Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oavsett vem som är moderator så tolereras inte personangrepp.

F ö så: att sitta och länka till krönikor och ledarsidor och att citera stycken ur dessa utan att komma med egna synpunkter är väl mest propaganda - @vallhund och @Oldie .

/mod

Jag vet inte om jag tycker att Killaloes jude påhopp är särskilt genomtänkt.
Det är inte utan att man saknar ullo.
 
Jag vet inte om jag tycker att Killaloes jude påhopp är särskilt genomtänkt.
Det är inte utan att man saknar ullo.
Judepåhopp? Som i att jag inte förstår hur en kan ställa upp på SDs världsbild när dom uttryckligen säger att judar inte är svenskar?

Och det går alldeles utmärkt att tagga mig om du nu tänker prata om mig, det är rätt otrevligt att prata över huvudet på mig.
 
Senast ändrad:
Det var mycket spännande att Annie Lööf inte ville svara på frågan i Aktuellt om hon och C kan tänka sig att vara stödparti åt en M+Kd+SD-regering. Hon bara sa att hon inte håller det för troligt att M skulle driva en sådan regering, men vägrade svara på frågan trots upprepad fråga från programledaren.
 
Läste att de var oense i M huruvida de skulle rösta för Björn Söder eller ej. Och fler än SD röstade ju för honom :crazy:.
 
Det var väl inte oväntat?
Och jag tror inte att Alliansen kommer att vara tillgängliga för påtryckningar utifrån just den faktorn.
Det verkar som att Björklund och Lööf faktiskt har ställt sig på en sida i den frågan.
Men så kallade Jan Björklund plötsligt till en pressträff för att berätta att han fortfarande vill att Ulf Kristersson blir statsminister i en alliansregering men att man måste få Socialdemokraternas löfte om att budgeterna går igenom. På Instagram skrev Annie Lööf att passivt stöd från SD inte är ett alternativ, utan att ”samtalen mellan alliansen och S måste lyckas” om en alliansregering ska bli verklighet.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/P3xzOz/alliansens-maktstrategi-ar-som-ett-lojligt-skamt
(Visserligen en ledare men jag tror att faktan bakom det jag citerade är korrekt)
Det var en positiv överraskning för mig, det känns som en mera klar ståndpunkt över var de står i frågan :up:

Dock håller jag fortfarande inte med om vem som ska bli statsminister men jag börjar tröttna på den här dragkampen nu.
 
Obs detta är en ledarsida, men jag tyckte att vissa bitar tog upp dagens situation och var vi är just nu rätt bra: https://www.aftonbladet.se/ledare/a/P3xzOz/alliansens-maktstrategi-ar-som-ett-lojligt-skamt
Det är rätt självklart att hela ledarartikeln är färgat röd, det ser även en sosse som jag men det är just dessa bitar (citat nedan) som jag tycker summerar vissa saker rätt bra:
... [Alliansens] planen varit en from förhoppning om att högerextremisterna i Sverigedemokraterna ska släppa igenom den borgerliga politiken utan att få något tillbaka.
Alliansen samlar färre mandat än de rödgröna, man har valt talman med SD:s stöd och man har avsatt Stefan Löfven med SD:s stöd.
S kommer inte under några omständigheter att bli ett stödparti åt en partikoalition av liberala och konservativa partier. Särskilt inte nu, när de agerat ihop med högerextremister för att vräka Stefan Löfven.
Må hända att folk då säger att de (alliansen och SD) inte alls agerat ihop. Men likväl röstade de likadant och det kan förstås att de rödgröna är ovilliga att ändra på sina röster när det är mera troligt att SD röstar på alliansen - och därmed att Alliansen ändå på ett visst sätt räknar med SDs röster, dvs deras stödröster.

Helt ärligt, personligen kan jag inte alls se hur detta kan sluta - varken S eller M verkar kunna bli statsminister men samtidigt verkar det osannolikt att något mindre parti skulle få den posten. Båda sidor tvärvägrar att ens börja samtala, vi får väl hoppas på talmannen, och hur korkat än det låter så hoppas jag på att SD står på sig om att de vägrar rösta på alliansen om de inte får stöd. För jag tror att de andra partierna i slutändan hellre går till bords och diskuterar än låter SD in, även om det verkar sitta lååångt inne i vissa grupper.
Hoppas jag...
 
En personlig undran - har man inte alltid förut gått efter regeringsunderlaget när man tittat på vem som vunnit valen? Jag är bara nyfiken då jag kan inte minnas att man talat lika mycket om detta förr.
 
Och nu har KD sagt att de kan tänka sig att sitta i regering med både passivt och aktivt stöd av SD. Från DN:

KD-ledaren Ebba Busch Thor utesluter inte att regera med Sverigedemokraternas stöd – oavsett om det är passivt eller aktivt.
– Vi måste komma bort ifrån det här att man är så otroligt osäker på sina egna värderingar och sin egen politik att man blir skrämd bara av Sverigedemokraternas blotta närvaro i riksdagen, säger hon till TT.
– Jag står för vår politik och våra värderingar i alla lägen, oavsett vem som röstar för. Och då har jag varit beredd att tillträda i regeringsställning, även om det kräver stöd från Sverigedemokraterna, tillägger hon

Hur kan andra partier som är så SD-kritiska (tänker främst på L och C) ens ingå i en allians med ett parti som kan tänka sig aktivt och passivt stöd av SD? Jag trodde man ville vara i en allians med likasinnade partier. Åtminstone i grundfundamenten om vad SD är för slags parti.
 
Och nu har KD sagt att de kan tänka sig att sitta i regering med både passivt och aktivt stöd av SD. Från DN:



Hur kan andra partier som är så SD-kritiska (tänker främst på L och C) ens ingå i en allians med ett parti som kan tänka sig aktivt och passivt stöd av SD? Jag trodde man ville vara i en allians med likasinnade partier. Åtminstone i grundfundamenten om vad SD är för slags parti.
Skulle vara intressant att läsa vad Lööf och Björklund tycker om hennes uttalande :grin:
 
Läste att de var oense i M huruvida de skulle rösta för Björn Söder eller ej. Och fler än SD röstade ju för honom :crazy:.
Tänkte kommentera att det beror nog på att man ser på V som kommunister även om jag inte förstår varför osv, men kom på att det spårar nog ur ämnet och in i den andra tråden som bröts ut ur den här tråden om just V :grin:
 
Hur kan andra partier som är så SD-kritiska (tänker främst på L och C) ens ingå i en allians med ett parti som kan tänka sig aktivt och passivt stöd av SD? Jag trodde man ville vara i en allians med likasinnade partier. Åtminstone i grundfundamenten om vad SD är för slags parti.

Det undrar jag med, tycker C och L känns långt borta från KD och M, förstår inte varför de vill dras med dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 238
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp