Bukefalos 28 år!

Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror nog att alliansen spricker och det blir en S, L och C överenskommelse. Kanske med MP på ett hörn. Kanske med Annie som statsminister?
Det finner jag rätt troligt faktiskt. Eller iallafall som det troligaste alternativet i dagens läge, vilket skulle ha känns otroligt annars :grin:
Men en fråga som dyker upp i huvudet på mig är om V skulle acceptera en statsminister från C? Fast i värsta fall så lägger de nog ned sina röster, de röstar knappast likadant som SD (som troligen skulle rösta nej) - jag tror inte att nedlagda röster påverkar negativt?
S accepterar nog bara det om de får mycket andra poster, men det krävs nog en hel del samtal innan man ens kommer fram till tex en gemensam budget. Men det vore ganska intressant att se vad en sådan regering skulle ha för politik.
 
Vilket känns minst lika otroligt för mig O_o

Det är möjligt att det är så.

Nu när jag skrev inlägget så läste jag dock om inlägget som @Kattennizze skrev och inser att kommentaren om att C och L kommer att regera med stöd från SD ska läsas som att C och L kommer att gå med på att sitta i en Alliansregering som stöds av SD - inte att det är troligt med en C+L regering som stöds av SD där M och KD står utanför.
 
Nu tror jag C och L kommer regera med stöd av SD. Om det mot all förmodan inte skulle bli så kommer det bli en KD o M regering med stöd av SD. Kristerssons senaste gapande om kakel mm talar för denna utveckling tycker jag. Kristersson verkar inte riktigt klok tycker jag också.

Kommer aldrig att hända. Punkt.

Sannolikheten är i samma klass som att V skulle stödja Åkesson som statsminister.
 
https://www.dn.se/nyheter/politik/andreas-norlen-handlar-inte-om-talmannens-ego/

"– Jag kommer att släppa in de i talmannens vackra mottagningsrum som är ljust och högt i tak – typiskt svenska ljusa möbler. Jag kommer också ha kaffet framme. Jag har beställt kakor, jag är lite svag för sånt. Och så kommer vi sitta i besöksgruppen och samtala, säger Andreas Norlén till P1-morgon."

Det blir många kakor idag för Andreas Norlén. :D
 
Vad har du för belägg för att C skulle regera med stöd av SD? Det kommer aldrig att ske. Om någon har varit tydlig vad SD är och står för så är det ju Annie och ett samarbete är helt uteslutet.
av den enkla anledningen att det inte finns något annat alternativ. de vill ju ha Kristersson som jag också tycker heter sig märkligt. så vad ska de göra? de har ju röstat bort löfven.
 
Nu var det ju inte det politiska avgörandet som kändes, utan snarare Kristerssons framtoning och allmänna framfart. Dvs inte en ideologisk fråga alls. .
Se där så det kan skilja sig.

Jag ligger skapligt långt bort ifrån moderaterna ideologiskt. Ändå kan jag tycka att han verkar sympatisk. Precis som jag stundtals tycker detsamma om Jonas S. Men har en personlig aversion mot Björklund.

Det tråkiga i detta är ju att både du och jag sannolikt kan se förbi personligheter hos partiledare medan "gemene man" verkar påverkas. Jfr Alf Svensson och Bengt Westerberg som bägge lockade väljare med sin person.

Eller extremen Palme. Som hatades eller älskades. Jag befann mig i kretsar där han var djupt avskydd. Vilket gjorde mig aningen ungdomligt mållös när jag stötte på "Palme-kulten".
När han mördades sa en högt uppsatt näringslivsföreträdare till mig -antagligen var det någon bedragen äkta make som gjorde slag i saken.

Ålder och visdom har gjort mig lite mer vidsynt. :D
Men jag ser ju partiledares betydelse för ett partis framgångar. Vilket kan göra mig lite sorgsen. Det är ju politiken som ska bedömas. Inte ledares charm och utseende.
 
Se där så det kan skilja sig.

Jag ligger skapligt långt bort ifrån moderaterna ideologiskt. Ändå kan jag tycka att han verkar sympatisk. Precis som jag stundtals tycker detsamma om Jonas S. Men har en personlig aversion mot Björklund.

Det tråkiga i detta är ju att både du och jag sannolikt kan se förbi personligheter hos partiledare medan "gemene man" verkar påverkas. Jfr Alf Svensson och Bengt Westerberg som bägge lockade väljare med sin person.

Eller extremen Palme. Som hatades eller älskades. Jag befann mig i kretsar där han var djupt avskydd. Vilket gjorde mig aningen ungdomligt mållös när jag stötte på "Palme-kulten".
När han mördades sa en högt uppsatt näringslivsföreträdare till mig -antagligen var det någon bedragen äkta make som gjorde slag i saken.

Ålder och visdom har gjort mig lite mer vidsynt. :D
Men jag ser ju partiledares betydelse för ett partis framgångar. Vilket kan göra mig lite sorgsen. Det är ju politiken som ska bedömas. Inte ledares charm och utseende.
Ja. Jag tänker nog bara att det är ofrånkomligt att partiledaren får dels stor, dels olika sorters betydelse.

Just nu kommer jag inte ihåg om det har hänt, men jag skulle absolut kunna rösta på ett parti även om jag var måttligt imponerad av partiledaren. Och jag gillar då och då ledare för partier som jag aldrig skulle rösta på.

Men hur vi röstar har ju mycket med identitet och sånt att göra, så det är ju klart att identifikation och sådant har stor betydelse. (Där är ju just Palme lite intressant!)
 
https://www.dn.se/nyheter/politik/andreas-norlen-handlar-inte-om-talmannens-ego/

"– Jag kommer att släppa in de i talmannens vackra mottagningsrum som är ljust och högt i tak – typiskt svenska ljusa möbler. Jag kommer också ha kaffet framme. Jag har beställt kakor, jag är lite svag för sånt. Och så kommer vi sitta i besöksgruppen och samtala, säger Andreas Norlén till P1-morgon."

Det blir många kakor idag för Andreas Norlén. :D

Enligt presskonferensen så dissade Stefan Löfven kakorna. Han hade velat ha finska pinnar!
 
Vad har du för belägg för att C skulle regera med stöd av SD? Det kommer aldrig att ske. Om någon har varit tydlig vad SD är och står för så är det ju Annie och ett samarbete är helt uteslutet.
Jag anar att det är en felskrivning och att det är S som avses.

L är precis lika osannolikt som C. Tycker Björklund varit ännu tydligare än Lööf (som lovat runt åt alla håll och därmed har svårare att framstå som trovärdig).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 352
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp