Bukefalos 28 år!

Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen vinner på att man tar emot fler än man kan hjälpa på ett värdigt sätt (det tror jag att vi alla kan vara eniga om oavsett politisk tillhörighet).

Nej. Jag är inte enig om den problemformuleringen, jag är inte enig om perspektivet att ”vi tar emot”. Mitt perspektiv är att med tanke på hur det ser ut i världen så kommer människor fortfarande vara tvungna att fly för sina liv, och/eller vilja ge sina barn trygghet och möjligheter till ett bra liv. Hur mycket vi än resonerar kring hur många vi kan ”ta emot” så kommer folk att fortsätta fly. Och då får vi lösa det efter bästa förmåga. Vi är ju trots allt ett av världens mesta välfärdsländer.
 
Kanske inte konkret diskussion om vad som händer nu. Men pratade med min mamma idag naturligtvis om valet och hon kan inte förstå vad som hänt i Sverige. Vi flyttade utomlands 1985 några månader innan Olof Palme mördades och hon har aldrig flyttat tillbaka. Hon minns ett helt annat Sverige, vi missade helt Ny Demokrati, skinheads och Lasermannen. Och nu SD och NMR.

Från hennes perspektiv ser jag hur mycket Sverige har förändrats och blivit kallare och hårdare men också mycket bättre materialistiskt. Nu ska man inte se det förflutna genom rosaskimrande glasögon, men hon upprepar hela tiden, men det här kan aldrig hända i Sverige. När hon började skolan var mer än halva klassen barn som flytt från Europa undan kriget, många av dem judiska. Enligt henne så var Sverige som inte härjats av kriget en av de mycket få länder som välkomnade flyktingar. Hmm, säger jag. Men det är sant att många ffa judar från andra skandinaviska länder flydde till Sverige. Och att det var många sk krigsbarn från Finland.

Men det är inte Sverige säger hon igen och igen under samtalet. Och det fick mig att fundera, jag missade hela Ny Demokrati och skinheads, men vad var bakgrunden till dem? Migration var väl inte en stor fråga på den tiden? Vad låg bakom deras framgångar? De hade väl sina största framgångar innan inbördeskriget i forna Jugoslavien?

Tänker jag helt fel eller har det alltid funnits rasistiska och neofascistiska grupperingar under ytan och det svenska samhället, begravde det ett tag men de är nu tillbaka med kraft och vind under vingarna och en legitimitet de länge har saknat.

Inte så mycket eftervalssnack men jag försöker förstå vad det är som gör att SD och svans så snabbt förändrat Sverige, eller har de det egentligen? Hur går Sverige vidare efter det här. Med den mandatfördelning vi har idag så kommer SD att bli vågmästare om inte de andra partierna arbetar tillsammans i någon slags församlingsanda. Jag hoppas (men tror inte) att de andra partierna ser vikten av och prioriterar högerextremism och rasism och därför är beredda att kompromissa i andra frågor med olika konstellationer av samarbetspartner.
 
Så tydligen har S bjudit in flera ur Alliansen till blocköverskridande samtal men de har tackat nej direkt. Kul sandlådenivå det här :grin: Jag gissar att samtalen i detta läge inte skulle handla om vem som stöttar vem i vilka frågor på detaljnivå, utan enbart övergripande första öppnings-samtal utan några som helst beslut eller löften. Fy vad trött jag blir på vissa politiker.
 
Så tydligen har S bjudit in flera ur Alliansen till blocköverskridande samtal men de har tackat nej direkt.

Så uppfattar jag det inte alls från det jag hörde Björklund sade innan idag, när han kommenterade att de blivit kontaktade av S. Sedan att Alliansen är inriktade på att bilda regering som förstahandsalternativ är väl inte så konstigt, eller att samarbeta med S i regering men som Allians som sämre alternativ. Det alla har sagt att de inte är beredda att bryta Alliansen för att samarbeta med S på något sätt alls, just nu.

Jag undrar vad S kommer att svara när Alliansen bjuder in dem till samtal om någon dag.
 
"Ogiltiga röster

I den preliminära rösträkningen har 24 479 röster i riksdagsvalet ogilitigförklarats hittills. I den summan ingår inte blankröster och röster på exempelvis "inte anmälda partier" som exempelvis Kalle Anka-partiet.

I valet 2014 ogiltigförklarades 15 485 röster i den preliminära rösträkningen men efter den slutliga rösträkningen hos länsstyrelserna var bara 1 938 röster ogiltiga.

Om andelen underkända röster som godkänns i den slutliga rösträkningen blir samma i årets val innebär att det ytterligare drygt 20 000 röster läggs till i sista stund."

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/20-000-underkanda-roster-vantas-godkannas-kan-avgora/
 
Som i vanlig ordning är det dagis nivå partier emellan... tycker ärlig talat det är dags för dom att växa upp.
Ja, mesproppar är de allihop. Ger inga bra signaler till någon, allra minst sin befolkning de ska representera. Jag tycker det är rent ut sagt pinsamt med denna mjäkighet. Rena rama vuxendagiset.
 
Ja, mesproppar är de allihop. Ger inga bra signaler till någon, allra minst sin befolkning de ska representera. Jag tycker det är rent ut sagt pinsamt med denna mjäkighet. Rena rama vuxendagiset.

Ni ser något jag inte ser och jag följer det nära. Det är oerhört vuxet, lugnt och sansat och alla är beredda att prata och förhandla med alla som har åtminstone någorlunda liknande värderingar. Valresultatet är inte ens klart än.

De representerar mig väl, precis enligt de premisser de angav innan valet.
 
Ja, jag är mest nöjd med att min jobbkommun har röstat rödgrönt igen, har aldrig behövt jobba under alliansstyre i kommunen och har ingen lust att göra det heller. Är väldigt rädd för att SD kommer sitta i socialnämnden dock, det skulle vara förskräckligt.
Tja, det spreds rätt många skräckhistorier i korridorerna när S förlorade i min kommun - efter styre i flera generationer.

Tvärtom blev många förvaltningar betydligt bättre sköta när gammalt skräp rensats ut och det faktiskt satt någon vid det där skrivbordet som nämndordföranden hade.

Visst blev det förändringar. Fullmäktigesammanträdena flyttades till olika kommundelar mellan sammanträdena. Vilket fick en del sossar som aldrig varit utanför stadskärnan att köra vilse på väg till mötet :rofl:.

Men inte katten blev det åtstramningar på varken kultur eller omsorg. Eller mycket annat heller. Men en del effektivisering som lösgjorde pengar till verksamheten blev det.
 
Den här bilden passerade mitt flöde.
41562904_2234986370070374_5275358138965426176_o.jpg
 
Tja, det spreds rätt många skräckhistorier i korridorerna när S förlorade i min kommun - efter styre i flera generationer.

Tvärtom blev många förvaltningar betydligt bättre sköta när gammalt skräp rensats ut och det faktiskt satt någon vid det där skrivbordet som nämndordföranden hade.

Visst blev det förändringar. Fullmäktigesammanträdena flyttades till olika kommundelar mellan sammanträdena. Vilket fick en del sossar som aldrig varit utanför stadskärnan att köra vilse på väg till mötet :rofl:.

Men inte katten blev det åtstramningar på varken kultur eller omsorg. Eller mycket annat heller. Men en del effektivisering som lösgjorde pengar till verksamheten blev det.

Ja, jag säger inte emot att det i vissa förvaltningar säkert kan behövas maktskifte ibland om förvaltningen sköts dåligt. Just min förvaltning fungerar dock ovanligt bra jämfört med i många andra kommuner så ett byte till alliansen har jag svårt att se skulle gynna oss.
 
Så uppfattar jag det inte alls från det jag hörde Björklund sade innan idag, när han kommenterade att de blivit kontaktade av S. Sedan att Alliansen är inriktade på att bilda regering som förstahandsalternativ är väl inte så konstigt, eller att samarbeta med S i regering men som Allians som sämre alternativ. Det alla har sagt att de inte är beredda att bryta Alliansen för att samarbeta med S på något sätt alls, just nu.

Jag undrar vad S kommer att svara när Alliansen bjuder in dem till samtal om någon dag.

Det handlar ju inte om den nivån på samtalen nu som sagt. Ingen behöver lova något eller bryta någon Robinson-pakt i det här läget, men att inte ens samtala är bara fånigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 361
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp