Bukefalos 28 år!

Dumt att ens tänka tanken?

Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Tänkte passa på att använda tråden till att då fråga om FS Champion de Luxe och FS Dont Worry!
Vad tycker ni om dessa hingstar och någon som vet vad de nedärver osv?
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Måste bara fråga nu i efterhand: har det blivit något föl? :)
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Jättefin att se på av det man kan se extreriört på dina bilder. Ditt stos prestationer väger snäppet tyngre, tycker jag, jämte ett annat sto som inte visat något alls men ändå har gröna papper. Det är ju ridbarheten man är ute efter. Tuta och kör, du vet ju bäst vad det är som du har ;)
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Är fortf. sugen på att veta om det blev något föl.... :):bump:
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Det har inte blivit något föl tyvärr. Valde att satsa på ridningen - mitt största misstag jag någonsin gjort.
Hon har varit skadad till och från början på 2009, alla yttre skador såsom spricka i carpus, lymfanigt, senskada och så vidare.

Hon är frisk och ohalt nu, men jag tror inte, att på grund av skadorna, att hon kommer att hålla för tävlingsridning.
Jag leker runt lite nu i skritt och ska börja trava lite igen, men jag planerar för att betäcka henne i vår.

Enligt vet har hon troligen haft föl förr.

Men jag har hunnit ställa ut henne innan hon blev skadad! Domaren tyckte att hon såg ut som en New Forest.
Slänger in inlägget jag skrev om det även i denna tråd, för er som är nyfikna.


Idag var vi iväg!

Vilket kaos! Tiden flög iväg på utställningen och det gick mycket fortare än beräknat.
Så vi anländer när utställningen i princip är över :cool: Men vi fick endå en bedömning av Stella.
Stackarn, hade inga möjligheter att visa sig från sin bästa sida! stått och vinglat fram i en
transport i ett par timmar, och sedan direkt ut ur transporten och in i ridhuset för bedömning!
Vi hann inte skritta fram osv. så hon visade inte direkt sina bästa gångarter, men oj så fint hon
uppförde sig. "Världsvan" sa domaren :love:

Men omdömet lyder

Typ: Harmonisk med trevlig ponny karakträr. 8
Huvud, hals och bål: Vackert huvud, välformad, något brett ansatt hals. Bra sadelläge. Väl musklat kors. 8
Extremiteter: Tåvid fram och något instabil bak. 7
Skritt: Avspänd, vägvinnande. 8
Trav: Luftig, taktmässig. 8

Dommaren nämde att, så som jag uppfattade det; om hon fått lite mer stöd av mig så hade hon fått högre poäng på traven :)
Och skritten kunde hon tyvärr inte visa från sin bästa sida, men vi är nöjda endå!

Har även fått tag i lite bättre bilder på min fröken.

fc613c0f042417e859a43abb962b1e0a.jpg


4th_by_Tarjeis.jpg


Stella1-22.jpg


Baby_dry_your_eyes__by_Tarjeis.jpg



Har även luskat ut att hon var försäkrad som en New Forest när hon kom till Sverige.
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Åh vilken fin tjej du har!
Kika på Top Nordpol och se om han kanske vore något? Har sett ett par avkommor till honom och såg ut såhär efteråt :love:
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Jag var ruskigt när att åka och titta på en ettårig Top Nordpol unge bara för att den var så vacker. :o
Men jag vet inte, blir det inte mest hoppdjur av hans ungar? :)
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Oj, såg inte att det var någon mer som svarat i min gamla gamla tråd!

Nej har inte fått tag i någon information gällande hennes stam tyvärr. Ringde numret som stod i hennes gamla vaccinationspapper
men, ja, de pratade holländska, och vi förstod inte riktigt varandra. Jag kom till någon slags veterinärstation, så mycket förstod jag.

Ridskolan vägrar att svara på mina mail. Funderar på att ringa, men det var länge sedan hon gick på ridskola nu, en 9 år sedan kanske det är.


Men för er som undrat innan om det blir föl eller ej.

Just nu lutar det åt att hon får gå till Quaterback i år. :)
Ska ringa hingsthållaren på måndag tänkte jag, och höra om de godkänner min lilla bastard (;)) över huvud taget.

Här är två filmklipp på damen ifråga. Jag har ju för en gångs skull riktiga filmer att visa på henne. Men ja, hon har ju inte
varit igång sedan januari 2009, utan bara skogsmullat i princip på grund av att hon gjort sig själv illa i hagen... Hon fick börja
gå på volt i början på mars i år.

http://www.youtube.com/watch?v=KtjHxjxyMC0

http://www.youtube.com/watch?v=q9hzkW7PTec
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Hon är så söt!
Jag erkänner gärna att jag kikar så fort du skrivit något om Stella. :laugh:

Lycka till på måndag.
Vad spännande med ett föl efter henne.

Kram, Maya
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Tack så mycket!

Jag har inte ringt än. Jag har världens beslutsångest. Nu har jag tittat på Ampére också, men även For Compliment.
Jag ska försöka bestämma mig till nästa vecka. Varför är det så svårt!?

Någon ponnyhingst finns det inte i sverige som tilltalar mig. Utom Henfynyw Tywysog rwc 3, men han är ju så yttepytte liten.
 
Senast ändrad:
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Hej!
Vet inte vilken typ av avkomma du vill ha. Men jag har förstått att du vill ha en lite "maffigare" typ med + för gångarter. Du kanske kan kolla runt lite på welsh cob hingstar om du vill ha ponny? En spontan tanke såhär var kanske en Lusitano, men det kanske är helt tokigt.

Måste bara säga att Stella verkligen är riktigt fin, underbara gångarter..jag hade inte tvekat på att ta ett föl med tanke på hennes exteriör, gångarter och meriter!
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Åh vilket sött föl det skulle bli med ditt fina sto &Henfynyw Tywysog.Skulle nog vara mitt förstahandsval! tyckr inte att du ska betäcka med en stor häst iaf!:)
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Hallå!

Ja, det är väl därför jag blir lite ifrågasatt i mina hingstval. ;) Jag är inte speciellt förtjust i ädla räkor till hästar.
De kan vara roliga att rida, men de är inte min typ av häst direkt.

Welsh Cobs hingstar har jag tittat på men inte hittat någon som rör sig speciellt bra för ridning, Lusitanos är underbara som renrasiga,
och jag ska en vacker dag äga en sådan, men har faktiskt inte sett några "bra" hästar som varit halv Lusitano.

Nu har jag dock med 90% bestämt mig!

Skriver väl inte vem det blir förens jag har bokat. Jag blev lite halvt bombad med PM när jag skrev att jag skulle ha QB. :rofl: :p

För mig spelar det ingen roll vad det blir för storlek på ungen, den ska dock helst inte vara under 144-145,
då det är tänkt att jag ska rida på den, och jag är en 168-170 cm lång.

Dressyrglasyr, Jo sött skulle det nog bli, men antagligen på tok för liten för mig. :o
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Väcker liv i den här tråden igen! Jag läste i en annan tråd att du väntade på en kopia nästa år, tolkar det som att du valt hingst :D
berätta nu:laugh:
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Jodå, hon är på seminstationen nu. Hon skulle seminerats i torsdag och i fredags, men hennes livmoder
var stängd så det gick inte, men jag tyckte inte heller att hon var brunstig nog. Men igår var hon brunstig
på riktigt och verkligen visade brunst, så imorgon ska vi kolla och förhoppningsvis går det att seminera...
om det finns några ägg kvar. Nervöst!

Först valde jag en hingst, men den skulle inte finnas på EU semin även om jag fått den OK och allt.
Nästa år exporteras den till Australien. :p Typiskt då den är extremt flott.

Men, istället blir det FS Mr Right (Har smeknamnet den gule Totilas. :p). En tysk ridponny hingst som ska bli registrerad som Welsh Part Bred här i Sverige då den har mycket
Welsh ponny i sig, tror att det finns Cob i den också. Han är 138 cm hög, men är ung så han blir nog lite större.

Han själv är Premiehingst, pappan och farfar har vunnit bundeschampionatet, morfar är fantastiska Golden Dancer och hans mor är även
mamma åt FS Dont Worry, och några fler hingstar som är godkända om jag inte missuppfattat. Farmor har lämnat avelshingstar, sedan så
har han FS Challenger i sig också. :d Så väldigt trevlig stam.

Han kom även tvåa på "NRW-Nachwuchschampionat".

http://i206.photobucket.com/albums/bb148/Stella-Linde-Lou/25rhxm0.jpg

http://i206.photobucket.com/albums/bb148/Stella-Linde-Lou/s1ldnz14j9cr.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Jisses vilken vacker hingst. Och din häst gick inte av för hackor den heller :D Kommer nog bli en sjukt söt fölunge. Lycka till!
 

Liknande trådar

Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 356
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 332
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 523
Dressyr Efter att utbildat ungponnyer en tid kan jag inte låta bli att drömma om min framtida stjärna. Det lär inte bli än på ett par år men...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
22 063
Senast: Farle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp