Efter karriären...

Sv: Efter karriären...

Jag kan inte de exakta värdena på buildupen men något annat proteinrikt borde funka. jag är väldigt nöjd med mustang men det finns många fodermärken.
 
Sv: Efter karriären...

nu är jag helt förvirrad.. vilken av mina bilder har du kommenterat? ser inte att du gjort det, eller så är jag blind:rofl:

Den där du rider men då hade du ju haft den så kort tid så om överlinjen behöver mer där var ju itne så konstigt......glöm det!:o
 
Sv: Efter karriären...

Jag tycker han ser fin ut! Och med risk för att få på nosen för att jag gör reklam så tycker jag att Lympos har funkat jättefint på mina. Förutom att dom kanske är lite för välmusklade på vissa delar. :crazy:

Men alla andra delar är också fina. Min Skutta är inte riden sedan i november och du kan servera en femrätters middag på hennes rygg och ha groparna på hennes rumpa som bålskål!:banana:

Jag ger Lympos Sport och kompletterar med b-jäst, lucern, betfor och så vanligt hö förstås.


haha betyder det att du bjuder på middag till häst nu då?:rofl:

Helena här som blev lite sugen på bål...
 
Sv: Efter karriären...

bulle.jpg


Så såg mitt fullblod ut förra året. (Hon är utlånad nu) Hon reds ordentligt minst 5 dagar i veckan.

Då åt hon om dagen:
20 kg hö (Fri tillgång ute i hagen)
0,25 kg krafft protein
0,75 kg krafft müsli



Jag åkte på semester 1 vecka, drog ner på kraftfodret ännu mer och när jag kom gem fick jag köpa en 15 cm längre sadelgjord :rofl:
 
Sv: Efter karriären...

Om jag ska vara alldeles ärlig har hon för tunn överlinje och för mycket buk, tycker jag, alltså. Jag skulle ge mer kraftfoder och mindre hö. Men snygg häst :idea:
 
Sv: Efter karriären...

Om jag ska vara alldeles ärlig har hon för tunn överlinje och för mycket buk, tycker jag, alltså. Jag skulle ge mer kraftfoder och mindre hö. Men snygg häst :idea:

Varför inte först se om överlinjen hänger ihop med ridningen, öka på proteinet och ta det den vägen?

Det här är lite hö och mycket kraftfoder btw (från när jag var och kikade på henne). Stod på 8 kg silage, och 4 kg kraftfoder:

thumbnail.aspx



Det här är 20 kg hösilage,knappt ngt kraftfoder:

thumbnail.aspx



thumbnail.aspx
 
Sv: Efter karriären...

Fast, rätta mej om jag har fel, men du hann väl inte rida så väldigt mycket att det skulle kunnat göra stor skillnad.:confused: Hon blev ju skadad ganska snabbt och sen bara periodvis igång:confused:

De kan bli såna av rejsande i hagen, så som Blå ser ut på hagbilden ser ett par i stallet ut, som inte ridits alls på många år, sen de slutade tävla galopp....(och ja de får kraftfoder)

På bilden med sadeln har hon ju ungefär samma mage som på första bilden så det är väl mer att hon spänner upp sej i hagen.

Oavsett, så som jag skrev innan, man kan ju lägga in massor av bilder som "bevis" men jag har alltid haft hästar som är fina i kroppen genom att kombinera kraftfoder och grovfoder på ett bra sätt och sen förstås ridningen med:) Så gott man kan.....

Sen var väl Blå lite köttbullemodell.....vilket jag tycker är bra modell!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Efter karriären...

Bara för att haka på så har jag en häst av liknande modell som Alexandra och pmm. Lite väl mycket under och inte riktigt tillräckligt ovanpå, har också stått långa perioder pga två frakturer och sen sekundärhältor.

Han äter 9 kg silage med hög kvot, 1 kg lucern, 0,5 hafre, 0,5 korn 1 kg Krafft plus 125. Kvoten är väl strax under 8. Känns ju väl häftigt att öka den kvoten men det kanske behövs?
 
Sv: Efter karriären...

Fast, rätta mej om jag har fel, men du hann väl inte rida så väldigt mycket att det skulle kunnat göra stor skillnad.:confused: Hon blev ju skadad ganska snabbt och sen bara periodvis igång:confused:

Första bilden är tagen när jag var och kikade på henne i nov 2006. Då 'motionsreds' hon i princip, och gick i walker.

Andra bilen är tagen i maj 2007, då var hon fullt igång och hade varit igång sen januari. (Stod ju hela december). Hon skadade sig (griffelbenet) i slutet av maj, och sen kom knäskadan. Gått i kuperad hage.

Tredje bilden är från juli 2007 och hon har varit konvalescent sen slutet av maj (och är påväg ut för en av de första uppsuttna skritturerna). Hon har stått i platt hage och på boxvila (minna inte exakt de olika tiderna, dvs hur länge i vardera)


De kan bli såna av rejsande i hagen, så som Blå ser ut på hagbilden ser ett par i stallet ut, som inte ridits alls på många år, sen de slutade tävla galopp....(och ja de får kraftfoder)

Visst hjälper kuperad hage till, men det var ffa ridningen som gjorde det, det blev ketchupeffekt deluxe där på våren, sa pang poff i princip efter månaders tragglande och omformande.

På bilden med sadeln har hon ju ungefär samma mage som på första bilden så det är väl mer att hon spänner upp sej i hagen.

Hon har betydligt mindre mage på tredje bilden/den med sadeln, men hon har hängmage eller vad man ska säga där med om än mindre, men inaktiverad bukmuskulatur. Två månaders konvalsescens (boxhage och platt hage), och allmänt muskeltapp.

(Det finns bilder någonstans som jag inte orkade leta upp från dagen innan hon skadade sig, med 'uppdragen' mage, fast hon står och sover)

Oavsett, så som jag skrev innan, man kan ju lägga in massor av bilder som "bevis" men jag har alltid haft hästar som är fina i kroppen genom att kombinera kraftfoder och grovfoder på ett bra sätt och sen förstås ridningen med:) Så gott man kan.....

Jo, men att sänka grovfodret och därmed göra en onaturlig förändring är inget jag tycker man ska alltför lättvindligt rekommendera, speciellt om hästen bara har inaktiv bukmuskulatur och inte är fet.

Bättre med en mage som invärtes är i trim än att hästen som hänger i hagen ser estetiskt tilltalande ut. (Även om för stor höbuk givetvis ska undvikas).

Men just med Blå ville jag mest visa att bara grovfodergivan behöver inte ha NÅGON effekt på lilla 'hängmagen'. 8 kg silage som hon fick på första bilden är ju en väldigt liten giva ur alla aspekter, och värre hängmage då än med 20 kg silage (och mer utevistelse, mer träning och andra hagar förvisso)


Sen var väl Blå lite köttbullemodell.....vilket jag tycker är bra modell


Absolut, hon var aldrig det där 'slimmade' fullblodiga. Det är btw inte nuvarande killen heller, han har betydligt mer 'maghäng' när han bara 'står och går' än Blå. Samtidigt är han inte i högt hull, men han har dåliga bukmuskler helt enkelt (tror inte jag har några bra kort, mer än från när han kom t ex). Och han har ju stått på lite grovfoder innan, och äter 'lite' (mot vad jag skulle önska) nu med. 12 kg silage en bra dag, 10 en normal. Massor med kraftfoder. Men jag tror aldrig han, hur i topptrim jag än skulle försöka få honom, blir det där 'slimmade'. I hans fall spelar nog åldern in lite med dock.
 
Sv: Efter karriären...

Om jag ska vara alldeles ärlig har hon för tunn överlinje och för mycket buk, tycker jag, alltså. Jag skulle ge mer kraftfoder och mindre hö. Men snygg häst :idea:

Alldeles för mkt buk, jag fick ju åka och köpa en längre sadelgjord för att kunna rida efter bara 1 veckas vila!

6 månader senare såg hon ut såhär, har tyvärr inga bilder på henne när hon var som finast och den här bilden är suddig, här har hon börjat tappa muskler igen p.ga. min graviditet (= mindre ridning)

gosan7.jpg



Alexandra_W Jag tycker det ser ut om 3 olika hästar :D Sista bilden får mig att vela ta hem henne och börja rida varje dag igen!
 
Sv: Efter karriären...

Jag håller med om att det inte finns nån ursäkt för att ha ett tunt fullblod, mer mat funkar alltid!

verkar som att folk tycker det är konstigt med mycket foder så istället får hästen vara tunn och omusklad för att "det är ett fullblod, de är byggda så" eller nån annan dålig ursäkt.

Såna kommentarer har även jag fått av andra fullblodsägare TROTS att jag står bredvid med mitt fullblod som man inte ser några revben på.

mitt fbl som jag tog av banan för ca 4 månader sen får 2 kg havre, 2 kg korn, 2 kg krafft groov och 2dl soja plus fri tillgång på hösilage. han är ÄNDÅ smal, inte mager, men visst i vissa vinklar ser man revbenen, men han är inte uppdragen eller så utan snarare lite mage på honom. så tycker du då jag ska ge honom ännu mer krafftfoder? han är ganska het av sig... silaget äter han ju så mycket han vill så det går liksom inte att göra något åt. så jag tror visst att vissa kan vara "byggda så".
 
Sv: Efter karriären...

Är kvoten för låg (totalt sett hela foderstaten) så hjälper inte det att bara ösa på med mera mat. Åtminstone är mitt fullblod mkt känslig för detta.

Han fick fritt med hö, flera kg korn, havre och betfor samt även olja.. o lite soja. Men det hjälpte inte.

Sen jag fixade ordentlig foderstat med full koll på höets innehåll och koll på hur mycket proteintillskott han behövde så försvann alla tendenser till att revbenen syns å nu är han snarast åt andra hållet mest hela tiden.
 
Sv: Efter karriären...

Min är ju ändå en rätt lättfödd typ, bara kvoten är drygt 6. Men det finns ju de som behöver 7 och kanske mer än det.

Det som ställde till det för oss första tiden var att höet han fick var "bara" att räkna som bukfylla.
Sen köpte jag eget hö som jag analyserade och räknade ut så han fick en kvot som översteg 6 och voilà - hästen blev rund.
 
Senast ändrad:
Sv: Efter karriären...

Jo, jag såg det i ett annat inlägg från dej. Hm.
Är hästen "bara" tunn i överlinjen - eller fattas det hull över revbenen?
 
Sv: Efter karriären...

Nja, lite för mycket bukighet och klent över rumpan kan jag tycka. Alltså, jag skulle aldrig våga ställa honom på så lågt om en kvot 6 och jag är lite fundersam över att han trots sin höga kvot är bukig. Men visst, lite med adekvat ridning kanske är på sin plats.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: netschjen
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 747
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 824
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp