E-kort förändringar

Laguna

Trådstartare
Hej :)

*Risk för att låta dum men*...
Jag håller äntligen på och tar e-kortet skönt att äntligen få det gjort :)
Men nu har jag hört rykten om att behörigheterna ska ändras?

Har försökt hitta info men hittar inget klokt.
Det jag är oroad över är att jag ska behöva ta om en massa saker och betala mer i onödan (det blev en rätt dyr historia med e-kortet).

Nån som vet?
Är man "safe" och kommer få dra de tyngsta släpen även i "framtiden" om man tar e-kortet nu?
För de kan väl inte minska ner på behörigheten efter hand? Eller? :confused:

Tack för svar :)
 
Sv: E-kort förändringar

Det har talats om de senaste 20 åren att dom skall ändra vikten till 4.nått ton istället för 3.5 som det är idag.. men det dröjer nog säkert 10 år till så ta du ditt E-kort.
 
Sv: E-kort förändringar

Ring trafikverket eller vilka som nu kan veta detta, som har hand om körkortsbehörigheten så at säga, de kan nog svara på dina frågor. Vad jag vet har de varit på ryktestapeten lääänge om hurvida de ska finnas e kort för B behörighet, men änsålänge har de inte hänt ngt

// från en som tycker det är uuuurlöjligt att jag med en bil ena dagen får köra transporten, men inte nästa med en annan bil då jag anses inkompetent och måste ha körkort.
 
Sv: E-kort förändringar

Är väl snarare så, att du inte visat att du klarar av den andra fordonskombinationen? Men visst känns många regler onödiga och t o m dumma.

Till TS. När myndigheter ändrar regler, så brukar man nästan alltid låta tidigare tillstånd åka med på dispens. Som när vi med gamla körkort får behålla MC-delen oavsett vi kört MC eller inte. Eller när man med ett enkelt prov kunde komplettera med C-delen.
Så ta du ditt E-kort.

LIA
 
Sv: E-kort förändringar

OT

Jag tycker det vore mycket mer logiskt att ha ett körkort för att få köra släp öht. Jag tycker det är betydligt större skillnad på släp/ inget släp än på tungt släp/lättare släp.
 
Sv: E-kort förändringar

Det är bara själva grejen att det ena är tillåtet men inte de andra :mad: Sen kan jag hålla med till 100% att de nog varit bättre med körkort för ALLT från början, till och med för att äga djur..;)
 
Sv: E-kort förändringar

kl
Lite fånigt känns det ju. Jag får dra 1450kg på B-kort med min bil och 1600kg med E-behörighet. Att då ta E-kort för 150kg är lite att ta i tycker jag. :grin:
 
Sv: E-kort förändringar

Men det är ju inte bara därför man har E-kort-varianten. Gränser måste ju finnas, och någon kommer alltid att ligga just på fel sida.

Håller med om att det borde vara krav på speciell behörighet för alla släp, obromsat undantaget. Kanske E-behörighet till allt.

LIA
 
Sv: E-kort förändringar

Fast har du E-kort får du räkna bruttovikt, inte totalvikt, vilket innebär att du har större valmöjligheter.

När jag hade min lilla Polo som fick dra 850 kg fick jag ju inte dra mitt 1300-släp med B-kort. Men med BE fick jag dra det, om än bara lasta 450 kg:)

Men nån gång skulle jag köra skrymmande, men inte så tungt, hindermaterial, och behövde då inte ta stora bilen, utan kunde dra med lilla Polon. Såg lite kul ut:)
 
Sv: E-kort förändringar

Jo, jag vet :)

Jag skulle kunna ha ett stort släp om jag anpassar lastvikt så det i praktiken väger 1600 om jag har E, det var mest skillnaden på 150kg som kändes konstig ;)
 
Sv: E-kort förändringar

Menar du att det skulle finnas en tolerans på +/- 500 kg?

I så fall kan man ju lika gärna ha någon % tolerans på ICA, varför sätta ett fast pris och en strikt gränsdragning där om inte någon annanstans?
 
Sv: E-kort förändringar

Menar du att det skulle finnas en tolerans på +/- 500 kg?

I så fall kan man ju lika gärna ha någon % tolerans på ICA, varför sätta ett fast pris och en strikt gränsdragning där om inte någon annanstans?

Nej, inte så jag menade :)

Bilen får dra 1450 på B
Det gör en totalvikt på ekipaget på 3340 kg

Bilen får dra 1600 med BE
Det gör en totalvikt på ekipaget på 3490kg

Jag kan tycka att den 150-kilos skillnaden varken skulle kunna göra till eller ifrån.
Regler är regler, jag vet, men när skillnaden mellan B och BE är så pass liten, så hade det varit behändigt om jag hade kunnat köra på B eftersom ekipaget redan är så pass tungt :)
 
Sv: E-kort förändringar

Det var vad jag menade också. Och syftade på i mitt svar till dig.

Det tog mig fyra dagar att läsa in teorin och uppkörningen är ju ingen konst om man är van att köra med släp. Ett par tusenlappar utslaget på hela tiden från ansökan om lämp till färdigt kort - inte så mycket pengar heller.

Har man inga problem så är det ju klart att B-kort räcker, men du argumenterar ju själv att det hade varit mer praktiskt med BE. Varför inte ta det? Det lär du ha nytta av många gånger i ditt liv, om du fortsätter med hästar. Nya bilar är tyngre, så problem lär uppstå i framtiden.
 
Sv: E-kort förändringar

Nej, inte så jag menade :)

Bilen får dra 1450 på B
Det gör en totalvikt på ekipaget på 3340 kg

Bilen får dra 1600 med BE
Det gör en totalvikt på ekipaget på 3490kg

Jag kan tycka att den 150-kilos skillnaden varken skulle kunna göra till eller ifrån.
Regler är regler, jag vet, men när skillnaden mellan B och BE är så pass liten, så hade det varit behändigt om jag hade kunnat köra på B eftersom ekipaget redan är så pass tungt :)

Min bil får dra 1460 på b-kort och 1500 på BE ;) Inte så rockigt det heller, men det handlar om vikten på bilen. Som är 1460 kg.
Kan tycka det känns lite löjligt, för om jag hänger på ett 1460släp och jämför med ett 1500 så lär det inte bli nån jätteskillnad på köregenskaperna precis som du skriver.
(Däremot är det rätt mycket skillnad på körningen om jag hänger på ett stort 1500släp eller ett litet 1200släp... precis som det blir rätt mycket skillnad om jag kör lilla 1200släpet eller 1460släpet....)

Men jag förstår ATT det är såhär, så jag säger inget om det.
 
Senast ändrad:
Sv: E-kort förändringar

Kan du köra med släp och kan dina trafikregler så kostar det dig ca 1000kr att ta E-behörigheten + ett par timmar medan du gör proven


Så löjligt tycker jag nog det är att du inte tar behörigheten?
 
Sv: E-kort förändringar

Själv har jag E-behörighet och ett släp som jag får lasta 1200kg i. Men jag har en bil som inte tillåter mer än upp till 1600kg (inkl släpets vikt naturligtvis)

Inte tycker jag att jag har behörigheten i onödan för det. Det är mina bäst investerade pengar och tid någonsin!
 
Sv: E-kort förändringar

Jo men med BE kort så får du hänga på ett släp med totalvikten 3,5 ton och ändå dra det med bilen som bara får dra 1,6ton, bara du inte lastar mer än att det väger 1,6 ton.

Ptr
 
Sv: E-kort förändringar

Jo men med BE kort så får du hänga på ett släp med totalvikten 3,5 ton och ändå dra det med bilen som bara får dra 1,6ton, bara du inte lastar mer än att det väger 1,6 ton.

Ptr

Aha!
Så även om det står max släpvagnsvikt(1500) så får jag -lasta- upp till den vikten även om totalvikten är högre?
/Har inte fått tummen ur för e-kort än, men har iaf böckerna hemma nu=)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 768
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag var det några " viktiga" personer på jobbet. De var oroliga över sina pengar. Så det var att sitta med höghönsen och dra samma...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: indra2012
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 176
Senast: Cilva
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp