Efter karriären...

Sv: Efter karriären...

Jag håller med om att det inte finns nån ursäkt för att ha ett tunt fullblod, mer mat funkar alltid!

verkar som att folk tycker det är konstigt med mycket foder så istället får hästen vara tunn och omusklad för att "det är ett fullblod, de är byggda så" eller nån annan dålig ursäkt.

Såna kommentarer har även jag fått av andra fullblodsägare TROTS att jag står bredvid med mitt fullblod som man inte ser några revben på.
 
Sv: Efter karriären...

*KL*

Haft fbl på enbart grovfoder (fri tillgång på hösilage, åt ca 20 kg/dygn), och så nuvarande herre då, 12 kg silage (lågt MJ), 2 kg hestekraft, 1 kg kornkross. Ingen av dem har haft 'höbuk' eller varit minsta bukiga.

Den förstnämnda tog det dock dryga halvåret efter att hon blev ridhäst innan hon ville peta i sig så mkt grovfoder att jag kunde slopa kraften.

Och dyrt är det ja, oavsett vad de äter så tenderar slutnotan att bli rätt hög. Men det får man ju liksom räkna med när det gäller fbl..
 
Sv: Efter karriären...

*kl*
Vissa tycker säkert att min häst är bukig och tjock i vissa lägen, tex när han bara står o hänger, för han har fyllt ut mer än hästar som inte har fri tillgång. (Han äter i runda slängar 15-20 kg hö/dygn)
Men när han arbetas så är han inte bukig utan då använder han "gördeln" :)
 
Sv: Efter karriären...

alla hästar kan ju se bukiga ut om de står och vilar och släpper ned magmusklerna men i vanliga fall ska de ju använda magmusklerna hela tiden. En vältränad magmuskel håller upp magen själv.
 
Sv: Efter karriären...

Problemet blir ju när den inte arbetar och håller upp magen så belastar den rygg och leder mer med stor mage (pratar inte om din nu, den har jag ju inte sett, utan allmänt.)

En period är väl inget problem men om de går så år efter år sänks ryggen:crazy:

ponte: ja visst är det märkligt vilka uppfattningar folk har ibland.
Är de inte små spetiga saker så säger folk "den ser inte ut som ett fullblod:eek::cool:)

och som biffen också sa, de blir stissiga av för lite mat och sen drar folk ner ännu mer för att de är "stissiga":crazy:
Din har bra mage för en ridhäst på avataren, förresten:idea:!
 
Sv: Efter karriären...

Nej det är långt ifrån vad jag menar med ohälsosam mage:p

Men liite väl rund om magen på första o sista bilderna i förhållande till vad jag vill ha :o

Sen kan dom bli det om dom är lättfödda, väldigt lätt, min valack fick jag hålla efter, ingen risk att han föll ur inte:rofl:

Fin är din i alla fall, ser ut att vara en snygg häst:love:
 
Sv: Efter karriären...

Tack! Det tycker ju jag med, men jag är ju partisk :angel:
(Klart han kunde vara mer slimmad, men jag är nöjd med hullet ändå)

De behöver inte se ut som vandrande klot trots fri tillgång - och det tycker jag är kul att visa.
Sen är det ju få som tror att han är ett fullblod, just därför att han har lite hull och är ganska stor och grov.
 
Sv: Efter karriären...

Hur är hästen i hullet/musklerna idag?
Hur ser analysen för silaget ut?

7 kg silage blir inte många kg TS och jag anser att det är för lite, men det är ju svårt om de inte äter upp mer. Lucern är jättebra eftersom det räknas som grovfoder så börja med det precis som du skriver.

Mitt fullblod som stod på bana för en herrans massa år sen äter idag fri tillgång på hö (och äter massor) och det toppar jag med ca 1 kg Groov och 0,25 kg soja.
Har gett Rehab och Lucern om han fallit ur något muskulärt och det fungerar bra - inga mängder då heller utan ca 1 kg av varje.
Han har bra hull, muskler och är lagom tempererad.
Får han för lite mat blir han stissigare och överpigg.

vårt hösilage är lika torrt som hö... men plastat iaf!
Tycker det blir mycke mer hygieniskt så! Det är så torrt att det "prasslar" om det :)
Ja han får äta så mycket "hösilage / hö" som han vill, men jag lägger bara in så han äter upp.. annars trampar han bara runt i det. Men ger jag honom totalt 7 äter han upp allt.
Börja me Lucern i dag, det var mums. Men han fick bara någon näve...
 
Sv: Efter karriären...

i170427525_81410_3.jpg
så ser han ut i dag, när jag haft honom1½ månad :) Tänk om jag bara kunde lära mej att inte se ner..... :devil: Blir så arg på mig själv. Tycker att han är fin i hullet, men en mer ekonomisk foderstat skulle vara underbart
Mat PER dag just nu
7 kg hö/ hösilage ( jätte torrt hösilage)
2kg Build up
1½ kg hel havre
½ kg lucern ( ska ökas)
0.2 kg soja
1dl linfrökaka
 
Sv: Efter karriären...

Hej!
Mitt fullblod på 8 år får:
11 kg hösilage.
1 kg lusernstrå
1,5 kg kornkross
0,5 kg havrekross

samt e-vitamin, b-vitamin, mineraler

Han är i full kondition, rids ca 6 dagar i veckan.
 
Sv: Efter karriären...

Jag räknar inte mitt foder i deciliter utan i kilo, men även OM man gör det så behöver ju inte det medföra att man fodrar för lite. Det beror ju på HUR MÅNGA deciliter man ger, eller hur? ;)

Och att mitt sto är svårt att hålla hullet på beror mest på att hon i perioder inte äter alls, då spelar det ingen roll vad man fodrar med. Men "for the record" så är jag väldigt petnoga med att maten ska hålla hög kvalitet året runt.

Av ditt inlägg att döma så KAN man tolka det som att du anser att uträknade foderstater är lika med magra hästar och att ditt sätt att fodra alltid ger hästar i bra hull. Vet inte om det var exakt så du menade, och det kvittar väl egentligen, men jag tycker att man ska akta sig för att säga att något så ospecifierat som "2-3 kilo havre" är en garanti för att hästen håller ett bra hull. Det beror HELT och hållet på grovfodret och hästen som individ.
 
Sv: Efter karriären...

Jag räknar inte mitt foder i deciliter utan i kilo, men även OM man gör det så behöver ju inte det medföra att man fodrar för lite. Det beror ju på HUR MÅNGA deciliter man ger, eller hur? ;)

Och att mitt sto är svårt att hålla hullet på beror mest på att hon i perioder inte äter alls, då spelar det ingen roll vad man fodrar med. Men "for the record" så är jag väldigt petnoga med att maten ska hålla hög kvalitet året runt.

Av ditt inlägg att döma så KAN man tolka det som att du anser att uträknade foderstater är lika med magra hästar och att ditt sätt att fodra alltid ger hästar i bra hull. Vet inte om det var exakt så du menade, och det kvittar väl egentligen, men jag tycker att man ska akta sig för att säga att något så ospecifierat som "2-3 kilo havre" är en garanti för att hästen håller ett bra hull. Det beror HELT och hållet på grovfodret och hästen som individ.

:bow:
men du har du provat med vetegroddolja i de perioder hon inte vill äta? Min ena är super konstig och matvägrar i perioder... då kom jag in på vetegroddolja, och det fungera.
 
Sv: Efter karriären...

Tycker han ser fin ut men lite till skulle han kunna lägga på sig på rumpan. Build upen är bra men dyyyr, att byta till ett annat fullfoder skulle kunna vara ett sätt att sänka foderkostnaden.
 
Sv: Efter karriären...

:bow:
men du har du provat med vetegroddolja i de perioder hon inte vill äta? Min ena är super konstig och matvägrar i perioder... då kom jag in på vetegroddolja, och det fungera.

Men hästen är inte "konstig" om den matvägrar i perioder utan det finns i så fall en orsak, anser jag. Det är viktigt att göra maten "smaklig" för dem och faktiskt inte alltför ensidig.

Den där "gröten" som jag skrev om tidigare i tråden (det var väl denna tråd?) som man kan ge till kvällen säger inte nån frisk välmående häst nej till. En häst som mår bra och inte är stressad vill ha mat, så enkelt är det. Om de äter dåligt finns det skäl.

Gisburne:

Nej jag är nog väldigt "gammaldags" men jag har haft fullblod i snart 25 år och fodrat och de har alltid ätit utan problem, musklat sej, o mått bra, och ja, jag har gått på på vad jag ser helt enkelt och fodrat utifrån det. (GÄller f ö även icke-fullbloden)
Som ponte sa: mat hjälper alltid mot att hästen faller ur:angel:

Ett sto jag hade föll gärna ur vid pälsbyten men då fick hon självklart b-vitaminer samt mera mat, och inga konstigheter egentligen utan vanlig hederlig hästmat......

Biffen: Håller med ponte ang musklerna men det var ju inte det du frågade om utan magen:o Men det är just det där tunna muskelmässigt som är följden av att inte ge tillräckligt att bygga muskler av, utan i stort sett enbart grovfoder.
 
Sv: Efter karriären...

Tycker han ser fin ut men lite till skulle han kunna lägga på sig på rumpan. Build upen är bra men dyyyr, att byta till ett annat fullfoder skulle kunna vara ett sätt att sänka foderkostnaden.

ja men jag vet inte riktigt vilket fullfoder som kan matcha Build-up.? Finns ju en hel sjö med foder.
Jag vill också har mer på rumpan, men på bilden har jag bara haft han 1 månad ca. Han stod i ca 4 månader innan jag fick hem han. Bara gått i maskinen under den perioden... han gjorde sin sista start i September.
Så jag har inte ridit speciellt långa pass med honom då det är stor skillnad på rid och galopp muskler.
Men målet är ju klart en rund rumpa och fin mage...på häst OCH ryttare :rofl:
 
Sv: Efter karriären...

biffen:

Såg att jag blandade ihop din och nockis häst ang rumpan. Sorry. På din ser man inte riktigt, så jag kan inte såga nåt om rumpan. Blandade ihop bilderna utan att kolla.....

Det går lite fort när man svarar från jobbet ibland:idea:
 
Sv: Efter karriären...

biffen:

Såg att jag blandade ihop din och nockis häst ang rumpan. Sorry. På din ser man inte riktigt, så jag kan inte såga nåt om rumpan. Blandade ihop bilderna utan att kolla.....

Det går lite fort när man svarar från jobbet ibland:idea:

nu är jag helt förvirrad.. vilken av mina bilder har du kommenterat? ser inte att du gjort det, eller så är jag blind:rofl:
 
Sv: Efter karriären...

ja men jag vet inte riktigt vilket fullfoder som kan matcha Build-up.? Finns ju en hel sjö med foder.
Jag vill också har mer på rumpan, men på bilden har jag bara haft han 1 månad ca. Han stod i ca 4 månader innan jag fick hem han. Bara gått i maskinen under den perioden... han gjorde sin sista start i September.
Så jag har inte ridit speciellt långa pass med honom då det är stor skillnad på rid och galopp muskler.
Men målet är ju klart en rund rumpa och fin mage...på häst OCH ryttare :rofl:

Jag tycker han ser fin ut! Och med risk för att få på nosen för att jag gör reklam så tycker jag att Lympos har funkat jättefint på mina. Förutom att dom kanske är lite för välmusklade på vissa delar. :crazy:

Men alla andra delar är också fina. Min Skutta är inte riden sedan i november och du kan servera en femrätters middag på hennes rygg och ha groparna på hennes rumpa som bålskål!:banana:

Jag ger Lympos Sport och kompletterar med b-jäst, lucern, betfor och så vanligt hö förstås.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: netschjen
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 747
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 824
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp