Bukefalos 28 år!

Dumpen (obs kan vara triggande)

Det blir ju lite svårt att ta bara enstaka fall från dumpen och sen basera sin åsikt om dem på det. Vi pratar ändå om en grupp människor som bla hånskrattar åt anhöriga till uthängda och som fullständigt skiter i att barn till de uthängda far väldigt illa.
Folk kritiserar dumpen har dessutom fått ett otroligt obehagligt bemötande.

Som jag skrev tidigare - man låter medlemmarna i facebookgruppen uppmana till till våld mot de uthänga utan att radera eller sätta ner foten. Även när folk påpekar vad som står i gruppen.
Man har fö hängt ut fel person med ett par gånger (och personer med funktionsnedsättning).
Jag håller med dig till viss del. Samtidigt har jag läst så många inlägg från grundarna som uppmanar till att inte trigga pöbeln, att inte använda våld, att man vill att de ”uthängda” ska söka hjälp.
 
Jag känner mig lite ambivalent. Tror jag
Jag har tidigare varit med i en grupp som gör ungefär vad Dumpen gör, men utan att hänga ut eller offentliggöra och med ett element av försök att peppa utsatta som har det svårt att reda i sina känslor kring vad som hänt att skaffa professionell hjälp. Jag samarbetade med dem under kanske 4-5 år innan jag valde att avsluta eftersom det blev för mycket elände och jag behövde tänka på min egen mentala hälsa.
Känslan när man fick någon/en grupp "fasttagen" var fullständig eufori och lycka, men vägen dit var svår, taggig och framförallt fick man konstant balansera på någon form av knivsegg gjord av moral och etik.

Jag tycker definitivt att det är fel att skapa en situation där det blir drev i det offentliga som blir så illa att förövaren tar livet av sig. Då måste man ju inse att det koncept man håller i är helt uppåt väggarna.
Däremot har jag lite till övers för pedofiler, groomers och liknande. Jag har även sett hur stora och organiserade grupperna kan vara. Hur många de faktiskt är.
Det är helt och fullständigt omöjligt för polisen att lyckas stoppa det. Jag vet inte hur det är i sverige men har för mig att det är så att polisen här har nästintill noll resurser.
Jag vill att det ska åka fast fler, innan det drabbar fler. Men då hade polisen behövt lägga extrema resurser på det vilket hade inneburit att de inte kunde fokusera på annat.
Då vill jag tänka att det är värdefullt att medborgare vill snoka lite själva och anmäla det de sett - men dumpens sätt att göra det på är fel.
 
Personligen tror jag inte att ens all terapi i världen kan "bota" pedofili, eller ens minska "symptomen" hos de pedofiler som också blir förövare.

Vilket faktiskt inte alla blir.
Håller med. Jag har också väldigt svårt att tycka synd om pedofiler som sitter och kollar på material vart barn blir våldtagna och har fantasier om att skada barn. Fy fan. Har ingen åsikt om dumpen då jag inte känner till det. Men jag har absolut noll empati för pedofiler. Det värsta av all avskum. Många pedofiler man har som blir intervjuade har även såna massiva offerkoftar. Dom tycker så synd om sig själva. Absolut noll sympati till dom från min sida. Min empati går till alla stackars offer och inte alla dessa "stackars" förövare.
 
Vi såg också under me too hur kvinnor som berättade sin historia (om t.ex. en våldtäkt där de namngav förövaren) blev anmälda, åtalade (och möjligen även dömda?) för förtal. Jag tycker det rimliga vore att ändra lagen kring förtal så att det inte blir olagligt att säga sånt som är sant (så är det i flera andra länder). Då blir det brottsligt att hänga ut någon för ett brott hen inte begått, men det blir lagligt i de fall hen faktiskt begått brottet. Jag kan tycka att det är rimligt, då har vi också kontrollfunktionen via rättssamhället "i efterskott" i de fall då organisationer som Dumpen väljer att gå ut med information innan dom har fallit.

Menar du en möjlighet att återkalla förtalsdomar eller tänker du att det inte ska gå att döma någon för förtal förrän sanningshalten i uttalandet är utredd (ie. den utpekade är dragen inför domstol)?

Det läskiga med sociala medier och det informationsflöde som vi har idag är att en persons åsikt mycket lätt kan tas för sannning. När ett inlägg väl börjar spridas så finns det väldigt få möjligheter att stoppa drevet. Vi vet också att vi som människor är ytterst ovilliga att ändra åsikt när vi väl börjat tro på något. En friande dom, 6-12 månader senare, blir meningslös för den som redan blivit kollektivt dömd och straffad. Domstolens anslag är det få som läser och de som följt med i första inlägget kommer troligen fortsätta att döma personen, vars liv nu är slaget i spillror.

Givetvis ska kvinnor få berätta sina historier (det kan göras anonymt). Givetvis är det djupt problematiskt att våldtäktsmän och pedofilier kommer undan. Men jag menar att vi måste hitta lösningar på detta som inte äventyrar rättsäkerheten för oss alla. Vi har en rättstat som värnar om människans frihet, att alla människor ska stå lika inför lagen och att människan är oskyldig fram till bevisad skyldig. Att ha blivit utsatt för brott kan rimligen inte ge imunitet inför lagen - två fel gör inte ett rätt. Hämnd är en dålig princip att bygga ett samhälle på.
 
Jag tillhör också skaran som är väldigt tudelad till dumpen. Jag är egentligen emot allt vad medborgargarden och liknande heter, just för att det förr eller senare alltid är någon som ska ta saken i egna händer och "och göra det samhället inte gör" och det slutar nästan alltid med våld. Utöver det är det lätt att någon hängs ut som inte bör bli det, och då talar jag både om såna som blir oskyldigt utpekade och eventuella offer som kan identifieras.

Men. Vi hade en incident i min stad i somras med en person som dumpen hängde ut och som fick väldigt stor spridning i sociala medier. Det visade sig att personens arbetsgivare (stor arbetsgivare) hade vetat om detta men valt att inte vidta åtgärder förrän dumpen-inlägget fick så stor spridning att de helt enkelt inte längre kunde ignorera det. Personen hade begått övergrepp mot kvinnor och minderåriga i sitt jobb, så det hade i allra högsta grad substans för arbetsgivaren.

Dessutom hade vi en lärare på högstadiet som begick övergrepp mot en elev. Vi andra som inte blev utsatta hade aldrig i vår vildaste fantasi kunnat gissa att han var "sån", föräldrarna hade aldrig kunnat tänka sig det, inte kollegorna eller skolledningen heller. Det kom verkligen från out of the blue. Hade jag haft ett barn i förskola/skola och någon av pedagogerna hade varit pedofil hade jag definitivt velat veta.
 
Problemet med att sätta pedofilier i fängelse om de inte går att bota att de inte kan sitta där på livstid. Så när de kommer ut är de en lika stor fara som andra. Kanske ska vi bränna in ett stort P i pannan på dem.

Iofs kommer det kanske bli ett minne blott eftersom den nya AI redan är kapabel att skapa så realistisk pedofili att det inte kräver 'riktiga' barn. En svensk man har redan dömts till försök eftersom AI bilderna var så orelistiska, en hade tre ben tror jag.
 
Att hänga ut en icke dömd person går emot vad det svenska samhällets rättsväsende är byggt på. Oskyldig tills motsatsen är bevisad.
Att en och annan person som inte har gjort något blir uthängd gör att jag motsätter mig hela uthängningen ytterligare. Det förstör den personens liv helt. Även när personen har blivit bevisad är oskyldig så är personens liv förstört.
Att sedan tillåta våldskommentarer och förnedringar av personens familj som med stor sannolikhet inte vet någonting. Vidrigt.

Jag hade inte haft något emot om sådana här föreningar gjorde undersökningar och lämnar in material till polisen. Men det andra som följer med är inte okej. Ja barn ska skyddas och polisen ska göra något, i min värld omedelbart på en gång. Men att konsekvensen av att deras undersökningar är att hänga ut personer som ibland är oskyldiga, förnedra anhöriga och inte fördöma våldsbrottsindikationer. NEJ NEJ NEJ och NEJ!
 
Jag vet om en uthängd person. Jag är rätt övertygad om att hans familj har blivit rätt hårt drabbade. Det är en snabb googling till flickvänner, exsambo osv. Det tycker jag inte är ok. Självklart är beteendet oförsvarbart, men jag gillar ändå inte dumpens metoder.
 
https://norrahalland.se/nyheter/polisen-kritisk-till-dumpens-metoder/30761

Det är ett problem att det inte finns något brottsoffer och att polis och ffa åklagarna ställs därför efter ett mycket större problem och ibland inte kan få personen ifråga dömd.

Dumpens uthängningar kanske upplevs som ett resolut agerande mot förövare och ger en skön känsla i magen. Man vill ju skydda barnen, liksom. Men det är viktigt att ta till sig vad chefen för It-brottscentrum Väst faktiskt säger här.

"It-brottscentrum återkopplar sällan till generella tips vi får utan jobbar på i det tysta, man får ha tilltro till att vi agerar. Det försvårar för rättsväsendet när Dumpen agerar som de gör, de förstör bevisningen vi var ute efter.
...
Det enda de gör är att skaka om den här personen. Om han är smart går han hem och raderar så mycket han kan från sina enheter. Då kanske vi redan haft uppgifter från Ncmec-rapporter eller andra tips, så står vi där. Då blir han inte dömd, så vad vinner Dumpen på det?"
 
Dumpens uthängningar kanske upplevs som ett resolut agerande mot förövare och ger en skön känsla i magen. Man vill ju skydda barnen, liksom. Men det är viktigt att ta till sig vad chefen för It-brottscentrum Väst faktiskt säger här.

"It-brottscentrum återkopplar sällan till generella tips vi får utan jobbar på i det tysta, man får ha tilltro till att vi agerar. Det försvårar för rättsväsendet när Dumpen agerar som de gör, de förstör bevisningen vi var ute efter.
...
Det enda de gör är att skaka om den här personen. Om han är smart går han hem och raderar så mycket han kan från sina enheter. Då kanske vi redan haft uppgifter från Ncmec-rapporter eller andra tips, så står vi där. Då blir han inte dömd, så vad vinner Dumpen på det?"
Precis detta diskuterade vi i gruppen mycket. Förövaren eller gruppen vi är ute efter att på något sätt försvåra för eller i bästa fall "sätta dit" får inte misstänka eller märka vad man gör.
Då är det hela ogjort. Då är det bara för gruppen att flytta sin server till ryssland där de inte bryr sig ett jota om det finns videos på övergrepp på barn på deras servrar - då kan man inte komma åt dem överhuvudtaget.
Eller enskilda om de bara förstör hårddiskar etc. Även om vi kunde ha "bevis" i form av skärmdumpar var det mer värt att polisen i respektive land kunde få tag i det personen hade.

Det är jättesvårt att inte väcka den där misstänksamheten, för de vet nästan alltid att de gör fel.
 
Sara Nilsson är Dumpens ansvariga utgivare. Hon tycker det är helt okej att lägga ut ocensurerade dickpics för "det är ändå inget som barnen inte sett förr."
Hon gillar även att lura Patrik Sjögren till att se den typen av bilder fast han inte tycker om det. Normalt beteende..

Sånt här får ligga på sidan i över en vecka:
"Rätt roligt att han hade en lookalike så det kunde blivit felfiske" Patrik verkar ju ta det på allvar att det kan bli fel uthängning.. not.

Såhär mycket bryr man sig om barnen till de uthängda:

https://www.etc.se/inrikes/pojke-doems-foer-barnporr-ville-haerma-dumpen
https://www.etc.se/inrikes/tredje-bekraeftade-sjaelvmordet-efter-dumpen-uthaengning
https://www.etc.se/inrikes/i-det-totala-kaoset-taenkte-jag-att-vi-alla-maaste-doe

Jag fattar att man blir upprörd när barn blir utsatta - men hur man kan stötta detta, det övergår mitt förstånd.
 
Sara Nilsson är Dumpens ansvariga utgivare. Hon tycker det är helt okej att lägga ut ocensurerade dickpics för "det är ändå inget som barnen inte sett förr."
Hon gillar även att lura Patrik Sjögren till att se den typen av bilder fast han inte tycker om det. Normalt beteende..

Sånt här får ligga på sidan i över en vecka:
"Rätt roligt att han hade en lookalike så det kunde blivit felfiske" Patrik verkar ju ta det på allvar att det kan bli fel uthängning.. not.

Såhär mycket bryr man sig om barnen till de uthängda:

https://www.etc.se/inrikes/pojke-doems-foer-barnporr-ville-haerma-dumpen
https://www.etc.se/inrikes/tredje-bekraeftade-sjaelvmordet-efter-dumpen-uthaengning
https://www.etc.se/inrikes/i-det-totala-kaoset-taenkte-jag-att-vi-alla-maaste-doe

Jag fattar att man blir upprörd när barn blir utsatta - men hur man kan stötta detta, det övergår mitt förstånd.
Jag håller med. Helt och hållet. Utan att jag för den delen självklart gillar att barnen blir utsatta.

Jag förutsätter att de poliser som jobbar med den här typen av brott jobbar liknande SÄPO, det vill säga att 95% sker under ytan och det vanliga medelsvensson inte har en aning om vad de håller på med på jobbet eller vilka de har koll på eller ens var de finns. Därför tror jag egentligen att Dumpen förstör mer än de kan hjälpa.
 
Är endast negativt inställd till dumpen.
Vilken annan psykisk sjukdom (Ja, pedofili är klassat som psykisk sjukdom) skulle det vara okej att hänga ut människor med? Bipolära? Schizofreni? EIPS/borderline?
Är lidandet för anhöriga och eventuella barn "smällar man får ta" när en person blir uthängd?

Det är inte brottsligt att vara bipolär, schizofren mm. Så varför skulle dessa människor hängas ut överhuvudtaget till att börja med?

En pedofil som ännu inte är avslöjad kan vara en polischef, din granne din lärare, dina barns förskolelärare. Dvs en psykisk sjukdom man håller hemlig in i det sista.

Och dom exempel är en person med funktionsvariation har blivit uthängd då? Där hjärnan inte är utvecklad för att veta vad som är rätt och fel, där personen kanske inte är medveten om att hen är vuxen för mentalt är den 14 år? Är det fortfarande lika rätt och riktigt att den ska hängas ut?

Ganska osannolikt ändå. Den personen har ju redan ett nätverk med hjälp omkring sig. Bor med all sannolikhet på ett LSS boende och har begränsningar när det gäller tal och skrift. Alltså inte tillgång till oändlig surf och möjlighet att åka iväg hipp som happ för att träffa barn. Dessutom kommer barnet redan ha märkt att det är något som inte stämmer här.

Det kan jag tala om då jag jobbat exakt med en sådan person på ett boende inom socialpsykiatrin. Det är ju inte heller en sådan person som dumpen inriktar sig på av det man sett. Har det förekommit har dom ju valt att inte hänga ut.
 
Det är inte brottsligt att vara bipolär, schizofren mm. Så varför skulle dessa människor hängas ut överhuvudtaget till att börja med?

En pedofil som ännu inte är avslöjad kan vara en polischef, din granne din lärare, dina barns förskolelärare. Dvs en psykisk sjukdom man håller hemlig in i det sista.
Det är inte brottsligt att vara pedofil heller, så länge man inte agerar på det.
Att bete sig som dumpen gör kommer knappast få fler att söka hjälp heller.
 
Hur menar du att du inte är för ett straffsystem? Dvs vad ska vi ha istället?
När jag växte upp och gick i skolan sa man att vi i Sverige inte hade ett straffsystem vi hade ett rehabilliteringssystem. Fängelse var inte ett straff utan en rehabillitering man skulle vårdas och utbildas så man inte hamnade i brottslighet igen. Sedan dess upplever jag att fokus har skiftat från rehabillitering till bestraffning.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 363
Senast: Rosett
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 216
Senast: mars
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 661
Senast: tanten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 413
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp