Bukefalos 28 år!

Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Exakt. Som sagt, jag håller inte med SD. Om det nu är så att vi tagit in fler (under en period) än vad landet kan hantera (bostäder, jobb osv är ju tyvärr inte oändliga resurser) så förstår jag också att det kan vara bättre att under en period fokusera på de som redan är här. På att de får jobb, bra bostad och att de och deras barn får en bra möjlighet till ett bra liv här i Sverige. Och sen när de är på fötter och har jobb osv då kan man börja ta emot fler igen. Men nä, inget stopp för all framtid eller ens ett totalstopp. Absolut inte. Tar man emot fler än man kan integrera så leder till att de hamnar utanför samhället och det är det ingen förutom SD som vinner på.
Just därför tycker jag att det kan vara bra att "hjälpa dem på plats" också, som du nämner så har vi ändliga resurser. Det förstår man ju. Jag förstår inte varför man ska behöva välja bara det ena eller andra. När det händer (natur)katastrofer i Sverige så brukar man ta emot s.k flyktingar från de områdena och inhysa dem på andra platser medan man gör i ordning områdena där det skett så att de kan och får flytta tillbaka sedan.

Givetvis är problemet i mellanöstern en mycket svårare fråga än så, men jag tror på det som en initiativkraft till att försöka lösa det. Fast det främsta skälet borde vara att göra det av medmänsklighet, och inte pga att flyktingarna kommer till ens eget land :meh:
 
Just därför tycker jag att det kan vara bra att "hjälpa dem på plats" också, som du nämner så har vi ändliga resurser. Det förstår man ju. Jag förstår inte varför man ska behöva välja bara det ena eller andra. När det händer katastrofer i Sverige så brukar man ta emot s.k flyktingar från de områdena och inhysa dem på andra platser medan man gör i ordning områdena där det skett så att de kan och får flytta tillbaka sedan.

Givetvis är problemet i mellanöstern en mycket svårare fråga än så, men jag tror på det som en initiativkraft till att försöka lösa det. Fast det främsta skälet borde vara att göra det av medmänsklighet, och inte pga att flyktingarna kommer till ens eget land :meh:

Varför argumenterar du det med mig? Jag har inte nämnt något om att hjälpa på plats (varken för eller emot). Hur hjälpen bäst sker i varje enskilt fall får andra med mer kunskap om sånt bedöma.
 
. När det händer (natur)katastrofer i Sverige så brukar man ta emot s.k flyktingar från de områdena och inhysa dem på andra platser medan man gör i ordning områdena där det skett så att de kan och får flytta tillbaka sedan.

Berätta gärna för mig när detta hänt, och vem som finansierade de evakuerade personernas tillfälliga boenden, och vem som finansierade att exempelvis nedbrunna bostäder byggdes upp?

Mig veterligen inte något som är särskilt vanligt förekommande, och så långt jag förstått så får ju den enskilde evakuerade personen huvudsakligen själv finna och finansiera sitt tillfälliga boende.

I mina ögon en väldigt märklig jämförelse!
 
"Men när tuppkammen (snedbenan?) växte på Sverigedemokraterna började de säga öppet vad de annars bara sade internt. De blev allt hårdare i flyktingmotståndet och började tala om återvandring. Den så polerade Åkesson råkade säga att invandrare ”passar inte in” på bästa sändningstid."

"Mer än 82 procent av folket röstar inte sverigedemokratiskt.

SD kommer göra vad de kan för att driva på i slutenhetens riktning, och kommer ibland att lyckas, men lär få svåra identitetsproblem när hoppet om den stora förlösande revanschen inte längre håller dem samman.

Vissa SD:are kommer vilja vara så polerade som de utgivit sig för att vara för att få makt, men andra kommer att radikaliseras. Om de kommer i närheten av makten är det inte omöjligt att de spricker, som Sannfinländarna gjorde.

Jag hoppas att det gör att vi slutar behandla all svensk politik som ett appendix till SD, och inte ständigt bedömer allt i ljuset av vad de tycker och vad som gynnar dem. Så kan vi ägna oss åt verklig politik, till exempel de integrationsproblem som ändå fått så många att rösta på SD."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/dd1vzq/visst-gor-det-ont-nar-filterbubblor-brister
 
Varför argumenterar du det med mig? Jag har inte nämnt något om att hjälpa på plats (varken för eller emot). Hur hjälpen bäst sker i varje enskilt fall får andra med mer kunskap om sånt bedöma.
Jag argumenterade inte mot dig. Det var mera ett tillägg från min sida, du missuppfattade :o
 
Hoppar in med uppföljning från mitt inlägg igår i den andra valtråden, om ngn var nyfiken på vad som sas på U2-konserten i Paris om svenska valet.
OBS Detta är satir uttalat av en karaktär, MacPhisto, djävulen, som Bono går in i vid ett parti i konserten.

"I just came back from Sweden. I didn't know how much I liked the Swedish. Tall. Blonde. Blue-eyed. Boring. But now, it appears the Swedes are beginning to discover their Aryan potential. Oh yes. Ak-ak-Åkesson. Jimmie Åkesson! I like him. He’s done so well in the election today. I love elections. I love balloons. I love parties that get out of hand. France, you disappointed my favorite little Marie LePen. I'm like the father she never had. And now she's had to change the name of her party. Some people don't know that they don't like Jews or Blacks. I told them you can hide in plain sight. Because it's when you don't believe that I exist, that's when I do my best work."

Och om ngn vill se det är det under de första två min i denna video.
https://www.expressen.se/noje/u2s-bono-hanar-jimmie-akesson-pa-valnatten/
 
Berätta gärna för mig när detta hänt, och vem som finansierade de evakuerade personernas tillfälliga boenden, och vem som finansierade att exempelvis nedbrunna bostäder byggdes upp?

Mig veterligen inte något som är särskilt vanligt förekommande, och så långt jag förstått så får ju den enskilde evakuerade personen huvudsakligen själv finna och finansiera sitt tillfälliga boende.

I mina ögon en väldigt märklig jämförelse!
Fann detta som står i lagen:
4 § Den som med stöd av 2 § har beslutat om avspärrning eller utrymning, skall i skälig omfattning hjälpa till med att ordna uppehälle för dem som till följd av åtgärden är i behov av det.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...lag-2003778-om-skydd-mot-olyckor_sfs-2003-778

Själva uppbyggnaden är annorlunda det har du rätt i eftersom de flesta har försäkringar som kan täcka upp för det.
 
Visst är det så. Så varför har inte de andra gjort något för att lösa problemen? Att sticka huvudet i sanden och envist upprepa att det inte finns några problem löser inget. Ingen vågar ju komma med nåt förslag så länge alla som vågar påstå att det inte fungerar som det är nu möts av rasistanklagelser.
Vem har stoppat huvudet i sanden?
Alla har väl försökt lösa problemen. Skillnaden är väl bara att en del människor faktiskt anser att det är mer prioriterat att rädda människor från krig och livsfara än att hålla lilla sverige lika prydligt som det tidigare varit.
 
Vad tycker du att man ska göra idag då?

Låta det demokratiska regelverket ha sin gång. Alltså antingen att Löfven avgår nu, eller att han avgår i samband med omröstning om ett par veckor (jag tror att han får en majoritet emot sig, men det är ju inte hugget i sten - får han inte det så har vi ju vår regering). Sedan välja ny talman, låta talmannen prata med partiledarna och ge någon av dem i uppdrag att försöka bilda regering. Skulle de misslyckas tre gånger, ja då blir det ju nyval. Det viktiga, anser jag, är att komma igång och prata och förhandla. Det anser jag faktiskt att alla skall göra med alla, dvs att även sd skall inkluderas i samtalen (därmed inte sagt att de skall ges inflytande i eller över en regering).
 
Sådan här retorik när det är dags för att samarbeta är jävligt tröttsam tycker jag, Annie Lööf angående att S har bjudit in L till samtal.
"– Det är en konstellation som Socialdemokraterna har velat ha i decennier. De vill härska och söndra, splittra Alliansen, för att kunna fortsätta vara solen som allt snurrar kring, säger hon till Expressen. "

Liksom tacka nej för all del men varför så högt tonläge?
 
Sådan här retorik när det är dags för att samarbeta är jävligt tröttsam tycker jag, Annie Lööf angående att S har bjudit in L till samtal.
"– Det är en konstellation som Socialdemokraterna har velat ha i decennier. De vill härska och söndra, splittra Alliansen, för att kunna fortsätta vara solen som allt snurrar kring, säger hon till Expressen. "

Liksom tacka nej för all del men varför så högt tonläge?

Sandlåda.
 
Låta det demokratiska regelverket ha sin gång. Alltså antingen att Löfven avgår nu, eller att han avgår i samband med omröstning om ett par veckor (jag tror att han får en majoritet emot sig, men det är ju inte hugget i sten - får han inte det så har vi ju vår regering). Sedan välja ny talman, låta talmannen prata med partiledarna och ge någon av dem i uppdrag att försöka bilda regering. Skulle de misslyckas tre gånger, ja då blir det ju nyval. Det viktiga, anser jag, är att komma igång och prata och förhandla. Det anser jag faktiskt att alla skall göra med alla, dvs att även sd skall inkluderas i samtalen (därmed inte sagt att de skall ges inflytande i eller över en regering).
Du kanske missat detta?

"Efter valet kommer riksdagen att rösta om talman och statsminister. Om i det läget Stefan Löfven avgår eller förlorar omröstningen, kommer han ändå att sitta kvar i ledningen för en så kallad övergångsregering. En sådan sitter fram till dess att riksdagen lyckats utse en ny statsminister.

En övergångsregering får endast sköta administrativa uppgifter, alltså inte lägga fram nya skarpa förslag. Skulle det dock inte finnas en ny regering den 15 november får övergångsregeringen lägga ett budgetförslag men utan några nya politiskt kontroversiella förslag."
https://www.dn.se/ekonomi/budgetrysare-efter-valet-sa-ska-problemen-losas/

Ganska ordagrant vad SL sagt att han skall göra.
 
Har man vidhållit vid ett sådant block lika länge som Alliansen har gjort nu sen 2004, dvs i 14 år?
Jag tror inte att det är hälsosamt för samhället helt ärligt. Jag förstår att saker förändrades efter att samhället gick från en industri till en dataålder, och fackföreningarna började mista sin lika starka betydelse som de hade förr. Även om jag inte höll med om det då. Just då kanske det behövdes en allians (det går att diskutera men det är en annan fråga), men jag tror inte att den behövs längre. Nu behövs det en annan sorts form för det funkar ju uppenbarligen inte längre pga SD.
En fråga, för all tydlighets skull, tycker du att man ska samarbeta över blockgränserna? Du skriver om förhandlingar och koalitioner så det låter ju som att du är för det, så jag undrar.
Jag är uppvuxen i ett politikerhem. Av diskussionerna i hemmet minns jag blockpolitiken som rätt självklar sedan mitten av 70-talet. Innan dess har jag inga minnen. Det är i alla fall inget nytt påhitt. Alliansen är ju däremot ett ganska nytt påhitt, och följde väl delvis efter en del misslyckade borgerliga koalitioner.
 
Du kanske missat detta?

"Efter valet kommer riksdagen att rösta om talman och statsminister. Om i det läget Stefan Löfven avgår eller förlorar omröstningen, kommer han ändå att sitta kvar i ledningen för en så kallad övergångsregering. En sådan sitter fram till dess att riksdagen lyckats utse en ny statsminister.

En övergångsregering får endast sköta administrativa uppgifter, alltså inte lägga fram nya skarpa förslag. Skulle det dock inte finnas en ny regering den 15 november får övergångsregeringen lägga ett budgetförslag men utan några nya politiskt kontroversiella förslag."
https://www.dn.se/ekonomi/budgetrysare-efter-valet-sa-ska-problemen-losas/

Ganska ordagrant vad SL sagt att han skall göra.

Nej, jag har inte missat det. Men vi måste ju ha en "riktig" regering förr eller senare, och mitt svar avsåg att jag tycker att den processen skall ha sin gång utan att någon på förhand bestämt vilka de skall eller inte skall prata med.
 
Låta det demokratiska regelverket ha sin gång. Alltså antingen att Löfven avgår nu, eller att han avgår i samband med omröstning om ett par veckor (jag tror att han får en majoritet emot sig, men det är ju inte hugget i sten - får han inte det så har vi ju vår regering). Sedan välja ny talman, låta talmannen prata med partiledarna och ge någon av dem i uppdrag att försöka bilda regering. Skulle de misslyckas tre gånger, ja då blir det ju nyval. Det viktiga, anser jag, är att komma igång och prata och förhandla. Det anser jag faktiskt att alla skall göra med alla, dvs att även sd skall inkluderas i samtalen (därmed inte sagt att de skall ges inflytande i eller över en regering).
Låter ju vettigt (även om jag är väldigt vaksam för SD så har du rätt i att det är ju en demokrati trots allt) det du skriver. Förutom delen att Löfven avgår om två veckor, problemet är ju om det skulle dra ut på tiden pga problem med att komma överens så behövs det fortfarande någon sittande regering som @vallhund skriver, det kan inte vara tomt utifall det skulle dra ut rejält på tiden.
Men det jag är rädd för är att våra partiledare inte är så vettiga :grin: tex det @Halfrek citerade av Lööf. Det hjälper ju inte alls. om det skulle bli nyval så har jag svårt att tänka mig att något skulle förändras.
 
Jag är uppvuxen i ett politikerhem. Av diskussionerna i hemmet minns jag blockpolitiken som rätt självklar sedan mitten av 70-talet. Innan dess har jag inga minnen. Det är i alla fall inget nytt påhitt. Alliansen är ju däremot ett ganska nytt påhitt, och följde väl delvis efter en del misslyckade borgerliga koalitioner.
Okej, tack för svar :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp