Dumpen (obs kan vara triggande)

Det blir ju lite svårt att ta bara enstaka fall från dumpen och sen basera sin åsikt om dem på det. Vi pratar ändå om en grupp människor som bla hånskrattar åt anhöriga till uthängda och som fullständigt skiter i att barn till de uthängda far väldigt illa.
Folk kritiserar dumpen har dessutom fått ett otroligt obehagligt bemötande.

Som jag skrev tidigare - man låter medlemmarna i facebookgruppen uppmana till till våld mot de uthänga utan att radera eller sätta ner foten. Även när folk påpekar vad som står i gruppen.
Man har fö hängt ut fel person med ett par gånger (och personer med funktionsnedsättning).
Men nu skrev jag min åsikt om ett enskilt fall, eftersom det var det som efterfrågades i trådstarten! Och det var min åsikt om det enskilda fallet jag skrev, ingenting annat. Det betyder inte att jag är 100% positiv till allting Dumpen gör, eller ens har en åsikt om det.
 
Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då man konfronterar personen med vad den skrivit. Materialet lämnas sen till polisen samt att de lägger ut det på sociala medier. De har fått kritik bla för att två personer som blev uthängda ska ha tagit livet av sig.

Det senaste ärendet har jag funderat mkt på. En person som jobbar på en förskola och som Dumpen visar har varit inne på olika sidor på nätet. Här har personen deltagit i att dela bilder och filmer med varandra som innehåller våldtäkter och övergrepp på barn. När personen blir konfronterad erkänner personen att hen går igång sexuellt av att titta på dessa filmer och bilder. Personen blir uppmanad av Dumpen att söka hjälp men hen tycker inte att det är något som behövs.

Jag tycker att det egentligen är polisen som ska hantera såna här ärenden. Enligt dumpen polisanmäler de allt och jag har sett att ärenden från dem har lett till åtal. Men- i detta fall säger Dumpen att de polisanmält för över ett år sedan men pga tidsbrist ligger ärendet på hög och har inte utretts.

Och jag känner mig så splittrad. För jag vill att sådant ska hanteras av polis och inte genom uthängningar. Men samtidigt så är detta en person som jobbar på en förskola och jag tycker inte att en sådan person som delar bilder på övergrepp på barn ska jobba med barn. Jag känner att det är för farligt och att barnen behöver skyddas.

Det bästa vore ju att saker kunde utredas direkt av polisen.... Men om detta tar tid? Och under tiden fortsätter personen jobba med barn eftersom ingen tagit kontakt med tex arbetsgivare.

Så..Hur ställer ni er?

Jag är mycket kritisk till Dumpen.

I det här fallet kan man visserligen tycka att de gjort något bra som agerat när polisen inte prioriterar ärendet, men vad de också gjort är att ge mannen möjlighet att undanröja bevis och slippa bli dömd. Han kommer alltså kunna fortsätta jobba med barn, till skillnad från om en polisutredning skett.
 
Är otroligt dåligt insatt, men kan man inte klassa den här typen av aktiviteter som brottsprovokation?
Polisen får ju inte annat än i väldigt specifika fall använda sig av sådana metoder.
Menar att kan polis och åklagare använda sig fullt ut av uppgifter som fås fram uttryckligen genom att man använder metoder som befinner sig i gråzonen?

Jag vet alltså inte, men funderar.

Tycker oavsett inte att vi ska ha ett samhälle där privatpersoner "utreder" brott, hänger ut misstänkta på sociala medier. Oavsett vad dessa personer misstänks för.
 
Det blir ju lite svårt att ta bara enstaka fall från dumpen och sen basera sin åsikt om dem på det. Vi pratar ändå om en grupp människor som bla hånskrattar åt anhöriga till uthängda och som fullständigt skiter i att barn till de uthängda far väldigt illa.
Folk kritiserar dumpen har dessutom fått ett otroligt obehagligt bemötande.

Som jag skrev tidigare - man låter medlemmarna i facebookgruppen uppmana till till våld mot de uthänga utan att radera eller sätta ner foten. Även när folk påpekar vad som står i gruppen.
Man har fö hängt ut fel person med ett par gånger (och personer med funktionsnedsättning).

Är det rätt grupp då? Jag gick ur en jävligt skum grupp som kallade sig för Dumpen Sverige. Fattar inte ens hur jag kom med i den.
Screenshot_20231012-111625_Facebook.jpg
 
Det var ju inte svar på frågan?

Jag tycker inte att medborgargarden ska gå utoch spöa upp folk. Men om Polisen inte kan avslöja pedofiler så har jag inget emot att privatpersoner går ut på nätet och låtsas vara minderåriga och sen anmäler de som nappar på det och visar sig vara pedofiler. Men det ska ju anmälas till Polisen och rättsväsendet så får de sköta resten.

Jag tycker helt enkelt att i vissa fall borde Polisen får syssla med s.k. brottsprovokation. Och när det gäller att avslöja pedofiler på nätet så är det ett av de tillfällen där de borde få göra det. Därför har jag inget emot när någon gör det och sen anmäler det till Polisen. Är man inte pedofil så kommer man inte skicka sex-meddelanden till en minderårig som kontaktar en på nätet.
 
Är endast negativt inställd till dumpen.
Vilken annan psykisk sjukdom (Ja, pedofili är klassat som psykisk sjukdom) skulle det vara okej att hänga ut människor med? Bipolära? Schizofreni? EIPS/borderline?
Är lidandet för anhöriga och eventuella barn "smällar man får ta" när en person blir uthängd?
 
[QUOTE="Lingon, post: 20348916, member: Men det ska ju anmälas till Polisen och rättsväsendet så får de sköta resten.
[/QUOTE]
Vilket de gör också.
 
Först tyckte jag enbart väldigt illa om dem, upplevde att de provocerade fram handlingar. Handlingar som inte kunde dömas eftersom de inte var sanna då det inte var ett riktigt barn som de chattade med, även om personen varit ute efter att ha sex med barn innan Dumpen fick den på kroken.

Sen åkte en rektor dit. Han jobbade på den skolan där en av mina kompisar jobbar. En person med sådana böjelser ska absolut inte vara rektor, oavsett om den han trodde var ett barn som han skulle få köpa sex av var på riktigt eller inte.

Jag är fortfarande allra mest negativ till Dumpen, även om jag tycker att det är bra att rektorn blev befriad från sin tjänst.
 
Är endast negativt inställd till dumpen.
Vilken annan psykisk sjukdom (Ja, pedofili är klassat som psykisk sjukdom) skulle det vara okej att hänga ut människor med? Bipolära? Schizofreni? EIPS/borderline?
Är lidandet för anhöriga och eventuella barn "smällar man får ta" när en person blir uthängd?

En pedofil som inte gör något, kontaktar barn på nätet eller innehar barnporr kommer ju ingen veta är pedofil. Bara de som faktiskt bryter mot lagen avslöjas ju. Det är ju ett brott att inneha barnporr. Med all rätt!
 
Är endast negativt inställd till dumpen.
Vilken annan psykisk sjukdom (Ja, pedofili är klassat som psykisk sjukdom) skulle det vara okej att hänga ut människor med? Bipolära? Schizofreni? EIPS/borderline?
Är lidandet för anhöriga och eventuella barn "smällar man får ta" när en person blir uthängd?
De hängs inte ut för att de har en psykisk sjukdom utan för att de har planer på att k….a småbarn. En jävla skillnad.
 
Är otroligt dåligt insatt, men kan man inte klassa den här typen av aktiviteter som brottsprovokation?
Polisen får ju inte annat än i väldigt specifika fall använda sig av sådana metoder.
Menar att kan polis och åklagare använda sig fullt ut av uppgifter som fås fram uttryckligen genom att man använder metoder som befinner sig i gråzonen?

Jag vet alltså inte, men funderar.

Tycker oavsett inte att vi ska ha ett samhälle där privatpersoner "utreder" brott, hänger ut misstänkta på sociala medier. Oavsett vad dessa personer misstänks för.
Vi har fri bevisprövning i Sverige, dvs polis och åklagare får fritt använda sig av alla bevis de har, oavsett hur bevisen kom fram. Däremot har du helt rätt i att polisen inte får ägna sig åt brottsprovokationer.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 326
Senast: Rosett
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 089
Senast: mars
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 645
Senast: tanten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 091
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp