Bukefalos 28 år!

dyra hästar

Sv: dyra hästar

Är lite nyfiken på vad det är för häst ?

Som du gjort så bra affär på ,,,och hur det än är så har man inget värde i hästen förrän den är såld och man har pengar i handen ;)
Många hästägare överskattar priset på sina hästar .

Läser man hästannonser om dessa skönheter som dansar fram och sen ser man dessa skönheter på bild eller film och de är då framtunga ut med lågt ansatt
hals och trippar fram :eek:

Mia

Näe, o jag tänker inte sälja honom!! Men, jag följer ändå annonser för att se hur de ligger till. Roligt samtidigt som man ser att "plutten" börjar bli ganska duktig!

Han är en Nordsvensk bruks som rids och nu även funkar körmässigt. Kan grunderna i dressyr med fattningar, öppnor, slutor mm. Samlar sig fint och har ett härligt driv. En väldigt allsidig och användbar häst måste jag säga, men jag är ju partiskt med. Snygg har han blivit med...:love:, men det får väl mest ses som en bonus.

Tror definitivt inte att jag överdriver när jag säger att han är värd mer än det jag gav! Men som sagt, han är inte till salu.
 
Senast ändrad:
Sv: dyra hästar

*svarar allmänt, föresten är det någon som vet hur man gör när man bara vill skriva, utan att svara en spec. person?*


Jag har kollat på sådana hästar(på nätet då) och funderar på att köpa en sådan när jag i sommar skall köpa ny häst.


Jag skulle aldrig ta ett lån för att köpa något (förutom ett hus.)


Mina föräldrar köper den till mig.
 
Sv: dyra hästar

*svarar allmänt, föresten är det någon som vet hur man gör när man bara vill skriva, utan att svara en spec. person?*

Du kan använda dig av "Knapplån" (kan förskorta och göra om ordet också - typ KL, knapp osv.)
Alltså att du skriver detta överst i ditt inlägg så förstår man att du lånar av personen du egentligen svarar till..

Om du förstår? :angel:
//Lina
 
Sv: dyra hästar

Dumt att KÖPA en så dyr häst...
Bättre att köpa en billig häst, rida till den och sedan SÄLJA den dyrt...

:D
 
Sv: dyra hästar

jaha, äre därför så många skrivit KL först :D

haha, tack så mycket! är ny här, blev medlem idag, därför jag inte är så bra än :P

kram !
 
Sv: dyra hästar

Håller med fullständigt, om man bortser från häst.
Att köpa bil, dator eller andra tekniska prylar anser jag är fullständigt ovärt. De tappar ändå sitt värde inom kort tid. En häst däremot sänker lycka och upplevelser åt en. Vill man tävla behöver man troligen köpa en dyr häst. Jag kan inte tycka att det är fel att låna pengar till en häst, eftersom jag anser att en häst aldrig kan vara oekonomsik på det sättet som du troligen menar :)

Jag menade oekonomisk räknat i siffror. Självklart finns det inget annat som ger så mycket tillbaka i livskvalitet i gengäld som hästar. Även om hästen ökar i värde pga utveckling så kostar den så mycket att hålla att det är ganska sällan man gör en reell vinst summa summarum, räknat i reda siffror. Jag nämnde t ex ingenting om att de lärdomar man gör för egen del under tiden man utvecklar hästen är en investering för livet!;)

Himla kul med alla tusen aspekter som kommer upp på denna tråden!!!
 
Sv: dyra hästar

KL

Jag har aldrig köpt en häst för 100 men för 60.. kanske inte räknas men..

Köpte ponnyn för 28000, sålde för 60000.
De 28000 var delvis mina egna sparade pengar, delvis lån från mamma. Lånet betalade jag tillbaka en så pass stor summa jag hade råd med under tiden jag hade ponnyn och sedan fick mamma resten av pengarna när han såldes.
Köpte hästen för 65000, mellanskillnad (plus de pengar som jag hunnit göra av med emellan..) lånade jag av min mamma som kommer att få tillbaka pengarna när han säljs..

Jag skulle inte ta lån från banken (nu) för att kunna köpa häst, däremot så kan jag låna av mamma..
Kanske att man i framtiden om man tjänar mer pengar så kommer man ha en annan syn på saken..
 
Sv: dyra hästar

Onelove;10344531 Jag skulle aldrig ta ett lån för att köpa något (förutom ett hus.) Mina föräldrar köper den till mig.[/QUOTE skrev:
Delvis *kl*
Vi som då inte har föräldrar som köper hästar vi har inget annat val än att ta lån eller vänta typ 10 år och köpa för sparade pengar..

Jag har valt att ta lån. Har belånat huset genom min sambo, får bättre ränta på det viset.. Har lån på både släp och häst men det är dom enda lånen jag har, betalar ca 2000:-/mån på lånen.
 
Sv: dyra hästar

Ja - hur resonerar jag egentligen? :angel:

Äh - det var lite tillspetsat formulerat och det kuliga är att mitt inlägg bidrog till att sätta fart på diskussionen! :)

Om jag rannsakar mej själv så noga jag kan så kommer jag fram till att anledningen till att jag inte kan förmå mej att köpa en dyr häst är för att jag faktiskt är bränd av erfarenhet. Min enda häst var skadad i 1½ år innan hon dömdes ut och det var en fruktansvärd tid. Jag hann att tänka och känna det mesta. Jag har helt enkelt erfarit hur lätt hänt det är att en häst skadar sej.

Men nu kommer ni väl att påpeka en massa andra aspekter också! :D
För att gardera mej -
• Javisst, vi vill ha ut olika saker av våra hästar, en del av oss rider lika gärna på allt som luktar häst och andra vill vinna tävlingar.
• Nejdå, jag menar inte att man måste köpa tio stycken bara för att de är billiga, nejdå!
• Självklart kostar tio hästar tio gånger så mycket! Fast där kan man tänka sej att i valet på att låna till en häst eller till en gård kanske det är smartare med att låna till gården, och väl där kan man köpa många billiga hästar, hysa dem billigt med eget foder&egna boxar och hoppas på lite tur... hellre ett lån med gården som säkerhet än en skadebenägen hästekrake...:crazy::)
• Jodå, tio hästar är tio risker och hypotetiskt finns risken att man
istället blir ståendes med tio skadade hästar...
• I de flesta fall täcker försäkringen, men ibland gör den inte det, alla försäkringar har vissa förbehåll. Är hästen då dyr i inköp är förlusten faktiskt större.
• Ju kunnigare man är desto bättre häst kan man lyckas köpa för ett lägre pris. Sedan tränar man upp den och säljer den dyrt. (Även detta är schablonmässigt resonerat, ibland "klickar" det även för den bäste!)

Kommer ni på fler aspekter så skriv! :) Det är jätteintressant hur många tankar som egentligen kommer upp när det är dags att lyfta på plånboken!

Summa summarum så kan man ändå aldrig veta på förhand hur det ska komma att gå, ibland går det bättre än förväntat och ibland sämre. När det går illa blir vi brända och gör tvärtom nästa gång - går det då bra så tror vi att vi är kloka men går det illa ger vi antingen upp eller letar efter en tredje lösning...

Följdaktligen har jag köpt några "billiga" hästar (lovande unghästar) och lever med nya risker.... kanske har jag tur denna gången, kanske inte!

Nej - vi hästmänniskor är inte riktigt kloka!!! :idea:

*Hoppas att ni har samma självdistans som jag*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dyra hästar

Jag vill lägga till ytterligare en sak som kan vara betydelsefull, för en del iaf!

Köper man en mer oerfaren häst för en billigare peng kan det kanske vara lättare att låta hästen utvecklas i sin takt och man är nöjd med det lilla man ser än om man kanske pungat upp med 100 tusen och sen inte får "valuta" för sina pengar. Jag vet inte, men det kan vara så!
 
Sv: dyra hästar

(Bortskämd på ett dåligt sätt?:smirk:)

Jag måste säga att jag reagerar lite här på din attityd. :angel:
Den låter väldigt nonchalant och nästan otacksam. När jag var ung så hade jag också turen att ha föräldrar som gärna köpte en häst till mig och betalade mina stallhyror men aldrig att jag lät så där. Jag är dem evigt tacksamma. Har alltid varit bortskämd, även nu i vuxen ålder, men på rätt sätt. Trots att man kanske är lyckligt lottad så kan man visa ödmjukhet.

Jag håller med, reagerade också.
 
Sv: dyra hästar

Och den säkerheten har man inte med varken häst, bil eller dator.Häst, bil och dator är det mest oekonomiska som finns som man kan lägga pengar på!

För dig kanske!!!!!!

Men den livskvalite och glädje jag får och har fått av mina hästar kan ej några pengar i hela världen kunna ersätta. Jag skulle lätt kunna ta ett lån på 100 tusen om det skulle behövas. Där prioritera vi människor lite olika och de måste vi lära oss att respektera. Och alla har vi olika mål.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dyra hästar

Knapp*



Jag är inte mydig så mina föräldrar har stått för hela kalaset men...
Första ponnyn köpte dom för 54 tusen till mig, jag red och tävlade den och sålde den som 14 åring för 95 000 så då skrapade vi väl ihop lite pengar till nästa häst:)

Nu har vi precis köpt en storhäst för 180 000, behöver jag säga att vi gick back? :crazy: Mina föräldrar tog av ett arv, inga lån alltså..

Jag hoppas att vi kommer att få tillbaka lika mycket som vi gav lite senare och ska göra allt vad jag kan för att hålla den i värde.




EDIT, jag skriver från en anonym användare, vill inte skylta om hur mycket mina hästar kostat
 
Sv: dyra hästar

Håller också med.


Och, jag har samma tur.

Jag tror personligen, att om man har det bra och är lyckligt lottad, så kan man visa ödmjukhet och tacksamhet.
Däremot om man inte är/har det, men man önskar att man hade, kanske har en lite sämre attiytd.
 
Sv: dyra hästar

kl

Det verkar ju som om många kan använda arvspengar eller ta lån av sina föräldrar. För mig är det dock omöjligt då jag inte ärvt några stora pengar eller att vi är "rika" inom familjen. Visst har jag en ok lön och kan spara undan lite varje månad trots att jag redan har en häst, men det tar ju som sagt tid:angel:. och pengar ska ju sparars till mycket;)
 
Sv: dyra hästar

*KL*
När jag köpte min tävlingsvalack så sålde jag en del av aktierna för att ha råd med honom. Dom pengarna får jag aldrig igen men jag får så mycket annat - kärlek, motion, närheten till ett underbart djur, en bra kompis, jag kommer ut och rör på mig och träffar en massa människor, jag lär mig saker på honom osv....
Stoet köpte mamma och jag hälften var av, hon var då dräktig så vi fick en till. Min första häst betalade mamma men den har pappa idag som sin :)
 
Sv: dyra hästar

*kl*

Jag har aldrig köpt någon dyr häst (eller ens till normalpris :angel: ) men filosoferar som så att OM ekonomin finns - att man har fasta inkomster som räcker och blir över trots driftkostnader för häst och andra utgifter, då kan jag tänka mig att ta lån på en del av beloppet om det är så "lite" som fattas för att få Hästen med stort H. Då snackar vi 60000:- ihopsparat och lån på 40000:-, skulle inte låna mer för att köpa en häst - då skulle amorteringarna bli för stora eller lånet för långvarigt.
Men helt ärligt skulle jag hellre låna en summa pengar till en häst än för att köpa bil. Iom den garanterade värdeminskningen på bilen.

Som det ser ut nu när jag har ett relativt lågavlönat jobb så skulle jag inte vilja ha något jobb öht. Alldeles för riskabelt om man skulle bli arbetslös eller får oväntade utgifter (vet.kostnader som inte täcks av försäkring t ex) och inte kunnat spara en buffert i förväg. Pengarna man betalar tillbaka till hästen är aldrig någon garanti att man får tillbaka. Jag kan ju lika gärna rida sönder hästen eller göra den tokig (bar självförtroende? :angel: ) och stå där med en halvt osäljbar häst.
 
Sv: dyra hästar

Jag tror personligen, att om man har det bra och är lyckligt lottad, så kan man visa ödmjukhet och tacksamhet.
Däremot om man inte är/har det, men man önskar att man hade, kanske har en lite sämre attiytd.

Jag tycker det är tvärt om. De som bara får saker de pekar på har sämre förmåga att visa uppskattning och tacksamhet. De inser ofta inte sakers värde, medan de som får kämpa för framgång, eller att kunna köpa något är mer rädda om det och har lättare att visa tacksamhet.
 
Sv: dyra hästar

Men man kan ju ha det bra ställt och få det man mest av allt vill, även om man inte får allt man pekar på, och även om man kan köpa en dyr häst, och utan några problem betala alla kostnader för den, så betyder inte det att man är bortskämd och snofsig.

Min pappa har jobbat sig upp till den posionen han är idag på sitt jobb. Det kallar jag också att kämpa för framgång.

Sedan tror jag inte igentligen att man kan säga att någon är mer elle rmindre snoffsig, för dte handlar om indevid till indevid. Inte inkomster och vad man har råd att köpa och inte, igentligen.
 
Sv: dyra hästar

Jag tycker det är tvärt om. De som bara får saker de pekar på har sämre förmåga att visa uppskattning och tacksamhet. De inser ofta inte sakers värde, medan de som får kämpa för framgång, eller att kunna köpa något är mer rädda om det och har lättare att visa tacksamhet.

Så upplever jag också det därför kommenterade jag det ena inlägget.
Oavsett situation som man är i så ska man vara tacksam, ödmjuk och respektera andra.:)

(Ps: den hästen mina föräldrar köpte till mig när jag var ung var ingen 100 000kr häst utan en liten arabvalack på 12 000. Men för mig var han värd 100 000.)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
555
Senast: gullviva
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: Keb71
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp