Efter karriären...

nocki

Trådstartare
Vad ger ni era fullblod att äta efter de gått klart på galoppbanan?
Jag vill ju inte ha en kille som går på tåra, men har inte råd med 1000 kr i kraftfoder utgifter per månad....Han äter Dodson & Horell nu. Går super, men det svider i plånboken.:confused:.. mina andra hästar går på enbart havre.
 
Sv: Efter karriären...

Min fick detta när hon stod i träning (skriver av listan från förra äg):

morgon: 2kg havre, 1kg müsli (energifoder), 5kg ensilage
lunch: 1kg müsli
e.m: 2kg havre, 1kg müsli
kväll: 5kg ensilage


På tränarens/ägarens inrådan lade jag om till denna foderstat när jag köpte henne i höstas:

morgon: 1kg helhavre, 1kg kornkross, 1/2 l betfor 5kg hö/ensilage
kväll: samma

Eftersom jag hade möjlighet att lunchfodra så delade jag upp givan så hon fick lite då också. Hon är väldigt rutinbunden och ville i början gå in vid lunchtid och behövde lite skrammel i krubban. Numera är hon mindre brydd över väder och vind och går ute betydligt längre än så.

Hon har funkat bra på denna foderstat och lagt på sig "ridhästhull". Hon står förresten på fri tillgång på hö men jag tror att hon får i sig de rek 10 kg ungefär. Proteinvärdet är för dåligt så jag tänkte lägga till lucern nu.
 
Sv: Efter karriären...

Mina går på fri tillgång på riktigt bra ensilage, ca 1kg helhavre och 1L kornkross + betfor, mineraler, soja och vitaminer.
De är dräktiga allihop och 2 rids fortfarande lätt.
Ingen är hispig eller på tårna även om de är pigga.

6åringen, som är uppfödd på Täby i princip, har jag tidigare fått ge massa kraftfoder och hon har mest pillat i ensilaget och kanske fått i sig 6-7kg/dygn.
Efter betet i år fick hon helt enkelt inget kraftfoder mer än några dl och fri tillgång på kanon ensilage. Nu har hon vant sig att äta runt 15-20kg ensilage/dygn och klarar sig på mindre mängd kraftfoder.
Hade mina damer inte varit dräktiga hade de bara fått lite "krubbskrammel" i form av några dl havre + mineralerna, betfor och vitaminerna.

Många fullblod är vana vid stora mängder kraftfoder så de har ofta inget strå intresse som gör att de är svåra att hålla i hull.
Nu när mina glatt äter mycket ensilage = bor ungefär i balen så är alla runda och fina i hullet utan extrem kraftfoder giva.
 
Sv: Efter karriären...

Vårat fbl sto kom från banan i höstas och hon har fri tillgång på hösilage. Hon får nog i sej ca 10kg/dygn. Sen äter hon

10dl kornkross, 10dl lusern, 5dl hel havre och 5dl torr betfor (ges blöt/svälld!) på morgon och em.

samma fast med alger, olja, vitaminer och morötter på kvällen.
Hon börjar bli fin nu.
 
Sv: Efter karriären...

Många fullblod är vana vid stora mängder kraftfoder så de har ofta inget strå intresse som gör att de är svåra att hålla i hull.
Nu när mina glatt äter mycket ensilage = bor ungefär i balen så är alla runda och fina i hullet utan extrem kraftfoder giva.

Sen ska dom inte bara ha mage o hull utan gärna lite muskler också, och det är svårt på bara ensilage de brukar se väldigt trista ut i kroppen då.

Kl

Jag har gett dem som varit enbart ridhästar (men i bra kondition och med muskler på rätt ställen) cirka 2-3 kg havre och ngt kg krafft samt till ett par även ngt halvt kilo krossad korn. De har varit helt ok på det, även ätit mkt stråfoder.

En hungrig häst kan också bi stökig får man inte glömma:angel:

Under bete med vila bara ngt halv kilo havre, eller ingen alls. Under bete med ridning ngt kilo havre, beroende på arbete.

Hästarna som nu är i galoppträning får betydligt mer och funkar alldeles utmärkt även som ridhästar ändå.
 
Sv: Efter karriären...

Håller med dig. De behöver kraftfoder, men kanske inte så mkt som i löpträning.
När man har fått lite mage igen på dem bör dem sen få kraftfoder för att slippa bära på en alltför stor sdn som de får av bara grovfoderintag.
Jmf med ölmage. Hur mkt bukmuskler kan man då få?

Flashlights foderstat lät bra för ett normalfullblod i lätt träning- ridhästar.

Blir trött på folk som räknar maten i DL:devil:
Om jag krossar fodret till flingor väger det nästan inget. Så 1 l. väger inte ens ett ½kg.

Har man ponnys eller kallblod kan det räknas så.
 
Sv: Efter karriären...

Testa att byta ut DH mot Lympos. Kostar mindre och funkar bra. Inte lika många varianter dock men ring Lennart H och fråga, han hjälper dig säkert.
 
Sv: Efter karriären...

Jag skrev väl inget om att de inte behöver kraftfoder?

Så vitt jag vet så behövs det hull för att kunna bygga muskler?
En rejäl giva med grov foder som bas och kraftfoder utöver det som täcker upp hästens behov.
Varför fodra med massa kraftfoder om man inte behöver?
Ett bra grov foder täcker upp väldigt mycket av hästens behov, även hästar som rids lätt.
Det är ju bara dyrt att fodra med extremt mycket kraftfoder, bättra att satsa på bra grovfoder.

Problemet är att många fullblod inte äter så mycket strå foder, vilket jag äntligen fått alla mina till att börja göra vilket gett bra resultat.
 
Sv: Efter karriären...

han äter7 kg hösilage av topp kvalite, mer får han inte ner... men allt i krubban äts upp, men i form av en gris:d
ska se vad vi kan blanda ihop. Men ett billigt helfoder sär man slipper blanda och pyttsa tycker jag är bäst..
 
Sv: Efter karriären...

Jag skrev väl inget om att de inte behöver kraftfoder?

Så vitt jag vet så behövs det hull för att kunna bygga muskler?
En rejäl giva med grov foder som bas och kraftfoder utöver det som täcker upp hästens behov.
Varför fodra med massa kraftfoder om man inte behöver?
Ett bra grov foder täcker upp väldigt mycket av hästens behov, även hästar som rids lätt.
Det är ju bara dyrt att fodra med extremt mycket kraftfoder, bättra att satsa på bra grovfoder.

Problemet är att många fullblod inte äter så mycket strå foder, vilket jag äntligen fått alla mina till att börja göra vilket gett bra resultat.

Nja du skrev inte att dom fick kraftfoder.......Vilket väl frågan gällde bl a.

Jag känner inte igen att de inte äter stråfoder, varken som ridhästar eller i träning. Tvärtom har jag upplevt att en del är mer förtjusta i stråfodret t o m eftersom det får så mycket av kraftfoder att de blir "övermätta" på det ibland. Men det är säkert olika. De flesta äter glatt allt man ger dem, när de mår bra.

Precis som axel skrev vill man ju undvika en stor buk att släpa på, vilket många hästar tyvärr får idag då folk drar ner på kraftfodret och ger enorma mängder strå istället, inte minst ensilage, (vilket är en egen diskussion:crazy:) Det gäller alla hästar men särskilt vill jag varna för det med fullblod som vissa är rädda att ge kraftfoder för dom blir så "pigga":( (Nu menar jag inte folk på detta forum utan många som köper fullblod som ridhästar. )
 
Sv: Efter karriären...

Jag gav min korn (1 skopa 3 gånger om dagen), i kombination med krafft grund (1 skopa 2 gånger om dagen). Sedan fick han betfor på kvällen och hö ganska fritt. Det höll honom lagom rund och lagom pigg. Korn kostar som havre, innehåller ungefär samma näring - men ger mindre energi, fick jag höra från den som gav mig tipset att byta havren mot korn. Kostar ungefär samma.
 
Sv: Efter karriären...

min häst som är ridhäst äter 11kg hösilage och 3 kg mustang färdigfoder + betfor. Funkar finfint på henne.
Har även i perioder gett henne mer hösilage el hö (uppmot 15kg) utan att hon blivit bukig men just detta silage är inte så smakligt enl hästen så hon äter inte mer.
 
Sv: Efter karriären...

Jag köper just nu havre och kornkross av bönder för 1.50:- per kilo, vilket ger en kostnad på ca 450:- för en årsförbrukning av havre. (Och då räcker det till 3 shetlandsponnyer också.) Mitt fullblod (ridhäst just nu) äter:
10-14 kg hösilage per dygn
0,5 kg helhavre
0,8 kg kornkross
0,4 kg betfor (torrvikt)
och så mineraler och ADE-vitaminer och ca 0,5 dl rapsolja.

Det är en uträknad foderstat med höanalys och mer än så behöver jag inte ge just nu, hon ser helt fantastisk ut i kroppen för en gångs skull. (Har en tendens att gå ner i vikt på sommarhalvåret.) Hon rids lätt såhär års med mycket skritt och trav samt lite lugn galopp, något skutt över stockar i skogen då och då och lite dressyr. När isen smälter hoppas jag kunna öka träningen.

Att skriva att 2-3 kg havre och något kilo Krafft skulle vara en lagom giva till en ridhäst är ju befängt. (Faktiskt.) För det säger ingenting om hästens behov och höets värden. Mitt fullblod har i perioder ätit 4-5 kg havre och kornkross för att hösilaget har varit mindre bra, att jämföras med det hon äter nu. Och för att bygga muskler behöver hästen bland annat proteiner, vilket finns att finna både i kraftfoder och i hö/hösilage - det beror helt och hållet på hur bra värden maten har. Ett bra grovfoder kan räcka gott och väl, men det är kanske mindre troligt till ett fullblod som rids.
 
Sv: Efter karriären...

Att skriva att 2-3 kg havre och något kilo Krafft skulle vara en lagom giva till en ridhäst är ju befängt. (Faktiskt.) För det säger ingenting om hästens behov och höets värden. Mitt fullblod har i perioder ätit 4-5 kg havre och kornkross för att hösilaget har varit mindre bra, att jämföras med det hon äter nu. Och för att bygga muskler behöver hästen bland annat proteiner, vilket finns att finna både i kraftfoder och i hö/hösilage - det beror helt och hållet på hur bra värden maten har. Ett bra grovfoder kan räcka gott och väl, men det är kanske mindre troligt till ett fullblod som rids.

Jag tycker det är befängt att räkna kraftfodret i deciliter på hästar som förväntas utföra ett någotsånär krävande arbete. Ska dom lulla i skritt i skogen är det kanske en annan sak men tyvärr ser man alltför ofta fullblod som har "svårt att hålla hullet" (som du bla skrev att ditt brukar ha:crazy:) Jag har aldrig haft problem med det, men så har jag heller aldrig gnetat med decilitrar när det gäller maten....:(
Med bra mat har inget fullblod eller annan häst svårt att hålla hullet o musklerna.
 
Sv: Efter karriären...

Vilket ur deras sortiment ger du samt hur mycket?
Ströehs foder är riktigt bra också, men kostar dessvärre något mer
 
Sv: Efter karriären...

Fast havre må vara mycket fett i, men de blir ju pigga av det också.
Dessutom kan hullproblem handla om dåliga tänder/ålder etc
 
Sv: Efter karriären...

Vilket ur deras sortiment ger du samt hur mycket?
Ströehs foder är riktigt bra också, men kostar dessvärre något mer

Dodson & Horell Build Up, 3 kg per dag ( = 80 kg månad =900 kr månaden)
Hel Havre 1 kg per dag

fin fint hösilage ( har inte siffrorna i huvet nu ) 7 kg per dag ( han äter inte mer)
köpte Lucern i dag som jag ska börja smyga in...
 
Sv: Efter karriären...

Jag köper just nu havre och kornkross av bönder för 1.50:- per kilo, vilket ger en kostnad på ca 450:- för en årsförbrukning av havre. (Och då räcker det till 3 shetlandsponnyer också.) Mitt fullblod (ridhäst just nu) äter:
10-14 kg hösilage per dygn
0,5 kg helhavre
0,8 kg kornkross
0,4 kg betfor (torrvikt)
och så mineraler och ADE-vitaminer och ca 0,5 dl rapsolja.

.

.

Vill inte ge kornkross då det blir ett jäkla hattandes fram och tillbaka till bonden, för just kross har dålig hållbarhet.... Jag vill köpa hem för iaf 3 månader i taget...
 
Sv: Efter karriären...

Hur är hästen i hullet/musklerna idag?
Hur ser analysen för silaget ut?

7 kg silage blir inte många kg TS och jag anser att det är för lite, men det är ju svårt om de inte äter upp mer. Lucern är jättebra eftersom det räknas som grovfoder så börja med det precis som du skriver.

Mitt fullblod som stod på bana för en herrans massa år sen äter idag fri tillgång på hö (och äter massor) och det toppar jag med ca 1 kg Groov och 0,25 kg soja.
Har gett Rehab och Lucern om han fallit ur något muskulärt och det fungerar bra - inga mängder då heller utan ca 1 kg av varje.
Han har bra hull, muskler och är lagom tempererad.
Får han för lite mat blir han stissigare och överpigg.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: netschjen
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 747
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 824
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp