Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

ufot

Trådstartare
Efter att utbildat ungponnyer en tid kan jag inte låta bli att drömma om min framtida stjärna. Det lär inte bli än på ett par år men tanken finns där - tänk om jag en dag hittar en liten stor häst med kapacitet för svår dressyr...

Problemet är dock, avlas det seriöst på mindre hästar med bra möderne? Drömhöjden ligger på strax under 160. Jag har tittat på lite hingstar som kan vara av intresse och funnit en - Briar. Anledningen till detta val är främst hållbarheten. Briar har allt jag letar hos en häst. Tyvärr är han nästan två decimeter för hög för lilla mig som inte suttit på något högre än D-ponny på mycket länge...

Tanken finns att producera själv. Jag har tittat lite på ridponnyaveln som gått fram enormt de senaste åren. Där är väl Power Boy den jag främst är intresserad av.

Vad sägs om denna blandning:

Sto: E Power Boy U: Arab
Hingst: Briar

Arab vill jag gärna ha med i härstamningen både för att få lättheten och för att jag gillar rasen. Det är dock svårt att nå till SM i dressyr med en arab...

Har sett en ridponny E Poer Boy U Arab och den var jätteläcker. Något i minsta laget dock (C-ponny). Vill inte att mamman ska vara för liten då förlossningen kan bli knepig.

Är min dröm orimlig? Går det att vinna SM och kvala till världskuppen med en häst som är under 160 cm i mankhöjd och existerar det verkligen en sådan häst med nog bra gångarter och utstrålning?
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Nej jag tror inte att det avlas fram små hästar som kan gå världskuppen i dressyr.

Jag hade inte tittat på Briar som hingst om jag skulle vilja ha en liten häst, han tycks lämna ganska stora avkommor.

Jag hade tittat på tyska ridponnyer, om jag skulle vilja ha en liten men ridbar häst.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Jag tycker oxå det låter som ett klockrent fall av att leta upp en övervuxen ridponny. Måste väl finnas, spec nu när det är hårdare" mätning (väl?)?
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Jo då dom finns nog att hitta.

Hade jag velat producera en fin liten dressyrhäst så hade jag betäckt ett halvblodssto med kvalitéer för
att gå Grand Prix, med en mindre tysk, gångartskanon, till ridponnyhingst med mycket welsh.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Jag tycker oxå det låter som ett klockrent fall av att leta upp en övervuxen ridponny. Måste väl finnas, spec nu när det är hårdare" mätning (väl?)?

Mätningen är mycket snällare nu! Nu kan ponnyn vara 149.9 och ändå slutmätas som 148 cm. 1 cm dras av för skorna och sen avrundas mm neråt. Min lilla ponny var nästan 142 när hon mättes i vintras... men 2 cm drogs av för skor+brodd och så avrundades mm neråt.
 
Senast ändrad:
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Har dom ändrat igen?

Ett tag var det så himlarns strängt. :D Då kan jag ju kalla Stella för ponny igen, hon är typ 149 cm. :p
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Mätningen är mycket snällare nu! Nu kan ponnyn vara 149.9 och ändå slutmätas som 148 cm. 1 cm dras av för skorna och sen avrundas mm neråt. Min lilla ponny var nästan 142 när hon mättes i vintras... men 2 cm drogs av för skor+brodd och så avrundades mm neråt.

Aha :idea: De ändrar ju fasen hela tiden :p
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Jag tror att om man nu ska försöka få fram en verkligt bra liten svårklasshäst krävs nog en del linjeavel snarare än att lyckas få fram en avkomma direkt.
Är heller inte säker på att det verkligen blir en bra kombination med 1/2-arab och Briar (som ju dessutom tenderar att ge stora avkommor).

Det finns ju en del uppfödare av iberisk-halvblodskorsningar och jag kan tänka mig att det skulle vara möjligt att få till rel bra gångarter, liten strl och hög ridbarhet ur en sådan kombination.

Annars är en liten fundering: Varför måste hästen vara så liten? För en kortare ryttare finns det ju trots allt en hel del hästar med goda kvalitéer i spannet 160-165cm. Många av dessa kan ju dessutom ofta fås litet billigare med tanke på den (längd/storleksmässigt) begränsade målgruppen.
Ett bra exempel på liten segerhäst är ju Nadine Capellmans Farbenfroh som mätte under 165cm i manken.
 
Senast ändrad:
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Instämmer. När jag började rida för sisådär 35-40 år sedan (hjälp) räknades alla hästar från 165 och uppåt som stora. 170 var gigantiskt. Detta var inte bara av oss barn utan standarden på höjder låg där. Nu var väl modellen en annan också lite tyngre och kraftigare vilket väl kanske gjorde att de upplevdes som större at rida men det är ändå en stor skillnad mot nu då allt under 165 räknas som väldigt litet och kring 170 som normalhöjd. Själv är jag 158 och skulle gärna ha en häst kring 155 men det är svårt om man samtidigt vill ha en av halvblodsmodell.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Håller helt och hållet med dig, det är dit jag vill komma. Jag vill inte ha en övervuxen ponny på 150 utan en närmare 157 av HALVBLODSFORMAT.

Håller också med om att storlekarna på häst har gått upp. På min ridskola har vi en häst på närmar 1.70. Jag skulle i teorin kunna rida denna häst, men det skulle se ut som en myra på en elefant :p

Welsh är en mycket fin ponny och tanken på halvblodsmamma av BRA härstamning med egna meriter åtminstone till medelsvår och en riktigt bra welshpappa kan bli bra men som någon nämner måste det nog till långsiktig avel. Jag tror att det är svårt att lyckas få fram något bra första gången eftersom proportionerna i värsta fall kan bli lite märkliga om mamman är stor och pappan liten. Man kan säkert få fram en hyfsad bra häst, men knappast någon som kan vinna en WC final.

Jag har ibland för skojs skull kollat på saluhästar för att se om det finns något i min storlek. Det finns några enstaka, men ingen av dem har gångarter för att nå riktigt långt. Tyskland är en bra idé deras marknad för riktigt bra dressyrhästar är större än i Sverige.

Frågan kvarstår, vad gör vi pygmeer som vill nå riktigt långt i dressyr? Jo, vi sitter på hästar som egentligen är för stora för oss och gör vårt bästa...
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Welsh är en mycket fin ponny och tanken på halvblodsmamma av BRA härstamning med egna meriter åtminstone till medelsvår och en riktigt bra welshpappa kan bli bra men som någon nämner måste det nog till långsiktig avel. Jag tror att det är svårt att lyckas få fram något bra första gången eftersom proportionerna i värsta fall kan bli lite märkliga om mamman är stor och pappan liten. Man kan säkert få fram en hyfsad bra häst, men knappast någon som kan vinna en WC final.
Det brukar vara mer lyckat att ha ett halvblodssto + welshhingst än welshsto/litet sto + halvblodshingst av någon anledning.

Fast Welsh/halvblodskorsningar är det som den tyska ridponny aveln bygger på. Och det ger inte konstiga proportioner på avkommorna.

Men det ger ju ponnyer för det mesta.

Därav så föreslog jag en ridponnyhingst (Halvblod/fullblod/welsh) på ett välstammat
superrrörligt halvblodssto för att få ner storleken, men ändå inte i ponnysize.

Jag tror nog inte att en ridponny alá Power Boy som är ganska gammal i både
typ och gång/arab + Briar lär producera något som skulle kunna gå GP.

-

Här har vi en femårigt ridponny, resultatet av en 134 cm hög welsh hingst på ett halvblodssto e. Sandro Hit, ue. Donnerhall.
Jag tycker den har bra proportioner.


http://www.youtube.com/watch?v=y1KiXqxarNg

Här har vi en fölunge som jag tycker ser ut att röra sig riktigt bra för att vara ridponny/storhäst, undan ett halvblod/fullblodssto och e. en mindre ridponnyhingst med 60% welsh och resten en mix av halvblod, fullblod och engelska och tyska ridponnyer.

(Men jag kan vara något partisk, då jag väntar en fölunge i år efter samma hingst. ;))

http://www.youtube.com/watch?v=qzpk6fTOYGg

http://www.youtube.com/watch?v=4tTrXrY3OrU
 
Senast ändrad:
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Ah, får nog tänka om lite, måste nog förnya mitt avelstänkande ;)

Tysk ridponny lät intressant och BRA halvblod på det - Det kan bli något.

Kanske en blandning av tysk ridponny med mycket welsh + en riktig bra halvblodshingst?

Intressant avel du har. Du kanske kan producera något till mig om sisådär fem år när jag har fast jobb och ekonomi?
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Haha, jag har ingen avel alls. Jag har mitt ponnysto som gått lag sm med fd. ägaren och har betäckt med en ridponnyhingst
för att få en fin efterträdare till mitt sto. Jag själv är 168 cm lång, men gillar ponnyer bäst. Jag hade hemskt gärna haft en
häst av storleken + kvalitéerna du söker. :love:

Den tyska ridponny aveln strävar ju efter att få fram en ponny som ser ut som och rör sig som en storhäst. Men i miniformat.

Och dom har ju kommit ganska långt på kort tid.

Här är en som jag är förtjust i, han 6 år och är typ 146 cm hög men börjar se ut som en storhäst.

http://www.youtube.com/watch?v=PNMxeZb4twI
 
Senast ändrad:
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Här har vi en femårigt ridponny, resultatet av en 134 cm hög welsh hingst på ett halvblodssto e. Sandro Hit, ue. Donnerhall.
Jag tycker den har bra proportioner.


http://www.youtube.com/watch?v=y1KiXqxarNg

Men det där är ju min häst :love:

Färgen, tecknen, rörelserna ... Jag är nog förälskad. Något för liten dock men ett bra halvblod på denne har jag kanske en riktigt bra häst?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 083
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 381
Senast: TinyWiny
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 202
Gnägg Det kan ju inte bara vara jag som gärna kryper ner i soffan och tittar på lite häst? Jag har påbörjat en lista med hästrelaterade...
2
Svar
34
· Visningar
4 429
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp