Bukefalos 28 år!

Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej. Jag är inte enig om den problemformuleringen, jag är inte enig om perspektivet att ”vi tar emot”. Mitt perspektiv är att med tanke på hur det ser ut i världen så kommer människor fortfarande vara tvungna att fly för sina liv, och/eller vilja ge sina barn trygghet och möjligheter till ett bra liv. Hur mycket vi än resonerar kring hur många vi kan ”ta emot” så kommer folk att fortsätta fly. Och då får vi lösa det efter bästa förmåga. Vi är ju trots allt ett av världens mesta välfärdsländer.

Problemet är att krig inte väntar. Och att de som flyr från krig och katastrofer gör det när det pågår, och kan inte vänta tills politiker i Sverige har diskuterat klart huruvida ränteavdragens avskaffande är det som gör att byggande av bostäder till rimliga kostnader eller inte. Och under tiden som kommunfullmäktige och lokaltidningens insändarsidor dividerar huruvida det är rimligt att Höör kommun tar emot 4 eller om det kan gå med 7 flyktingar, så dör människor. Det är den krassa verkligheten.

"Hur många vi kan ta emot" som det så ofta heter, är ju inte en fast siffra. Antalet nu existerande bostäder är räkningsbart, men det antalet går ju över tid att påverka. Och antalet jobb som finns i Sverige är definitivt inte en fast siffra, antalet jobb som fanns 11 september 1953 är inte samma siffra 11 september 2018. Faktum är att det inte ens går att fastställa hur många jobb det "finns" i Sverige. Så länge vi fastnar i tron att Sverige är "fullt" och att vissa av oss "inte passar in" (vilket är det SD förespråkar) så kommer vi aldrig att kunna hitta en konstruktiv lösning på de problem vi har att lösa. Dessutom skjuter vi oss själva i foten på längre sikt, då vi behöver bli fler i det här landet.

Precis så :heart
 
Säkert :-) Men jag funderar mer och mer på om inte detta faktiskt skulle vara en möjlighet. Inte i första läget, men efter att Stefan Löfven röstats ned och alliansen försökt bilda regering men som också röstats ner. Då går bollen till Annie Lööf som efter mycket kompromissande bildar en mittenregering med C, L, S och Mp. Då bryter hon faktiskt inte löftet att inte sätta sig i en regering som leds av Stefan Löfven, och det blir nog lättare för C och L att bryta upp alliansen om de får statsministerposten. Ett mindre svek mot deras väljare.

S tappar den viktiga posten men får sitta kvar i regering och med fortsatt mycket inflytande och går därigenom sina väljare till mötes. Stefan Löfven får tilldelas andra viktiga poster, t ex vice statsminister och inrikesminister. Kanske S kan behålla de tunga posterna finansminister och utrikesminister (Andersson och Wallström) Och så får det bli en socialliberal mittenpolitik som vare sig hamnar för långt åt höger eller vänster.

De får i och för sig inte egen majoritet utan behöver ändå stöd av V eller M/kd eller att de i alla fall inte röstar emot.

Och Sverige skulle få sin första kvinnliga statsminister, det vore också på tiden!

Så går mina tankegångar också! Men jag är så rädd att verkligheten egentligen innebär M (/allians) + SD.
 
Jag fattar inte heller men trodde att andra fattade :o. Jag fattar inte heller varför alliansen tycker det är så självklart att de ska bilda regering med det resultatet (om det nu slutar så när räkningen är klar)? Typ det spelar ingen roll hur vi röstat, för alliansen har bestämt att såhär ska det bli oavsett resultat? Enda förklaringen jag läst är att alliansen inte räknar med V, men Sjöstedt har ju varit tydlig med att han stödjer Löfven så det stämmer ju inte heller?

Vi är två :o:confused:
 
Jag fattar verkligen inte det här med Uffes envisa tjat om att Löfven ska avgå. S är större än m. Det rödgröna blocket är trots allt större än det blå. Vilken är logiken?

Alliansen är större än regeringen. Alla de där storleksjämförelserna är ganska ointressanta eftersom man måste hitta en regering som fungerar.

Men eftersom inget av blocken fick majoritet så måste vi prova olika lösningar tills någon fungerar. Och det arbetet ska drivas av talmannen och inte Löfven. Så han bör avgå - eventuellt för att komma tillbaka senare som bästa fungerande kompromiss.
 
Fast det handlar väl inte om regeringen utan stödet i riksdagen? Eftersom alliansen säger att de inte ska samarbeta med sd så har regeringen i nuläget ett marginellt större stöd.

Så marginellt att det inte fungerar. Precis som Alliansen. Därför bör talmannen snarast ta över ansvaret. Det finns ingen självklar statsministerkandidat som samlar tillräckligt stöd.
 
Så marginellt att det inte fungerar. Precis som Alliansen. Därför bör talmannen snarast ta över ansvaret. Det finns ingen självklar statsministerkandidat som samlar tillräckligt stöd.
Fast det var inte det jag svarade på utan mitt svar gällde om alliansen kan anses större än regeringen och vad som i verkligeheten är intressant.
Jag tycker regeringen ska avgå när det definitiva valresultatet kommer. I nuläget finns det ingen vits med att den avgår eftersom talmannen knappast kan göra någonting innan allt är klart.
 
Som valresultatet såg ut igår, är s+mp+v större än det borgerliga blocket, om än på decimalen.

Dessutom vill jag minnas att Uffe redan FÖRE valet sa att Löfven ska avgå "oavsett".

Dessutom var frågan varför envise Uffe hävdar något. Rimligt eller inte.

Taktiken för Uffe under valrörelsen är att hela tiden påpeka vänsterspökets existens. Hade SL ens antytt att V är med i regeringsalternativet hade en del Socialdemokrater till höger flytt till andra partier. Och säkert en del V-röster som blivit S istället av gammal vana när man är säker på vänsterlutningen.
 
Fast det var inte det jag svarade på utan mitt svar gällde om alliansen kan anses större än regeringen och vad som i verkligeheten är intressant.
Jag tycker regeringen ska avgå när det definitiva valresultatet kommer. I nuläget finns det ingen vits med att den avgår eftersom talmannen knappast kan göra någonting innan allt är klart.

Det håller jag med om, resultatet måste få bli klart. Mitt svar var varför Uffe envisas.
 
Det håller jag med om, resultatet måste få bli klart. Mitt svar var varför Uffe envisas.
Okej. Ja, det är så klart därför. För mig framstår det dock som typ barnsligt.

Demoniserandet av v är ännu mer oroande. Jag bedömer att syftet är att (åtminstone på sikt) lyckas befästa v som "extremistiskt" för att på så vis normalisera sd och möjliggöra samarbete med dem.
 
Säkert :-) Men jag funderar mer och mer på om inte detta faktiskt skulle vara en möjlighet. Inte i första läget, men efter att Stefan Löfven röstats ned och alliansen försökt bilda regering men som också röstats ner. Då går bollen till Annie Lööf som efter mycket kompromissande bildar en mittenregering med C, L, S och Mp. Då bryter hon faktiskt inte löftet att inte sätta sig i en regering som leds av Stefan Löfven, och det blir nog lättare för C och L att bryta upp alliansen om de får statsministerposten. Ett mindre svek mot deras väljare.

S tappar den viktiga posten men får sitta kvar i regering och med fortsatt mycket inflytande och går därigenom sina väljare till mötes. Stefan Löfven får tilldelas andra viktiga poster, t ex vice statsminister och inrikesminister. Kanske S kan behålla de tunga posterna finansminister och utrikesminister (Andersson och Wallström) Och så får det bli en socialliberal mittenpolitik som vare sig hamnar för långt åt höger eller vänster.

De får i och för sig inte egen majoritet utan behöver ändå stöd av V eller M/kd eller att de i alla fall inte röstar emot.

Och Sverige skulle få sin första kvinnliga statsminister, det vore också på tiden!

Ja, jag ser seriöst statsminstersposten som dörröppnaren. Som Lööf målat in sig ett hörn av löften så är väl starsminsterposten det enda som kan rättfärdiga ett brutet löfte, för jag kan inte se hur hon inte kommer måsta bryta minst ett löfte. Lööf och Björklund väger ju faktiskt sina ord väl när de säger att de inte tänker sitta i en regering ledd av Lövfen. De låser inte dörren för en regering med S. Jag håller helt klart en mittregering med Lööf som statsminster som en möjlig utgång, men inte självklar.
 
Jag kan inte minnas nåt sånt i Sverige. Däremot diverse regeringskriser för olika koalitioner efter de 44 åren med s som statsbärande parti.

Men i Danmark vill jag minnas att jag sett det hända. Och det tog väl bortåt två år att få iho en regering i Belgien för några år sedan.

Jag kan inte heller minnas att jag hört om någon sådan gång, men då var det inte så konstigt. Det blir ju lätt att man tänker i kriser att "såhär illa har det aldrig varit förut" men oftast har det ju det, bara det att livet gick vidare även efter de kriserna och att vi nu glömt dem.
 
Jag fattar verkligen inte det här med Uffes envisa tjat om att Löfven ska avgå. S är större än m. Det rödgröna blocket är trots allt större än det blå. Vilken är logiken?

Jag tror visserligen att alla utspel är mycket medvetna och följer den plan som deras strateger tänker är den bästa i detta läge, men jag tror också att det är ett utslag av den press de känner. Deras enda möjlighet är ju att hålla ihop Alliansen och få stöd från något parti på andra kanten, och jag tror att de är livrädda för att bli lämnade av C och L. Och när man är rädd att bli lämnad kan man bli lite lätt desperat och bli arg på den som "snor" ens partner...
 
Jag fattar verkligen inte det här med Uffes envisa tjat om att Löfven ska avgå. S är större än m. Det rödgröna blocket är trots allt större än det blå. Vilken är logiken?
Jag tänker att sedan Alliansen bröt decemberöverenskommelsen har de varit tydliga med att de inte kommer släppa fram en rödgrön regering även om rödgröna blocket är större än alliansen. De kommer rösta ner den vilket ju även SD kommer att göra, därav att de tycker han ska avgå. Men sedan kommer de ju själva stå med precis samma problem och det är ju där det blir så ologiskt. Hoppas de ändå på passivt stöd av SD? :(
 
Fast det var inte det jag svarade på utan mitt svar gällde om alliansen kan anses större än regeringen och vad som i verkligeheten är intressant.
Jag tycker regeringen ska avgå när det definitiva valresultatet kommer. I nuläget finns det ingen vits med att den avgår eftersom talmannen knappast kan göra någonting innan allt är klart.

Jag håller med. Hade alliansen haft klart större stöd än s+mp+v hade det varit ensak, då hade det varit rimligt att han avgick men i det här läget tycker jag att det är väldigt märkligt att kräva hans avgång innan vi ens har ett färdigt resultat eller en tydlig majoritet för en annan regering.
 
Skribent i DN om utspelen nu:

"Valresultatet är fortfarande inte klart och inga riktiga förhandlingar kommer att påbörjas innan partiledarna vet vad de har att luta sig mot. Utspelen handlar därför om att skaffa sig förhandlingspositioner.

Det är en styrka att vara det större blocket i en förhandling.

Om de rödgröna får fler mandat i riksdagen, som det mesta tyder på, behöver alliansen för att kunna regera få SD-röster i varenda riksdagsomröstning där V, MP och S lägger gemensamma förslag.

Det underläget har tidigare fått både Centern och Liberalerna att tveka. De har sagt att om Alliansen ska regera trots att den är det mindre blocket förutsätter det att de kan få stöd av Socialdemokraterna i riksdagen.

Av tisdagens uttalanden att döma verkar det som att Alliansen har kommit överens om att göra ett försök att bilda regering, oavsett valutgången.

De vill bilda det som valforskaren Henrik Ekengren Oscarsson har kallat ”Går-det-så-går-det regeringen”, en borgerlig regering ledd av Moderaterna som lätt kan fällas i riksdagen.

GSG-regeringen kanske faller redan i statsministeromröstningen, eller till följd av att budgeten röstas ner. Eller så går den inte att bilda, därför att C och L kräver att den förankras hos S och Löfven kommer att stå fast vid sitt: ”Glöm det!”

Utan stöd från Socialdemokraterna eller Sverigedemokraterna är utsikterna för Alliansen att regera mandatperioden ut små, i synnerhet om de rödgröna blir det största blocket.

Men varken Annie Lööf eller Ulf Kristersson vill bryta sina vallöften om att inte regera med SD eller S utan att ha försökt hålla ihop alliansen.

Det är först sedan de slagit huvudet i väggen – eller kaklet som Ulf Kristersson brukar tala om – som det kan bli förhandlingar om andra regeringskonstellationer."

Vad tror ni? :) Jag tror också det ligger mycket i att Alliansen kommer försöka regera oavsett hur utsikterna faktiskt ser ut. Först fäller de Löven, sedan kommer de själva falla på budgeten eftersom de är det mindre blocket och då avgår Alliansen och sedan kommer det röda blocket behöva försöka föra de blocköverskridande samtal som borde föras redan nu för att få ihop en ny regering.

Det här är min gissning:

Löfven kommer att fällas då han saknar majoritet och ingen annan än MP+V kommer ge honom stöd i det här läget. Sen kommer Alliansen att prova men misslyckas (i vilket steg är oklart men troligtvis redan i statsministeromröstningen). Sen blir det väl Löfvens tur igen om han lyckas få till nåt ytterligare stöd (tveksamt men det beror på vad C+L väljer att göra). Ett regeringsalternativ som skulle kunna lyckas efter att Alliansen misslyckats är om M+KD bildar regering med stöd av C+L+SD. Då slipper C+L ta stöd av SD och hamnar i samma gyllene sits som V suttit i den här mandatperioden. D.v.s. de har inflytande men kan samtidigt kritisera regeringen. Det har visat sig vara lyckosamt för V så varför skulle inte C+L vilja vara i det läget hellre än i det läget MP varit i (i regeringen och har fått igenom en del men har också tvingats att kompromissa mer än deras väljare tyckt var ok). Det är vad jag tror. Ett annat alternativ är S+MP+C+L men jag tror att det är mindre sannolikt. Dels för att det kräver att S dumpar V (annars går inte C+L med på det tror jag) och dels för att jag tvivlar på att C+L faktiskt vill sitta i regering med S. Jag tror inte att deras väljare skulle uppskatta det så mycket och de riskerar att hamna i samma taskiga sits som MP gjort den här mandatperioden. Eller en S+MP med stöd av V+C+L men jag har inte bestämt mig för hur mycket jag tror på det då C+L har mer förtroende för M+KD när det gäller samarbete än de har för S.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 361
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp