Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Jag tycker också att din resp. feels häst har perfekt storlek. Trots att jag är 173 cm lång och inte smal. Min häst är ca 155 cm, men kvalar inte in som blivande svårklasshäst. Jag brukar förundras ibland när jag ser riktigt korta ryttare på riktigt stora hästar. Det ser så opraktiskt ut, men smaken är ju olika.:)
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

*KL*

Jag har svårklassämne hemma i hagen som blir nog max 160 :( Så visst finns det. Smilyn är mest för hon blir för liten för mig :( Men hon rr sig som en dröm. Tre jättefina gångarter, ädel och bär upp sig. Ärvt pappas tp (Bellagio) och är ponnycool som sin mamma (e Nactus). Så står i val o kval om att sälja eller behålla och hoppas någon lägger henne på sträckbänken :P
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Men sablars vilka fina skimlar ni har! :love:

Jag tycker att det finns rätt gott om fina hästar i 161-1645cm klassen och
är man inte väldigt kort funkar de fint. Jag är 167 men kortbent (30-32 på ben i jeans) men runt 163 når jag :D
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Men sablars vilka fina skimlar ni har! :love:

Jag tycker att det finns rätt gott om fina hästar i 161-1645cm klassen och
är man inte väldigt kort funkar de fint. Jag är 167 men kortbent (30-32 på ben i jeans) men runt 163 når jag :D

Ponte: Du är inte kort, du är ganska precis av meddellängd ;) (enligt DN var meddellängden för svenska kvinnor 166.8cm 2008). Själv är jag 158 (28-29 i jeans) och ser mig väl inte som jättekort men är ändå 9 cm kortare än dig. Känner mig väl inte jätteliten på min Robban som är kring 162 med idealt skulle egentligen vara 5-10 cm mindre.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Tack så mycket! :) Och tack Maran! Ärligt talat hade jag önskat att han hade varit några cm större, men men, man kan inte få allt. Jag tror att om man är en liten ryttare - så att det ser proportionerligt ut, så kan man kanske komma rätt långt på en så här liten häst, men det blir ändå rätt svårt. Då måste man nog vara rätt mycket bättre än de andra och inte bara liiite bättre. Ser man på Fuego t e x så är han inte så stor, kanske 1,62 (?), men hans ryttare är heller inte så lång så det blir bra ändå.
För mig så är det dessutom lite enklare att rida en häst som är några cm större för det blir lite mer stabilitet i hästen. En liten häst blir lite mer slingrig också och inte bara lättare. Men det är klart behändigt med en häst i den här storleken! :)
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

KL
Vi har en litet sto f.05 på 160cm som är mycket lovande. Hon är e. Dr. Doolittle (Donnerhall) ue. Weltmeyer. Hon rör sig riktigt bra med en skritt som är gigantisk. Går allt vägen så hoppas vi att hon går de stora klasserna så småningom sin storlek till trots.
Kping16april236.jpg

lilli.jpg

lillan.jpg
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Ja hon är riktigt bra typad bortsett från storleken då. ;) Hon är ju lite av en golden cross, så det ska bli spännande att se hur långt det räcker. Hon fick föl redan som 3-åring i Tyskland så det kan hända att tillväxten fick sig en törn då, men det gör oss absolut ingenting då vi (jag och min syster) bara är dryga 160cm.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Oj vad fin han ser ut! :d

Jag förstår inte varför korta människor skall envisas med att rida hästar på 170+, det ser bara dumt ut och gör det oändligt mkt svårare. En väldigt stor häst är alltid svårare att rida än en liten, om de i övrigt har samma förutsätningar/utb. Det är som att manövrera än långtradare vs en liten sportbil, samma hur väloljad den är så krävs det mer av piloten.

Tycker jag ser många fina småhästar som rör sig väldigt fint, lätt och luftigt med kvicka steg, vilket är den typ av gång som premieras i dag. Därför blir jag ganska irriterad när folk tjatar om att de vill ha en E-klass! :cool:

Jag har 2 m långa ben så måste tyvärr ha en stor häst (eller en väldigt bred), även om jag ser ganska många ponnyryttare som är lika långa. Jag rider ändå min d-ponny och det funkar rent praktisk men ser lite oharmonisk ut när benen hänger och dinglar...

Annars hade jag inte tvekat att köpa en liten häst. Det kanske jag gör någon dag också, önskar mig en hispano runt 160 med rejält bred rygg. Så mkt enklare för min trasiga kropp.
:)
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Ponte: Du är inte kort, du är ganska precis av meddellängd ;) (enligt DN var meddellängden för svenska kvinnor 166.8cm 2008). Själv är jag 158 (28-29 i jeans) och ser mig väl inte som jättekort men är ändå 9 cm kortare än dig. Känner mig väl inte jätteliten på min Robban som är kring 162 med idealt skulle egentligen vara 5-10 cm mindre.

Nej jag är inte kort men mina ben är :). Mina vänner med lika lång överkropp är minst fem cm längre totalt :crazy:
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Hon verkar sannerligen vara det!

Jag har stora hopp på min 3 åriga welsh cob. Hon rör sig bra! Har bra kropp med. bedömd med 9 på typ. Inte för jag är så jävla bra... Men vi har ju några år på oss o träna ;P Man måste ju vara optimist! Har hittat en så grymt bra tränare så nu vill jag faktiskt börja träna!
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

den där hade jag kunnat tänka mig -även bland storhästar :love: eller bara mata på den lite så den växer över så är det ju fixat ;) behändig storlek med en gång som ju räcker lååångt.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Jag vill ha den i mitt stall nu! (helst igår, den skulle garanterat få upp mig i sadeln igen.) Får väl hoppas att den är i aveln 2015
och betäcka mitt stoföl. Galoppen är gudomlig på den!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 083
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 381
Senast: TinyWiny
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 202
Gnägg Det kan ju inte bara vara jag som gärna kryper ner i soffan och tittar på lite häst? Jag har påbörjat en lista med hästrelaterade...
2
Svar
34
· Visningar
4 429
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp