Dvärg schnauzer!

Juzzzen

Trådstartare
Har suttit och kollat runt på lite olika raser, nu när jag känner att det snart är dax att skaffa hund igen! Har haft ett sånt problem att försöka hitta nån ras som passar vad jag söker!

Jag vill först o främst träna agility, kanske tävla lite, men mest träningen som jag ser framemot. Är så kul:) Även lydnad och lite annat smått o gott intresserar mig. Vill ha en träningskompis, men den ska ändå inte ha problem att slappna av hemma och vara sällskap också mellan träningar. Givetvis långa skogsrundor, kanske följa med i stall då och då och ut med sambon och springa/jobba ibland.

Mitt första val har alltid varit eng. cocker, därför min första tränarkompis i både lydnad/spår och agility, och vår underbara trotjänare i nästan 13 år var av denna ras. Men sambon min är inte så förtjust och vi är ändå två som ska ha hund!

Jag har då sökt efter en annan ras, och började titta lite på dvärg schnauzern, och jag som aldrig varit förtjust i schnauzer börjar nu allvarligt överväga denna lilla hundras! Verkar ju helt perfekt för oss här hemma! Aktiv, energisk, jobbglad, lite envis men kan ändå koppla av mellan varven hemma,(därför sambo dels inte vill ha cocker, för mkt hoppestuds tycker han;) och fäller inte nåt speciellt(bonus när man redan har en katt som fäller halva pälsen var dag) dessutom är den faktiskt ganska charmig i utseendet( har jag inte upptäckt förrän nu)

Så nu vill jag att ni som har dvärg schnazer eller har erfarenheter/tankar att dela med sig, tycker ni det verkar vara ett bra val för oss?

Tack för att ni tar er tid:bump:
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Här inne finns ett antal dvärgschauzerfan!:laugh:
Jag är en, tyvärr numera före detta, ägare av dvärgschnauzer.
Min underbare kille blev 12 ½år.

Det finns några trådar om dvärgarna, där du kan hitta ett och annat.

Bara helt kort; ett bra val!
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Okej, jag beklagar:( Vet hur det är att förlora en kär vän..:(
Tycker nog det verkar bra, men vill träffa några innan jag bestämmer mig! Får väl jaga lite träffar o sånt, titta in hos nån uppfödare eller så:) Dock INTE när dom har valpar, för då e man körd oavsett hundras, hehe!
Tack för ditt inlägg iaf:D
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Här kan du kolla om det finns några schnauzerpromenader:
http://www.dvargschnauzer.se/

Vi har tidigare varit med och det är en härlig syn med runt 20talet lösa dvärgar som leker för fullt.
Jag trodde inte mina ögon första gången vi var med, men dvärgarna är tydligen kända för att kunna samsas så. Så vi släppte även vår.
Han och en annan hanne var de äldsta och jämnåriga. De hälsade på varandra för att sedan bestämma sig för att det fanns mycket annat intressantare än att bry sig om den andra.
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Tack för tipset! Ska hålla utkik där:D Tyvärr var där ingen i närheten av mig, bor ju i södra skåne..men dte kanske dyker upp!

Ja, det kan jag tänka mig är en härlig syn, trevligt med såna promenader:)
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Jag har dvärgschnauzer .. :D Underbar ras, men dock lite "gnälliga" enligt mig.. Min skäller gärna på allt som rör sig .. :cool:
Rasen är underbar! Vi tränar agility och lite freestyle och dvschnauzern är en otroligt lättlärd hund, enligt mig! Tova kan ligga inne som en soffpotatis men så fort man ska hitta på något blir det full fart i hunden och vill gärna hänga med om man ska gå ut i trädgården eller springa i skogen! Jag kan säga att det är en stor hund i litet format .. så brukar vi säga till folk vi möter .. ;)
Dock kräver den lite pälsvård, och får lätt tovor i pälsen om man inte borstar/kammar.

Tummen upp för dvärgschnauzer! :D
Kan också säga att det finns många trevliga uppfödare i södra skåne .. :angel:
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Tänk så olika det kan vara - Izor är ovanligt tyst när det gäller att skälla. Visst, han vaktar gatan när han ligger i fönstret, men han skäller definitivt inte på allt som rör sig.
Däremot pratar han mycket, morrpratar så att man tror att han är störtförbannad. Men när man sedan hör honom vara riktigt förbannad så är det milsvidd skillnad.

Han är lättlärd och kan en hel del tricks, älskar att hoppa och att söka efter godis (man hör hur nosen går på högvarv).
Leker som en katt (med framtassarna och rävhopp), sträcker på sig som en katt.
Älskar att kela, kräver att bli kelad med, ligger i knät på rygg med alla tassar i vädret minst en gång om dagen.
Älskar att bli fönad, står och sover då, ju varmare desto bättre dessutom.
Hoppar och studsar av glädje när vi kommer hem, bryr sig knappt ett dugg när det är främlingar vid dörren.

Kan mycket vardagslydnad fastän vi inte gått någon kurs.
Men jag tror att Izor är ovanligt lugn och eftertänksam för att vara en Dvärgschnauzer.

Det som är största problemet är att han ibland tror att han är en Riesenschnauzer när han möter andra hanhundar.
Simma tycker han inte om.
Regn och vattenpölar är riktigt riktigt blä!

Men jag ångrar inte att vi valde denna ras! Och Izor passar oss perfekt!
Han blir förresten 4 år den 6/4.
 
Sv: Dvärg schnauzer!

En gång Dvärgschnauzer - alltid dvärgschnauzer :D

Jag har 2 stycken nu efter att min syster, som har en dvärg och en "mellan", fick upp mina ögon för rasen.

Det är en helt fantastisk ras och efter vad du har berättat om vad ni är ute efter så känns det som en perfekt hund för er! Det är stora hundar i litet format. Alltid glada, lättlärda och älskar både soffliv och träningar. Sen ett stort plus tycker jag just är det att dem kommer så väl överens med andra hundar, ytterst sällan man hör talas om en dvärgschnauzer som inte kommer överens med andra hundar.

Som jag ser det så finns det 2 nackdelar. Det man ska veta är att det är en trimras, som kräver att man helst en gång i veckan kammar igenom pälsen ordentligt och ullkammar. Det är väldigt lätt, och lätt att lära sig, men det tar sin lilla tid. Å andra sidan så fäller dem inte vilket är väldigt skönt! Nackdel nr 2 är att om man ska ha hunden i stallet så får man räkna med lite hästskitklumpar i skägget då och då, men det finns ju vatten i kranen! :D

Min ena hund brukar vara med ibland när jag rider och det går hur bra som helst! Rasen har inte heller något stor jaktinstinkt heller vilket är bra om man ska ha med den på ridturer. :)

www.jennyn85.pixbox.se Om du vill se lite bilder, otrimmade och håriga dock :love:
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Måste bara berätta, men Izor äter inte hästskit - otroligt skönt!:D
Han äter aldrig någonting ute överhuvudtaget, däremot slickar han gärna i sig löptikspink *ryser* och det är nog det som gjort honom magsjuk ett par gånger med sjukhusbesök, dropp och övernattning som följd.
Enda fördelen med sjukhusbesöken är att han återkommit hem med betydligt bättre aptit! För Izor är otroligt kräsen när det gäller mat, men *peppar, peppar* Hill's I/D-foder gillar han fortfarande.
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Glömde bort en mindre bra sak med Izor och det är att vi inte kan ha honom lös, för då sticker han efter rådjur/harar och med alla bilvägar runt omkring härhemma...
Han får vara lös på vår stora inhägnade tomt istället eller på bästisens ännu större tomt.

Tyvärr vet jag flera dvärgar som inte går att ha lösa, så nog har de jaktinstinkt alltid.

Izor har en egen hemsida (förstås;)): http://itsizortheonly.dinstudio.se/
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Måste säga att min kille alltid var lös och han smet aldrig. Vi fick ofta frågan av andra hundägare hur vi lyckats får vår hund så lydig. Vi behövde aldrig glra någpt speciellt, han var så mån om att vara till lags.

Hans jaktinstinkt var i princip noll.
Han skällde ytterst lite, i princip bara på joggare.
Älskade att bli fönad, så fort man slog i gång fönen ston han redo.

Då vi inte skulle ställa ut så valde vi att ha honom "brukstrimmad" vilket innebar nedtrimmad på benen och i skägget. Då kunde han hjälpa till att mocka och annat utan att ta halva boxinnehållet med sig in.
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Och min hund skäller högst sällan. Jag kan få honom att skälla genom att egga honom lite med en leksak, men aldrig att han skulle skälla när det knackar på dörren eller om han hör ljud utanför.

Jag kan varmt rekommendera rasen till den som vill ha en lojal följeslagare som är balanserad, men jag skulle råda den presumtiva köparen att vara kritisk vid val av uppfödare.

Alltför många uppfödare bryr sig för lite om mentaliteten och en del dvärgschnauzrar är skälliga och lite för envisa för min smak.

Tag tid på dig att hitta en uppfödare som du känner förtroende för, som ögonlyser sina hundar och som gör MH med sina avelsdjur.
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Jag tycker dvärgschnauzer verkar ganska bra val.
Jag har inte en sån själv men jag har en annan liten skäggig krabat hemma.
Och likheterna med dom är att båda ska trimmas och båda har skägg men min har mer intryckt nos och ställs ut mera.

Det är är nog inte till så mycket hjälp
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Måste säga att min kille alltid var lös och han smet aldrig. Vi fick ofta frågan av andra hundägare hur vi lyckats får vår hund så lydig. Vi behövde aldrig glra någpt speciellt, han var så mån om att vara till lags.

Hans jaktinstinkt var i princip noll.
Han skällde ytterst lite, i princip bara på joggare.
Älskade att bli fönad, så fort man slog i gång fönen ston han redo.

Då vi inte skulle ställa ut så valde vi att ha honom "brukstrimmad" vilket innebar nedtrimmad på benen och i skägget. Då kunde han hjälpa till att mocka och annat utan att ta halva boxinnehållet med sig in.


Vår hund är jätterädd för fönen. Han står helt still och skulle aldrig få för sig att fly undan, men han skakar av skräck. Jag fönar honom därför sällan, jag har inte hjärta att göra det helt enkelt.

I övrigt är han som din. Han har aldrig stuckit på vilt, jag kan ha honom lös i stadstrafik såväl som i skogen och jag har inte gjort något särskilt för att få honom "så lydig". Många människor berömmer vår hund för att han är så "väldresserad" och jag får nästan lite dåligt samvete...

Han är verkligen a piece of cake att hantera och enda gången jag behövt ta i har varit vid agilitybanan. Han börjar skälla och blir otroligt provocerad av att andra hoppar på "hans" hinder om vi väntar på vår tur.

Han leker snällt med andra hanar och om en annan hane visar sig mucka och vara för gå-på-ig så kommer han till mig och vill inte leka mer.

Hans bästa egenskap är att han verkligen älskar barn. Han kan vara med barnen vid sandlådan, stranden etc. i timmar och aldrig tröttna på att vara med och gräva, springa lite, hålla koll så alla barn är samlade och så vidare. Han drar inte i koppel har och har varit med i "barn med hund" framförd av en 2,5 åring.

Rie, får jag vara nyfiken och fråga vilken kennel din hund kom ifrån?

Min är från Chottans i Värmland.
 
Sv: Dvärg schnauzer!


Ta till dig av alla tips du får, men var kritisk. Trevliga kan alla uppfödare vara. :)

Skaffa login på Avelsdata på www.skk.se och se hur stamtavlan för den kull du tittar på ser ut. Där finns tex. varningstrianglar på de hundar som är avkommor till, eller har lämnat hundar med PRA.

Vidare kan man se eventuella MH-resultat och om hunden isf är skotträdd.

Lycka till!
 
Sv: Dvärg schnauzer!

"Där finns tex. varningstrianglar på de hundar som är avkommor till, eller har lämnat hundar med PRA."
Det finns i dvargschauzer.se också samt andra ögonlysningar-
 
Sv: Dvärg schnauzer!

*kl*

:bow:
Tack för alla bra tips ang. kullar uppfödare osv och era erfarenheter! Ska absolut vara kritisk! Ni får gärna fortsätta skriva vad som är bra o tänka på, vad ni haft era dvärgisar till osv!:laugh:
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Är det en Affe du har :love:
Fast ställs ut mera vet jag inte, dvärgarna ställs ju en hel hög på varje utställning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 772
Senast: ako
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 346
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp