ju gått till att kunna visa allt utom bröstvårtorna och klykan (tack Ove Sundberg), så vem vet! Jag tror dock att man har hittat den gyllene medelvägen för vad som är praktiskt i dagens samhälle att visa av olika anledningar.
 
Allergifråga. Betyder ägg allergi att man är allergisk mot alla ägg? Säg att man får allergisk reaktion på hönsägg, kan det vara så att man kan äta ankägg eller strutsägg då?
 
De har mer testosteron.
Jag är en av de kvinnor som har pcos och förhöjd nivå av testosteron så jag har lite skäggväxt. Eftersom det beror på en hormonrubbning så får jag laserbehandling för att minska på skäggväxten. :up:

Jag sitter i samma sits som du! Köper du laserbehandlingen själv eller har du fått den via sjukvården? Hur började du då, tid hos gyn?
/ hon som börjar tröttna på pincett, vax och epilator ....
 
När slutar en förkylning/flunsa? Jag blir tokig den här bara pågår och pågår. För det mesta blir man ju sjuk några dagar men den här vill inte ge sig.
 
Känns som jag spammar dumma frågor nu 🙈
Kan en psykopat / sociopat drabbas av traumatiska syndrom som posttraumatiskt stressyndrom?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
935
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp